روايات

رواية شمس العاصي تشرق من جديد 2 الفصل الخامس 5 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شمس العاصي تشرق من جديد 2 الفصل الخامس 5 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شمس العاصي تشرق من جديد 2 البارت الخامس

رواية شمس العاصي تشرق من جديد 2 الجزء الخامس

رواية شمس العاصي تشرق من جديد 2 الحلقة الخامسة

شمس : ايه اللي حصل عمران بيقول انكوا متخانقين..
هند بضيق: اخوكي تعبني قوي ..معرفش اعمل معاه ايه..
شمس :اي الكلام ده..عمران روحه فيكي..
هند بغصه : سميه حتى وهي ميته معكنن عليا حياتي طول الوقت سرحان وبيفكر فيها وبيلوم نفسه على موتها بيقول انه هو اللي اهملها..عشان وصلت لكده.
شمس :ياحبيبتي سميه ماتت انتي كده بتخربي حياتك..على حاجه مالهاش اساس…
هند : انتي مش حاسه بيا .. انا تعبت خلاص.. لما كنت حامل مكنش جنبي وانا كنت محتجاله وقتها سابني وراح يفسحها براا مقولتش حاجه..ومعترضتش…
خلفت بنتي وهو مش جنبي..داير وراها من حكيم لحكيم ….ولما ماتت ورجع..فضل شهر مبيتكلمش معايا..ولا حتى يعبرني وطول الوقت مكشر فوشي ..وكأني السبب في موتها..
شمس : ياحبيبتي دي مراته وعشرت عمر اكيد هيتعب لما تموت بالشكل ده ..
هند: مش بس هو اللي تعبان ..انا كمان تعبانه وخلاص مبقاش فيا حيل… تعبت..تعبت قوي ياشمس وهو مش حاسس بيا.. لتجهش بالبكاء وتقول وسط شهقاتها مشكلتي اني بحبه ومش قادره ابعد عنه..
ربتت الآخرة على كتفها لتقول :اقلها انتي عارفه ان عمران اختارك واتجوزك عشان رايدك وبيحبك انما ..لتصمت وتهبط دموعها بقهر ..

 

 

 

مسحت هند.دموعها لتقول : حقك عليا ياشمس انا عارفه اللي فيكي مكفيكي..
شمس بشهقات : ليه لما نبقى قافلين على قلوبنا بالمفتاح نقابل اكثر حد هيوجعنا ونسلمه المفتاح من كيفنا و برضانا عشان يدعس في كل مره ويسبنا نكره الساعه االلي عرفناهم فيها..ابتعدت عنها هند وهي تمسح دموعها…
هند :انتي كويسه..
شمس بغصه : لا مش كويسه بحس بروحي بتتسحب مني…معرفش اعمل ايه قلبي وجعني قوي ياهند..
هند : حصل ايه تاني عملك حاجه ابن العدوى زعلك بحاجه..
شمس : المشكله انه مبيعملش ..مبيتكلمش ساعات يبقى متعصب ومش طايقني وساعات يبقى حنين انا تهت مش فهماه ياهند
هند :شكلك انتي اللي محتاجه تتكلمي ياشمس مش انا..
*******
دفعته بكل مااتوتيت من قوة لتهرب الى الباب وارادت الخروج..لكنه امسك بها وهو يقول بابتسامه سامه..تعبتيني قوي معاكي مخلاص اتهدي بقى..
بكت بحرقه لتصرخ به : سيبني يااياس..سايبني والنبي..

 

 

لكنه لم يستمع لها ليسحبها الى الغرفه وسط صراخها ودافعها عن نفسها..
دفعته بقوة وهربت الى المطبخ لكنه لحق بها وامسكها .لتقول بشهقات ورجاء.. سيبني يااياس..
لكن الاخر لم يستمع لها لتبعده عنها محاولة الوصول الى اي شيء لتدافع عن نفسها به ..هاتفها يعلن عن مكالمه…
والاخرى مستمر بما يفعله ..حتى التقطت صينيه وضربته بها عدت مرات ليشعر بالدوار اسرعت الى هاتفها تستنجد بمن يتصل وكان عاصي لتقول برجاء الحقني ياعاصي..انتفض من خلف مكتبه وهو يستمع لصراخها .لكن تبعها الاخر يجذبها من شعرها ..
عاصي بجنون يكرر اسمها غزلان ..غزلان انت فين …ليسمع صوت اياس يقول بغضب بتضربيني يا****والله لاربيكي..
ليشعر بقلبه يخرج من مكانه واخته بين يدي ذلك ال*** ليلتقط مفاتيح سيارته ويغادر وهو لايعلم اين هي ليقول بلهفه : غزلان غزلان انتي فين ردي . انتي فين ياغزلان
الو
الو
الووووو
غزلان بشهقات وهي تعلم بان عاصي مازال على الهاتف..انا وثقت فيك يااياس قولتلي امك ببيتكم…عشان خاطري ابعد.عني….
لكن الاخرى لم يجبها.صفعها بجنون صارخا دون وعي بتضربيني..
اما عاصي ما ان علم انها بمنزلهم حتى أسرع ..بسيارته ..اليهم…و و و و
********
هند : اتكلموا مع بعض اسأليه ايه اللي حصل مينفعش تفضلي كده .

