Uncategorized

رواية إمامي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء الهادي

 رواية إمامي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء الهادي

رواية إمامي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء الهادي

رواية إمامي الفصل السابع عشر 17 بقلم أسماء الهادي

عم محمد ايجي عليهم:اي يا حبايبي مش هطلعو 
امام:ايوا يا حج طالعين اهو ابي دا مراد  مراد دا ابي 
مراد قام وبيمد ايده:اهلا وسهلا بحضرتك يافندم
محمد شده عليه واخده ف حضنه:
من النهارده انا ابوك وتقولي بابا محمد انت خلاص بيقت زي امام واحمد 
مراد بص ليه وابتسم:حاضر يا بابا محمد 
محمد:يلا يا ولاد 
            ????سبحان الله ????
امام ومرااد واحمد وعم محمد طلعو
امام: اتفضلو يا شباب
احمد: امام 
اامام: خير 
احمد: عايز اشرب موز بلبن 
امام ومراد ضحكو عليه 
مراد: انتي طبيعي  يا احمد 
احمد بتريقه: لا كيسري يا خفه 
وبص ل امام ها 
امام: حاضر يا ابو حميد انت تؤمر
مراد: طفس 
احمد: سمعتك ع فكره
مراد: ما تسمع 
عم محمد : بس منك ليه 
مراد وحمد بصو للارض زي الاطفال المذنبه
محمد: امام شوف احمد عايز اي 
تعالي يا مراد اتفضل الصالون اهو 
مراد واحمد واعم محمد دخلو الصالون 
          ????استغفر الله ????
امام خبط ع باب اوضة تسنيم 
تسنيم فتحت 
امام قرب منها واتكلم بصوت واطي: وحشتني 
تسنيم: وانت كمان وحشتني  اوي
امام لسه هيقرب منها اكتر
تسنيم: احم اتفضل يا امام 
امام:الله يسامحك لما بشوفك بنسي نفسي 
مريم:ابيه يا سكره عامل اي
امام بص ليها:بسم الله مشاءالله
قمر يا مريوم  اي الحلاو دي يا بت
تسنيم واقفه هتغلي 
مريم:بث بكثف يا ابيه 
امام:يختي بطه 
وبص لا اميرة جوزك عايز موز بلبن
اميره:ازاي 
امام :اي اللي ازاي نفسه جايبه ليه روحي اعملي ليه وخدي البت دي معاكي عشان تقدم العصير
مريم : هو جاي يشرب عصير كمان
امام بصت ليها بغيظ : مريم اطلعي بره
مريم: انا بره اصلا بقالي ساعه  انت مش واخد بالك ولا اي 
مريم واميرة طلعو 
امام قرب من تسنيم 
تسنيم: امام 
قلبه وروحه 
تسنيم: ايدك
امام: لي
تسنيم: هاتها بس
امام ايدا تسنيم ايده وهو عارف هيا هتعمل اي 
تسنيم عضته وقلدت صوته بتريقه:
قمر يا  مريوم. ملكش دعوه قمر ولا لاء 
امام مش عارف يضحك ولا يخدها ف حضنه 
تسنيم:متكلم 
امام شدها من ايديها وحضنها: امام مش شايف ولا هيشوف ومفيش واحده ع وجه الارض تملي عينه غيرك انتي حبيبتي وبنتي ومراتي 
ودنيتي كلها انتي قلب امام 
تسنيم:غلبطني 
امام بحب:مفيش بينا مكسب وخساره مكسبي ه مكسبك
تسنيم لفت ايديها حولين رقبته: نفسي اشبع منك ومن حنانك 
امام انت بقيت زي النفس اللي بتنفسه مقدرش استغني عنك ابدا 
امام:بحبك يا تسنيم عمري ف يوم ما تخيلت اني احب او اتحب 
تخيلت اني هبقي زوج وخلاص 
وهتجوز واحده بنت ناس 
بس عمري ما تخيلت اني احب لدرجه اني عايز ع طول بين ايدي وف حضني انتي عشقي الابدي 
ومسكري الحلال بحبك يا نور عيني
تسنيم:مش عارفه اقول اي بس يمكن شوقي ليك وحبي ود،جه السعاده اللي انا فيهم وصلين ليك
امام:طول م انتي ف حضني انا مش عايز حاجه 
تسنيم:امام 
امام:اممم 
الضيوف
امام بيجاهد نفسه:هتصدقيني لو قولت ليكي اني مش قادر 
تسنيم:معلش يا قلب تسنيم كلها كام يوم ونعمل الفرح 
امام:مش عايز اسيبك عايزك 
تسنيم:عشان مريم ميصحش لازم تكون موجود 
امام بيحاول يبعد عنها ونجح:طب انا هطلع 
تسنيم:ربنا يقدم اللي فيه الخير
        ????استغفر الله ????
