روايات

رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الرابع 4 بقلم منى محمود

رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الرابع 4 بقلم منى محمود

رواية كيد النساء وقهر الرجال البارت الرابع

رواية كيد النساء وقهر الرجال الجزء الرابع

رواية كيد النساء وقهر الرجال الحلقة الرابعة

الخذلان
الخذلان شعور قاسي تحس أنه بياكل في روحك بيخنقك كل يوم اكتر من اليوم اللي قبله … كل ما بتحاول تتعافي منه بتلاقي نفسك قلبك وجعك اكتر من الاول … بتفضل كتير واقف مكانك وبتسال نفسك كل لحظة
انا غلطت في ايه !
محمود كان متحمس وهو بيقول الخبر ل هناء كان طول الوقت بيتخيل رد فعلها مرة يتخيل أنها فضلت تتنطط من الفرحة ومرة يتخيل أنها هتحضنه وتصرخ من السعادة ومرة يتخيل أن دموعها هتنزل من الصدمة وعيونها هتنطق بالعشق
((( وكل ما ذاد العشم كل ما قتلك الخذلان )))
محمود بحماس :
_ انا قدمت استقالتي هناك وسويت معاشي ومكافاتي وصفيت الدنيا كلها وقررت ان انا افضل هنا في مصر ومش هسافر تاني مش هسيبكم تاني يا حبيبتي
هناء بدهشه :
_ نعم ! عملت ايه ؟
محمود :
_ ايه مش مصدقه من الفرحة صح .. هههههههههههههههه بقولك خلاص انا مش هسافر واسيبكم تاني
هناء كشرت :
_ انت ازاي تاخد قرار في حاجة زي كدة لوحدك يا محمود هه ازاي متشركنيش معاك خلاص لاغتني للدرجة دي من حساباتك
محمود بصدمة :
_ حساباتي !!! هناء انا بقولك مش هسيبكم تاني وانتي كل اللي فارق معاكي ازاي فجاءتك بخبر زي دا من غير ما اخد رايك ؟ دا بجد يا هناء ؟
هناء :
_ أيوة بجد يا محمود … المفروض كنت تشركني معاك في قرار زي دا … ( ربعت ايديها وكملت كلام بهدوء ) تقدر تقولي حضرتك لما خدت قرار زي دا فكرت في كمية الأقساط اللي علينا … ( بدأت تعد علي ايديها ) قسط الفيلا دي اللي لسه قدامة خمس شهر قسط شاليه السخنة اللي لسه قدامة سنة كامله مصاريف جامعه البنات واخيرا بقا اقساط العربيات ال قدامها مدة مش متذكراها اوي دلوقتي بس مش اقل من سنة ابدا … ها يا محمود تقدر تقولي لما قدمت استقالتك فكرت في كل دا ؟ ولا شويه حنين للبلد ول لمة العيلة خلوك تنسي تفكر بعقلك ؟
محمود رد بحزن :
_ يااا بقا كل دا اهم من اني اكون وسطكم ؟ حبه حنين بالنسبالك سبب تافه عشان أقرر اني ارجع .. هه علي العموم يا هناء اه انا فكرت في كل دا وعارف كل الالتزامات اللي عليا وعارف هسدها ازاي اكيد بعد العمر دا كله في الغربه والشغل بقيت اعرف افكر كويس مش مراهق بيمشي ورا حبه حنين وخلاص … ولو عايزة تعرفي التفاصيل بعد ازنك خليها يوم تاني لاني تعبان ومحتاج انام تصبحي علي خير
