رواية عشاق الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية الإبشيهي

رواية عشاق الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية الإبشيهي

رواية عشاق الصعيد الجزء الثالث عشر

رواية عشاق الصعيد البارت الثالث عشر

رواية عشاق الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية الإبشيهي

رواية عشاق الصعيد الحلقة الثالثة عشر


بالمسجد
ورد(بقلق): -انا مش عارفه مش بيرد عليا ليه يا ليل!؟
ليل(بهدوء): -يا بنتي اهدي اكيد في حاجة أخرته
ورد: -طب يرد عليا يطمني حتي
ليل: -مافيش حاجه ان شاءالله خير صدقيني
ورد: -طب كلمي فهد اسأليه
ليل: -انا لسه قافلة معاه ماكملتش خمس دقايق
موبيل ورد رن وكان أحمد
ورد (بلهفة): -أحمد انت فين؟! ومش بترد عليا ليه؟!..... أحمد
أحمد: -ثواني أرد عليكِ
ورد: -اتفضل قولي انت فين؟!
أحمد: -انا تحت المسجد اهو واقف مع فهد وحاتم وعمر
ورد: -واتأخرت ليه
أحمد (بتردد وهو ينظر لفهد): -مرات عمك جاية
ورد (بعدم فهم وهي تنظر لهنية): -مرات عمي مين؟!!!
أحمد: -نبيلة..... وحصلت مشكلة وهيا في البيت عندنا
حالياً
ليل: -ادا ماما بترن!!!!!!
أحمد(لفهد وحاتم): -ليل بتقول مامتها بترن
فهد أخد الفون من أحمد وكلم ورد: -ورد اديني ليل بسرعة
ورد: -ليل فهد عاوز يكلمك
ليل: -الو
فهد: -ماترديش على والدتك
ليل: -ليه يا فهد!؟
فهد: -معلش اسمعي كلام بس..... بصي اقفلي الفون لحد مانروح.... ممكن!!
ليل: -طب فهمني على الأقل
فهد: -هفهمك كل حاجة بس لما نروح.... تمام اتفقنا
ليل(بتنهيدة): -اتفقنا
فهد: -اقفلي الفون بقي
ليل: -حاضر
فهد: -سلام حبيبي
ليل: -سلام...... هو في ايه يا ورد؟!
ورد: -ماعرفش والله.... كل اللي أحمد قاله إن مامتك في البيت عندهم وعشان كدا اتأخر
ليل: -وهيا جاية تعمل ايه؟!
بالأسفل
فهد(لحاتم): -طب هيا ممكن تكون جاية تعمل ايه!؟
حاتم(بتفكير): -وجود رحيق في البلد جمد قلبها إنها تيجي.... واهي تلكيكة
فهد (بترقب): -وهتعمل ايه يعني؟!..... ورحيق دخلها ايه!؟
حاتم: -اللي هيسألها ايه اللي رجعها بعد السنين دي.... هتحط رحيق قدامهم وتقولهم أخدتوا بنتي مني..... فهمت
فهد(بدون إدراك): -بس بعد اللي حصل لرحيق مستحيل ترجع معاها..... والحج عزت مستحيل يرجعها
حاتم(بقلق): -ايه اللي حصل لرحيق!!
فهد (فهم ان حاتم مايعرفش): -لا مافيش حاجه
حاتم(بمكر): -هيا رحيق حكتلك اللي حصل؟!
فهد (باستغراب): -هو انت عارف؟!
حاتم(بمكر): -طبعا عارف
فهد (بعصبية مكبوتة): -وازاي تسيب الكلب اللي اسمه كريم دا؟!
حاتم(بهدوء وتوجس): -عاوز أشوف اخرته إيه؟؟
فهد: -انت اتجننت يا حاتم؟؟.... تشوف أخرته إزاي.... دا اتهجم على أختك
حاتم أنفاسه عيليت وغضب جدا وكور إيده وبيحاول يتحكم في أعصابه
فهد: -انت كنت بتوقعني في الكلام!
حاتم: -انا ماتصورتش إن الموضوع وصل لكده
كاد فهد أن يتحدث ولكنه رأي عمر وأحمد قادمون اتجاههم
عمر: -يا عم يالا بقي انا زهقت
أحمد: -وانا والله..... انا حاسس إني خللت
فهد (بضحك): -استنوا شوية يمكن حاتم و يحيي يعقدوا معاكم
حاتم وأحمد وعمر في نفس واحد: -يحيي؟؟!؟؟
فهد: -هههههههه...... ايه يا جماعة في ايه؟!..... ايوا يحيي
حاتم: -اصل غريبة..... يحيي طول عمره بيقول انه عاوز يتجوز عن حب!!!
فهد: -ماهو هيتجوز عن حب..... ايه المشكلة!!
عمر: -انت بتهزر صح!!..... يحيي بيحب!؟
فهد: -لما صاحب الشأن يجي ابقوا اسألوه براحتكم
أحمد: -طب يا شباب استنوه براحتكم..... هدخل انا اكتب الكتاب معطلكوش
عمر: -خد هنا تعالي..... والله ما حد هيتجوز قبلي
أحمد: -انا وانت واحد برضه يا عمر
فهد: -بقولك ايه انت وهو..... روحوا وزعوا الحاجة الساقعة
عمر: -طب تعالي معانا
حاتم: -لا احنا هنروح نكلم الحج عزت والحج خيري
أحمد: -ربنا معاك يا حاتم ان شاءالله
عمر: -هو رايح يفجر نفسه!؟..... امشي قدامي