امام طلع ونادا لمريم 
مريم:مش عايزه اروح 
امام:عيب يا مريم قدامي
مريم :ابيه بالله عليك مش قادره 
تسنيم قربت منها: حبيبتي اول مره بس كدا وبعدين هتتعودي
اميره:دا شتمك هتسبيه 
مريم بصت ليها:شتم مين ابن الوارمه 
اميره ضحكت:شتمك انتي هتسيبي حقك 
مريم سابتهم وراحت ع الصالون 
امام:الله يسامحك اي اللي انتي عملتيه دا 
اميرة:الحقها قبل متولع فيه 
امام خبط راسه: الله المستعان
امام طلع جري ورا مريم
استني يا بت 
مريم دخلت وبصت لمراد بصه كلها 
غضب 
مراد زهل من جمالها قلبي بقا عامل زي المراهقين زي الشاب اللي شاف حببته وسرح ف ملكوت جمالها 
يااااااه يا مريم لو تعرفي انا نفسي ف اي 
مريم حطت العصير ع التربيزه بس حطتها جامد 
امام قرب منها: اهدي الله يخربيت شطانك الواد مقالش حاجه اختك قالت كدا عشان تدخلي 
مريم بصت ليه بصدمه : اه يا اميره الكلب وربي لنفخك
امام ضربها بخفه ع راسه: لسانك يا بت لسانك 
مريم غصب عنها ضحكت: اعلش اهندسه 
امام بص لمراد وبص ليها: ربنا يكون ف عونك يا ابني
مريم بصوت واطي: قصدك امك دعايلك ياابني  قول انك غلط ف التعبير عادشي يعني كلنا بنغلط 
امام بص ليها بغيظ: طب نسيب العرسان مع بعضهم شويه 
طلعو بره ومريم بصت ف الارض
ومراد دا كله متنح ليها
         ????استغفر الله ????
مراد فاق من ذهوله  وبص ليها ولقها مكسوفه وباصه للارض حب ينكشها 
: هي مريم فين  لو سمحتي يا انسه مشوفتيش واحده اسمها مريم
مريم بصت ليه بصدمه: نعم 
يعني متكبر ومغرور واعمي كمان 
اي يبني انت سوبر ماركت  كل حاجه متوفره فيك 
مراد: خلاص عرفت مريم فين 
بس مكنتش  متخيل انك بالجمال دا 
مريم اتكلمت بعفويه: اي يا جماعه كل اللي يشوفني يقولي بقيتي حلوا يا مريم ع اساس ان مريم كانت جربانه مبتستحماش خلاص اجماعه حنيت ع نفسي واستحمت عدو الجمايل بقا
حتي انت يغريب تقولي اي الج…. ج…ج.
