Uncategorized

رواية يا أنا يا هو الفصل التاسع بقلم عبير أشرف

 رواية يا أنا يا هو الفصل التاسع بقلم عبير أشرف

رواية يا أنا يا هو الفصل التاسع بقلم عبير أشرف

رواية يا أنا يا هو الفصل التاسع بقلم عبير أشرف

♕ في المستشفى عند اسر ♕
الطبيب بحزن:???? انا اسف بس هي دي الحقيقه هو فقد البصر
داليدا ببكاء هستيري????: انت بتقول ايه لا مستحيل 
علاء بحزن:???? للاسف ايوه و كمان لازم نشوف العلاج بسرعة قبل ما يفقد اي عضو تاني و خصوصا انو هو 
فارس بحزن: ????ان هو ايه 
علاء بحزن: ????دخل في غيبوبة و مش عارفين هيفوق منها ولا لا 
فهمي بحزن خفي????: وضح اكتر 
علاء: يعني دلوقتي هو دخل في غيبوبة و الاجهزة العصبية في جسمه بدأت تتوقف عن عملها بتدريج اولا البصر و ثانيا الله اعلم هيبقى ايه و ممكن ميفوقش من الغيبوبة و يفقد اعضاء بتدريج لحد ما يموت 
الجميع في حالة صدمة 
فهمي بعصبية:???? و ايه الحل لازم في حل 
علاء بحزن:???? لازم علاج الفيرس دا غير كدا مفيش في ادينا حاجه نعملها 
داليدا ببكاء:???? انت مدير المخابرات اكيد عندك حل نجيبه بيه ارجوك اعمل اي حاجه رجعلي بيها اسر مش كنت بتقول هو زي ابنك ينفع تسيب ابنك كدا يموت و انت واقف تتفرج عليه 
فهمي بحزن:???? ان شاء الله هعمل كل اللي اقدر عليه واسر يقوم بسلامة 
ثم وجه حديثة لفارس الذي كان يجلس بحزن على صديق عمرة و رفيق ضربه 
فهمي: فارس تعالى معايا يلا 
فارس بحزن: ????حاضر يا فندم 
و ذهب فارس مع فهمي 
داليدا ببكاء: ????علاء عايزة اشوفه 
علاء بحزن: ????ملوش لازمة كدا كدا مش هيسمعك ولا يحس بيكي 
داليدا ببكاء: ????ممكن ميسمعنيش بس اكيد هيحس بيا 
علاء بحزن????: حاضر تعالي
و اخذاها علاء عند اسر بالداخل 
داليدا ببكاء???? و هي تجلس امام سرير اسر ممسكة بيده 
داليدا ببكاء:???? كدا يا اسر تعمل فيا كدا اسر انا بحبك اوي ارجوك متسبنيش اسر انا بموت والله انا عمري ما حسيت بطعم الامان الا معاك بعد وفاة ابويا و امي 
اسر قوم عشان خاطري متسبنيش كدا انت اكيد حاسس بيا صح مش زي ما هما بيقولوا 
و ظلت داليدا تتحدث و تبكي ????بجانب اسر 
♡♡♡♡♡♕♕♡♡♡♡♡♡♡
♕ في مبنى المخابرات ♕
فهمي بصرامة: فارس مالك في ايه دا وقته 
فارس بحزن????: ايوة وقته صاحب عمري و اخويا بيموت عايزني اعمل ايه 
فهمي بعصبية:???? تعمل كتير ممكن ميموتش لو دورنا على حل مش نعد نعيط و نقول بيموت اظن و لو انت مكان اسر، اسر عمره ما كان عمل كدا كان هيحارب لحد ميشوف ليك حل 
فارس و قد وقف امام فهمي قائلا بتأكيد: وانا لازم اشوف حل ليه مش هسيبه يموت و يسبنا كدا 
