روايات

رواية نعمة (العالم الآخر) الفصل السابع عشر 17 بقلم حمادة زهران

رواية نعمة (العالم الآخر) الفصل السابع عشر 17 بقلم حمادة زهران

رواية نعمة (العالم الآخر) البارت السابع عشر

رواية نعمة (العالم الآخر) الجزء السابع عشر

نعمة (العالم الآخر)
نعمة (العالم الآخر)

رواية نعمة (العالم الآخر) الحلقة السابعة عشر

الشيخ محمود كلم جوزي وقال إنه جي وانا كنت رافضه بس…….
جوزي قال نعمه انتى لازم ترجعي زى الاول انتى بتحبى تساعدى الناس ليه بقيتي قافله على نفسك كده…….
وبعدين الشيخ محمود معملش حاجه علشان مستقبلهوش قولت حاضر………
وصل الشيخ محمود وفضل يتكلم كتير معايا………
يتكلم يعنى أن ربنا انعم عليه فلازم احفظ على النعمه دى….. قالى بصي يا بنتى انتي مكلفة النعمه اللي معاكى دي یعنی انتی ربنا جعلك سبب وهما كمان سبب فلازم يكون عندك يقين بكل حاجه بتحصل حوليكي ومفيش حد في الدنيا مش مبتلى…….
المهم يا بنتى فى حد عايزك بالاسم…….
قولت مین یعنی ال عايزني باسمي…….
قال حد تبع الحكومه قولت یعنی ایه هو يعرفني منين……
قال والله انا كمان ما اعرفوش بس هو بعت ناس تبعه خدوني المكتبه بتاعه……..
وسأل عنك وانا قولتله ما احبش اجيبها هنا قالي انا عارف يا حج محمود انها بتعزك فياريت تقنعها…….
ايه رأيك يا بنتي…….
جوزي قال حكومة ايه لا لا……
قولت لجوزي طيب بالراحه انت خايف ليه……..
قال انا خايف عليكي قولتله ما تخافش ربنا يسهل…….. الشيخ محمود قال هو مستني مني تليفون قولت رن عليه….. الشيخ محمود قال خدي يا بنتي عايزك على التليفون…….
قال السلام عليكم يا ستنا….
قولت وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضل…….
قال ممكن تشرفيني في بيتي……
قولت خير قال انا هبعتلك عربيه ولازم تشرفيني في البيت……
قولت تمام وتاني يوم بعت عربيه وركبت والشيخ محمود راح يركب جنب السواق…….
السواق رفض يركبه وقال الباشا عايزك انتي لوحدك……..
نزلت من العربيه وقولت للسواق قول للباشا بتاعك عايزني يجيلي انا مش هروح لحد……..
قال يا ست هانم ممكن انتي تكلميه طيب انا لو قولت كده مش هيطلع عليا نهار………
قولت اتصل وادهوني…….
كلمته وقولتله انا مش شغاله عندك لو انت محتاج حاجه اتفضل انا مش رايحه اي مكان……….
وطلعت بيتي وانا كنت متضايقه جداً……
الشيخ محمود واقف مش عارف يعمل ايه لكنه في الآخر مشي………
ساعه بالظبط ولقيت جوزي جاي قبل ميعاده وفي حد معاه قال نعمه تعالي……..
قولت مين ده اللي معاك…….
قال ده محمد بيه طلعت واول ما شوفته قولتله هو انت….. انا مش بحب الانسان المتعالي……..
ضحك وقال طيب يا ست الكل انا جيت لحد عندك…..
قولت وانا مش برد حد طلب مساعده وانا محدش يقدر يجبرني على حاجه………
قال مين قال كده انتي على راسي وبصراحه اتكلم بطريقه كويسه…….
قال انا عندي شويه مشاكل مراتي تعبانه قولتله خير قالي بعد اذنك نتكلم في بيتي انا ممكن اسمح لجوزك بس يجي معاكي مش حابب حد يعرف حاجه عني………
قولت تمام ورحت بيت جميل جدا ما شاء الله كان معايا جوزي…….
مراته قالت اهلا وسهلا اتفضلوا…….
كان باين على وشها الحزن وكنت عارفه ان محمد بيه عنده سحر بس مراته ما كانش فيها حاجه مع ان هي اكتر واحده بتشتكي من التعب……..
بس مقلتش حاجه لحد ما اشوف مراته كانت فعلاً تعبانه بس مش سحر ولا مس كان عندها وسواس قهري……
وهيا مش معترفه بده هي حاسه بسبالضغط النفسي بتاع جوزها وبتاع بنتها…….
لما شوفت بنتها عرفت ان هي كمان ماذيه زي ابوها…….
هما الاتنين كانوا صعبين فعلاً………
بدأت ان اعالج الضابط محمد بالقرآن وابتدى يتشنج ووقع على الارض وابتدى يصرخ ويقول انا مش عايز حد حواليا خليهم يمشوا……..
طلعت مراته وبنته بره وبدا يتشنج زياده وابتدى يجيب دم من مناخيره وبقه………..
بدأت ان اعالجه بميه بملح بس موضوع الدم ده مخوفني اوي خوفت ان أذيه بالميه بملح……
بس هدى وعبد الجبار طمنونى ان السحر اللي كان معموله كان سحر اسود وعلى نجاسه……..
جبت جردل وخليته يرجع فيه……..
رجع أكل طبيعى عادي خالص……..