وبعدين لاحظت اللي هيا قالته
احيه انت قولت اي
مراد ماسك نفسه بالعافيه  بس مقدر ضحك بصوته كله وكان مره يضحك من قلبه بعد مو والديه 
مريم غصب عنها بصت ليه 
وكلمت نفسها 
يخربيت جمال امك اي الحلاوي دي
انت حلو اوي اول مره اخد بالي منه
ومن ضحكته اي دا لولولولي عنده غمزات العب 
واتكلمت بدون وعي: ضحكتك حلوا اوي
مراد بطل ضحك وبص ليها: انتي اجمل حاجه شافتها عيني
مريم فاقت : لسانك يا محترم 
مراد: فصلان 
مريم: حط الفيشه
مراد: هو اي
مريم: الفصلان منا عارفه بتبقي كهربي ضعيفه ف بتفصل الاجهزه الكهربائية 
مراد: يلطش 
مريم: عيب يارجل متقول ع نفسك كدا دا انت قلقاسه  زي العسل
مراد: بطلي استفزاز 
مريم بص ليه بصه بريئه وقعدت ترمش: انا دا انا كيوت خالص مالص اهو 
مراد بص ليها وتاه ف جمالها وبرائتها 
مريم: اي بتبص كدا ليه يعم انتا 
مراد: عم انتا
مريم: هو احنا هنفضل قاعدين كدا كتير 
مراد ف نفسه  ازا كان عليا انا عايز اخدك واهرب بيكي 
مريم: انت بتسقط شبكه ولا اي
مراد بغيظ: بسقط شبكه يابنتي لاحظي انك بت 
مريم: ايوا يعني اي
مراد: تكوني رقيقه وتنقي الفاظك 
مريم: من اولها باين عليك هتاخد استماره ٦
مراد بعدم فهم: نعم مش فاهم
مريم: دا الطبيعي  
مراد: لمي لسانك وبطلي فلسفه 
مريم: لما تكبر هبقي اقولك 
مراد: مستفزه 
مريم: من بعض ما عندكم اهندسه 
مراد: لا مش قادر 
مريم: اعلاش
مراد: طب نتكلم جد شويه بقا 
مريم: هحاول يا ضنايا اصل التفاهه دي بتجري ف دمي
مراد:صبرني يا رب 
مريم:لي بس كدا 
مراد:ف اي
مريم:بتدعي ع نفسك ليه كدا
مراد اتفاجأ  : هو انا دعيت ع نفسي  امته 
مريم: من شويه قولت صبرني يا رب
بتدعي انك تكون صبار لي دا الصبار بيشوك 
مراد: لا مش قادره اه ياني 
مريم ضحكت ع شكله 
مراد بص ليه واتكلم بجديه: ممكن تدي مساحه للجد ونتكلم جد بقا شويه
مريم: عايزها كام جيجا
مراد: اي هيا 
مريم: المساحه 
مراد: لا كدا كتير انتي لو مش عايزاني قولي ولا يكنش دا نظام تطفيش 
مريم اتكلمت بجديه: انا محدش يقدر يغصبني ع حاجه لو مش عايزك كنت قولت مش عايزك ولو انت عايز اتكلم جد معنديش مانع بس اقسم بالله  مهتقدر تستحملني 
مراد بص ليها بحب: يعني انتي عايزاني 
مريم: لما اشوف هنتوافقك فكريا ولا لاء 
اي هيا موصفات زوجتك المستقبليه
مراد: تكون محترمه وبنت ناس ومتدينه وعارفه دينها وبص ليها جامد وانسي معاها الدنيا
مريم بصت للارض 
مراد كمل: وتكون طيبه وحنينه 
اسيبها مع عيالي وانا مطمن انها هتكون ليهم ف غيابي الاب والام 
عشان. لو مت اطمن ع عيالي انهم هيشرفوني 
مريم:  احم.. ربنا يبارك في  عمرك 
مراد: وانتي 
مريم: انا اي
مراد: اي موصفات  ززوجك المستقبلي 
مريم ابتسمت ونسيت انها قدام مراد: اول حاجه واهم حاجه يكون متدين وعارف ربنا 
ويكون هين ولين ف كلامه
يكون ليا الاب والام والصديق 
عايزه لما تحصل مشكله  مخافش منه لا بالعكس اروح واقله لاني عارفه انو مش هيزعقلي لا دا هيحتويني ويعرفني غلطي 
