رواية غرام الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم شروق محمد

 رواية غرام الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم شروق محمد

رواية غرام الأسد الجزء الثالث عشر 

رواية غرام الأسد البارت الثالث عشر 

رواية غرام الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم شروق محمد


رواية غرام الأسد الحلقة الثالثة عشر 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد صلى الله عليه وسلم تسليما كثيرا
---------------------
غرام الاسد
البارت13
--------------------
"في صباح اليوم التالي بمنزل سعد المنشاوي"
سعاد: صباح الورد
سعد: صباح الخير
سعاد: مالك يا سعد في ايه شكلك زعلان كدا ليه
سعد: اسد مصمم يرجع غرام لأبوها وانا خايف عليها اوووي ابوها عنيد ودماغه ناشفه
سعاد: يعني انت هتكون احن عليها من ابوها
سعد: ايوه احن عليها منه واعرف مصلحتها عنه دا عاوز يجوزها ابن صاحبه لمجرد ان مش عاوزه يزعل صاحبه
سعاد: طيب وبعدين هنعمل ايه وكدا غرام هتقول اننا مدايقين من وجودها وهتفهم غلط
سعد: مش عارف اعمل ايه مع ايهاب وقرار اسد ده
سعاد: طيب واسد ناوي علي ايه
سعد: بيقول عاوز يرجعها عشان يتقدم ليها علطول ويتجوزو بس انا عارف اخويا هيتصرف ازاي
سعاد: سيبها علي الله وان شاء الله هتتحل
سعد: يارب ياسعاد يارب انا هقوم اصلي ركعتين
سعاد: قومي ياحبيبي ربنا يتقبل ويحلها من عنده
"تركها سعد وقام ليصلي ويدعوا الله أن تنحل تلك الاموار.
-------------------
"في المدرسة التي تعمل بها غرام"
وصلت هاجر المدرسه وذهبت للمكتب التي تجلس فيه سويا مع غرام وجددت غرام بداخله'
هاجر: غريبه يعني يامورا
غرام: ايه يابت الي غريب في ايه
هاجر: اول مره ادخل المكتب الاقيكي مبتسمه والفرحه هتنط من عنيكي خير يارب فرحيني معاكي
غرام: ياساتر طيب قولي حتي ماشاء الله
هاجر: يسلام طيب ماشاء الله ها قولي ايه السر بقي
غرام: الاسد نطق ياااابوووي هقلب صعيدي حالا
تعالت صوت ضحكات هاجر علي مزاح غرام وقالت: ياااااه، اخير ابو الهول نطق وقال ايه بقي
غرام: بت احترمي نفسك اسمه الاسد ملك قلبي
هاجر: الله الله وايه كمان بقينا حبيبه
غرام: قالي ياامه قالي اااه"وبدأت غرام تتراقص بسعاده'
هاجر بابتسامة: انتي هتغني وترقصي اخلصي هموت واعرف حب الاستطلاع هيموتني
غرام: قال اني غرام الاسد وانه كان طول ماهو مسافر موجود معايا وشايفني وبيطمن عليا واني كل حاجه ليه وانه سافر عشاني انا، الله عليك يااسد قلبي وروحي
هاجر: بت فوقي يالهوي انتي اتجننتي خالص
غرام: ياخرابي علي وسامته وجماله وهو بيتكلم او وهو بيضحك ياخرابي اسد اسد مافيش كلام
هاجر: هموت من كتر الضحك يابت اهدي هيجرالك حاجه سبحان مغير الاحوال بس انا فرحانه اووي عشان شيفاكي فرحانه ومبسوطه
غرام: مش عارفه اسيطر علي قلبي بس مش عارفه قلقانه ليه وخايفه
هاجر: هو احنا كدا يابنات كل مايحصلنا حاجه حلوة نخاف ونقلق وندور علي حاجه تبوظ فرحتنا
غرام: ربنا يستر انا هقوم ورايا حصه وبنات هتتعلق
هاجر: مجنونه يامجنونه اسد
غرام: بتقولي اسد هيييح يبقي هقعد معاكي
هاجر: قومي يابت بدل ما احنا الي هنتعلق
"وظلو يضحكو سويا وبعد فتره قصيره قامت غرام وذهبت لعملها.
------------------
"يجلس عاصم في مكتبه وقام بالاتصال علي اسد"