بسيارة يحيي
يحيي: -رحيق..... هي القطة كلت لسانك
رحيق: -هاهاها
يحيي: -أخيرا نطقتي
رحيق: -.........
يحيى: -يا صبر أيوب...... يا بنتي كلمني دا انا حتي خطيبك
رحيق: -خطيبي امتا ده؟؟
يحيي: -ايوا خطيبك انتِ ايش عرفك انتِ!
رحيق: -هههههههههه........ يحيي بص قدامك
يحيي: -خلاص ما تضحكيش تاني وانا بسوق
رحيق: -اشمعنا!؟
يحيي: -هركز في ضحكتك ولا في السواقة يعني؟!
رحيق: -هههه اوبس..... خلاص مش هضحك...... المهم قولي
يحيي: -نعم!
رحيق: -انت ليه مخلي عيادتك في القاهرة!؟..... ليه يعني مش هنا؟
يحيي: -عشان هنا بيعاندوا مع تعابهم..... الواحد بيبقي هيموت من التعب وبيعاند برضه...... إنما هناك لو عطس بس هيقولك دخلوني الإنعاش
رحيق: -ههههههه
يحيي: -مش قولنا بلاش ضحك
رحيق: -نسيت..... هو فهد اكبر منك بقد ايه؟!
يحيي: -لازم؟!
رحيق(وهي تحرك رأسها):-طبعا
يحيي: -سنة ونص تقريبا...... تحسينا كدا تؤام.... انا وهو وعمر
رحيق: -كان نفسي اقول زي انا وليل..... بس ليل تعتبر مامتي مش اختي...... وحاتم برضه يعتبر بابا
يحيي: -هو انتِ ماشوفتيش والدك!؟
رحيق (بحزن): -تؤ...... بابا عاصم كان بيقول إنه كان كويس وطيب.... وحاتم ولي.......
يحيي: -ثانية واحدة...... بابا عاصم اللي هو عمي؟!
رحيق: -ايوا...... هو اصلا اللي ربانا انا وحاتم بعد بابا الله يرحمه...... حتى بابا كان سايبله أوراق مهمة ليا انا وحاتم..... كان بيثق فيه جدا
يحيي: -غريبة!!
رحيق: -ايه اللي غريبة؟!
يحيي (بتمعن لكلماته): -يعني!..... والدك كانت متجوز طنط نبيلة وعمي عاصم الله يرحمه كان متجوزها برضه..... غريبة إن الاتنين يبقوا بيحبوا بعض فهماني!!
رحيق: -ايوا فهماك...... بس دا شيء طبيعي بعد ما هما الاتنين عرفوا ان ماما كانت عاوزة فلو...... اقصد يعني.....
يحيي (بتفهم): -فهمك..... بس قوليلي هو
قاطع حديثه رنات هاتف رحيق
يحيي: -مين؟!
رحيق (بارتباك وهي تنظر للهاتف): -هاا..... دا دا جوز ماما
يحيي: -طب ما تردي!
رحيق (بتردد): -للا بلاش
يحيي: -يمكن والدتك تعبانة ردي!
رحيق: -لالا هيا مش تعبانة ولا حاجة..... احنا وصلنا ولا ايه؟!
يحيي: -ايوا خلاص...... ثوانى بس هلف عشان انزلك قدام الباب اللي هتدخلي منه على طول
رحيق: -مش مهم هبقي شورلي عليه بس
يحيي(بتنهيدة): -انا مش عاوز حد يشوفك...... نهائي
رحيق: -ههههههههه
يحيي: -برضه!
رحيق: -برضه هههههههه
يحيي: -ثانية واحدة هفتحلك الباب
رحيق: -يا سلام ايه كل ده؟!
يحيي(وهو يفتح الباب): -دي اقل حاجه عندي
رحيق (وهي تغلق الباب): -يا سلام على التواضع
يحيي: -رحيق
رحيق: -نعم!
يحيي: -انا هكلم حاتم دلوقتى...... بس عاوز اسمع منك حاجة
رحيق (وهي تصعد للأعلي): -موافقة وماتحلمش بكلمة تانية...... ههههههههههه
يحيي: -مش مهم اسمعها في الخطوبة
صعدت رحيق للأعلي وقصت ما حدث ل ورد وليل..... بعد قليل جلست الفتيات بجانب بعضهم البعض وأخذوا يتحدثون قبل أن يستمعوا لصوت المأذون