عايزه راجل بكل المعاني والمقاييس
مراد بص ليها وابتسم: ربنا يقدرني واكون ليكي كل ده 
مريم لاحظت انها اتكلمت قدام مراد
: اي دا انت هنا 
مراد ضحك: لا هناك 
مريم: نينينينينيني
مراد: مجنونه 
مريم: مش الكك فيه 
مراد بص ليها بحب: مريم 
مريم لاحظت نبره صوته اللي كلها حب وحنيه: نعم
مراد اتكلم بصوت يغلبه الحزن: انا تعبت كتير اوي ف حياتي طول عمري وانا بعافر ف الدينا وبعمل الحاجه عشان لازم تتعمل مش عشان انا عايزها او حببها
يعني لازم اكل عشان اعيش وعشان صحتي متحوجنيش لحد لازم اقععد ف الشركه عشان اكبرها واكبر اسم ابويا لازم انام بدري عشان المدير قدوه تقدري تقولي اني عايش بزفذ الاؤمر وبس محستش بالحياة غير معاكم هنا ومضحكتش من قلبي بعد وافاة ابويا وامي غيره مش شويه ساعة مضحكت بصوتي 
مريم انا   وسكت 
مريم باصه ليه وهيا مصدومه 
يااااه يا مراد عشت دا كله: رب الخير  لا يأتي الا بالخير ابشر باذن الله خير
 مراد:  انا همشي دلوقتي  ومنتظر ردك مريم انا حاليا حطام انسان 
 ‏رفدك ليا مش هيخلي فيا حاجه هتكوني انتي الضربه القاضيه ليا
مريم بصت ليه: اتفاءل بالخير
يا كائن الكائبه 
مراد ابتسم: معدتش يفع يكون ف حزن اوي كائبه 
مريم: لي 
مراد بص ليها وابتسم: عشةن مريم موجوده ف حياتي
مريم بصت الارض وسكتت 
مراد طلع لا امام 
امام: ع فين يا مراد 
مراد: كدا حلو اوي دا انا يعتب رطول النهار هنا 
احمد: واي يعني بيتك ومطرحك تقعد فيه زي ما انت عايز
مراد: ربنا يعزك يا احمد اكيد طبعا  بيتي
امام: طيب براحتك 
مراد: استاذن انا بقي 
محمد:اذنك معاك يا حبيبي نورت 
          ????استغفر الله ????
مريم طلعت 
امام:ها رايك اي
مريم:هصلي استخاره كمان مره
محمد: اعملي اللي يريحك يا حبيبتي
امام اخد تسنيم ع جمب:مش هوصيكي اقعدي معاها وعقليها 
تسنيم: حاضر والله من غير متقول
بس انت لو قعدت معاها هتقتنع 
امام بص ليها وابتسم:هيا مش رافضه هيا خايفه ودا طبيعي ف الوقت والسن دا 
تسنيم:بس مقالتش انها موافقه يا امام 
امام:اقعدي معاها واعرفي هيا بتفكر ف اي 
تسنيم:حاضر يا حبيبي انت تؤمر 
حاجه تاني 
امام:الامر لله ياروح قلب امام 
انا هروح انام عشان عليا شغل بكره 
كتير اوي 
تسنيم:روح يا حبيبي ربنا يعينك ويوفقك
امام بص ليهم:انا هدخل انام حد عايز حاجه 
احمد:ايوا يا خويا نام م دا اللي انت فالح فيه 
امام بص ليه بغيظ:من تدخل في ما لا يعنيه سمع ما لا يرضيه لم لسانك يا احمد 
احمد: حااااااضر يا سبعي 
امام بص ليه وضحك:اهو انت كدا تبتدي بقلب جامد وبعدين تقلب قطه 
احمد:حلو القطه مش وحشه 
امام:حلو يلا تصبحيو ع خير
كلهم وانت من اهل الخير 
احمد:طب نستاذن احنا 
محمد:في اي يولاد متقعدو انتو وراكم اي يعني
اميرة:معلش يا بابا بس تعبانه وعايزه اريح ضهري شويه 
احمد:وانا يحج عندي شغل بكره لركب 
محمد:ماشي يا حبايبي ربنا يقويكم 
         ????لا اله الا الله????