و تركة و غادر 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
♕ في مخزن قديم ♕
فارس ببرود: دلوقتي بقى انا اعمل فيك اللي انا عايزة مش مربوط بالمكان اللي انا فيه 
معتز و بدء يفوق: انا فين 
فارس ببرود: انت في مكان ولو قطعتك حتت هنا محدش هيعرف ليك طريق 
معتز بصدمة:???? ازاي انا كنت في
فارس بمقاطعة: كنت عندنا في الجهاز بس انا خدك منه عشان طول ما انا هناك مش هعرف اعمل فيك اللي انا عايزة 
معتز بسخريه:???? و هتعمل ايه 
معتز ببرود: هعمل كتير و ممكن معملش حاجه خالص في مقابل معلومة منك 
معتز بتعجب: ????معلومة ايه 
فارس: ايه العلاج لمرض اسر 
معتز بسخريه????: و تفتكر انا هقولك بسهولة كدا 
فارس بعصبيه????: انت ايه دا اخوك ازاي قدرت تعمل فيه كدا ازاي جالك قلب لكدا 
معتز بسخريه: ????ايوة جالي قلب و لو في ايدي اعمل كدا هعمل اكتر من كدا اوعى تكون فاكر اني مرض اسر بس هو اللي عملته فيه لا دا انا عملت اكتر من كدا 
فارس بعصبيه:???? عملت ايه 
معتز بغضب ????و هو يخرج كل ما بداخله: عملت كتير اذيته كتير كنت بروح اقول لماما حاجات كتير عليه بس كانت مش بتصدقه كانت بتقول اخوك الكبير و ميعملش كدا فاكر حادثة العربية اللي مات فيها صاحبه حسن انا اللي كنت عاملها انا اللي لعبت في فرامل العربية بس حظه يومها ان صاحبه استلف منه العربية و هو اللي مات فاكر عمي محي البواب بتاعنا اللي مات كنت وقتها حاطط الثم لاسر، في الاكل بس يومها اسر اداه لعم محي و تقال ان الاكل صلاحيته منتهية فاكر لما اضرب عليه نار ادام الفيلا انا اللي ضربت عليه وقتها و تقال انو حد من اعداءه، المهمة الاخيرة بتاعة مايكل كان عايز يجنده معاه وكان هيحبسه هناك. بس انا اللي قولت لا و خليته يحقنه بالفيرس عشان يتعذب و هو بيموت و لما دخل المستشفى خليت عزمي يديله ادوية تساعد على انتشار المرض عن طريق حد حبيكم اوي و هو دكتور علاء و كمان كنت هلبسه في جوازة عسل اصل شاهي مش بنت و انا سافرتها تعمل عملية بعد ما اسر اتكلم عشان لو هو فاق و خف يلبس في الجوازة العسل دي و يتخفل و مستعد اعمل اكتر من كدا 
فارس بصدمة????: ازاي ازاي تعمل كدا في اخوك ليه دا بيعتبرك ابنه مش اخوه 
معتز بعصبية:???? عشان دايما احسن مني مهما كنت اعمل فيه واحنا صغيرين مكانش يزعل مني و يقول ليا اخويا الصغير و عمري ما ازعل منه دايما الكل بيكبرة و يعمله حساب ماما بتحبه اكتر مني عشان هو في شبه من بابا لو كان يحصلي اي مشكله مجرد اني اقول اسمه الكل يعملي الف حساب عشانه هو مش عشاني انا اسر لازم يموت يموت و هو بيتعذب. 