سابها ودخل اوضتهم ورمي نفسه علي السرير ونام كانو بيهرب من اي كلام ممكن يقولو لنفسه بيهرب من شعور الخذلان اللي حاسس بيه بيهرب من نغزة جامدة حاسس بيها في قلبه ومش عارف يعمل ايه عشان تروح
أما هناء فتنهدت بتعب وقعدت علي الكرسي اللي وراها وهي بتفكر يا تري رد فعلها كان قاسي ولا دا الرد فعل الطبيعي بعد ما فجاءها من غير ما ياخد رأيها
❈-❈-❈
عند جلال وجودي
جلال :
_ سوري يا جودي بس انا مش موافق
جودي بصدمة :
_ نعم مش موافق ليه يا جلال ما انت عارف ان ده حلم حياتي ان انا يبقى لي مشروع خاص بيا بدل شغل الاونلاين ده
جلال :
_ عشان انتي في وسط كل دا نسيتي أن مفروض نبدء تحضير العمليه في خلال اسبوعين تقريبا ف ازاي بقا هتبقي فاضيه ل اللف والدوران والاتفاقات وكل الكلام دا ؟ دا انتي المفروض حتي شغل الاون لاين توقفيه مدة زي ما الدكتور قال
جودي بتردد :
_ _ بصراحة يا جلال انا مش مستعدة دلوقتي للعمليه م مش حسه اني قادرة والله دلوقتي يمكن المشروع دا يحسن نفسيتي شويه ويخليني مستعدة اعيد كل دا من تاني
جلال :
_ انتي عارفه مشروع زي دا هيحتاج وقت اد ايه علي ما يتم … طيب هخليني معاكي للاخر فرضا استنينا والمشروع تم علي خير ما وقتها هيحتاج كل وقتك عشان ينجح هيحتاج كل دقيقه عشان يكبر وتفرحي بيه والوقت هيجر وقت ومش هنخلص
جودي :
_ لو هنفكر زي ما انت بتقول كدة يبقي بردو عشان استني بعد العمليه يبقا بتتكلم في مدة كبيرة جدا لو لا قدر الله العمليه منجحتش بنتكلم في ست شهور و لو يارب يعني نجحت يبقي هيتاجل لأجل غير مسمى
جلال :
_ يبقي تحددي أولوياتك يا جودي ايه المهم دلوقتي ايه اللي ينفع يتأجل وايه لا دا اللي محتاجة تعمليه دلوقتي … انا مصدع ومحتاج انام تصبحي علي خير
سابها ودخل ينام مكنش عايز يتعصب عليها أو يضايقها بأي كلمة تطلع منه من غير ما يحس اكتفي بأنه يرمي الكرة في ملعبها ويسيبها هي تقرر
أما جودي ففضلت مكانها تفكر في كلام جلال … هي حسه انها مش مستعدة دلوقتي للعمليه وفي نفس الوقت كلام جلال صح لازم تحدد اولولاياتها ايه الأهم حاليا عشان تعمله
❈-❈-❈
في عربيه شريف كان الحوار بينه وبين احلام لسه شغال هو بيحاول يراضيها وهي مصممة علي كلامها
احلام بتصميم :
_ بص من الاخر كده انت خلاص خليتهم ست ايام اجازه بدل اربعه هنقعد خمس ايام هناك واليوم السادس ابقى اروح بص فيه على مامتك بس تعمل حسابك انهم هيكونو ساعتين ثلاثه بس مش اليوم كله اوكي ولا مش اوكي
شريف برفعه حاجب :
_ انتي بتأمريني يعني ولا ايه مش فاهم .. مالك يا احلام ما تاخدي بالك من كلامك شويه
احلام بصوت مخنوق :
_ هو دا كل اللي فهمته من كلامي اني بأمرك .. يعني أنك بتوحشني واني عايزة اقضي اكبر وقت جمبك ومعاك دا مش فارق معاك يا شريف
شريف اتنهد ورد :
_ يا حبيبتي وهو انا لو قضيت يوم واحد مع امي دا يجي علي حقك فيا في ايه ؟
