رواية عشاق الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم آية الإبشيهي

 رواية عشاق الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم آية الإبشيهي

رواية عشاق الصعيد الجزء الرابع عشر

رواية عشاق الصعيد البارت الرابع عشر

رواية عشاق الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم آية الإبشيهي

رواية عشاق الصعيد الحلقة الرابعة عشر


عزت: -واااه من اللي هيكلمني عاد؟!...... دا رقم مش متسچل....... السلام عليكم
: -وعليكم السلام يا..... يا حچ عزت
عزت: -مين اللي بيتحددت؟!
: -مش عارفني؟!
عزت: -وااه انتِ مين؟!
: -باختصار يا حچ انا عاوزة بنتي..... وكفاية واحدة خدتها لابنك
عزت: -نبيلة؟!
حاتم ركز معاه جدا اول ما سمعه
نبيلة: -ايوا نبيلة يا حچ عزت
عزت: -عاوزة ايه؟!
نبيلة: -مانا قولتلك..... عاوزة بنتي.... وكفاية اللي انت خدتها انت وابنك
عزت (بغضب): -مالكيش حاچة حِيدانا...... واحسنلك ماتخطيش البلد
نبيلة: -ههههههههه بلد ايه اللي مخطهاش؟!!!...... انا عندك في الدوّار
هنية: -يا حچ خيري مش يالا نروح ولا ايه؟!!
خيري (لعزت): -وااه.... ايه العمل يا عزت يا اخوي
عزت قفل التلفون وبص لحاتم وبعدين بص لخيري واتكلم
عزت (لخيري): -عطل مرتك وماتروحوش البيت إلا لما اكلمك
خيري: -ماشي يا اخوي ما تقلقش
عزت: -ربنا يستر...... تعال معاي يا حاتم يا والدي اما نشوف فهد فين!؟
هنية قربت من خيري وسألته: -وااه..... اخوك ساحب واد نبيلة ورايح على فين إكديه!؟
خيري (حاول يعطالها ويقول اي حاجه): -وااه هتعملي حما من دلوچت
هنية (بعدم فهم): -وااااه حماة ايه؟!...... يالا عشان نروح
خيري: -هتمشي من غير ما تشوفي والدك!؟ وتباركي لمرته!!
هنية(بسخرية): -مرته!!! يالا عشان أسلم على والدي يالا
خيري (بتنهيدة): -يالا
*____________________*
بسيارة الفهد
ليل: -ههههههههههه
فهد(بضحك): -اضحكى اضحكي براحتك..... كلها يومين ونتجوز
ليل: -نتجوز!! ههههههههه..... احنا متجوزين أصلا يا حبيبي
فهد (بمكر): -ايوا عارف..... بس اعتبر ده تصريح إن أخد بوسة على الملأ كدا!
ليل(خبطتة في كتفه): -أتلم
فهد: -إيدك طولت ماشاءالله
ليل: -تطول براحتها يا حبيبي
فهد (بابتسامة وهو بيقرب منها): -من حق الجميل يتدلع..... ولا ايه......
