روايات

رواية أحببت مختلفآ الفصل الثالث عشر 13 بقلم أمل السيد

رواية أحببت مختلفآ الفصل الثالث عشر 13 بقلم أمل السيد

رواية أحببت مختلفآ البارت الثالث عشر

رواية أحببت مختلفآ الجزء الثالث عشر

أحببت مختلفا
أحببت مختلفا

رواية أحببت مختلفآ الحلقة الثالثة عشر

حمزه: هاقول لك بجد مش هاضربك
بس انتي اللي حاولتي تعملي حاجه
انك تعرفي المستخبي وده كان هيضيعني
بس هاقول لك عشان ترتاحي
انا ما كانش في بالي ان ممكن يحصل كده بس هي جاءت كده المهمه ما كانتش هتنجح لما اخش بيتكم واعرف عنكم كل حاجه وبالفعل عرفت و خطتي ما كانتش هتنجح الا بك انتي علشان كده اخترتك انتي قلت لبابا انك عجباني ودفعت فلوس كتيره عشان اقدر اوصل لهدفي بسهوله واقنعت خطيبك انه سيبك وبالفعل نجحت في كده
عشان اكشف اللي اسمه ابوكي ده
لانه وراء بلاوي سوداء
واعرف هو بيشتغل مع مين اولى صالح مين
وبصراحه طلع زباله الكل،ب فلوس عشان كده شغلي كان اسهل
بس انتي غلطتي لما دخلت اوضتي من غير اذني فتشتي في حاجه ما لكيش صالح بها
وكنتي هتضيعي تعبي كله على الفاضي
كان لازم اخوفك
اه انا خليتك تعملي شغل غصب عنك
انا خليتك تكلمي اللي اسمه ابوكي كده
على اساس انك بتساعدي وتنقلي اخباري
بس طلع غبي بس مش مشكله

 

 

انا شغل خالص لحد كده
هو زمانه دلوقت اتمسك.
عايزه اقول لك حاجه اخيره
اللي انتي عائشه او كنت عايشه معهم دول مش اهلك الحقيقيين دول بس ربك مصلحه
بس مش اكتر
اللي انتي كنت بتقولي عليها ماما دي
دي بتكون مرات عمك
وده جوزها اتجوزته بعد موت عمك على طول
انا كده شغل خلص
اه كنت عاوزه اشكرك على كل تعبت معي
ريلام كانت قاعده على الارض
بتحاول تفهم او مش مستوعبه الكلام
اللي قالوا حمزه بتبصله مش فاهمه
“انت بتقول ايه انت كداب
حمزه ابتسم
ماشي براحتك كنت عاوزه تعرفي انا جبتك هنا ليه واتجوزتك ليه
كل ده كان شغل مش اكتر
انا ما كنتش عاوزه اذيكي بس انتي اللي عنيده وعنادك اذاكي
ريلام دموعها نزلت من عينيها من غير ما تحس ليه الكل بيعملها كده كانت بتسال نفسها السؤال ده دائما وعرفت الجواب
بس كان اكبر صدمه في حياتها كله علشان الفلوس
“ليه خليني اعيش معهم
حمزه كان قاعد على الكرسي رجع ظهر الوراء
” بصي انتي كنت صغيره لما عمك مات
وبالتالي مرات عمك ما لهاش حاجه
زي ما بيقولوا العند يولد الكفر
ازاي بقى ماتاخدش حاجه وتطلع كده
قررت بعد موت عمك بست شهور
اتجوزت وجوزها ده كان سبب في موت ابوكي وامك واخذه كل حاجه اللي هي في الاصل بتاعتك انتي
ممكن تكون حاسه بالذنب في اخدتك
تربيك و تكفر عن ذنب ها ده
ريلام مش مستوعبه كلام حمزه خالص ضربت راسها بيديها
“يعني انا كنت بنادي بابا ليه يحرمني منه لا مستحيل انا دلوقت فهمت ليه ما كانوش بيحبوني وهي عاملوني وحش. بس انت اوحش منهم كلهم وازبل منهم انت شيطان على هيئه بني ادم كلكم وحوش مش بيهمكم غير نفسك وبس والله انتم عاوزينه و…

 

 

كانت هتكمل بس لقيت يد حمزه نازله على وشها مره واحده كان مسكها من شعرها
حمزه بغضب اعمى وجنون
“انت مجنونه ولا ايه انتي زي اصلا تكلميني كده شكلك نسيتي اصلك وانا اوريه لك دلوقت
ازاي تكلميني كده
ريلام خافت من صوته وشكله
وخايفه يضربها وافتكرت لما دخل عليها المطبخ وكانت حاطه ميه على النار كان عصبي وضرب الميه بيديه وقعت عليها
“انا اسفه والله ما هاتكلم تاني يا حمزه بالله عليك سيبني وانا هامشي مش هتشوف وشي تاني خالص” وصرخت بصوت عالي جدا
حمزه شدها من شعرها جامد
******************************
عند اسلام ومريم
مريم كانت بتسرح لحنين شعرها
اسلام كان بيفكر في اسم البيبي الجديد اللي فاضل له شهور قليله بس ويشرف
“مريوم ايه رايك في اسم هيثم حلو صح
حنين: لا يا بابي مش حلو هات اسم ااني
اسلام: طب ايه رايك في اسم عبد الله جميل صح
حنين: برده لا يا بابي هات اسم تاني يكون احلى ويكون اخر اسم
اسلام: لا انتي كده زهقتني يا حنين
خلاص مش هادور تاني لما يجي تبقي تفرج
مريم: على فكره انا مختار الاسم
من زمان جدا كمان
اسلام: ليه بجد وسايبني اعصر في مخي ليه اخويه تتعبيني وخلاص هاتي يا ستي الاسم لما نشوف اب هريني كده يلا
مريم: اوكي هو الاسم
اول حرف من حنين
حنين اتحمست جدا وثقفت
” هيه هيه
اسلام: تمام حلو
مريم: انت زعلت ولا ايه وانت عرفت الاسم عشان تقول حلو
اسلام: لا اسامي ربنا كلها حلوه
بس يجي بالسلامه هو بس وسمى اللي
انتي عايزاه براحتك
حنين: بابي عاوزه اروح الملاهي
مريم: لا يا حنين احنا كنا هناك من يومين الاسبوع الجاي اوكي عشان انتي عندك مذاكره
حنين: اوف هو كل حاجه مذاكره مذاكره