 

 

شمس ببهوت : اساله اقوله ايه يا هند انا سمعته بيقول لابن عمه انا باقي معايا عشان ابننا.مش عشان حاجه تاني
هند : وانتي مش باقيه معاه عشان ابنك.كمان..
شمس….
هند : انتي لسه حاسه بحاجه ناحيته..
شمس بدموع: مش عارفه انا حاسه اني متلخبطه ياهند مش فاهمه حاجه…
هند: انتي مش بتقولي متغير وعاوز يرجع زي الاول يبقى اكيد في حاجه حصلت..شمس حاولي تتكلمي معاه وتفهمي منه ايه اللي حصل اكيد عرف حاجه بتخصك وعرف انك مظلومه….
شمس بتهرب : سيبك مني ياهند وخلينا فيكي ..كفايه على عمران كده حرام والله اللي بتعمليه فيه خودي بنتك ورجعي بيتكم عشان هو قلقان عليكي قوي..
هند : لا ياشمس مش هرجع ..
شمس :ياهند..
هند :عشان خاطري ياشمس سيبيني براحتي..
شمس :اللي تشوفيه مش هغصب عليكي بس فكري كويس بلاش تخسري عمران عشان انت عارفه قد ايه بيحبك..
اومات الاخرى برأسها وهي تنوي معاقبه عمران على مايفعله بها..
*******

 

 

وصل عاصي امام عمارة اياس ليهبط من السياره بسرعه.هم بالصعود .ليلتقي بغزلان امام الباب كانت هاربه تبكي. اسرع اليها بقلق عملك حاجه انتي كويسه .
اومأت براسها تقول بشهقات: كويسه ياعاصي.
عاصي :هو فين ال****
غزلان ببكاء: فوق ضربته على نفوخه وهربت.. .اراد الصعود اليه لتمسك يده وهي ترتجف خوفا.خدني من هنا ياعاصي..
عاصي : مش قبل مااربي ال**** اللي فوق ..
انهارت باكيه لتقول : عشان خاطري خدني من هنا…
شعر بالقلق عليها وهو يراها بهذه الحاله ..ووو
******
امام منزل العدوي..
شمس : زي ماقولتلك ياعمران سيبها اليومين دول وهي هترجع لوحدها بلاش تضغط عليها..
ابتسم بحب لأخته الصغرى ..لتنظر اليها بتعجب مالك انا قولت حاجه تضحك…
عمران : والله وكبرتي ياشمس وبقيتي تقوليلي هعمل ايه..
شمس بابتسامه : وانت عايزني افضل عيله اني بقت ام لو ملاحظ..لتشير الى طفلها…
عمران بحب : احسن ام بالدنيا كلها..

 

 

شمس :انشالله تعيش ياعمران ومتحرمش منك ياخويا..سلام انا بقى اتاخرت..
عمران :شمس ..
شمس نظرت اليه باستفهام..
عمران : سامحيني.
شمس : على ايه ياعمران..
عمران : عشان الفتره اللي فاتت مكنتش واقف جنبك وهملتك..قوي..
شمس :لا متقولش كده ياعمران انت عمرك مقصرت معايا بحاجه…وانا عارفه اللي مريت بيه الفتره اللي فاتت صعب قوي .
عمران :انا عايز اسالك حاجه وتجاوبيني عليها بصراحه..
شمس : وانا عمري كدبت عليك ياخويا اسأل براحتك
عمران :انتي مبسوطه مع جوزك ياشمس.
صمتت وادرات وجهها الجهة الاخرى ..
ليكمل عمران حديثه :.لو مش مرتاحه ومراته عملالك مشاكل انتي مش مجبوره تتحملي ولو على ابنك.هربيه مع عهد بنتي…
شمس بارتباك وتوتر : انا بصراحه ياعمران ….ليقاطعها…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شمس العاصي تشرق من جديد 2)

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!