أما بالأسفل
اجتمع الرجال بداخل المسجد قبل أن يبدأ المأذون بإلقاء كلماته عليهم ويفتتح بعقد قرآن عمر&فرح
المأذون: -قول ورايا يا استاذ عمر..........
عمر(بفرحة):-انى استخرت الله العظيم و قبلت زواج موكلتك الانسه *فرح منصور الدالي *البكر الرشيد على كتاب الله و سنه رسول الله و على الصداق المسمى بيننا عاجله و اجله و الحضور شهود على ذلك و الله خير الشاهدين
المأذون: -رددوا ورايا يا جماعة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
عمر: -بارك الله لنا وبارك علينا وجمع بيننا في خير
المأذون (بضحك): -انا بقولهم هما مش انت هههههههه
عمر(بعيون لامعة بالفرحة وتنهيدة):-حب خمس سنين يا شيخنا وماكنتش تعرف وبقت من نصيبي دا انا من حقي اقوم ارقص دلوقت
المأذون: -ههههههه من حقك..... الف مبروك بالرفاء والبنين. أحمد: -قوم يا عم أخلص انت لزقت في الكرسي؟!
المأذون: -انت العريس التاني؟!
أحمد: -ايوا انا يا شيخنا.... قوله يقوم بالله
المأذون: -حب خمس سنين برضه؟!
عمر(بضحك): -لا دا حب شهر واحد وبهدله
أحمد: -هي هي خفة...... والله يا شيخنا بحبها من زمان بس ماكنتش اعرف ان هيا...... قوله يقوم بقي
المأذون (بضحك): -رأفة بيه يا استاذ عمر قوم...... واهو من باب من فرج على مسلم
أحمد (وهو يجلس ويمسك بيد المأذون): -يالا يالا...... اني استخرت الله العظيم......
المأذون: -استني يا ابني........ لا حول الله يا رب هههههههههه....... فين ابو العروسة يا جماعة
يحيي: -دقيقة يا شيخنا اصل فيه مشروع خطوية بس
أحمد: -والله يا حاتم لما اخلص لأربيك
يحيي: -اهدي يا أحمد ماتعملش في نفسك كدا...... شكلي هروح افاتحهم في موضوع خطوبتي انا كمان
أحمد: -لا بالله عليك...... هيا جات عند قرمط والكل هيخطب
يحيي (بضحك): -خلاص يا عم نأجلها لبعد كتب الكتاب
أحمد: -روح يا شيخ ربنا يباركلك
عزت: -اتأخرت؟؟
أحمد: -اتأخرت چوي يا حچ عزت
عزت (بضحك): -اتچل يا واد
أحمد: -حاضر..... هات إيدك بقي
عزت: -ههههههههه خود يا والدي
المأذون: -قول ورايا يا حچ عزت
أحمد: -شيخنا
المأذون: -نعم!
أحمد: -هو انا ممكن اقول..... إني استخرت الله وقبلت زواج موكلتلك ورد البكر الرشيد على سنة الله وسنة رسوله وإني هحافظ عليها وهحطها في قلبي؟!
المأذون: -ههههههه لا يا حبيب شيخنا...... دا تبقي تقوله لما نكتب الكتاب ونخلص
أحمد: -يعني ما جودش من عندي
المأذون: -لا...... بالله ما تجود
أحمد: -حاضر اتفضل
المأذون: -قول ورايا يا حج عزت...........
عزت: -.........
المأذون: -قول ورايا يا استاذ أحمد..... وما تجودتش
أحمد: -حاضر
المأذون: -.........
أحمد: -انى استخرت الله العظيم و قبلت زواج موكلتك الانسه ورد عزت القناوي البكر الرشيد على كتاب الله و سنه رسول الله و على الصداق المسمى بيننا عاجله و اجله و الحضور شهود على ذلكك و الله خير الشاهدين