تليفون فهد رن
ليل(بضحك): -ههههههه رد رد
فهد: -اووف.... انتِ داعية عليا أكيد
مسك التليفون ورد على عزت
فهد: -وعليكم السلام يا ابوي........ في عربيتي قدام المسجد........ لا ورد مع أحمد وليل معاي...... في ايه خير؟!!؟...... حاضر يا ابوي ثواني
فهد قفل معاه وليل بصتله
ليل: -في ايه يا فهد؟؟
فهد(وهو يُدير السيارة): -مش عارف..... بس تقريبا ابوي عرف إن والدتك هنا
ليل: -حقيقي مش عارفه ايه اللي جابها..... ربنا يستر
أوقف فهد السيارة أمام عزت وحاتم،، ترجل من السيارة ليفتح الباب لعزت
فهد: -خير يا ابوي
عزت: -ربنا يستر ويبچي خير يا والدي...... هِم يا حاتم يا والدي واركب
فهد (بهمس لحاتم): -هو في ايه!؟
حاتم: -أمي عندكم في الدوّار
عزت: -يالا يا والدي مينك ليه
ركبوا كلهم العربية وطلعوا على الدوّار
عند هنية وخيري
هنية: -يالا بينا يااخوي..... ابنك ماعملناش اعتبار وراح مع مرته يفسحها
خيري (بيحاول يعطلها): -خبر ايه يا هنية..... هتغيري على والدك من دلوجيت
هنية (بلا مبالاة): -ولا أغير ولا نيلة..... يالا نروح
خيري: -طب ايه رأيك نعمل زييهم ونخرج مع بعضينا
هنية (وهي تضع يد على الأخري وترفع أحد حاجبيها): -چري ايه يا خيري....... مالك إكديه مش على عوايدك
خيري: -مش على عوايدي كيف يعني..... عشان بچولك تعالي نخروج سوا يبجي مش عاچبك!؟
هنية: -انت طول عمرك ماهتحبش تمشي چاري حتي في الشارع..... مالك بچي مش رايدنا نروح ليه!؟
خيري: -هو إكديه مش عاجبك ولا إكديه عاچبك..... انا كنت عاوز أفرحك شوي
هنية: -روحني الدوّار دلوچيت
خيري: -يالا بينا هيكون في ايه يعني
هنية: -ايوا يالا
خيري (بيكلم نفسه): -يا وجعة مربربة طب ايه العمل!!!!،، براحتك يا هنية انا كنت عاوز أفرحك واثبتلك إني بحبك
هنية (الشك ملي قلبها إن في حاجة): -بتحبني؟!!...... انا اينعم مش مكملة تعليمي بس انا خابرة زين إنك تطيق العمي ولا تطقني يا خيري...... و يا سيدي تبچي تخرچني بعدين في يوم تاني لحسن إنهارده تعبت خالص..... يالا
خيري (باستسلام): -يالا........ (بهمس غير مسموع) ربنا يستر
*________________*
بسيارة يحيي
يحيي: -بصي بقي هنروح على مكان كان نفسي أروحه جدا..... جميل جدا وهيعجبك
رحيق (باستغراب): -طب ما روحتش قبل كده ليه!؟
يحيي(بضحك): -بيني وبينك...... المكان ده تقريبا معمول لل Couples
رحيق: -هاا وانت طبعا سينجل...... طب هتروح ليه دلوقت وانت لسه سينجل
يحيي: -نعم يا اختي!!...... انا خلاص اسبوع واتجوز
رحيق: -ههههههه ايه الثقة دي!؟.... حاتم ممكن مايوفقش
يحيي(ببساطة): -عادي..... وانا برضه مش هوافق على جوازه من زهور
رحيق: -لا على ايه الطيب احسن...... هوافق واقنعه وأمري لله....... سعادة أخويا تهمني برضه
يحيي: -ياسلام عليكِ وعلى تواضعك
رحيق: -طبعا طبعا....... اوبس
يحيي: -ايه؟؟!
رحيق: -نسيت الموب وماقولتش لحاتم إني معاك ولا حتي ليل!!
يحيي: -طب خودي تليفوني كلميه!
رحيق: -حساه هتبقي وحشة إني أكلمه من علي تليفونك واقوله خارجة معاك
يحيي: -طب والعمل!؟
رحيق: -هو البيت قريب ولا احنا بعيدنا!؟؟
يحيي: -لا قريبين.... ارجع!!؟
رحيق: -ياريت...... وبص لو ينفع تكلم حاتم وتقوله اننا خارجين..... عشان مايضيقش
يحيي(بابتسامة واسعة): -أمرك يا ستي....... انتِ ماشوفتيش البلد هنا خالص؟!!
رحيق: -لا.... انا من وقت ماجيت وانا في أوضة ليل ماخرجتش خالص!
يحيي:-خلاص ان شاءالله هاخدك ونتمشي ونتفرج عليها...... أكيد هتعجبك
رحيق: -أكيييد
يحيي: -خلاص يا ست البنات وصلنا
رحيق: -وصلنا فين!!!
يحيي: -ههههههه دا الباب الخلفي للبيت....... مش عارف وهدان فين؟!!...... هنزل الفتح البوابة ثوانى
رحيق: -ماشي
بداخل الدوّار
وهدان: -سميحة..... بت.... انتِ يا بت يا سميحة
سميحة (وهي تخرج من الباب): -وواااه..... انت ايه اللي چابك إهنه يا وهدان..... ومهمل البوابة لوحدها كيف!!
وهدان: -حد هيعاكسها يعني وانا بعيد عنها
سمحية: -إخلص يا وهدان وخلصني..... چول عاوز ايه!؟
وهدان: -هيا اللي چوا دي..... تبچي الست نبيلة!