مراد ماشي بالعربية وقفها قدام البحر وفضل باصص ليه 
جيت عشان احكيلك زي م انا متعود 
انا باين عليها حبتها اوي عمري ماتمنيت حاجه  بس دلوقتي بتمني انها تكون من نصيبي مفيش حد قبل كدا قدر ان هوا يأثر فيا بس دي مش اثرت وبس دي لغت تفكيري 
لما ببقي معاها بكون ف عالمها هيا 
تعبت كتير وانت شاهد ع تعبي وكل دمعه نزلت مني وقت الخنقه كنت ضايع كنت لاجئ ومليش مكان ولا اصل غريق  بس اول ما شوفتها 
بقي ليا وطن وبقت ليا السفينة اللي هطلعني ع البر مكنتش اعرف ان الحب حلوا اوي كدا 
وبعدين بص للسماء 
يارب انا اتوجعت كتير اوي ف حياتي يارب تكون هيا العوض الجميل ع تعبي والله راضي بعوضك 
بس انا بشر وقلبي تعب من الوجع
نفسي استريح ويكون ليا بيت وعيله واسره تعبت من الوحده 
يارب انا كنت ضال لطريقك بس رجعت وكل ندم متحرمنيش منها يارب و اوعدك اني هجاهد نفسي عشان اكون زوج يليق بيها 
وبعدها بص للبحر وابتسم 
وقت ما تكون مراتي معنتش هاجي واحكليك لانها هتملي حياتي وهتسمعني هريحك مني يا عم ومن حزني 
وركب العربيه وروح ع بيته 
مريم قاعده ف الاوضه 
انا دلوقتي مبسوطه وخايفه لي اي الهطل اللي الواحد فيه 
وصليت استخاره واستريحت 
طب ليه قلقانه 
وافتكرت لما بص ليها بحزن 
عينه كلها حزن وألم لي طب هو انا لوكنت مراته هريحه طب هو طبعه عامل ازاي دا واحد رجل اعمال 
وعنده شركه ومش اي شركه دي شؤكه الدمنهوري للمعمار طبعه غير طبعي دا اكيد كان مقاضيه حياته غير حياتي انا مقدرش اتقالم ع حياته انا واحده بسيطه عايزه واحد زي ف نفس البساطه ونفس التفكير
يارب انا تعبت من التفكير ريحني ودلني اللهم اختر لي ولا تخيرني
تسنيم قاعده ف اوضتها 
مريم ليها حق شكل جديد ومكان واسلوب وعادات جديده عليها 
بس انا مطمنه للموضوع طب اقنعها ازاي ولا اقول اي الواد باين عليه ابن حلال وطيب وجدع بس مش متدين اوي بس امام قال انو بيصلي 
انا احتارت بس مطمنه اي الهبل اللي بقوله دا ام اروح انام احسن
         ????سبحان الله ????
امام صحي بدري وكا العاده راح اتوضي وخبط عليهم عشان يصحيهم 
تسنيم انت ومريم اصحو مريم 
يامريم انا مفياش حيال اناهد 
ولسه هيخبك تاني مريم فاتحت ليه 
امام:اي انتي صاحيه ولا انا بحلم 
مريم بارهاق:انا مانمتش اصلا الصداع هيموتني 
امام:الف سلامه عليكي يا حبيبتي
لا بأس طهور إن شاء الله روحي اتوضي وانا هصحي تسنيم واجبلك حاجه لصداع 
مريم:الصداع جامد اوي يا ابيه انة معرفتش انام بسببه 
امام:ما احنا لو نبطل تفكير مش هنصدع 
مريم:الموضوع مش سهل زي ما حضرتك متخيل انا بخط حاضري ومستقبلي ف ايد واحد انا معرفوش
حضرتك عايز تفهمني انك مفكرتش لما اتجوزت تسنيم 
امام:لا دعيت ربنا انا يختار ليا وقلت ليه انا راضي بعطيتك وواثق ف خيرك
مريم:نفسي اكون بالبساطه دي 
امام:انتي اللي مكبره الموضوع
مريم:يمكن روح صحي تسنيم وانا هتوضي 
امام:هيا لسه مصحيتش من امته وهيا نومها تقيل كدا 
مريم:ابيه تسنيم بتتعب اوي معانا دي شايله هم البيت كله شايله همي وهم باباوهمك وهم اميره اللي متجوزه وكل شويه ترن عليها وتسألها هي محتاجه حاجه ولا لاء
