رواية روح الزين البارت الثالث عشر 13 بقلم منار جمال

 رواية روح الزين البارت الثالث عشر 13 بقلم منار جمال

رواية روح الزين الجزء الثالث عشر 

رواية روح الزين الحلقة الثالثة عشر 

رواية روح الزين البارت الثالث عشر 13 بقلم منار جمال


رواية روح الزين الفصل الثالث عشر 

بارت 13
لروايه "روح الزين"
بقلم *منار جمال*

ياسين مشي بعربيته وهو متعصب ومخنوق وبيفتكر الجمله الل قالتهالوا ياسمين"خلي اهلك يربوك الاول ويعرفوك ازاي تتعامل مع بنات الناس وابقي تعالا كلمني "

ياسين:عااااااااااااااااا يا مامااااا وحشتيني اووي ياسمين عندها حق انتي لو كنتي موجوده كنت هبقي كويس

زين قلقان علي ياسين وبيتصل بيه كتير مش بيرد وفكر ف اكتر مكان بيبقي موجود فيه دايما وقال لنفسه

زين: لا لا اكيد مش ف المكان دا هو وعدني انو مش هيسهر ف الاماكن دي تاني
زين وصل للمكان الل المفروض يلاقي فيه ياسين مكان ليلي بيسهروا فيه دايما ولاد الاغنيه والبنات بس ملاقهوش
اتصل باصحاب ياسين برضوا محدش يعرف عنه حاجه واستمر زين ف البحث عن اخوه ياسين لحد اذان الفجر وكان جنب الفيلا وسمع اذان الفجر دخل يصلي واتفاجئ بوجود ياسين ماسك المصحف وبيقرا فيه وقعد جنبه وقال

زين: حرام عليك يا ياسين دوختني عليك ومكنتش اتخيل اني الاقيك ف المسجد

ياسين: اسف يا زين مكنتش اقصد الفون قطع شحن ونسيت اشحنه

زين: مبسوط منك جدا عشان لاقيتك هنا

ياسين: القرآن دا فيه راحه متتوصفش يا زين مجرد ما مسكته وبصيت فيه قلبي ارتاح اوي حسيت اني مش تعبان وكل هموم الدنيا راحت من بالي

زين: القرآن الكريم راحه للقلب دايما لما تحس انك مخنوق وضاقت بيك اقرا فيه وصلي لربنا واحكيله كل الل انت حاسس بيه وهتتفاجئ بالنتيجه

ياسين: هو دا كان سبب ف انك دايما متماسك يا زين ومش بيبان عليك التعب وعلطول كنت بلاقي بالك مرتاح رغم كل الل حصلك دا وتحملك المسؤليه مكنتش بتشتكي

زين: اه يا ياسين دا اهم حاجه كانت بتريحني الحمدلله علي نعمه الاسلام وكفي به نعمه كبيره جدا وناس مغيبه عنه ومحدش يعرف دا

ياسين: اسف يا زين تعبتك كتير جدا بس اوعدك اني هتغير وهسمع كلامك دايما

زين: انت ابني يا ياسين لو عملت ايه مش هزعل منك

ياسين: طب ايه مش هنصلي جماعه مع بعض

زين بفرحه: كنت بتمني انها تحصل دايما

ياسين: يلاا

صلي زين وياسين جماعه صلاه الفجر وزين فخور ومبسوط جدا بتغير ياسين للاحسن وخرجوا لبرا وزين قال..

زين: صحيح انت مشيت من بيت الحسيني ليه وسبتنا

ياسين افتكر الل حصل بينه وبين ياسمين وقال

ياسين: كان عندي مشوار مهم

زين: اممم وياسمين مشيت وهي بتعيط ليه انت زعلتها

ياسين بحزن: مكنتش اقصد ازعلها انا كنت مندفع معاها شويه

زين: بص يا ياسين اسمع منى الكلمتين دول اياك تخدش حياء اي بنت أمنتك علي نفسها ووثقت فيك وتيجي يوم وتخذلها رجولتك ف انك متسمحش لاي دمعه تنزل منها وتخليها دايما مبسوطه اهتمامك بيها وخوفك عليها هيخليها تحبك وتحب وجودك خليك سبب ف ضحكتها دايما عشان لو حصل بينكوا خصام تفتكر انك سبب ضحكتها ومن غيرك الحياه مالهاش لازمه عاملها كأميره هتكون مملكتك كلها.

ياسين: حاضر يا زين بس انت من امتي بقيت رومانسي كدا

زين بضحك: من يوم ما شوفت روح

ياسين: هييييييح

زين: غور يالااه علي البيت يلا

ياسين: لا لا انا ورايا مشوار لازم اعمله

زين: مشوار ايه

ياسين: هحاول اصالح ياسمين

زين: دلوقتي الساعه 5 الصبح

ياسين: معلش اعتبرها 5 المغرب يلا يا زين ع البيت انت وانا مش هتاخر هرجع البس واروح الجامعه

زين: انت مجنون ياض

ياسين: سلاااام يا زين

مشي ياسين ووصل لبيت ياسمين وماسك ورده ف ايده ووصل للبلكونه بتاعتها وبصوت عالي وغني بصوته الحلو وشغل موسيقي الاغنيه وقال

ياسين: اول ما عرفت انك عايزني جيت قوااام. مقدرش استغني عنك يا معلمني الغرام. كلووو كلوو كووم وزعلك انت كوووم

ياسمين سمعت الصوت وخرجت من البلكونه وشافت ياسين بيغني وسمعتوا وهو بيردد الاغنيه ويقول

ياسين: كلوو كلوو كوووم وزعلك انت كوووم انا عندي الدنيا تزعل ولا تزعل مني يوم اااه لووووووولووووولوولييي