فارس بعصبيه:???? اقسم بالله ما هرحمك يا معتز 
ثم نادا على يوسف 
فارس بعصبيه ????و صوت عالي: يوسف
يوسف: اومرك يا باشا 
فارس بغضب????: عايز اعرف منه مكان علاج اسر و دا تعرفوا منه معاك النهارده بس و انا ماشي دلوقتي عايز اجي بكرة تكون عرفت يا طريقة العلاج يا مكانه مفهوم
يوسف: امرك يا فندم
و ترك فارس معتز مع يوسف و رجالته ليذيقة العذاب الوان 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
♕ في سيارة فارس ♕
فارس و هو يحادث فهمي في الفون: يا فندم عرفت حاجه من عزمي 
فهمي: عرفنا اماكن توزيع الشحنة بيقول دا كل اللي يعرفة بس انا واثق ان لسه عنده كتير 
فارس: ايوة عندة كتير اوي كمان 
فهمي: فارس متأذيش معتز عشان خاطر اسر 
فارس بعصبيه:???? معتز دا هخليه يتمنى الموت على اللي عمله في اسر 
فهمي: عمل ايه تاني 
فارس و قد قص له كل ما حدث 
فهمي بعصبية????: علاء هناك في المستشفى مع اسر ممكن يعمل فيه حاجه و هو معهوش غير داليدا ممكن متلحقش اسر 
فارس: انا رايح على هناك اهو
فهمي بغضب????: ممكن متلحقوش اتصل بداليدا 
فارس: اومرك يا فندم 
و انهى مكالمة مع فهمي و يحاول الاتصال بداليدا و لكنها لا تجيب
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
♕ في المستشفى عند اسر ♕. 
( داليدا سابت شنطتها و فيها الموبيل في اوضة اسر و راحت مكان المصلى تصلي و تدعي لاسر) 
علاء و هو يتحدث في الفون: يعني اعمل ايه 
مايكل: تخلص عليه حالا
علاء: ليه هو كدا كدا ميت 
مايكل بعصبية????: مش هسيب حاجه الظروف معتز و عزمي اتقبض عليهم و ممكن يقولوا عليك لازم تخلص عليه و تختفي قبل ما يتقبض عليك انت كمان 
علاء: اموته ازاي 
مايكل: حقنة و اخلص منه 
علاء: تمام 
و اغلق مع مايكل و ذهب لغرفة اسر لكي يخلص منه. 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
( فارس بيحاول يوصل لداليدا و هي مش بترد 
داليدا اعدة بتصلي و تدعي لاسر 
علاء جهز الحقنة و رايح عند اسر). 
♕ في غرفة اسر ♕
دخل علاء الاوضة و قفل الباب براحة بعد ما اتأكد ان مفيش حد معاه 
علاء يحدث اسر: مش هنكر اني احترمتك بجد و يمكن حبيتك بس انا بحب نفسي اكتر و انت كدا خطر عليا حتى و انت في الغيبوبة كدا انت واحد دماغك جميلة بس ماشي ورا شعارات ملهاش لازمة معدش في حاجه اسمها الاتنماء للوطن الاهم الجاه والسلطة ثم اكمل بسخريه: مش شرط الخير اللي ينتصر في الاخر زي الافلام و المسلسلات اوقات الشر لازم يسود عشان هو الاقوى الوداع يا اسر 
و وضع الحقنة في المحلول و لكن قبل ان يذهب دخلت داليدا. 
داليدا بتعجب:???? انت كنت بتحط ايه في المحلول 
علاء بتوتر: دي علاج ليه 
داليدا: علاج ايه هو ملوش معاد دوا دلوقتي 
علاء بعصبية ????و توتر: انا دكتور و 
داليدا بمقاطعة: و انا كمان دكتورة كنت بتحط ايه 
علاء بتوتر و قام بزق داليدا و جري و داليدا جريت على المحلول و شدة من ايد اسر قبل ما يبدء مفعول الحقنة يدخل جسمة و لمحت على الارض السرنجة الفاضية واللي كان فيها اثر الدوا و عرفت ان دي حقنة تموت اسر وبدأت بزعق في الممرضين و بدأو يجهز محلول تاني لاسر و هي بتساعدهم و بتعيط عليه انها كانت ممكن تخسره في لحظة 
في نفس الوقت كان جري علاء برة المستشفى و بيركب عربيته وقتها كان فارس بيركن عربية و شاف علاء و هو بيتحرك بالعربية و فضل يطاردة بالعربية لحد ما قبض عليه 
بعدها كان فهمي وصل المستشفى و معاه بعض الظباط اصحاب اسر و داليدا حكتله على اللي حصل و فهمي قالها على اللي قاله فارس 
بعدها بشوية فارس جيه وقالهم انو قبض علاء و اخدة على الجهاز هناك 
و جيه دكتور تاني يتابع حالة اسر مع داليدا 
فهمي: داليدا روحي انتي بقى وتعالي الصبح 
داليدا بحزن????: عمري ما همشي و اسيبه ابدا لوحدة دا كان ممكن اخسره في لحظة 
فارس: متخفيش كلنا معاه اهو 
داليدا: مش همشي من هنا الا و هو معايا 
فهمي: بس انتي لازم تروحي عشان خاطر ابنك 
داليدا: هكلمهم في البيت ثم اكملت بتذكر: نازلي هانم محدش يعرف عنها حاجه 
فارس: ايوه صح الواحد نساها خالص 
فهمي: روح ليها يا فارس و اطمن عليها و قولها ان اسر عنده شغل اليومين دول. 