وزي المنبه لبابا العصر فاضل عليه قد اي والضهر خلاص هياذن دا غيري انا وكل شويه تقعد معايا وناسيه خالص انها عروسه ووحده مكانها المفروض تكون فاضيه لنفسها وبس والباقي ع اهلها وصحابها مراتك غلبانه اوي وفيها طيبه مش موجوده ف الزمن دا كفايه بس ابتسامتها اللي مش بتفارق وشها 
 امام بص ليها بحزن: يعني انا مقصر ف حقها يا مريم 
مريم: اكيد لا ياحبيبي  انت ربنا يعينك ويقويك  بس نلاحظ انها عروسه ونشيل مكانها شويه 
امام: حاضر يا مريوم 
مريم بهزار وهي ماشيه: حضرلك الخير يا فلذة كبدي وفشتي من جوا 
امام: مجنونه 
اما دخل عشان يصحي تسنيم 
بص ليها واتكلم بهمس وصوت كله حب 
بقا انا كل يوم هيكون ف حضني القمر دا تعبانه معايا يا تسنيم حقك عليا يا نور عيني مريم فكرتني لما ابويا عرض عليا اجوزك مكنتش زعلان ولما جيت وشوفتك كنت حاسس اني جوزك من سنين وانك مسؤله مني 
قرب منها اكتر وبداء يصحيها 
تسنيم حبيبي قوم يلا عشان القيام
تسنيم بدات تفوق براحه 
واتكلمت بنوم:امام حبيبي انت جمبي 
امام:اه ياروحي جمبك قومي يلا يا كسوله 
تسنيم مسكت ايده:مش عايزه 
امام:لي 
تسنيم:عايزك تفضل جمبي كدا 
امام: ايوا بس في نعمه لازم نشكر ربنا عليها 
تسنيم:يعني اي 
امام:احنا ف نعم كتير اوي يا تسنيم وغافلنين عنها اولا ون احنا الحمدلله بصحتنا ثانيا لينا بيت وماوي والحمدلله بناكل ونشرب ثالثا انك معايا وجمبي وملكي بالله عليك مش لازم نشكر ربتا علي نعمه 
تسنيم بصت ليه بحب:كل يوم بحبك اكتر من اليوم اللي قبله وبتزيد ف نظري اوي 
امام:عشان انتي قمر وشايفه الناس كلها زيك يلا يا كسوله قومي 
تسنيم:حاضر يا حبيبي
امام: يلا اتوضي وانا هروح اصلي 
وبعد ما تخلصي هاتي مريم معاكي
تسنيم: عيوني 
امام: يسلمولي
     ????سبحانه الله وبحمده????
امام صلي وتسنيم ومريم جم ليه 
تسنيم:هنتكلم عن اي بقا النهارده 
امام:اللي انتو عايزينه انا تحت امركم 
مريم بصت ليه: عن الزوج الصالح واي هيا موصفاته 
امام بص ليها وابتسم:حاضر 
بصي يا حبيبتي اختيار الزوج مش هين بس ف نفس الوقت احنا عندنا مقيياس للشخص الكويس 
وامرين مهمين جدا 
اولهم:التقوي مش انتي بتسمعي سعات ناس بتدعي اللهم ارزقني زوجا تقينا نقيا هين لين 
مريم:ايوا كتير 
امام:الله ينور عليكي نجي هنا للسؤال اي هيا التقوي 
أ الله -تعالى- أمر عباده بالتقوى، حيث قال: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ)،[٦] ومن الجدير بالذّكر أنّ التقوى تتحقق بأمرين؛ أولهما بالحياء من الله تعالى، واستشعار مراقبته دائماً، مما يجعل العبد يمتنع عن الوقوع في المعاصي، والذنوب، أمّا الأمر الثاني فهو الخوف من الله تعالى، ويتحقق ذلك باستشعار عظمة الله، وقوته، وبذلك فالعبد لا يمكن له الوقوع في ظلم غيره، أو الاعتداء على الحقوق المتعلقة بالآخرين، فالتقوى اعتبرت من صفات الزوجين؛ لحماية كليهما من عيوب الآخر، فالزوج التقي يكون طائعاً ومتذللاً لأوامر الله تعالى، وأوامر رسول الله صلّى الله عليه وسلّم 
تسنيم بصت ليه بحب:زيك كدا 
مريم:اي يا حجه نحن هنا 
امام:بس يابابا وبعدين بص لتسنيم 
ربنا يبارك ف حبيبي
مريم:طب اللي بعده 
امام:ميكنش بخيل بحيث انو يخنقك يجوعك ماسك ف الدنيا اوي 