سمحية(بملل): -ايوا هيا..... عاوز ايه بچي
وهدان: -ماخبراش هيا چاية بعد كل السنين دي ليه؟!
سميحة: -لع مخابراش..... وخليك في حالك أحسنلك وكُل عيش
وهدان: -وااه انا عملت ايه يعني؟!
سميحة: -أصل انا خبراك زين...... هما دچيچتين والبلد كليتها هتعرف إن ست نبيلة إهنه في الدوّار
وهدان: -لي بچا حدا چالك إن فتان
سميحة: -لع.... العفو انا الل.......
يحيي: -انت واقف عندك بتعمل ايه يا وهدان؟!!
وهدان: -يا خبر..... استاذ يحيي.... لع دا انا كنت بكلم سميحة شوية و.....
يحيى: -وسايب البوابة لوحدها وانت عارف إن الكل برا؟!!!...... اتفضل ارجع وياريت ماتتكررش واحمد ربنا إني انا اللي جيت مش فهد
وهدان(وهو يهرول نحو البوابة): -تحت أمرك يا يحيي بيه...... الحمدلله يا رب چات سليمة
سميحة انسحبت ودخلت جوا بسرعة أول ما شافت يحيي
رحيق: -ليه انت مش فهد؟!
يحيي: -يعني ايه
رحيق: -انت قولتله إحمد ربنا إنه أنا مش فهد!!
يحيى: -ايوا..... دا عشان فهد عصبي..... وموضوع الانضباط والنظام عنده ده مهم
رحيق: -هااا...... وانت ايه نظامك مع الانضباط
يحيي: -مهم برضه بس مابتعصبش يعني..... بعدين اتفضلي يالا عشان نلحق نمشي
رحيق: -طيب يالا ندخل..... هطلع أجيب التليفون على ما تكلم حاتم
يحيي: -حاضر
دخلوا البيت و رحيق لسه هتطلع على السلم بس سمعت صوتها
نبيلة: -رحيق
رحيق (وهي تلتفت إليها): -م....ماما
نبيلة: -ايوا ماما...... فين اختك؟!!!
رحيق (وهي توزع نظراتها بين يحيي ونبيلة): -ليل مع فهد
يحيي(باستغراب وابتسامة بسيطة): -ازاي حضرتك يا طنط
نبيلة: -انت مين؟!
يحيي: -انا يحيي عزت.... اخو فهد
نبيلة (بنظرة ذات مغزي): -هااا..... ازيك
يحيي(بابتسامة بسيطة): -الحمدلله بخير
رحيق قربت ووقفت جانمب يحيي
رحيق: -خير يا ماما..... ايه اللي جابك؟!
نبيلة: -ايه اللي جابني؟!!
يحيي: -طبعا حضرتك تشرفي في اي وقت
نبيلة (بابتسامة إعجاب): -ميرسي
يحيي (بابتسامة): -كويس إن حضرتك جيتي...... انا كنت لسه هكلم حاتم عشان موضوع جوازنا
نبيلة (بضيق): -نعم!!.....جوازكم!!!......بس رحيق لسه صغيرة
رحيق(بتحدي): -انا مش صغيرة يا ماما
نبيلة: -انتِ تسكتي خالص...... وحسابك معايا بعدين عشان تيجى هنا من غير ما تقوليلي
رحيق: -وحضرتك من إمتا أصلا بتعرفي عني حاجة........ مش دايما تقوليلي انتِ هتفضلي طفلة لامتي...... مش كل اما اقولك عاوزة أخرج تقوليلي اخرجي وماتصدعنيش وبعد كدا ماتجيش تقوليلي على حاجة...... مش حضرتك بتقولي كدا ولا ايه!!؟؟؟
نبيلة: - هاااا كبرتي وصوتك طلع
رحيق: -البركة في حضرتك
نبيلة: -وانا مش موافقة على الجوازة دي
رحيق: -احنا خلاص اتفقنا وحاتم كمان هيواف......
نبيلة(بصوت عال): -وانا بقولك مش موافقة..... ايه اخبط راسي في الحيط مثلا
حاتم: -مثلا!
