روايات

رواية بحر آمالي الفصل الثالث 3 بقلم نور عبد الغني

رواية بحر آمالي الفصل الثالث 3 بقلم نور عبد الغني

رواية بحر آمالي البارت الثالث

رواية بحر آمالي الجزء الثالث

بحر آمالي
بحر آمالي

رواية بحر آمالي الحلقة الثالثة

فهد: كان بيكسر كل حاجه حوليه وقاطعه اتصال
فهد: شاف الاسم وهدأ جدا
فهد :ابو ي بابا
المتصل :صاحب الفون عمل حادث طريق والاسعاف نقلته مستشفي ************
فهد: اتصدم والفون وقع منه وبعد وقت قليل فاق من الصدمه
ووجري بسرعه علشان يلحقه وهو بيردد( بابا لاء )(بابا لاء)ركب عربيته وباقصي سرعه كان في المستشفي سال ممرضه في الطريقه وقالها بزعيق فين غرفه عامر الدميري
الممرضه بخوف من شكله قالته الدور الخامس الغرفه الرابعه راح لقي الدكتور طالع من غرفته وعلامات الاسي علي وجهه
فهد: بزعيق بابا فين ي دكتور
الدكتور :البقاء لله
فهد :نزلت الكلمه عل فهد كالصاعقة فهد بزعيق انتو كدابين كلو كدابين بابا مش هيسبني زي ماما مش هيسبني ابدا
أنا هوديه لاحسن دكاتره ودخل علشان يشوف باباه وشال الغطاء من علي وشه
والصدمه احتلت فهد لما لقي المتوفي مش باباه
زعق للدكتور وقاله أنا مش قولتلك انو مش هيسبني
الدكتور لاحول ولاقوة الا بالله
فهد: بقولك دا مش عامر الدميري
الدكتور بصدمه قاله انت ابن رجل الأعمال عامر الدميري
فهد: بزعيق فين بابا انطق بدل ما اقفلك المستشفي ووديكو في داهيه
الدكتور حضرتك والدك كان جاي مع المريض في نفس الوقت
ولكن والد حضرتك اتصاب بكسر في الرجل والايد
فهد :بفرحه ممزوجه بالغضب انتو كلكو مبتفهموش فين بابا
الدكتور الغرفه الخامسه
فهد: بغضب اخاف الدكتور وقاله الممرضه اللي قالت الغرفه الرابعه تكون عندي دلوقت حالا
وراح لباباه وقاله حمد الله على السلامه ي بابا
عامر: بفرحه لانهم كانو متخاصمين أنا الحمدلله ي بني
فهد :بابتسامه كدا خوفتني عليك
عامر: أنا آسف ي بني أنا كنت زهقان شويه والراجل اللي كان سايق العربيه التانيه كان سكر*ان
فهد :ببكاء أنا اللي آسف اني زعلتك حقك عليا سامحني
عامر :خلاص ي فهد حصل خير
……………………………………………………………………. بقلمي نور عبد الغني

 

 

 

 

 

في يوم مشمس جديد علي ابطالنا بتصحي كيان علي ضوء الشمس
تؤدي فرضها ثم تتجه إلى غرفه جنه لتوقظها
كيان: يلا ي جنه اصحي يالا ي حبيتي
جنه :حاضر ي مامي
كيان: طب بسرعه اتاخرتي علي الحضانه
وقامت جنه بنشاط
وفطروا ووصلتها كيان وراحت تقعد في مكانها المعتاد وجيه في بالها فهد
ياارب ي فهد ليه شاغل تفكيري من ساعت ما شوفتك وانا بفكر فيك ليه شاغل تفكيري
احساسي بيقول اني اعرفك من زمان انسان طيب اووووي
وافتكرت اول مره اتقابلو فيها
فلاش
بعد ما ركبت العربيه
فهد :قالها انتي بتجي كل يوم هنا ليه
كيان: لازم اجي كل يوم هنا علشان اكمل يومي
فهد قالها عارفه الكافيه اللي بيبقى جنب ما انتي بتقعدي أنا عامله مخصوص علشان أنا بحب البحر جدا
وباجي كل يوم هنا علشان أنا بحب البحر جدا حتي باجي في الشتا
باااااك
فاق من سرحانها وابتسمت وقالت هروح اشوف فهد هناك ولا لاء
عقلها بس ي كيان لو رحتي وهو شافك هتقوليله انا جايه علشان اشوفك
قلبها روحي ي كيان وقولي أنا جايه اشرب نسكافيه عادي يعني
عقلها بلاش علشان متتعلقيش بيه
قلبها لاء اطلقي العنان لقلبك
عقلها لاء متروحيش
قلبها لاء روحي
كيان :بزعيق بااااااس اسكتو
ولأن صوتها كان عالي الناس كانت بتبص عليها
كيان: بإحراج وجرت بسرعه دخلت الكافيه
وقالت للويتر ممكن نسكافيه
للويتر: تمام ومشي
كيان: قعدت تتلفت في الكافيه بعنيها تدور علي فهد
الويتر :جاب النسكافيه وهو رايح يمشي قاطعته
كيان :وقالت هوا فين صاحب الكافيه
الويتر: قصدك الاستاذ فهد
كيان : ايوا
الويتر :حضرتك عوزاه في حاجه اقوله عليها
كيان :بتوتر لاء عادي
الويتر: مشي وكيان وضعت الحساب علي الطاوله ومشت
وطلعت قعدت ع البحر وجدت اشعار خبر عاجل اصابه رجل الأعمال عامر الدميري وبكاء ولده فهد عامر الدميري اثر الصدمه
كيان: بخوف علي فهد دخلت الكافيه للويتر وقالتله ممكن تديني رقم فهد
الويتر: مش هينفع ي فندم
كيان: لاء أنا محتاجه رقمه ضروري ارجوك
الويتر: قالها ي فندم كدا هتعمليلي مشكله في الشغل حضرتك
كيان: والله ما هقوله اني اخدته منك
صعبت عليه اداها رقمه ومشت رنت علي فهد
…………………………………………………………………………..بقلمي نور عبدالغني

 

 

 

 

 

عند فهد كان بيأكل والده(والد فهد رجله الشمال وأيده اليمين مكسوربن)قاطعه اتصال
فهد :الو
كيان: الو ي استاذ فهد
فهد :مين معايا
كيان: دا أنا كيان ي استاذ فهد ممكن اسم المستشفي اللي حضرتك فيها
فهد: بعصبيه انت ليكي عين تكلميني دا انتي انسان مؤذيه وبجحه
كيان :بعدم فهم وفضلت ساكته
فهد :جاءته فكره وابتسمت بخبث ايوا معاكي ي كيان معلش كنت بكلم الممرضه
كيان: ابتسمت وفرحت أن الكلام مكنش ليها
فهد :عنوان المستشفي **********
كيان: مع السلامه
وقفلت الخط مما أثار غضب الفهد كيف لاحد أن يغلق الخط في وجهه
……………………………………………………………………………..بقلمي نور عبدالغني
ذهبت كيان الي المستشفي وسألت موظفه الاستقبال عن غرفه عامر الدميري
موظفه الاستقبال الدور الخامس الغرفه الخامسه
رأت كيان فهد امام الغرفه وهنا كانت الصدمه
كيان ………………..
ي باري ايه اللي هيحصل لكيان وهل هي هتحب فهد وفهد هيحبها؟ وايه اللي شافته كيان جعلها مصدومه ؟وهل كيان متزوجه من مين؟ وهل فهد وكيان اخوات ولا لاء؟ولا القدر ليه اراء اخري

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية بحر آمالي)

اترك رد

error: Content is protected !!