ثالث: حاجه يكون امين أن يكون أميناً، حيث قال الله -تعالى- على لسان ابنة شعيب: (إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ)،[٨] فالزوجة بحاجةٍ إلى الزوج القوي الذي يحميها، حفاظاً على عفّتها وطهارتها، كما يجب أن يكون أميناً؛ لأنّ الأمانة تقتضي الحفاظ على الدين، وحماية الأرحام، وعدم قطعها، وفي الأمانة تتحقق القدرة على تحمّل المسؤولية
رابع حاجه: تعد صفة حسن الخلق من أهم الصفات التي يتوجب أن تركز عليها المرأة وولي أمرها لاختيار الزوج الصالح لأن هذه الصفة تدل على كمال الإيمان لديه، وفي ذلك قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أَكْملُ المؤمنينَ إيمانًا ، أحسنُهُم خُلُقًا ، وخيارُهُم خيارُهُم لنسائِهِم)
خامسا: اكيد طبعا التدين
لان زوجك لو كان متدين بيتك هيبقي قوي ومتين ومهما هبت العوصاف انتي ثابته بسبب جوزك 
وفي بقا شويه حجات ع الماشي 
زي النسب والتوافق الفكري والقبول
والمستوي الاجتماعي والحجات دي
مريم  : ايوا المستوي الاجتماعي 
امام:ماله مراد مستواه مش حلو 
مريم:واي اللي جاب سيرة  مراد 
امام:يابت العبي غيرها دا انا اخوكي
نتكلم بقا ع المكشوف اي اللي مخوفك من مراد 
مريم بصت ليه:كل حاجه 
امام:ازاي يعني 
مريم:مراد غيري تفكيره ومستواه 
انا عايزه واحد بسيط زي مش زي مراد انا وانت عرفين ان مراد الغرو متمكن منه 
امام:غلطانه الراجل ميطلعش لمستوي الست الست هيا اللي تطلع لمستواه  وبعدين مراد اتغير جدا عن الاول مراد مش مغرور مراد اتعود ع كدا علي الانعزال والناس بتشوف دا غرور
مريم:مش فاهمه ازاي الراجل ميطلعش للست
امام بشرح:بصي يا حبيبتي 
الراجل يكون اكبر من الست واعلي منها ف المستوي الاجتماعي 
واعلي منها ف العلم الشرعي بس العكس لاء لان الراجل هو القائده ف لازم القائد دايما يتميز عن تلميذه 
مريم:بس عيشته غير عيشتي هو متعود ع الحفلات والاشكال اللي ما يعلم بيها اللي ربنا واكيد هو زيهم 
يا ابيه انت ليه مش فاهمني 
المستوي بتاعهم دي غيرنا شرب الخمور زي المايه عندنا الواحد تبقي مراته داخله معاه ف ايده يبص عليها يلاقيها بترقص مع صاحبه 
يبقي معاهم شئ وشويات ومكسلين 
يكملو قماش هدومهم 
امام:مريم انا لو كنت شوفت واحد ف الميه من اللي انتي بتقوليه دا ف مراد كنت رفضته من بره بره 
مراد منعزل عن العالم دا خالص غير ان ابوه وامه كانو ناس متدينين ومحترمين هو اللي خلاها يبعد عن
الصلاه عشان ملاقاش الصحبه اللي تشده واستسلم لشطانه ويآسه 
واول ما لقي الصحبه مسك فيهم زي الغريق انا قولت اللي عندي والراي يوصل النهارده عشان الراجل المسكين دا كفايه تعب فيه لحد كدا
مريم:حاضر يا ابيه بعد اذنكم 
       ????سبحان الله العظيم ????
تسنيم:انت قسيت.عليها شويه يا امام 
امام:انا مقسيتش ع حد مريم بتدلع والراجل الغلبان دا بيموت بالبطئ 
الانتظار صعب ومتعب
تسنيم:مريم مبتدلعش مريم مش شايفه اللي انت شايفو وع فكره عندها حق ف كل كلمه قالتها 
امام:بس 
تسنيم:مبسش مريم صغيرة معندهاش خبره والموقف صعب 
امام:عندك حقك 
روحي اتكلمي معاها وطايبي خاطرها بكلمتين 
تسنيم:حاضر يا حبيبي نام انت شويه عقبال معاد شغلك ما يجي 
امام:حاضر 
تسنيم راحت لمريم وخبطت عليها
          ????استغفر الله ????
