رواية صعيدية في محنة الحلقة الرابعة 4 بقلم أماني عنان

 رواية صعيدية في محنة الحلقة الرابعة 4 بقلم أماني عنان

رواية صعيدية في محنة الجزء الرابع 

رواية صعيدية في محنة البارت الرابع 



رواية صعيدية في محنة الفصل الرابع

#صعيدية_في_محنة
ح الرابعة

واحد مراته تعبانه وهو لامم أصحابه تحت البيت وقاعد يشيش مشاعره باردة ويمكن عديم الشعور من الأساس لما دخل الاوضة قال لامها بصراحه :
جميل .. بنتكوا طالق
نوح مسكه من رقبته … انت بتقول ايه ي مجنون انت
جميل .. بقولك اللي سمعته سمر ماتلزمنيش
امها .. ي ابني العيل اللي مات ده بكره ربنا يطعمكم غيره بلاش تتسرع وتهد بيتك
جميل بيزق ايد نوح ويعدل جلابيته … بكفايه اكده ماطيقهاش والعيشة لازم تكون بالرضي
سمر .. ليه هو انا عملت لك حاجة ؟
جميل . لا انا اللي ماستاهلكيش
رد الكلمة اللي بتتقال دائما عند الفراق ،انا اللي وحش وماستاهلش حبك وانتهينا خدوا بنتهم معاهم ورجعوا البيت الكبير ،سمر فضلت تتعالج في صمت واذاها خف شويه عن اللي حواليها وكل ماتدخل صفية عليها بصنية الاكل تبص لها وتسكت اما صفية فاكره ومش ناسية لما دعت عليها وهي غضبانه :
صفية .. يارب ياسمر ي بنت خضرة تترمي زي الكلبة وتشوفي حرقة قلبي وطردتي من بيتي دي قادر ي كريم
كانت صفية حزينة ومظلومه وسبحان الله ماكملتش تلت شهور وكانت سمر في نفس حالها بل اكتر ..
سمر .. عامله ايه ي صفية ؟
صفية .. في نعمة من ربنا
سمر .. زعلانه مني
صفية حطت الاكل ووقفت عند الباب .. مش وقته دلوقتي لما تشدي حيلك نتكلم
سمر .. لا اتكلمي يمكن ارتاح
صفية .. انتي عارفه انك غلطانه ويمكن تكوني انتي الوحيدة اللي عارفه سر غضوبتي ومشياني من البيت
سمر .. غصب عني
صفية .. معلش يعني مايخونش الا الخائن وانتي خنتي جوزك واهلك

سكتت سمر وماعرفتش ترد وخرجت صفية بسرعة علي شقتها في الفترة دي ظهرت علي صفية اعراض الحمل دوخة وترجيع طلب جعفر تعمل تحليل وطلع موجب ..
تأليف أماني عنان ..
جعفر .. الف مبروك ي غالية
صفية .. تسلم وتعيش
خدي بالك من صحتك بقي وماتتعبيش نفسك عشان ربنا يتمم الحمل ع خير
صفية .. أن شاء الله ربك هو الحافظ
جعفر .. انا عايز اروح الغردقة اتفسح لي يومين قبل مارجع الكويت
صفية .. اجي معاك
جعفر .. ياريت ينفع انا طالع مع منصور ابن ابو بكر وأصحابه
صفية .. منصور اللي معاك في الشغل
جعفر … ايوا نازل إجازة راخر
صفية زعلت وسكتت
جعفر .. ابقي كلمي نجاة مرته
صفية .. لا ماعرتاحلهاش
جعفر بيبلع ريقه براحه مع ضم شفايفه علي أسنانه .. جربي يمكن تبقوا أصحاب زي مانا وجوزها أصحاب
صفية .. حاضر ،عشان خاطرك كل حاجة ممكن
جعفر .. تسلميلي ي ام الغالي
صفية .. ياسلام ولو جت بت هترميها ياك
جعفر .. هههههه لا طبعا تشرف وانا هدلعها احلي دلع بس بقول واد ع اساس لغة القرآن بتخاطب الذكر والانثي احيانا بصيغة المذكر ..
صفية .. ربنا يبارك فيك متدين وعارف شرع ربنا
جعفر بثقة .. الحمد لله
صفية بتقوم قعدها جعفر ،، علي فين ؟
ريقي ناشف هقوم اعمل عصير او حاجة مسكره
جعفر .. عنك انتي الاول افرح امي بالحمل وبعد كدا طلباتك مجابة ي ام الغالية
ها زين اكده
صفية .. ههههه
_____________ #أماني_عنان
ام جعفر واخده ايد سمر وطالعة تشم هوا من الباب التاني للدوار الواسع بتاعهم له باب علي الشارع وباب علي أرضهم مزروعه قمح وجامب البيت علي طول فيها شجر فاكهه ولمونتين ..
سمر .. انتي زعلانه عليا يامه ولا مني ؟
الام … النصيب ي بتي هنعملوا ايه ادي الله وادي حكمته ..
سمر .. ماعرفش ليه عمل كدا
الام .. مالوش عازه الكلام دلوقتي عشان مايزعلش
سمر .. قصدك ايه انتي علي طول كلامك غامض أكده
الام .. المفروض توعيه من نفسك بس مادام ده ماحصلش يبقي قلته احسن
جعفر جاي يجري زي العيل الصغير ،، ياما
باركيلي ي ام جعفر

