روايات

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الرابع 4 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الرابع 4 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء البارت الرابع

رواية ذات العيون الخضراء الجزء الرابع

ذات العيون الخضراء
ذات العيون الخضراء

رواية ذات العيون الخضراء الحلقة الرابعة

في المستشفي عند اياد
الممرضه: دكتور اياد
اياد: نعم
الممرضه: ي دكتور الدكتوره نور طالبك في غرفة العلميات ضروري
اياد: تمام
وخرج اياد مسرعا الي غرفه العلميات وتجهز للعمليه
اياد: في اي
نور: قلب المريض مش بينبض
اياد: ايه
واخد اياد يذعف في قلب المريض حتي عاد الي النبض من جديد ونتهت العمليه في امان وسلام
في الخارج
اياد بعصبيه: نور انتي عمليه بسيطه زي دي كان المريض هيروح فيها
نور: لو سمحت ي دكتور دي غلطه يعني
اياد: هل لو المريض توفي هقول ايه لاهله اسفه دي غلطه
نور: انا اسفه
اياد: نور اخرجي معلش علشان معملش حاجه تضيع الدنيا وانا متعصب كدا
نور: حاضر
(نور خرجت لانها عارفه اني اياد لما يتعصب بقول اي حاجه ومش هيدها بالساهل كدا)
نور: الحمدلله انه مزعقش فيا اكتر من كدا يخربيتك وانت متعصب بتكون قمر
الممرضه: دكتوره نور في اي هو ديما كدا متعصب

 

 

نو: من حقه يتعصب لان العمليه كانت سهله جدا والمريض كان هموت ده تقول الحمدالله انه مطردناش
الممرضه: الحمدلله بس هو لما جيه كان متعصب كمان
نور: خلاص بقا انا هروح ارتاح شويه الساعه 4الفجر دلوقتي
عند اياد
اياد بيحاول يهدي نفسه بقدار الامكان قبل ميهد المستشفى علي الفيها:انا هنام افضل
في الساعه 5فجرا
استيقظ اياد حتي يصلي الفجر ويقراء ورده اليومي وتجهز للكليه
في الجامعه
اياد وعلمات التعب ظاهرة عليه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الطلاب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اياد: اسف علي محصل السكشن الافات وبداء الشرح والكل ملتزم الهدوء
اياد: خلصنا النهارده الا عنده سؤال يقوله هجاوبكم
الطلاب: دكتور انت بتتكلم بجد ده مش بيحصل خالص
اياد ببتسامه: لي بس علشان اتعصبت مره بيقا مش بضحك او اني اساعدكم
الطلاب في صوت واحد: ده بيضحك 😂😂😂😂
في الطالب: الا اخدت منه الكرنيه المره الافاتة
الشاب في هدوء: انا هنا
اياد: تعال عايزك
الشاب: دكتور انا اسف انا تعبت لما وصلت لهنا وامي تعبت اووي علشان ابقا هنا
اياد: عارف
الشاب بصدمه: عارف اي حضرتك
اياد: عارف انك تعبت لما وصلت لهنا انت واهلك بس دي كانت قرصة ودان علشان تحترام دكتورك وتحترام الناس علشان انت لما هتتخرج هتشتغل في المستشفي وقتها لماذا تعرف ازي تعامل اي مريض اي كان غني فقير اي مريض عندك في نفس المعامله فاهمتني
الشاب: اسف والله

 

 