نبيلة لفت وشافت حاتم واقف في وشها وليل وفهد وعزت وقفين جانمب بعض وقريبين منها نسبياً
نبيلة: -انت بتقول ايه
حاتم (بغضب مكبوت): -بقول نتكلم لوحدنا احسن
نبيلة: -هنتكلم في ايه؟؟...... خلينا هنا واهو اشوف ولادي وهما ضدي....... قلبت ولادي كلهم عليا يا عزت يا قناوي...... مكفاكش إنك أخدت بنتي لا عصيّت حاتم ورحيق عليا
حاتم (بيحاول يتحكم في أعصابه): -انتِ بتقولي ايه؟؟...... محسساني إني كنت بعاملك عادي وان العلاقة ما بينا زي أي أم وابنها
نبيلة: -ايوا علاقتي بيك مش كويسة بس انا من حقي انك تحترمني انت واخواتك....... وتاخدوا رأي في أموركم...... ولا ايه يا ليل
ليل(بهدوء): -حضرتك ماكنتيش فاضية أصلا عشان ناخد رأيك...... او تلاحظي احنا بنحترمك وبنحبك ولا لا....... حضرتك طول عمرك وانتِ بتتج........
حاتم(قاطعها بسرعة): -ليل...... انا بقول نتكلم لوحدنا أحسن
نبيلة: -لا نتكلم ولا هباب...... انا جاية بس عشان أخد بنتي
عزت: -بت مين اللي تخديها؟!
نبيلة: -مش مرات ابنك أكيد...... لاني خلاص ماليش حكم عليها....... انا قصدي رحيق
عزت: -انا مش بستفسر ولا عاوزك تحددي...... چولتلك چبل سابق مالكيش حِدانا بنات
نبيلة: -و دا معناه ايه ان شاءالله؟؟؟؟؟
عزت (بتحدي): -اللي فهمتيه يا نبيلة
نبيلة كانت لسه هتتكلم بس دخول هنية صدم الكل
هنية بصت لنبيلة بغضب وضيق وطلعت كل كرهها من نبيلة في نظراتها
هنية (بغضب): -انتِ بتعملي ايه إهنه يا وليه انتِ
خيري (كان بيحاول يهديها): -مش إكديه يا هنية دي ضيفة برضك
هنية: -انت تچفل خشمك و تسكت خالص يا خيري...... عمال تچولي بحبك وتعالي أخرچك و... و...و..... وفي الآخر تبچي عارف ان الحرباية أم العچربتين هنا في بيتي
نبيلة: -لِمي لسانك يا هنية..... بعدين انا مش في بيتك..... انا في بيت بنتي واللي زي بيتي
فهد: -نعم؟؟!؟ بتقولي ايه بيت مين؟؟!
ليل بصتله بصدمة وحزن إنه مأكدش على كلام نبيلة.... دي مهما تعمل في الآخر برضه أمها وماكنتش منتظرة منه الرد ده أبدا!!!
نبيلة: -بيت بنتي يا فهد يبقي بيتي...... ولا انتِ ايه رأيك يا ليل
ليل كانت لسه هتتكلم بس عزت سبق
عزت: -طبعا يبچي بيتك..... و بنتك ليها في البيت زي انا وخيري بالظبط
نبيلة: -شكرا يا حج عزت
هنية: -هي مين دي ليها زيكم
نبيلة: -انا مش جاية اعمل مشاكل...... انا جاية أخد بنتي وامشي على طول
هنية(بفرحة وهيا بتمسك إيد رحيق وبتديها لنبيلة): -بركة يا حبيبتي........ خوديها وامشي...... دا على قلبي زي العسل
عفاف نزلت على الصوت وكلام هنية: -هيا مين دي اللي تخودها وتمشي؟!....... نبيلة!!.... انتي ايه اللي چابك إهنه
نبيلة أخدت رحيق ولسه هتمشي بيها
رحيق (بدموع): -ماما انتِ بتعملي ايه انا مش هاجي معاكي
عزت(بحزم): -على فين يا نبيلة
نبيلة: -أظن مالكش حكم على دي كمان!!
عزت: -بس يحيي ليه!!
نبيلة؛ -يحيي!!!!....... ويحيي دخله ايه؟!!
عزت (بمكر): -عشان خطيبها!!
حاتم كان لسه هيستفهم بس يحيي ضغط على ايده وهو سكت عشان الموضوع يخلص ونبيلة تمشي من غير رحيق
هنية: -نععععععععععععععم........ خيري،، انت مش چولتلي إن يحيي خطب زهور
خيري: -انا چولتلك حاتم
هنية (بصدمة): -حاتم؟؟؟؟...... حاتم مين!؟ ابنها!!؟!