الام .. خير ايه حصل
سمر .. فرحنا
جعفر .. صفية حامل
الام .. سابت ايد سمر و زغرطة لوووووولووي الف مبروك ي حبيبي
سمر سكتت شويه وبصت لهم في زعل بس لحقت نفسها قبل ماحد يلاحظ وقالت .. الف مبروك ربنا يتمم بخير
جعفر .. تعيشي ي سمر
تعالي يامه عايزك
سحب أمه وساب سمر من غير مايقصد لوحدها :
جعفر .. صفية عايزا حاجة مسكره ايه عندنا حلو
الام .. بتعد علي أيدها ، في عسل ابيض ،وعسل اسود وحلاوة طحينية
جعفر سكتها .. تؤتؤ حلو اقصد كنافة هريسة أكده
الام … لا مافيش
جعفر .. طب انا هروح اجيب
الام .. ماشي
جت سمر وحطت أيدها علي دقنها وقالت وهي بتلوي بوقها .. كن ولدك جن بخبر حمل مرته ي مه
الام … هههههه لا هو بس مبسوط شويه
طبطبت عليها وقالت .. ربنا يرضيكي ي بتي انا طالعه اشوف صفية ..
سمر .. اه وماله ..
بصت في الدور الارضي مالقيتش غير صوت الفراخ نفخت بزهق ودخلت علي التليفون ورجعت تتكلم فيه عمال علي بطال
____________
طلعت ام جعفر علي شقة صفية
صفية .. اهلا وسهلا
حماتها .. مبروك الحمل
صفية .. الله يبارك فيكي
حماتها .. عندك شاي ؟
صفية ضهرها واجعها ودايخه ومع ذلك قالت ايوا ..
حماتها .. هتستني اما اقولك اعمليلي مثلا !!
صفية .. لا طبعا من عنيا
بعد ماخلصت وحطت الشاي جه جفعر بسرعة ومعاه تلت علب حلويات
حطهم علي الترابيزة وفتحهم الا ونوح وسمر طالعين شافوا اخوهم اللي بيسافر وبيصرف عليهم تحت رجل مراته ومدلوق عليها ..وقفوا مذهولين من دلعه لها وكرمه معاها
جعفر .. بصي ي ستي دي علبة هريسة ودي مشكل فيها كل الانواع والتالته دي مشبك اتوحمي براحتك
صفية .. شالله يخليك يارب
سمر .. دخلت مبروك ي صفية
صفية في سرها ،،هي ليلة سوده انا عارفه كنها ضرتي مش اخت جوزي
ردت .. الله يبارك فيكي ي سمر ،تعالي اتفضلوا
دخلت وقالت بببرود .. اكيد هنتفضل
جعفر هقوم احطلكوا طبق
سمر .. عنك انت انا هحضر
جعفر .. ماشي بس خلي الهريسه كلها لصفية عشان بتحبها وهاتي باقي الحلويات
نوح بارك لها وقعد جانب أمه وسمر جابت الاطباق وطالعه من المطبخ ..
صفية بصت علي الاطباق وضحكت
جعفر بص لقي الهريسة متقسمه علي الاطباق كلها غمز لصفية تسكت وفعلا كلوا ونزلوا وماحدش اتكلم إنما صفية عرفت انها متراقبة ومحطوته تحت المجهر ..
تاني يوم قبل سفر جعفر نوح بيلعب كورة في الشارع وسمر في البيت وأمهم في السوق بصت لقت اخوها طالع بطبق الغسيل ع فوق استخبت وهي بتندب حظها ..
الله يحرقك ي جميل ياللي ماعرفتش تكون نص جعفر لافي المصاريف ولا في المعاملة
فكرت شويه وراحت مطلعه التليفون ومصوره اخوها وهو بيعصر وينشر وبعتتهم علي ماسنجر نوح ..
خلص كورة وفتح تليفونه وشاف الصور ...ي نهار ابيض كمان
سمر .. ولسه شكل بنت كيدة بلفت اخونا
نوح .. لا ودا ينفع دا هو اللي بيصرف علي البيت
سمر .. طب اتصرف حل الربطة دي شويه خلينا نطمن
نوح .. فكري في حل علي ماجيلك
سمر .. ماشي ..
تأليف أماني عنان
قفل نوح التليفون وهو بيغلي مش عارف يتصرف ازاي
_____________
نوح رجع لقي جعفر قاعد في الصالة وماسك تليفونه قعد يتكلم معاه كلام من بعيد عن أن الراجل لازم مايدلعش مراته زيادة عن اللزوم عشان هتشوف نفسها عليه ومش هيعرف يحكمها ..
جعفر .. مش كل الستات زي بعض
نوح .. اسالني انا ي خوي مرتي اقصد طليقتي كنت بعمل اللي يريحها وبعد كدا بقت تبجح فيا وكانت عيشتي كلها ند بالند وكأني متجوز واحد صاحبي
اتعدل جعفر في قعدته وبدأ يفكر ،، قال بصوت واطي
انا طالع الغردقة بكره خد بالك من صفية ولو حصل اي حاجة خبرني ع طول ..

نوح .. اكيد تروح وتيجي بالسلامة
سافر جعفر وقعد يومين وفي التالت كان نوح وسمر مخططين هيعملوا ايه كويس ..
نوح .. ها جاهزة
سمر .. هصورهم الاول وانت تبعتهم
نوح وقف بعيد عن سمر وقال وهو بيرفع شفايفه .. وماتبعتيهمش انتي ليه ؟ كل حاجة نوح
سمر … شدته من أيده عشان يفهم ..

انا لسه متطلقه جديد هيقول منفسنه من مراته فهمت ..
نوح . فكر شويه وقال ماشي روحي انتي صوري وانا هبعتهم
سمر .. أما اشوف بقي هيعمل ايه اول مايشوف خيبة مراته .

يتبع
#أماني_عنان

google-playkhamsatmostaqltradent