داليدا: هو انتوا مش هتعرفوها 
فهمي: لا طبعا كفاية اللي هيا في مش لازم تعرف حاجه 
( فارس راح عند نازلي و قالها ان اسر وراه مهمة و انهم لسه مقبضوش على معتز و لما سألته على داليدا قالها ان هي عندها شغل و مش هتعرف تيجي اليومين دول) 
( و داليدا كلمت حسام و احلام قالتهم على اللي حصل و حسام قالها انو هيجي عندها) 
بعد فترة داليدا اعده ادام اوضة اسر و حسام جيه عندها
داليدا ببكاء????: حسام انت جيت 
حسام: ايوة جيت و عايز افهم بقى مريض، كان عندك و بقتي بتعالجي والدته و دا مش تخصصك و معاه دلوقتي في مستشفى تانية غير المستشفى اللي انتي متعينة فيها و تتصلي تقولي مش همشمي من هنا غير معاه ليه كل دا 
داليدا ببكاء:???? عشان حبيته حبيته من قلبي اول مرة احس يعني ايه حب احس يعني ايه ممكن تضحي بحياتك كلها وانت راضي و حابب دا عشان خاطر نظرة من حبيبك 
حسام بتعاطف: حبتيه بجد 
داليدا ببكاء????: ايوة والله بحبه حسام انا مستعده اعمل اى حاجه مقابل بس انو يفوق واسمع صوته 
حسام بحزن:???? ان شاء الله هيفوق و يبقى كويس قومي روحي معايا دلوقتي و تعالي ليه الصبح 
داليدا ببكاء????: مش هقدر 
حسام بحزن: ????ابنك مرضيش ينام غير لما تيجي اظن مش هتحبي اسر اكتر من ابنك 
داليدا ببكاء????: لا طبعا ابني حبيبي و اسر روحي 
حسام: يبقى خلاص روحي معايا و انا اللي هجيبك له الصبح 
داليدا: حاضر
( و مشت داليدا مع حسام بعد ما وصت فارس و فهمي انهم ميسبوش. اسر غير لما تيجي الصبح) 
♕ في صباح اليوم التالي ♕
في فيلا اسر 
رشا و هي خدامة في الفيلا: نازلي هانم في واحدة اسماها نجوان عايزة تقابل حضرتك 
نازلي بتعجب:???? نجوان هي لسه فاكرة نزليني ليها اما اشوفها عايزة ايه 
و نزلت نازلي عند نجوان 
نجوان بحزن????: الف مليون سلامه عليكي 
نازلي: الله يسلمك اخبارك ايه 
نجوان: مش كويسة خالص 
نازلي: خير في ايه 
نجوان بحزن: ????شاهي ماتت 
نازلي بصدمة????: ايه 
نجوان ببكاء????: بنتي ماتت 
نازلي بحزن:???? ازاي و امتى 
نجوان ببكاء: ????من شهر 
نازلي: ازاي 
نجوان ببكاء: ????شاهي كانت متجوزة واحدة صاحبها ايام الجامعة عرفي و بعد كدا بقى يهددها بفضيحتها و هي خافت و راحت لمعتز حكتله اللي حصل هو خالصها منه جيه بعد كدا حصل لاسر، و اول ما بدء يتكلم تاني معتز اقنع شاهي انها تسافر برة و تعمل عملية عشان ترجع بنت تاني و تتجوز اسر، و سافرت و حصالها نزيف في العملية وماتت 
نازلي بحزن ????و صدمة:???? معتز ابني انا يعمل كدا يعمل كدا في اخوه. 