احلام :
_ انا مش بمنعك علي فكرة من زيارة ماماتك انا مقدرش اصلا اعمل كدة دي امك وليها حق عليك انا عارفه دا كويس ومقداره بس بقول لو تروح مثلا تتغدي معاها وترجع نسهر سوا للصبح هيحصل ايه دا انا حتة لسه طلبه حتة اوردر جديد ( وغمزتله ) انما ايه جنان وكنت هخليك تقضي ليله تحلف بيها سنين قدام
شريف بقله حيلة :
_ ماشي يا لوما انا مبقدرش ازعلك وانتي عارفه .. حاضر يا ستي هتغدي بس مع ماما وباقي اليوم هيكون معاكي حلو كدة
احلام ابتسمت :
_ حلو اوي اوي يا بيبي بحبك اوي
احلام شغلت اغاني وهي مبتسمة وبدأت تندمج وتغني معاها بدلع وشريف مبتسم ومبسوط بمراتة الدلوعه اللي بتحبه بجنون وحاسس أنه مالك الدنيا ومش محتاج لاي حاجة تاني
❈-❈-❈
الحوار في التلفون بين حازم ومنار كان لسه مستمر
حازم :
_ اذا كان فيها سهر للصبح يبقى تمام هستناكي يا جميل بس المره دي مش هتنازل عن الفيديو كول انا موضوع الصور ده ما بقاش يريحني ابدا لازم اشوفك قدامي واحس بيكي معايا
منار بنرفزة :
_ وبعدين معاك يا حازم هو انت كل شويه هتطلعلي بحاجة جديدة وتنكد علينا انا كدة هبدء ازهق وانت عارفني مجنونة واسهل حاجة عندي البلوك
حازم :
_ خلاص خلاص يا ساتر عليكي الواحد ميعرفش ياخد منك حق ولا باطل ابدا
منار :
_ اهدي كدة يا حازم وخلينا حلوين مع بعض احنا اتنين كبار وناضجين وعارفين كويس اوي احنا عايزين ايه من بعض وحدودنا ايه ف بلاش نضايق بعض هه
حازم :
_ عارفه يا منار اكتر حاجة شدتني ليكي ايه ؟
منار :
_ احب اعرف يا بيبي
حازم :
_ جرئتك معايا في الرفض انا عرفت ستات كتير اوي وبنات كمان وكلهم عند مرحله معينه بيخافو افضحهم وبيبدؤ يوافقو علي اي طلبات ليا لحد ما انا اللي بزهق منهم وبشوف غيرهم الا انتي جرئتك في الرفض بتجذبني ليكي اكتر واكتر
منار بهدوء :
_ دي ستات ضعيفه اي كلمتين يخوفهم
حازم بخبث :
_ يعني انتي مش خايفه افضحك ؟
منار ضحكت جامد :
_ ت ايه هههههههههههههههه تفضحني هههههههههههههههه يا حبيبي أنا أقدر من مكاني كدة افضحك وافضح عشرة زيك من غير ما يمسني اي خدش ولا كلمة واحدة هههههههههههههههه ضحكتني اوي اوي يا بيبي
حازم استغرب :
_ نعم ! ازاي يعني ؟ انا ممكن بالفويسات و تسجيلات المكالمات والصور افضحك انتي بقا تفضحيني ازاي ؟ احب اعرف
منار بغموض وثقه :
_ لا يا قلبي خلينا حلوين سوا بلاش لا انا افكر ازاي انت تقدر تاذيني ولا انت تفكر ازاي انا أقدر ائذيك انهاردة عيد بلاش ننكد علي بعض اوكي ؟
حازم بخوف حاول يخفيه :
_ اوكي يا بيبي
كلمو كلام سوا لحد بعد الفجر بعدها منار نامت بعمق وهي علي وشها ابتسامة نصر وقوة كانت حسه انها متحكمة في كل حاجة دا كان بيخليها سعيدة جدا ومكملة في كل اللي بتعمله