ياسمين بصدمه وضحك علي حركات ياسين وقالت

ياسمين: والله انت مسخره بس اول مره اعرف ان صوتك حلو يعم بووحه
وضحكت بصوت عالي وهو قال

ياسين: تتجوزيني

ياسمين: دخلنا ف مشهد عمرو وسلمي اهوه

ياسين بضحك: اسف يا سوو اوعدك اني هتغير للاحسن

ياسمين: اتمني يا ياسين

مشي ياسين ورجع البيت لاقي زين نايم علي الكنبه وضحك بخبث ودخل المطبخ جاب الكاتشب ورجع لزين وسليم نايم جنب زين بس نومه تقيل اووي ومش بيصحي بسهوله وياسين حط الكاتشب علي هدوم سليم وجري يصحي زين وقال

ياسين: سليييييييييم

زين اتخض من صوت ياسين جي يقوم من مكانه وقع ع الارض وقال

زين: ايييه في اييه

ياسين ببكاء وبيشاور علي سليم وهو نايم

ياسين: حد قتل سليم

زين بصدمه وبص علي سليم وجي يجري عليه وياسين مسكه وقال

ياسين: لاااا يا زين متقربش عشان البصمات

زين: سلييييييييم

ياسين بيكتم ضحكته ويتصنع البكاء

ياسين: ااااااااااه يا سليييييم

سليم سمع دوشه وحرك ايده ولعب ف شعره وهو نايم وزين لاحظ دا وجري عليه وفوقه وسليم قال

سليم: اي ياض مالك
زين اتخض ورجع لورا وقرب تاني منه وحط ايده علي بطنه وشاف الكاتشب وبص علي ياسين لاقااه بيجري لفوق علي اوضته وقال

زين: يااااااااااااااااسييييين

سليم بضحك : هههههههههههه هو عملها فيك

زين بعصببه: مش ناقصك انت كمان حد ينام زي البغل كدا وانا امال اصرخ باسمك اييه متبنج

سليم بتقليد صوت ناعم: بتعايرني يا زين عشان نمت جنبك يقاااسي انا طالع اوضتي ومش هنام معاك تاني

زين بنفاذ صبر : يااارب صبرني معايا جوز حريم بربيهم

سليم:والنبي يا سبعي ابقي غيرلنا انبوبه البوتجاز

زين ساب سليم وطلع اوضته اخد دش وصلي فرضه وجاتله رساله علي الموبايل محتواها

"ايمن الجارحي مستنيك النهارده باليل الساعه 7 ف القصر متتاخرش"

زين مسك الموبايل ورماه وقال

زين:عااايز مني ايه انت كمان هي ناقصه قرف

نزل سليم وياسين وقابله زين وهو خارج وقال

زين لياسين:حسابك معايا لما ارجع
الاتنين الحراس دول هيكونوا معاك دايما

ياسين بعدم فهم:ودا ليه مش فاهم

زين:أمان ليك ومتسألش كتير فونك يبقي مفتوح دايما

ياسين:تمام مع اني مش فاهم حاجه بس اتاخرت علي المحاضره انا ماشي

فضل زين وسليم وقال

زين:سليم وانت هيبقي معاك.....

قاطعه سليم وقال

سليم:ايه عضلاتي مش عاجباك ولا ايه لما هتمشي معايا دول متقلقش يا زين انا وانت مع بعض دايما الجارحي ميقدرش يئذينا

زين:طيب انا لازم الحق روح عشان اوصلها مش عايزها تخرج لوحدها

سليم:ماشي الحقها انت وانا هسبقك ع المستشفى

مشي زين ووصل الفيلا عند روح ولاقاها خارجه بعربيتها ووقفها وفتح باب العربيه ومسك ايدها وقالت

روح:زييين انت ايه الل جابك هنا واوعي كدا انا متاخره علي المحاضره ومش ناقصه جنانك دلوقتي

زين:تعالي هوصلك

روح:نعم ودا ليه مانا بروح لوحدي دايما

زين برسميه:مفيش خروج من باب الفيلا دا غير بإذني وهبقي علطول معاكي ف اي مكان تروحيه

روح بعدم فهم:زيييين انا مش فاهمه حاجه اي طريقه التحكم دي فيه ايه انت هتبقي الحارس الشخصي ولا ايه مش فاهمه

زين قرب منها وبص ف عنيها وقال

زين:مش عاجبك الكلام

روح بقلق:ل ل لا

زين:طب اركبي بدل ما اعمل تصرف ميرضيش ربنا

روح فهمت قصده وجريت علي العربيه وركبت

زين:هااا هتخرجي امتي

روح:هتيجي تاخدني كمان ولا ايه مش فاهمه

زين: باب الجامعه متخرجيش منه غير لما اتصل بيكي واجي اخدك

روح بعصبيه:لا بقا دي مبقتش عيشه انت ايه الل بتهببه دا

زين:اسمعي الكلام وانتي ساكته ومش عايز اي رد فعل

روح:انا عايزه افهم في ايه

زين:حاضر بعدين هفهمك

روح:يوووووووه

زين:يلا انزلي وكلامي يتسمع مفهموم

روح بعصبيه:حااااضر

زين:خدي يبت انتي هنا

روح:نعم

زين:بحبك

روح قلبها دق جامد وقالت

روح:ش شكرا

زين بضحك:خدودك احمرت ليه ما انتي كنتي قالبه علي قطه شريره من شويه

روح:س سلام اتاخرت

زين:اهربي اهربي كلها كام يوم ومش هسيبك

يُتبع....


google-playkhamsatmostaqltradent