اياد: خد الكرنيه بتاعك وارجعك مكانك
الشاب: شكرا ي دكتور
اياد: الشكر لله وحده
انتها السكشن
اياد قبل ان يرحل: شباب موجد في مكتبي للساعه 3لو حد عايز يفهم اي حاجه في اي ماده اعتبروني اخوكم الصغير لاني اصغر منك 😂😂😂😂😂😂😂
الطلاب في ضحك: حاضر وتسلم ي دكتور
ذهب اياد الي مكتبه وذا بلميس
اياد: تفضل
لميس: دكتور ممكن اخد من وقت عشر دقايق
اياد: اتفضل ي دكتوره
لميس: دكتور انت بتكون ابن عم اروه صح
اياد: ايوه لي
لميس: كنت عايزه اسالك عنها
اياد: اها مش هتنزل الاسبوع ده
لميس: لي
اياد: معرفش
لميس: شكرا
اياد: الشكر لله
وبعد انتها اياد من عمله في الكليه ذهب الي الشركه عند والده وعمه لحضور اجتماع مهم وكان زياد وحياه حاضرين الاجتماع في الشركه
اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الا زياد
اياد: زياد مالك مش بترد لي
زياد: لاني مش طايق اشوفك اصلا
اياد: وده لي ان شاء الله
زياد: انت ازي تمنع اروه من انها تنزل الكليه او انها تكلم حد في البيت واخدت الفون كمات

 

 

احمد: زياد مش قولتك متتداخلش
زياد: بابا دي اختي ولزام ادخل
اياد: اها عايز تعرف انا لي عملت كدا تمام اصلا مفيش حد فيكم يعرف عملت كدا لي اروه كانت وقفه مع شاب في الكليه وبتضحك وتهزار معه غير اني سمعت مجموعه شباب بيتكلموا عنها كلام مش حلو بسبب لبسها تمام
اياد: انا رايح مكتبي
زياد: اياد استني
اياد: نعم
زياد: انا اسف لاني تسرعت
اياد: بص ي زياد انا مش بكلم اختك لا بحلو او واحش الا لما تغلط تمام
زياد: طيب سماح
اياد: سماح اروح المكتب والا حاجه تاني
زياد: لا روح باين انك تعبان اصلا
اياد: لا انا بخير
بعد نص ساعه وقت بداء الاجتماع
في الاجتماع بداء الاياد مناقشة المشروع مع الشركات الاخره واحب الجميع المشروع وبداء زياد يشرح كيف سوف يتم العمل علي المشروع هو حياه وتم الاجتماع علي خير بتراضي جميع الاطراف
وذهب الجميع الي المنزل
دخل الجميع المنزل وكانت اروه تجلس في الصالون مع الجد محمود
زياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجد واروه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
زياد: في ماما وماما فريده
اروه في المطبخ
روح: بصوا بقا انا مش هروح المدرسه تاني المسي فرح بتعاقبني كتير
حياه في ضحك: مهو من شقوتك
محمد بضحك : معاكي حقك ي حياه انتي واياد محديش اشتك من المدرسه خالص غير المفعوصه الصغيره دي
اروح: اياد شوف الكل بيضحك عليا ازي

 

 

اياد وهو في عالم اخر: اها معلش ي روح متخديش عليهم بس هم بيضحكوا لي 😅😅
ضحك الجميع بما فيهم اروه
اياد: طيب انا هروح اوضتي
اروه بهدوء: اياد
اياد: نعم
اروه وعنيها في الارض: اياد ممكن انزل الكليه بكرا
اياد: لا
اروه: لي بس والله مش هتتكرر ونزلت انا وماما النهارده وجبت درسات وسعه وخمارات
اياد: تمام
وذهب وتركها
زياد: بجد هتلبس الخمار بس انتي مش بتحبي اوعي تكوني هتبليسه علشان لما اياد زعقلك
اروه: لا انا هلبسه علشان نفسي واياد معاه حق اهي حياه لبسه خمار ولبسه حلو وماما فريده لبسه نقاب وعندها شغلها الخاص يعني لا الخمار ولا النقاب بيوقفوا في طريق نجاح حد
احمد: شاطره ي اروه كلامك كله صح
محمد : هنعمل حفل علشانك ي اروه
عند اياد في الاوضه اهتاه اتصال من المستشفى
نزل مسرعا الي المستشفى بسبب وجود حاله طارئة
وتجهز للعمليات وذهب مسرعا الي غرفة العمليات
في غرفة العمليات يوجد اكير الاطباء وامهر الاطباء لجراء هذه العمليه الصعبة وكان من ضمنهم اياد
وفي منتصف العمليه توقف نبض المربض.