عاصم: فينك يااسد برن عليك من بدري
اسد: جاي في الطريق خمسه وهتلاقيني في الشركه
عاصم: اوكي ماتغيبش احنا منتظرينك
اسد: تمام سلام
"اغلق اسد الهاتف وذهب لشركة حاتم"
------------
في منزل ايهاب المنشاوي.
ايهاب: منال يامنال
منال: نعم
إيهاب: انتي فين بنده عليكي من ساعتها
منال: في المطبخ نعم
ايهاب: انا هروح انهارده لسعد اسلم علي اسد وكمان عشان اجيب غرام معايا
منال: بجد هتصالحها وتجيبها
ايهاب: ايوه طبعا مش بنتي ولو عاوزه تيجي معايا تعالي
منال: ربنا يخليك لينا ايوه طبعا هاجي معاك دي غرام هتفرح اوووي وحشتني اوووي بنت الايه دي
ايهاب: وحشتني انا كمان البيت وحش من غيرها فعلا
منال: ربنا يخليكم ليا.
تركها ايهاب ودلف علي غرفته ليقوم بالأتصال علي صديقه ويبلغه برجوع غرام.
_____________
في الشركه وتحديدا مكتب حاتم
عاصم: كل ده تأخير ومن اولها كمان
اسد بإبتسامه: واد انت اهدا شويه
حاتم: فظيع انت ياعاصم
عاصم بإبتسامه: دا انا غلبان
اسد: دلوقتي لازم نتفق ونقرر
عاصم: نقرر ايه بالظبط
حاتم: عاصم انت مالك علي الصبح، علي الشركه الجديده
اسد: مش عارف، ركز ياعاصم شوية ولا انت مش ناوي تدخل معانا
عاصم: لا طبعا بس بحب اهزر انتو ايه
حاتم: مافيش هزار في الشغل ياباشا ونركز شويه بقي
اثناء حديثهم سويا رن هاتف اسد، وكان المتصل وليد ابتسم اسد وقال: ابن حلال والله واحشني
حاتم رافع حاجبيه: مين يااسد ومالك بتضحك ليه
اسد: وليد وزمانه زعلان مني لاني ماكلمتهوش
لم يستطع حاتم التحكم في ضحكته وقال: استلم بقي يااسد هتتحاسب حساب الملكين دلوقتي
اسد: ربنا يستر'وقام اسد بالرد علي الهاتف
اسد: الووو عامل ايه ياغالي
وليد: لسه فاكر ماشي يااسد براحتك بس انت واحشتني قلت اتصل اطمن عليك
اسد: ياغالي انت واحشني اكتر، طمني عليك
وليد: ياراجل ماشي هعديها المرادي انا الحمد لله وانت
اسد: الحمد لله ياصاحبي
وليد: وبعدين هتيجي امتي
اسد: لسه شوية هو انا لحقت دا يادوب يومين بس
وليد: يومين مين، دا شهر يااسد بطل هزار
اسد: شهر ياخبر
وليد: ماتغبش ياصاحبي وابقي طمني عليك علطول سلام يا غالي
اسد: حاضر سلام
حاتم: هموت مش قادر
اسد: ينفع كدا كان لازم الكدب من الاول
حاتم: خلاص ياعم هبقي اكلمه وتعالا نشوف شغلنا
" بدأو جميعا لتحضير الأجتماع من أجل الشركة الجديدة"
------------------------------------
"في شركة حاتم وتحديدا مكتب ندي كانت تتحدث في الهاتف مع حسام"
ندي: زي مابقؤلك
حسام: طيب سمعتي حاجه، وكمان لازم تعرفي كل كبيره وصغيره بتحصل
ندي: ايوه عرفت بيتكلمو في اي، وبعدين ماكنتش اعرف ان صاحبك مستني الاخبار دي علي نار كدا، وبعدين هو يفرق معاه الي لسه جاي من سفره في اي
حسام: مااعرفش المهم اعملي المطلوب منك
ندي: بقي انت ماتعرفش برضه
حسام: كل اللي اعرفه ان بينهم تار قديم وعاوز الضربه تيجي قبل مايعرفو جت منين
ندي: دا تفكيره سم
حسام: اقفلي بقي وركزي لان لو اي معلومه راحت منك انتي عارفه اي اللي هيحصلك
ندي: طيب وربنا يستر وماحدش ياخد باله من الجهاز المحطوط ومااروحش في داهيه
حسام: اهو خوفك ده اللي هيضيعنا
ندي: خلاص ياعم سلام
"اغلقت ندي الهاتف مع حسام وعادت مره اخري تستمع إلي حديث حاتم مع اسد وعاصم"
--------------------
'عند غرام وهاجر في المدرسه'
هاجر: يارايق انت يارايق
غرام: بت انتي مالك انتي هتشتغليني ولا ايه