انا فضلت أقوله كمل لان لازم اللي في بطنك ينزل كله…….. وبعد ما خلص خالص ابتدى يرجع شعر وكمان حتت دم صغيره دم اسود متجلط زي دم الكبده بتاع الفراخ……
وكان يصرخ على الاخر ويزعق علي مراته ويقول اقفل الشبابيك مش عايز حد يسمعنا…….
اقفلي اي حاجه مفتوحه انا مش عايز حد يسمعني ويحاول يتمالك في نفسه لكنه مش قادر يوقف……..
ومسك ايدي وهو بيتألم وفضل يقول ابوس ايدك خلصيني من اللي انا فيه…….
فضلت اقوله اصبر علاجك هيكون 3 ايام وكمان لازم تتابع في الحجامه……
الحجامه بتنقي الدم طبعا والسحر كان في معدته ومبهدل جسمه كله…….
للاسف انا كنت عارفه مين اللي عامل السحر ده………
هو كان خاطب بنت خالته قبل كده وكانت دي قريبته ولما محصلش نصيب وسابها…..
خالته راحت عملتله سحر هي وبنتها وبقي عايش حياته كلها متدمره……..
عصبي بدون اي سبب يتكلم كتير مع نفسه يشوف خيالات اعصابه متوتره ما بينامش كويس علاقه بمراته متوتره…….
وحاجات كتير اوى غير حالات الصرع إلى بتجيله…….
بعدها بدأت اعالج بنته وكانت للاسف نفس الحكايه نفس التعب اللي عند ابوها والترجيع هو هو حصل للبنت بس البنت كانت اقل شويه……..
الحمد لله ربنا سترها……..
حاولت اقنع الست ان تروح لدكتور نفسي والست مش مقتنعه خالص ……
بعد كام يوم زياره لجوزها وبنتها واقتنعت فعلاً وراحت لدكتور والحمد لله بقيت كويسه……..
بعد ما خلصت علاجهم بكام يوم اتصل عليا الحاج محمد الكفيف قال عايزك ضروري……..
قولت خير ان شاء الله……..
قال اخويا اتسرق منه فلوس كثير اوي……
قولت لعله خير ان شاء الله طيب اخوك ده في الفلاحين….. قال اه صح ما شاء الله عليكي هبعتلك عربيه تجيبك لحد هنا وترجعك تاني…….
قولت طيب ابلغ جوزي وارجعلك……
فعلاً قولت لجوزي قالي انا جاي معاكي……..
وجات العربية ركبت أنا وجوزي وروحنا……..
مكان جميل جدا جدا ما شاء الله تبارك الله…….
بيت في وسط الزرع المنظر يخطف القلب ربنا يبارك يارب…….
دخلت البيت وكان في ترحيب جامد الحاج محمد قال دي ست الكل اللي هترجع الفلوس يا عامر…
وقاله ده الحاج عامر اخويا…….
الحاج عامر قال لي اهلا وسهلا……
وبدأ يتكلم ويقول انا كنت جايب فلوس من البنك علشان هجيب ارض بس امبارح روحت علشان اخدهم من الدولاب ما لقيتهمش قلبت البيت مش لاقي اي حاجه…….
وده مبلغ مش شويه يا ست الكل دول 2 مليون جنيه….. قولت طيب ممكن اشوف المكان…….
سمعت في ودني عبد الجبار بيقول ملهوش لازمه انا عارف مين اخد الفلوس اللي اخدها مرات ابنه……….
قولت في بالي لا حول ولا قوه الا بالله طيب والعمل…… هدى قالت الفلوس في الارض…….
قولت طيب وبعدين هجيبها ازاي لازم اقول سبب مقنع……
وفجأة الارض فتحت قدامي وطبعاً محدش شايف غيري……
الارض اتفتحت قدامي ولقيت حاجه فوق الخيال……
تماثيل دهب كتير وبوابه كبيره جدا وتبوت……
قولت ايه ده قالت ده حق بس مش ليهم…….
قولت ازاى قالت بصى كويس……….
بصيت شوفت البوابه فى بيت فيه 3 بنات وامهم……
قولت مش فاهمه حاجه……
وفجأة الحج عامر ها يا ستنا عرفتى مين اللي أخد الفلوس…….
بصيت وقولت أن شاء الله عرفت قال اقسم بالله العظيم يكون ليكى اللي تأمري بيه…….
قولت قول يارب ومشيت ومشو ورايه كلهم وطبعا عبد الجبار بيدلنى على المكان بالظبط و ماشاء الله هدى كانت بتورينى مرات ابنه وهى ماشيه بتترعش ومش عارفه توقف على رجليها…………
روحت وقفت على المكان…….
الحج عامر قال ايه طمنيني قولت الفلوس هنا…….
مرات ابنه اول مسمعت اغمى عليها……..
قولت سبوها محدش يجى جنبها……
روحت عليها وقولت انا هقرالها قرآن…….
وقربت منها وقولت فى ودنها انتى خاينه قومي احسنلك…..
انا عارفه انك انتى اللى اخدتي الفلوس بس مش هقول لحد بس اقسم بالله العظيم لو فكرتى تلعبى اى لعبه من دول انتى اللى هتزعلى على نفسك………
فتحت عينها وقامت كلهم كانو مفكرين انى بقرالها قرآن قولت الفلوس هنا………
وفعلاً طلعوا الفلوس……
والكل فرحان ودخلنا البيت عشان نتكلم……
الحج عامر قال قولي يا ست الكل مين الخاين اللي فى بيتي……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نعمة (العالم الآخر))

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *