Uncategorized

رواية عشقتك سراً الحلقة السادسة 6 بقلم فاطمة خميس

 رواية عشقتك سراً الحلقة السادسة 6 بقلم فاطمة خميس 

رواية عشقتك سراً الحلقة السادسة 6 بقلم فاطمة خميس 

رواية عشقتك سراً الحلقة السادسة 6 بقلم فاطمة خميس 

نظرت له قمر وقالت بصوت متقطع من الدموع :طيب وو ماما وخالتي 

احمد وهو يقترب ويحاول أن يمسك يدها :انا الي طلبت من ياباكي أنه ميقولش لحد عش

قاطعته قمر وهي تنفض يده من عليها :انت ايه يا اخي انا عمرى ما شفت كده بجد يعني انت متجوزني وسيابني مش عارفه لا وكل عريس يجي كنت بترفضه والسبب مش عشان انا مراتك لا عشان لسه مجاش المناسب 

احمد:حاولي تفهميني يا قمر انا عملت كده عشان بحبك 

صرخت به قمر :كذااااب انت مش بتحب غير نفسك وكل الدنيا دايرة عليك انت بس 

امسكها احمد من يدها وقال بصوت راجي :افهميني يا قمر انا كان قصدي عليكي

انتي 

قمر وهي تحول ان تتخلص من يده التي تتمسك بيدها :لا والله انك تكون جوزي وتخطي وقريب ما تتجوز كده تكون خايف علي مصلحتي بقولك ايه طلقني 

احمد وهو يضيق عينيه :وبعد ما اطلقك 

قمر :هتجوز ايمن اكيد 

كانت هذه صافرة لانطلاق غضبه في وجهها امسكها من يدها وجذبها له واقترب من وجهها وهو يهمس من بين أسنانه بصوت خطير :ده في احلامك طلاق انا مش هطلق 

قمر :كل ده عشان مش عاوزني اتجوز ايمن ليه يعني ده اختياري وانا بح

قاطعها احمد وهو يمسكها من فكها وقال بصوت هادر :اياكي اياكي يا قمر تكملي انا كنت بسكت زمان عشان مكنتيش عارفه بس دلوقتي لا واسمه ميجيش علي لسانك 

زاغت عيناه لعينها التي كانت مليئه بالدموع فانتبه لنفسه وترك فكها الذي تلون باللون الاحمر من قبضته 

انزل يده ليمسك بكتفها وهو يقول :قمر انتي كويسه انا مكنش قصدي والله بس انتى مش عارفه انا بيحصل فيا ايه لما اسمع اسمه انا بشكر عمي فعلا أنه أصر اني اتجوزك عشان من ساعتها وانا عرفت انى بحبك لا انا عديت الحب بمراحل انت بقيتي ادماني عشقي اي مكان بتروحيه لازم اكون فيه حتي لو مش هشوفك من قريب واتابعك من بعيد بس انتى اكسجيني يا قمر في حد يقدر يعيش من غير اكسجين 

قمر :خلصت كده طيب لو فاكر أن الكلام ده هيدخل عليا قول اصل انا مش عيله عشان حضرتك تضحك عليا بكلمتين انا عوزة أطلق واظن ده من حقي وعوزة اتجوز ايمن وده بردوا قراري انا انت ملكش فيه 

احمد وهو يغمز بعينه :يعني انتى مش بتحبيني

قمر وقد تفاجات يتغير طريقه كلامه :هاااا لا ايوه اه لااااا 

ضحك احمد بصوت عالي لتنظر له قمر وتمرر عينها علي ملامح وجهه )نعم هي تحبه بل تعشق تفاصيله كل شئ به تحبه حتي عيوبه تجدها مثاليه لا تراه يخطئ ابدا ولا تنزعج من اي قرار يأخذه وفي بدايه الامر لم تنزعج من اخفاء هذا الأمر عنها ولكن سرعان ما نفضت هذا الافكار عنها لتذكر نفسها أنه قد خطب غيرهاواحبها اذا هو كان يلعب عليها لقد تعبت من التفكير  تكاد أن تفقد وعيها ولكنها افات علي صوت احمد وهو يقول :حلو مش كده 

قمر :هاااا ايه ده الي حلو 

احمدوهو يعدل من لياقته انا طبعا 

قمر :وده ليه يعني 

احمد :سرحانه فيا وعينك بطلع قلوب لاحظ توترها ليكمل لااا عادي انا واخد علي كده من البنات 

نظرت له قمر بغيظ وهي تضغط علي يدها ثم قالت ببرود :علي ايه ده انت حتي شبه الارجوز  ويلا اطلع بره قالتها وهي تشير بسبابتها نحو الباب 

حك احمد أنفه ثم نظر لها وقد أظلمت عيناه 

واخذ يقترب منها ببطء وكلما اقترب خطوه كانت قمر ترجع للوراء مثلها 

حتي اصتدمت بشي في ظهرها نظرت له قمر  

اقترب من أذنها وقال بصوت هامس قمر 

قمر :هاا

اقترب احمد من أذنها مرة أخري كانت تظنه سيعبر عن حبه او يعتذر اويبرر ولكنها فتحت عينيها بصدمه عندما قال :عاوز اطلع

قمر بصدمه :طيب ما تطلع هو انا حيشاك 

احمد :أيوة انتي حيشاني 

قمر وقد ظنت لثاني مرة انه سوف يتغزل فقالت بصوت هادئ:لا والله حيشاك ازاي انا 

احمد وهو يزيح خصله من شعرها :الباب 

قمر بهدوء :ماله 

احمد:بيسلم عليكي ????????

ضربته قمر بيدها الاثنين في صدرة 

احمد :اعاااااا يا مجنونه عملتلك ايه انا 

قمر :اطلع برااااا يلااااا 

اقترب منها احمد مرة أخري لتصيح به :بقولك برة 

احمد وهو يغطي أذنه من صوتها ووضع يده علي فمها :اخرسي بقي يا شيخه طرشتى امي مش بتقولي اطلع 

هزت قمر رأسها بنعم 

احمد :طيب اطلع ازاي وانتي واقفه قدام الباب 

نظرت قمر للخلف لتجده محق كانت الغبيه تسد الباب ضربت رأسها برفق علي غبائها وارادت ان تتحرك ولكنه وضع يده أمام رأسها لكي يمنعها من المرور 

احمد:قمر لازم تسيبي ايمن 

قمر :لا انا هسيبك انت واتجوز اي

وضع سبابته علي فمها يمنعها من الكلام فهو سبق وحذرها من نطق اسمه 

ابتلعت قمر ريقها عليها أن تكون أكثر شجاعه أمامه ولا يجب أن تخضع له ولكن قلبها ولسانها لم يستمعوا لها فقلبها كان ينبض بقوه حتي انها تعتقد أنه يسمعها 

ولسانها كأنه شل لا تستطيع الكلام فقط تنظر لعينيه المظلمه دون أي رد فعلا 

احمد :بلاش تختبري صبري يا قمر انا حذرتك المرة الجايه هعاقب علطول قالها وهو يبتسم بحنان لتنظر له قمر 

احمد :بلاش يا قمر ايمن مش كويس صدقيني 

قمر سحبت يدها وقد علمت أنه يعملها برقه لكي يؤثر علي رأيها وهمت بازاحت يده التي أمام رأسها 

ولكن قاطعها احمد قائلا :انا مخطبتش أيه

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية وتين الروح للكاتبة فاطم عبدالجواد.

اترك رد

error: Content is protected !!