مريم:تعالي يا سيمو 
تسنيم:م عايزاكي تزعلي من امام 
مريم:انا عمري ما ازعل من ابيه 
بس الموضوع صعب 
تسنيم:والله حاسه بيكي ومقدراكي
بس انت مش راضيه تدي نفسك فرصه 
مريم:م انا قعدت معاه
تسنيم:مره واحده اقعدي تاني وتالت 
واعملي خطوبه وشوفي هتقدري تتقالمي معاه والا لاء
مريم:حاضر حاجه تانيه 
تسنيم قربت منها واخضتها ف حضنها: حضرلك الخير كله
مريم:انا جعانه 
تسنيم:كنت هشك ان فيكي حاجه لو مكنتيش قولتي الجمله دي 
مريم ضحكت:طب اعمل اي ما انا بجوع 
تسنيم:حاضر ثواني والاكل يكون جاهز 
مريم:ايوا بقا 
         ????لا اله الا الله ????
تسنيم راحت جهزت  فطار وبعد كدا صحت امام 
وهما بيفطرو 
مريم:احم ابيه 
امام:نعم يا مريوم 
مريم:انا موافقه 
امام ابتسم:ربنا يتمم علي خير حلو الاخبار اللي ع الصبح دي 
محمد:الف مبروك يا بنتي والله الولد باين عليه محترم وابن ناس واخلاق
تسنيم بفرحه:بجد يامريوم 
مريم ابتسمت:ايوا 
تسنيم:يارتني بعرف ازغرط كنت زغرط 
امام:ع اساس اني كنت هسيبك تزغرطي 
تسنيم:لي 
امام:صوتك عوره يا حبيبتي 
ويلا بقا هتعوزو حاجه 
تسنيم:رايح فين 
امام:الشغل 
محمد:ربنا معاك يا حبيبي
             ????استغفر الله ????
امام راح الشغل وطلب من السكرتيره انو يدخل لمراد 
مراد: اتفضل يا امام 
امام بتمثيل الحزن: ازيك يا مراد 
مراد لاحظ صوته: بخير انت اخبارك اي 
امام : الحمدلله ف نعم 
مراد بتوتر: احم اخبار انسه مريم اي
امام ع نفس التمثليه: ما اهو انا جاي عشان كدا
مراد: خير 
امام: انت عارف ان الجواز قسمه ونصيب 
مراد حط ايده ع قلبه: بلاش المقدمات دي موافقه ولا لاء
امام: احنا حاولنا بس 
مراد: امام اخلص واتكلم مره واحد انا تعبان طبيعي 
امام مراد صعب عليه دا مجرد تمثيل وهو تعبان كدا يااا لو كانت رفضته كانت هتقضي عليه الي الابد 
فعلا الحب بيزل صاحبه 
مراد بخوف: اما رد قالت اي 
امام: احنا حاولنا نخليها ….. 
مراد بعصبيه: هقوم اروح ليها البت واسالها هيا 
امام وهو كاتم ضحكته: حاولنا ان احنا نخليها ترفضك عشان غتاتك دي وعصبيتك 
مراد بص ليها بذهول وصدمه وفرحه: ونت بتقول اي
امام: وافقت يا صاحبي 
مراد بص ليه وبص للارض ونزل سجده شكر 
الف حمد وشكر ليك يارب وغلبته الدموع رضيت بعوضك يارب الف حمد وشكر ليك 
قام وهو بيمسح دمعته عشان امام مشيوفهاش 
امام قرب منها واخده ف حضنه: اي يا صاحبي 
مراد : اختك اكتر واحده تعبت قلبي 
بس اكتر واحده فرحته وجبرة بخاطره 
امام بعد عنه: لدرجه دي يا مراد 
مراد بص ليه:  واكتر اختك اكبر انجاز ف حياتي 
امام بص ليه بحب: كان عندي حق ف كلمه قولتها ف غيابك انت فعلا تستحقها جهز نفسك يا بطل باليل عشان نقعد ونتفق 
مراد: حاضر  
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شظايا القدر للكاتبة فاطمة عيد

اترك رد

error: Content is protected !!