❈-❈-❈
صباح أول يوم العيد صحي ياسين علي صوت ياسمينا الرقيق وهي بتندة عليه
ياسمينا :
_ ياسو حبيبي .. ياسو يلا اصحي بقا كل دا نوم يا كسلان انت
ياسين فتح عينيه وابتسم:
_ صباح الجمال حبيبي
ياسمينا :
_ صباح الفل يا قلبي يلا بقا انا جهزتلك الحمام و الفطار كمان عايزة اقضي اليوم من أوله معاك وحشتيني اوي مش هنقضيها نوم اليوم كله بقا
ياسين بحب :
_ برنسس ياسمينا تؤمر واحنا ننفذ حاضر يا حبيبي علي ما تعمليلي القهوة بتاعتي هاكون خدت شاور ونفطر وشوفي حبه نعمل ايه انهاردة وانا تحت امرك
ياسمينا رمتله بوسه في الهوا وخرجت تعمله القهوة وهو قام عشان يجهز ويحاول يعوض الفترة اللي قضوها بعيد عن بعض هو بيعشقها مش بس بيحبها وهيحاول عشان علاقتهم مرة واتنين وعشرة
أما ياسمينا ف مجرد ما دخلت المطبخ وبقت لوحدها عينيها دمعت واحساسها بالذنب رجعلها تاني كل مرة تحس بالذنب ناحيه ياسين بتهرب وتسافر وتفضل فترة بعيدة عنه ولما تحس انها قويت وسكتت صوت ضميرها بترجع تاني بس المرة دي لا صوت ضميرها سكت ولا البعاد قواها عليه ومبقتش عارفه تعمل ايه …
كانت بتعمل القهوة وهي سرحانة خلصت ولفت لقت ياسين واقف علي باب المطبخ ومبتسم اوي
ياسمينا :
_ خضتني يا ياسين
ياسين وهو بيحضنها :
_ سلامة قلبي من الخضه … مالك سرحانة في ايه ؟
ياسمينا بتوتر :
_ ا ابدا مفيش ب بفكر ممكن نقضي انهاردة ازاي مع بعض
ياسين :
_ سهله يا هنخرج نتفسح في اي مكان يا هنفضل في البيت نشبع من بعض ( وغمزلها ) وانا بصراحة نفسي نفضل في البيت اوي اوي
ياسمينا وهي بتحاول تطلع من حضنة :
_ بطل قله ادب بقا انا عايزة اتفسح واتغدي برة و مممم واعمل شوبينج و اكل ايس كريم واروح الملاهي كمان
ياسين برفعه حاجب :
_ م ايه يا حبيبتي سمعيني تاني كدة
ياسمينا بدلع :
_ م لا هي نفسي اروح الملاهي يا ياسو عشان خاطري
ياسين بحب :
_ مبقدرش ازعلك ولا اشوف التكشيرة دي حتي لو بدلع علي وشك أوامر برنسيسه ياسمينا لازم تتنفذ نعمل شوبينج ونتغدي برة وناكل ايس كريم ونروح الملاهي المهم اشوفك مبسوطة وتكوني جمبي
ياسمينا حضنته بقوة ووجع في قلبها ذاد ومش عارفه ازاي توقفه وليه دلوقتي مش عارفه تسكت صوت ضميرها ما كان ديما في كل السنين اللي فاتت ساكت ليه دلوقتي معذبها اوي كدة
❈-❈-❈
جلال صحي بص جمبه لاقي جودي مش معاه قام يدور عليها لاقها نايمة علي كرسي الانتريه في الصاله قرب منها بلهفه
جلال :
_ جودي حبيبتي اصحي حبيبتي ايه منيمك كدة رقبتك توجعك… جوجو
جودي بنوم :
_ عشان خاطري سيبني شويه صغننين مش قادرة اقوم
جلال بحنيه :
_طيب قومي نامي في سريرك يا حبيبتي عشان خاطري انتي كدة مش مرتاحة وهتتعبي
جودي فتحت عينيها وابتسمت :