نجوان بحزن: ????ايوة عمل كدا 
نازلي بحزن????: ليه يا ابني تعمل كدا ليه بس 
نجوان بحزن:???? بصي انا جيت اقولك عشان اخلص ضميري ادام ربنا و انا خلاص خد جزاء طمعي و حقدي و كرهي ليكي و بنتي هي الضحية انا خلاص هروح اعيش مع اخويا في البلد و اتوب لربنا يمكن يغفر ليا و يسامحني على اللي عملته بعد اذنك 
( مشت نجوان و سابت نازلي في حالة صدمة من اللي حصل و ازاي ابنها يعمل كدا) 
♡♡♡♡♡♡♡&&&&♕♡♡♡
♕ في المستشفى عند اسر ♕
الصبح حسام وصل داليدا عند اسر و راح شغله و داليدا اعدت مع اسر، في الاوضة و فضلت تكلمه على امل انه يرد عليها 
♡♡♡♡♡&&&&♡♡♡♡♡
♕ في المخزن اللي فيه معتز ♕
فارس:عرفت من حاجه
يوسف:ايوة يا فندم في حقنة في خزنة في مكتبه في الشركه دي اللي فيها علاج اسر باشا 
( فارس لما سمع كدا جري على الشركة و جاب الحقنة و في طريقة للمستشفى عند اسر)
♕ في المستشفى عند اسر♕.
داليدابحزن:???? اخبار النتيجة ايه.
الطبيب بحزن:???? للاسف ما ادمناش كتير يومين بالكتير و اجهزته العصبية كلها تقف 
داليدا بحزن:????لا و النبي اكيد في حل متقلش كدا 
و قاطعهم فارس بسعادة:الحقنة ايه علاج فارس اهو 
داليدا بسعاده:بجد 
فارس:ايوة بجد 
الطبيب:لازم اخد منها عينة و اشوف ايه اضرارها 
فارس:اضرار ايه دا العلاج 
داليدا:لا لازم عشان دا فيرس مصطنع اكيد علاجه ليه اضرار 
( بعد فترة جيه فهمي و كانوا اخدوا عينة من الحقنة يحالولها عشان يعرفوا اضرارها ايه)
الطبيب: النتيجة ظهرت 
داليدا ببعض الخوف: و هي 
الطبيب: الحقنة دي يا تقضي عليه يا تنجيه 
فارس بصدمة:???? ايه
الطبيب: عشان دا فيرس مصطنع فنتيجة مش محسومة 
داليدا ببكاء: ????يبقى مايخدوش 
الطبيب: يبقى هيموت 
فهمي بحزن:???? يعني كدا كدا ميت 
الطبيب بحزن????:للاسف ايوه 
فهمي: يبقى ياخدها 
داليدا ببكاء:???? ازاي يعني 
فارس بحزن: ????لازم ياخدها دي اخر امل لينا في نجاة اسر 
داليدا ببكاء????:نستنى شوية 
الطبيب: مش ضمنين لو استننا يفقد ايه تاني غير البصر 
فهمي بحزن????:يبقى اتكل على الله و اديها ليه 
داليدا ببكاء:????اسنتى عايزة اتكلم معاه الاول 
فارس:ما هو كدا كدا مش هيسمعك و لا هيرد 
داليدا ببكاء:???? بس هيحس بيا 
( و داليدا دخلت عند اسر)
داليدا ببكاء ????و هي ممسكة بيد اسر: ارجوك متسبنيش اسر و النبي انا محتاجه ليك اوي اوى تتخالى عني ارجوك فوق و تعالى اللي مستنيك 
( بعد شوية خرجت داليدا و دخل الطبيب عشان يدي اسر الحقنة).