 

 

انا زهقت من البيت ده يا ربي ومشيت
ضحك اسلام بكل صوته
هي البنت بتجيب الكلام ده منين
مريم اتغاظت جدا من ضحكه اسلام
” اضحك اضحك بتجيبوا منين منك ما هي بنت ابوها ”
اسلام حس بغيظها ضحك تاني
” انتي غيرانه ان هي بنت ابوها خلاص ما تزعليش العفريت الصغير ده يبقى حبيب ماما
ماشي كده ولا في غيره في الموضوع”
مريم هزت دماغها
” اسلام انا عايزه عصير قصب”
اسلام بصلها وسكت
مريم: يعني مش هتجيب لي
اسلام: سؤال واحد بس انتي من يوم
الحمل ده انتي كل حاجه عصير
افهم بقى من حقي صح ولا لا الناس كلها بتتوحم علي اكل مش معنى انتي عصير
الراجل بتاع السوبر ماركت هيفتح عصير على حسك انتي والحمل بتاعك ده
مريم: علشان يجي رشيق كده فهم انت
اسلام رفع حجبه
” انا مش عايزه افهم خالص انا ورايا شغل
صبرني يا رب”
مريم بصوت عالي
ما تنساش العصير ماشي
****************************
عند عز و ومي
مي: عز حبيبي
عز: نعم
مي: خد غير للبيبي
عز بصلها ودير وشه تاني وما ردتش عليها
مي: ما لك يا عز في ايه
عز: هعمل اي حاجه الا ده انتي شكلك
مجنونه غير للبيبي مستحيل
مي: ليه بقى ان شاء الله مش ابنك
ولا انا جايبه من عند الجيران بقى قل لي
عز في نفسه
( فينك يا ياسمين تنقذينى من المصيبه دي)

 

 

لا يا حبيبتي ابني بس دي مسؤوليتك انتي
صح انتي اللي ها تربيهم وتكبرهم
وانا واثق فيك يا روحي
مي: لا بجد الكلام ده مش هتاكل بي عقلي حلاوه ايه رايك انت اللي هتغير للبيبي
عز في نفسه
(انا شكلي ادبست اعمل ايه دلوقت يا ربي)
شغل رنه التليفون لان حد بيرن عليه وحاطه على ودنه كانه بيكلم احد
“انت بتقول ايه انا جاي حالا”
انا اسف يا حبيبتي انا عندي شغل ضروري
مي: ماشي يا عز ايامك جايه لك والله لوريك
****************************
في اتيليه فساتين الفرح
قررتي حاجه ولا لسه
ياسمين: بصراحه كلهم حلوين قوي مش عارفه اختار محتاره
كمال: ليه كل الحيره دي بس هو واحد ساعتين زمن وها رجعه مش عايزه كل لفه دي
ياسمين: ساعتين زمن هو انت هات هاتجارني
بتنقي كلامك يا استاذ
كمال: انا ساكت خالص كل اللي انتي عايزاه كله هاتيه
ياسمين: ايه رايك في الاصفر حلو صح
كمال: حلو جدا
ياسمين: انت بتريحني وخلاص
كمال: اعمل ايه البسه انا وخلاص عشان ترتاحي بقى حلو يا ستي
ياسمين: ماشي فاضل ايه تاني
كمال: فاضل ايه
ياسمين: ما تخليك راجل جنتل مان كده و عزمني على الغداء من نفسك مش لازم اقول لك يعني من نفسك
كمال: على فكره انا قربت اخلص يعني ما عادش معي فلوس بعد كل ده
ياسمين: يعني ما عكش فلوس الغداء يعني يعني مش هناكل طيب
كمال: لا هناكل تفضلي قدامي
ياسمين بحركه مستفزه
طلعت جنتل مان
كمال: عن ابو شكلك
********************
ريلام: حمزه انا اسفه والله بس سيب شعري بيوجعني بالله عليك
حمزه كانه مش سامع حاجه كانه في عالم تاني مليان غضب اعمى

 

 

ريلام كانت بتصوت باعلى صوتها
ريلام بتحاول تتخلص من قبضه حمزه لكن مش عارفه شافت الاباجوره الكوميدينو لسه هتمسك ها حمزه زنقها علي السرير ريلام برعب وخوف
“حمزه انت هتعمل ايه اوعى تعمل حاجه تندم عليها مش هسامحك يا حمزه طول عمري”
حمزه: حمزه مش بيطلب السماح من احد فاهمه ولا لا وفجاه شات هدومها و….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

القراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مختلفآ)

اترك رد

error: Content is protected !!