حاتم: -هو فيه مانع من ناحية حضرتك؟؟؟
هنية: -مانع واحد؟؟
عزت (بحزم): -خلصنا يا هنية...... حاتم طلب زهور مني ومن خيري واحنا وافچنا...... وانتي يا نبيلة بنتك مالهاش خروج من إهنه واصل
هنية: -لا مخلصناش يا حچ عزت...... ماكفكش إنك خيبت بخت إبنك الكبير وجوزته بت نبيلة خطافة الرجالة..... لا وكمان عاوز تخيب بخت إبنك التاني وتچوزه العچربة التانية
فهد (بعصبية): -ايه اللي بتچوليه دا يا مرت عمي...... انا مش هسمحلك تقولي كلمة على مرتي..... ومش هرد عليكي احتراما لوجود ابوي وعمي
ليل قربت من حاتم وشدته بعيد عنهم عشان يعرفوا يتكلم
حاتم(بقلق): -انتِ كويسة؟!
ليل(بدموع): -خود ماما شقتك
حاتم (مسك راسه واتنهد بضيق): -حاضر يا ليل....... تحبي تيجي معايا؟؟..... انا حسك تعبانة
ليل(بتفكير): -انا فعلا تعبانة...... بس.... خلاص هاجي معاك.... تعالي نخودها
قربوا منهم و وقفوا جانمب نبيلة
هنية(لزهور): -ما تنطقي يا بت..... انتِ صوح موافجة على كلام أبوكي ده
زهور: -ايوا موافجة
خيري: -وماتوفجش ليه ان شاءالله...... عشان خاطر انتي ماهتحبيش امه
هنية: -انت تسكت خالص ومالكش صالح ببتي..... ومالكش رأي
خيري اتعصب وشدها من دراعها بغضب: -انا ساكتلك من زمان...... وبچول انك بتعملي إكديه عشان حاسه اني مابحبكيش.... بس خلاص فاض بيا...... لو لسانك ده نطق بكلمة تانية هقطعهولك واطلقك
هنية كانت لسه هترد بس سكتت عشان هيا عارفة انها لو اتكلمت فعلا خيري هطلقها وهجوز زهور لحاتم ومش هتعرف تدمر حياة ولاد نبيلة فسكتت
حاتم(بصوت واطي لنبيلة): -اظن كفاية مشاكل انهاردة لحد كدا....... ممكن بقي تتفضلي تروحى معايا!!
نبيلة: -انا برضه اللي عملت مشاكل!؟
ليل: -ارجوكي يا ماما مش وقت كلام....... يالا بينا نمشي ونتكلم في البيت
نبيلة: -نمشي نروح فين؟!!!........ انتِ هتفضلي هنا...... دا بيتك غصب عن اي حد
ليل(بتعب): -ماحدش قال حاجة يا ماما...... انا بس اعصابي تعبانة ومرهقة وعاوزة اريح اعصابي شوية...... يالا يا حاتم هات رحيق ويالا
حاتم: -طيب قولي لفهد وحصليني على برا
ليل: -طيب..... يالا روح انت طلع العربية
ليل راحت جابت رحيق وشدت نبيلة وطلعوا برا تحت نظر يحيي وفهد والباقى مشغول بكلام هنية مع خيري وعفاف
......... حاتم طلع العربية وركبوا ومشيوا وفهد فاكر إن ليل هتوصلهم لحد العربية وترجع تاني
عدي أكتر من ساعة وعزت سكت الكل بحزمه وكل واحد دخل اوضته...... فهد فضل قاعد مع يحيي ومش عارف ليل اتأخرت ليه كل ده...... قلق وقام طلع برا البيت ولف حواليه يمكن تكون بتتمشي...... راح سأل وهدان
فهد: -وهدان...... ماشوفتش ليل هانم؟!
وهدان: -ايوا يا بيه...... خرچت من شويه إكديه مع حاتم بيه؟!
فهد: -خرجوا يتمشوا يعني؟!
وهدان: -لع يا فهد بيه....... دي كانت راكبة جاره في العربية وايه الست نبيلة والست رحيق
فهد: -مشيت معاه؟!!!!
يتبع..
google-playkhamsatmostaqltradent