الطبيب بسرعة و خوف خرج ليهم: الحقوا اسر 
( دخلوا جوا عند اسر و الحقنة بدء مفعولها يشتغل و كانت القاضية و القلب وقف)
الطبيب بحزن: البقاء الله 
♡♡♡♥♡♡♡♡♡♡♡♡
♕ بعد مرور خمس شهور ♕ 
داليدا بمرح: الجميل بيفكر في مين غيري 
اسر: بفكر في العملية اللي بعد يومين 
داليدا بحزن خفي????: ليه يا حبيبي بس خالي عندك امل في ربنا كبير اللي نجاجك من اللي انت كنت فيه قادر على انه يقومك بالسلامه من العملية دي 
اسر بحزن: ????نفسي ارجع اشوف تاني 
داليدا: هترجع تشوف تاني و تيجي تختطبني بقى و نتجوز و لا ايه هفضل مركونة جمبك كدا
اسر: مركونة 
داليدا: ايوة 
اسر:لا يا روحي مش هتفضلي مركونة ولا حاجة بس انا عايز لما اجي اتقدملك مكنش عاجز 
داليدا: عاجز ايه بس يكفي وجودك جمبي انا كنت هموت لو مكنتش فوقت وقتها 
اسر: ما انا كنت ميت مش قلبي وقف 
داليدا: متفكرنيش والنبي 
اسر: ايه اللي حصل يومها بالظبط 
داليدا: ليه مصر تعرف الحمدلله عدى 
اسر: عشان خاطري قوليلي 
داليدا: حاضر 
♕ فلاش باك ♕
الطبيب بحزن:????البقاء لله
داليدا بصدمة????:لا استحالة اسر مش هيسبني مش هيبعد عني لا 
فهمي بحزن???? و عين دامعة: ليه يا اسر اتخلى عنا كدا 
داليدا ببكاء هستري:????اسر ما متش مسبناش لا اسر ميعملش كدا 
( و اخذت جهاز الصدمات و ظلت تحاول انعاش للقلب 
فارس ببكاء????:اوم يا اسر والنبي متسبنيش 
داليدا ببكاء ????و صوت عالي:ساعدني 
فارس ببكاء: ????اعمل ايه 
داليدا ببكاء????:اعمل اي حاجه
و ظلت داليدا تعمل له بجهاز الصدمات و تضرب بيديها على مكان قلبه الى ان انتعش القلب مرة اخرى 
داليدا ببكاء ????وفرحة:????القلب رجع تاني 
( بعد كدا بدء الدكتور يديلة حقن تساعد على نشاط حركة القلب و بعدها فاق اسر و مع الوقت حالته اتحسنت و استجاب لبقيته الادوية اللي المختبر بعتها عشان تمحي اي وجود للفيرس في جسمه)
♕ عودة من الفلاش باك،♕
اسر: و انتي ايه اللي خالكي واثقة اوي كدا اني هفوق 
داليدا بسعاده☺️:عشان انت وعدني انك مش هتسبني ابدا و انا كنت واثقة انك حاسس بيا 
اسر بسعاده:☺️ انا لو عشت عمري كله مش هوافيكي حقك من وقت ما خرجت من المستشفى و انتي معايا مسبتنيش لحظة حتى و انا عاجز كدا 
داليدا بحب: ♥انا بحبك♥♥♥ و بموت فيك و مقدرش استغنى عنك لحظة كفايا عليا وجودك جمبي 
اسر بحب:♥ بحبك ♥♥اوي يا داليدا ربنا يخليكي ليا 
داليدا بسعاده:☺️ و ميحرمنيش منك ابدا 
و فجأه قاطعهم صوت احد 
…….بسخريه????:يعني على الحب ثم اكمل بسخريه????: دي هتبقى اخر لحظة في حياتكم عشان هخلص منكم دلوقتي
اسر بصدمة:…..????????????????
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة غدارة للكاتبة عبير أشرف

اترك رد

error: Content is protected !!