 

 

 

واياد بمهارة عاليه اعد نبض مره اخره وبتوفق من الله انتهت العمليه بسلام كالعاده
الدكتور علي: اياد حسنت عملا ي اياد
اياد: شكرا لك دكتوري العزيز
الدكتور علي: اياد هيكون لك مستقبل مشرق في الخارج اذا اكملت تدريبك هناك
اياد: لا انا معنديش رغبه اني اسافر للخارج
الدكتور علي: بص في فرصه ليك انك تسافر وتتفوقك هناك وترجع تاني تكمل مشوارك هنا
اياد: تمام هفكر في الموضوع وهرد عليك
كان حلم اياد انه يسافر للخارج لاكمل درسته هناك وحتي يصبح افضل دكتور في العالم
اياد: هتعمل اي دي فرصه ممكن متتعضوش انا عندي المقداره اسافر وكل بس هقول اي لاهلي بابا كان رافض قبل كدا ممكن موفقش طيب وماما وحياه وروح اااه مش عارف افكر هسيها علي ربناا
وبعد اسبوع وقت حفله اروه بسبب انها لبست الخمار
والبداء الجميع اعطاء اروه الهديا اياد: احم ممكن تسمعوني شويه بس بصوا انا عندي سافريه لو روحتها هتنقلني نقله كبيره في عالم الطب وانت ي بابا عارف اني كان نفسي اسافر من زمان بس انت مرضتش معلش ي بابا متوقفش قصاد حلمي
الكل في صدمه من اياد ازي يعني عايز يسافر ويسبهم كدا
محمد: اياد انسي موضوع السفر ده
فريده: اياد مفيش سافر وده موضوع مفروغ منه
الجد محمود: اياد كلام ابوك وامك صح
حياه وروح في عياط: لا مش هتسافر
زياد: كدا ي صحبي عايز تسبني وتسافر بعد العمر ده كله
اروه: في ايه ي جماعه سبوبه يسافر ويحقق حلمه واياد مش صغير يعني يعرف يعتمد علي نفسه
اياد في نفسه بعد ان انكسر قلبه من كلام اروه: لدرجه دي ي اروه عايزني اسافر طيب يست اروه هسافر ومش هرجع الا بعد اربع سنين

 

 

اروه تكمل كلامها: مش كدا ي اياد انت اكيد مش هتطول هناك واخير هتحقق حلمك مبارك
اياد: اها معاكي حق ي اروه بابا ماما هم اربع سنين بس يعني وهبقا انزل زيارات ومفيش اعترض لو سمحتوا
زياد: اروه ازي توفقي ان اياد يسافر كدا وانتي لي اتكلمتي اصلا
اياد: خلاص ي زوز انا اخد قراري
محمد: اها طيب علي كدا هتسافر امته
اياد : بكرا ي بابا
فريده: بسرعه دي
اياد: اها ي ماما
وطلع اياد اوضته علشان يجهز شنطته وحاجته
زياد: اياد ممكن ادخل
اياد: تفضل
زياد: اياد( وحضنه) هتوحشني اوووي ي صحبي عارف انك لو اروه قالتك متسافرش مكنتيش هتسافر صح
اياد: معرفش بس خلاص انا هسافر (زياد عارف ان اياد بيحب اروه ومن وهم لسه اطفال حتي ان اروه وهي صغيره مكنتيش تبطل عياط غير مع اياد)
في صباح اليوم التالي
اياد يخضن الجميع : هتوحشني اوووي ي ماما وانت ي بابا وانتي حياه وانتي يا روح وانت ي جدو وعمو وزياد هتوحشني اوووي
الكل بدموع : تروح وترجع بالسلامه
ودع اياد الجميع الا اروه التي لم تهتم بان تودعه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ذات العيون الخضراء)

اترك رد

error: Content is protected !!