المأذون: -بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
توجه أحمد لفهد سريعا وهو يأخذ يده ويصعد به للأعلي
فهد: -في ايه يا بني
أحمد: -ناديلي ورد
فهد (بضحك): -لا حول ولا قوة إلا بالله...... (أخرج هاتف ليهاتف ليل) الو..... ايوا يا حبيبي معلش خلي ورد تطلع انا واقفلها انا وأحمد...... ماشي سلام
أحمد: -جاية؟!
فهد: -جاية يا سيدي...... تحب أفضل معاك شوية
أحمد: -لا يا سيدي شكرا..... اتفضل انت
فهد: -طب هسلم على اختي العروسة
أحمد: -هو انت مش مسلم عليها الصبح؟!
فهد: -عاوز اسلم عليها وهيا عروسة يا اخي.... الله
ورد: -احم
أحمد:-يا قلبي اللي خطفتيه
فهد: -وسع كدا يالا خليني اسلم عليها..... (احتضنها وقبل جبينها قائلا بسعادة) الف مبروك يا حبيبة اخوك..... ربنا يباركلكم
ورد (بخجل): -الله يبارك فيك يا فهد
فهد: -هسيبكوا انا وانزل
اقترب أحمد منها قليلا قائلا بسعادة): -هتبصي في عيني؟!
ورد(بابتسامة واسعة وهي تنظر لعينيه): -هبص في عينك
أحمد: -وهتقوليلي......
ورد (بابتسامة خجلة): -بحبك
احتضنها لتناسب موطنها الذي خلقت لأجله 💙💍
بالأسفل
هنية: -لولووووووووووووووووووولييي
خيري: -خلاص يا ولية
هنية: -وااه سيبني افرح بابني....... مش كفايه مش فرحانة بالعروسة مش عاوزين افرح بيه
خيري: -سيبك من الحديت الماسخ ديه..... فيه حاجه مهمة عاوز اچولهالك
هنية: -حاچة ايه دي؟!
خيري: -زهور
هنية: -مالها؟!!!...... اوعا تچول اللي في بالي؟؟!
خيري: -ايوا اتخطبت
هنية كانت فاكرة يحيي هو اللي اتقدم لزهور
هنية(فرحة): -يا فرحتك يا هنية وفرحة چلبك...... لولووووووووووولي
خيري: -واه استني اما چولك
هنية: -تچولي ايه..... مانا كنت خابرة من زمان انها هتبچي ليه
خيري: -دا انا كنت فاكرك هتچولي لع
هنية: -لع؟!!!!..... انت بتقول ايه دا اليوم اللي مستنياه بفارغ الصبر...... انا طالعة لبتي افرحها
خيري راح لحاتم وكان واقف مع عزت
عزت: -هااا يا خيري يا اخوي؟!..... حاتم بيسألني ياچي ميته؟؟
خيري: -اللي تشوفه يا اخويا
عزت: -انا بچول يجي معانا دلوچيت..... وناخد رأي زهور قمان
خيري: -دي هنية فرحانة چوي و كانت بتچول.......
قاطعه رنات هاتف عزت
عزت: -واااه من اللي هيكلمني عاد؟!...... دا رقم مش متسچل....... السلام عليكم
: -وعليكم السلام يا..... يا حچ عزت
عزت: -مين اللي بيتحددت؟!
: -مش عارفني؟!
عزت: -وااه انتِ مين؟!
: -باختصار يا حچ انا عاوزة بنتي..... وكفاية واحدة خدتها لابنك
عزت: -نبيلة؟!
حاتم ركز معاه جدا اول ما سمعه
نبيلة: -ايوا نبيلة يا حچ عزت
عزت: -عاوزة ايه؟!
نبيلة: -مانا قولتلك..... عاوزة بنتي.... وكفاية اللي انت خدتها انت وابنك
عزت (بغضب): -مالكيش حاچة حِيدانا...... واحسنلك ماتخطيش البلد
نبيلة: -ههههههههه بلد ايه اللي مخطهاش؟!!!...... انا عندك في الدوّار
هنية: -يا حچ خيري مش يالا نروح ولا ايه؟!!
يتبع..
google-playkhamsatmostaqltradent