روايات

رواية دكتورة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم نور أحمد

رواية دكتورة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم نور أحمد

رواية دكتورة قلبي البارت الخامس

رواية دكتورة قلبي الجزء الخامس

رواية دكتورة قلبي الحلقة الخامسة

هاجر : بتعب ممكن تهدي السرعه شويه يا عاصم
عاصم : حاضر يا هاجر ده انت تأمري أمر
هاجر : بخبث علي جملته الأخيرة طب أنا عندي طلب تقدر تنفذهولي
عاصم : ده لو كان نجمه من المتعلقة في السما هجبهالك
لينا : بمزاح لا يعم أنا طلبي أبسط من كده أنا عايزة منك توافق أني مش أسافر لِ ألمانيا أو حتي لأي مكان علشان أتعالج
عاصم : وهو يلتفت إليها أيه الي انت بتقوليه يا هاجر كيف يعني مش عايزة تسافري تتعالجي عايزاني أوافق علي أيه هو موضوع زي كده في مجال أننا نقول أيوة ولا او حتي نتهاون فيه
هاجر : يا عاصم أنا هكمل علاجي هنا
عاصم : خلاص أنا هجبلك الدكاترة من ألمانيا لمصر هو انا عندي كام هاجر
ليوقف سيارته بعدها قائلاً وصلنا أهو المستشفى ومش عايز أفتح الموضوع ده تاني أنا خلاص قررت
أومأت أخته بالموافقة فالمهم أنها ستبقي هنا ويمكنها متابعة علاجها
____في المستشفى ____
وتحديدا في مكتب الدكتورة لينا
كانت تجلس تطالع بعض الملفات لتحديد حالات الخروج
ليأتيها صوت الممرضة : دكتورة لينا في 5 حالات في قسم العلاج الكيميائي من غير تقييم
لينا : ماشي تمام حاضر
لتنهض متوجهة إليهم

-**********************************************
____في الجامعه ____
كانت تجلس ألاء مع أميرة
الاء : هتطلبي أيه يا ميرو
أميرة : عصير ليمون بنعناع واتنين سينابون
الاء : وانا هطلب زيك
لتعطي طلبيهما للنادل بعدها
أميرة : بصوت واطي هو الولد الي هناك ده بيبص علينا
ليه بالشكل ده
ألاء : أي واحد فيهم دول مجموعه
أميرة : الي لابس تشرت ابيض
ألاء : بمزاح حرام عليكي يابنتي بيتكلم مع أصحابه ولا مركز ولا حاجه انت : بس الي دماغك شمال
أميرة : يمكن صدفه عادي أنتِ معاكي محاضرات تاني ولا خلصتي
ألاء : خلاص خلصت محاضراتي وانتِ
أميرة : أنا لسه بقيلي محاضرتين
ألاء : خلاص هستناكي تخلصيهم ونروح مع بعض
أميرة : في محاضرة الساعه 1 والتانيه 3 حرام تقعدي الوقت ده كله وانت اصلا خلصتي فعلشان خاطري أمشي وانا لما اخلص محاضراتي هكلمك علشان تخلي عم محمود يجي ياخدني
ألاء : لا هستناكي
اميرة : متبقاش دماغك ناشفة واسمعي كلامي
ألاء : بتردد خلاص حاضر
لتأخذ مفتاح سيارتهم وتغادر
نظرت لساعة تليفونها خلاص فاضل علي محاضرة os 10دقايق لتغادر بعدها لتأخذ مكانها في المدرج بأنتظار بدء المحاضرة


**************************************************
لينا : ياه دي الجميلة هاجر هنا
هاجر : والله مفيش حد غيرك جميل
لينا : ها ايه اخبار صحتك النهارده
هاجر : الحمد لله كويسه خالص
لينا : عملتي الاشعه الي طلبتها منك المرة الي فاتت
هاجر : وهي تضع يدها علي جبهتها يالهوي علي الغباء هو انا عملتها بس نسيتها في العربيه
لينا : طب انت عارفه السواق ولا كنت راكبه أجرة
هاجر : بضحك لا الموضوع مش بالسوء ده قصدي نسيتهم في
عربية اخوي وهو اصلا في الريسبشن بره فهتصل بيه يجيبهم
لينا بإبتسامه: طب كويس افتكرت نستيها في المواصلات
لتعود تسألها من جديد : هو نفس اخوكي الي كان معاكي في المحل المرة الي فاتت ؟
هاجر : ايوة وقتها طلب مني اختار هديه لعيد ميلادي
لينا : ربنا يخليكم لبعض لتهمس في نفسها
واهو فرصة علشان اشكره علي مساعدته ليا

****************************************************
____في الجامعه ___
كانت أميرة : تسير متوجهة للمكتبة بعد انتهاء محاضرتها الاولي
لعها تجد كتاباً تقرأه حتي يحين موعد محاضرتها الثانيه فهي لم
تستطيع البقاء في المدرج كل هذا الوقت ، ليستوقفها صوت أحدهم منادياً باسمها
أميرة باندهاش فهو نفسه الذي كان في الكافتيريا بالاسفل لترد
عليه بثبات : ممكن اعرف حضرتك مين وبتنادي عليا ليه
ليأتيها رده بتردد : أنا مصطفي سنه تالته كنت محتاج مساعدتك في حاجه
أميرة : باستغراب في ايه
مصطفي : اكيد قرأت عن المسابقه الي الجامعة أعلنت عنها امبارح
ودي علي مستوي الجمهوريه فأنا بحاول أنشئ برنامج معين يكون
شامل أكتر من تطبيق تواصل وإدارة وتصفح وكدا ويكون مختلف
وتقدر تضيف عليه حسابك وتتسوق اون لاين فلو ممكن تشتركي
معايا في المسابقه لان في أكتر من مشكله فنية واجهتني لان انا قسم
تكنولوجيا وبدرس نظم معلومات من نفسي لكن في علوم الحاسب
مش اوي فكنت محتاج حد يساعدني في القسم ده وبما أنك الأولى
علي الصف الثاني علشان كده طلبت مساعدتك
كانت مندهشه من عرضه وطريقة كلامه التي توحي بمستوى ذكاؤه
أميرة : أنا حقيقي مكنتش بفكر أدخل في المسابقة لان امتحانات ميد ترم قربت لكن هفكر في الموضوع وهقول لحضرتك قراري بكرة ان شاء الله
مصطفي : بإبتسامه شكرا لحضرتك وهكون في انتظار قرارك
*************************************************
_____في الشركة ___
كان يراجع إرادات الشركة وذلك قبل المهرجان الذي سيقام لطرح
تصاميهم الجديدة حتي يتم تقدير ما سيتم انفاقه عليه
احمد : نور ممكن تطلبي كل الي في قسم الإدارة الماليه لاجتماع مهم دلوقتى
نور : بس مستر عاصم مش موجود وألغي كل اجتماعاته ؟
احمد : بغضب هو انا قولتلك عاصم هيحضر الاجتماع أنا الي
بكلمك ياريت تنفذ كل الي بطلبه منك من دون أسئلة
نور : اسفه يا مستر أحمد ثواني وهيكون الاجتماع جاهز

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية دكتورة قلبي)

اترك رد

error: Content is protected !!