_ صباح الخير .. كل سنة وانت طيب يا حبيبي
جلال بحب :
_ وانتي طيبه يا قلبي يلا نامي شويه جوة علي ما افوق واخد شاور واحضرلك احلي رقاق باللبن زي ما بتحبيه وهاجي اصحيكي
جودي هزت دماغها بموافقة ودخلت تنام شويه كمان وجلال دخل الحمام وهو مقالم نفسه أن اي كلام بينهم هيتاجل ل بعد العيد عشان مينكدوش علي بعض
❈-❈-❈
أما عند محمود صحي من النوم لاقي هناء نايمة جمبه وحضناه جامد ابتسم بحزن وشال ايديها من حواليه وقام بهدوء ودخل الحمام وبمجرد ما قفل الباب عليه هي فتحت عينيها واتنهدت بحزن علي حالهم وقررت أنه أول ما يخرج لازم تتكلم معاه لازم تفهمة قصدها عشان ميحصلش شرخ في علاقتهم
عدي وقت بسيط وخرج محمود من الحمام وقفت هناء قصادة واتكلمت بهدوء
هناء :
_ صباح الخير
محمود من غير ما يبصلها :
_ صباح النور
هناء ابتسمت :
_ رغم انك شكلك حلو اوي وانت مقموص بس انا عايزة اشوف ابتسامتك … كل سنة وانت طيب يا حبيبى وحقك عليا عشان زعلتك امبارح انا والله اتفاجاءت ورد فعلي دا بسبب المفاجأة معلش انت عارف اني طول عمري دبش ومش بفكر ف الكلام قبل ما بقولو سامحني بقا
محمود بصلها واتكلم بنبرة كلها حزن وعتاب :
_ اسامحك علي ايه يا هناء علي كسرك ل فرحتي اني هبقي وسطكم ولا تريقتك علي احساسي وكلامك بسخريه ولا حساباتك والالتزامات اللي اهم مني ؟
هناء كشرت :
_ ميبقاش قلبك اسود بقا يا محمود والله انا ما قصدت اكسر فرحتك يا حبيبي كل الموضوع اني اتفاجات بس .. حقك عليا بقا انا اسفة يا حبيبي ( حضنته) نورت بيتك يا قلب هناء
محمود فضل متردد شويه يبادلها الحضن ولا يفضل زعلان هي دقيقه اللي أتردد فيها وبعدها رفع ايديه وحضنها بشوق وحب وقرر أنه يحاول ينسي اللي حصل امبارح ويكمل وميكسرش فرحة بناته بالعيد وبوجودة وسطهم
❈-❈-❈
احلام كانت قدام الشاليه بتكلم اسماء اختها وشريف كان نايم من التعب والسواقه طول الليل
احلام :
_ بقولك ايه شوفيلي حل شريف بدء يرد ويحن لأهله وأنا مش هسمح بدة يحصل ابدا
اسماء :
_ وانا اعملك ايه يا بنتي كل اللي اعرفه قلتهولك
احلام كشرت :
_ لا اكيد في حاجة شيلاها ل نفسك يا سوسه انتي اشمعني جوزك زي الخاتم في صباعك لحد دلوقتي وانتي متجوزة قبلي ب تلت سنين كمان
اسماء :
_ والله العظيم ما خبيت عليكي حاجة والشيخ مندوه قالك أن العمل ال معاكي هو نفسه اللي معايا عموما لما ترجعي من السفريه دي خلينا نروحله ونقوله ونشوف هيقول ايه
احلام بغل :
_ ايوة لازم اروحله لو مكنش عشان شريف و ردوده اللي بقت تقلقني يبقي عشان أمه العقربه اللي لسه زي ماهي محصلهاش اي حاجة لا تعبت ولا ماتت …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كيد النساء وقهر الرجال)

اترك رد

error: Content is protected !!