هاجر: مبسوطه بيكي اوووي يامورا
غرام: بس انا قلقانه اووي مش عارفه ليه
هاجر: بت فكك بقي بقؤلك انا هعمل مفاجئه لعاصم وهروحله الشركه تحبي تيجي معايا واهو بالمرة تشوفي حبيب القلب والعين
غرام: لا ماينفعش طبعا اروح انتي رايحه لخطييك انا هروح ليه
هاجر: فكري دي فكره حلوة واهو ننزل نتمشى شويه
غرام: لا يمكن ابدااااا روحي انتي وسبيني
هاجر: براحتك خليكي انا ماشيه بقي
'جهزت هاجر اغراضها وهَمت للمغادره'
_______________
"بعد انتهاء الأجتماع جلسوا سويا للمناقشة في بعض النقاط البسيطة"
عاصم: كدا تمام كل حاجه جاهزه فاضل بس العقود
حاتم: بجد حاجه خرافه انت شاطر جدا يااسد
اسد: ربنا يخليك ياحبيبي، المهم الجاي ولازم ننجز في المشروع والمناقصه الجاية هتفرق معانا اووي وترفع اسمنا في السوق والي هنقوله ده ماينفعش حد يعرفه غيرنا
عاصم: تمام وننزل اعلان عشان محتاجين موظفين
اسد: عامل حسابي لكل حاجه بس دلوقتي لازم السريه
حاتم: اوكي وانا معاك وموجود في اي وقت
عاصم: طيب ياله بينا يااسد نمشي احنا بقي
اسد: تمام ياله بينا
"قام اسد وعاصم وأستعدو للذهاب"
_____________
"كانت غرام وهاجر بالتاكسي وكانت غرام مُحرجه من النزول"
هاجر: يابنتي انزلي هتفضلي قاعدة كدا
غرام: بقؤلك ايه كفاية اني جيت معاكي
هاجر: هموت من كتر الضحك عليكي بجد، لا لا مش جايه معاكي ومجرد ماجيت امشي لقيتك ماشيه معايا
ابتسمت غرام علي مزح هاجر وقالت: وبعدين بقي انا اصلا جيت معاكي عشان انتي صاحبتي وماينفعش اسيبك لوحدك يعني الحق عليا
هاجر بابتسامة: ياشيخه، بجد اخص عليا ظلماكي معايا
غرام بابتسامة: شوفتي بقي ياوحشه
هاجر: بس بس اهم نازلين تعالي
غرام: بت انا مكسوفه وبعدين اقؤله انا جايه الشغل ليه
هاجر: قوليله اتوحشتك جووي جوووي ياولد العم
غرام: موتي هيكون علي ايدك بسبب هزارك
هاجر: طيب ياختي ياله بدل مايمشو ويسيبونا
"شاهد عاصم هاجر ومعها غرام وبلغ اسد"
عاصم: ايه ده هما جاين هنا ليه
اسد: هما مين يامجنون
عاصم: بص هناك كدا
اسد: ايه دا غريبه فعلا تعالا نشوف في ايه
غرام: الحقي الحقي جاين علينا
هاجر بإبتسامه: اثبت ياكبير
"ذهب عاصم ومعه اسد لغرام وهاجر"
اسد: ياخبر القمر بيطلع بالنهار
غرام بخجل: اذيك يااسد
اسد: ايه الرخامه دي اسمها اذيك يااسد
عاصم: وايه كمان مش مكسوف وانت اسمك الاسد وبتتكلم كدا
هاجر: اتعلم ياقلبي شايف الكلام
اسد: وايه ياعني اتعلم علي رأي خطيبتك تعالو نتمشي شوية ونعزمكم علي الغدا
هاجر: ادعيلي بقي يامورا ماكنتيش عاوزه تيجي
اسد: ليه مش عاوزه تيجي مش وحشتك ياقمر انت
"خجلت غرام كثيرا من كلام اسد معها واكتفت بالابتسامه فقط له"
"اخذ اسد وعاصم الفتيات للغداء معهم"
"خرج حسام من الشركه ورائهم يقفون مع بعضهم ويضحكون وتحدث مع نفسه قائلا: الله الله وايه كمان ما انتي بتعرفي تضحكي وتهزري اهوه اومال كنتي عامله فيها الست الكئيبه ليه وبتقولي عليا مغرور دا ماحدش مغرور غيرك انتي، وانا هعرفكم مين حسام"
ندي: مالك ياابني واقف سرحان وبتكلم نفسك ليه كدا
حسام: لا لا مافيش
ندي: لا لا مافيش دا انت حكايتك حكايه ماتيجي تعزمني علي الغدا يابخيل
حسام: بخيل ايه بس يامجنونه تعالي وانا اعزمك
ندي: ايون كدا ياله قدامي
"اخذ حسام ندي وذهبوا ليتغدو سويا"

google-playkhamsatmostaqltradent