روايات

رواية كان قلبي يومها ضايع الفصل الرابع 4 بقلم سلمى ابراهيم

رواية كان قلبي يومها ضايع الفصل الرابع 4 بقلم سلمى ابراهيم

رواية كان قلبي يومها ضايع البارت الرابع

رواية كان قلبي يومها ضايع الجزء الرابع

رواية كان قلبي يومها ضايع الحلقة الرابعة

دارين بدموع وقوة..ليك دلوقتي يا كريم انك تختار..يانا ..يا امك…..
كريم كان في موقف لايحسد عليه…بيتخير ما بين حب عمره ..والست اللي ربته اللي بيعتبرها اكتر من امو كمان…
كريم قام وقف وبص لدارين..انتي ازاي تقوليلي كدا…ازاي اصلا تخيريني بينك وبين امي….
دارين بدموع وزعيق ..دي مش امك….دي ربيتك بس..امك ما”تت يا كريم….والست دي هي اللي قت”لت امي….امي اللي اتحرمت من حنيتها….امي اللي كان نفسي ونا صغيرة تحضرلي حفلة عيد الام فالمدرسه….امي اللي كان نفسي تبقي جنبي في كل وقت واحكيلها كل اسراري…امي اللي كان بيعشقها ابويا..وجات الست دي مو”تتها ومو”تت كل حاجه حلوه..وكل دا لي عشان استهترت ..انا بكرهها اوي بكرهها
مريم دموعها نزلت مبقتش عارفه تعمل اي…..قربت عليها شويه..اهدي يا بنتي والله انتي فاهمه غلط….
دارين كانت بتعيط اوي..ابعدي عني….انا مكرهتش في حياتي ادك….
كريم دموعه نزلت واتكلم بقوة..دارين…مش هسمحلك تتكلمي كدا مع امي…
دارين زعقت اوي..دي مش امك…..
كريم زعقلها اكتر..لا…دي امي..غصب عن اي حد امي….انتي مين انتي عشان تقولي امي ولا مش امي…انتي انا ممكن اتجوز اي واحده بكرا غيرك..عادي يعني واعوضك…انما هي…اعوضها ازاي……امي دي قلبي …زي مانتي زعلانه اوي كدا ع امك انا كمان مقدرش اشوف حد بيدوسلها ع طرف….احمدي ربنا انك بنت عشان كان هيبقي رد فعلي معاكي غير خالص…
دارين بصدمه وعياط..نت بتكلمني انا كدا يا كريم…
كريم..واكلم كدا اي حد يزعل بس امي بكلمه……
مريم..يابني اهدي هي بردو عندها حق…
كريم راح لمريم با”س راسها..اطلعي انتي فوق يا امي…..رهف…طلعي ماما فوق…
رهف كانت زعلانه من اللي حصل..حاضر يا كريم…..وطلعو هما الاتنين ومفضلش غير كريم ودارين…
دارين..انت كدا خلاص..سيبتني…..
كريم..انتي اللي سيبتيني لما خيرتيني بينك وبين امي…….
دارين..امك قات”له يا كريم…….
كريم..اطلعي برا يا دارين…….
دارين بصدمة..قولت اي…….
كريم..اطلعي برا ومش عاوز اشوف وشك تاني……..
دارين بقوة..براحتك يا كريم….براحتك…انا اصلا ميشرفنيش اقعد فالبيت دا ..ولا اتجوز واحد زيك…..وسابتو وخرجت…..اول ما خرجت دارين من البيت دموعها نزلت اوي وعيطت اوي بصوت..يعني خلاص انا مش هشوفه تاني ولا هكلمه ….كدا خلصت خلاص….ود”م امي اللي راح دا…وهي عايشه كدا وامي ماتت…..انا مخنوقه اوي بجد…يعني من بين كل الناس دي ..ميطلعش كريم غير ابنهم……
كانت هي ماشيه وجاي نادر بالعربيه وشافها وهي خارجه مين بيتهم وبتعيط…..دخل البيت لقا كريم قاعد لوحده في الصالة ودموعه نازله ع حب عمره وكمان ع امه اللي اكيد زمانها بتعيط دلوقتي بسبب الكلام اللي اتقالها…خلاص كدا خلصت الحكايه..دارين هتبقي لغيري..خلاص كدا…
دخل نادر..كريم..مالك يبني في اي..ومين البنت اللي بتعيط دي…..
كريم بصلو..انا محتاجلك اوي يا بابا….محتاجلك اوي…….
نادر قرب عليه وحط ايده ع كتفه..مالك يبني احكيلي…..هي دي دارين اللي كنت حاكيلي عنها…
كريم بحزن شديد..اه…..
نادر..طب واي حصل….لي خرجت زعلانه كدا من هنا……..
كريم..دارين تبقي بنت احمد وليلي يا بابا….اللي امي زمان اتحبست فيهم ظلم……
نادر برق عينه بصدمه..انت بتقول اي………..
كانت قاعدة مريم فوق بتعيط ورهف حاضناها…
رهف..انتي بتعيطي لي بس يا ماما…
مريم..اخوكي ملوش ذنب يبنتي..قلبو هيت”كسر اوي…كان بيحبها اوي…
رهف..طب اهدي بس يحبيبتي والله كل حاجه هتبقي كويسه………
كان نادر بيسمع اللي حصل بالظبط من كريم ونارو تزيد…
نادر بحده..اسمع بقا…انت تنسي دارين دي خالص..احنا العيله دي مستحيل نحط ايدينا في ايديهم..فاهم
كريم بدموع..بس انا بحبها اوي ……مش هقدر…..
نادر..يبقي خلاص..روح اتقدملها..وخلي احمد يطردك من بيتهم..واعمل حسابك انو لو حصل..لا نت ابني ولا اعرفك…..وسابو وطلع وكريم جر”جو زاد اكتر حس انو مخنوق اوي وخرج برا البيت…….
وصلت دارين البيت وهي دموعها ع خدها …
احمد..دارين حبيبتي..بتعيطي لي….ّ..
دارين عيطت اوي وجريت حضنت ابوها ..احمد حضنها اوي وفضل يهدي فيها هو مش بيطيقها تزعل ولا يشوف دموعها
احمد..بس بس..اهدي يروحي اي بس اللي حصل….
دارين بعياط ..بابا…فاكر الشاب اللي كنت قولتلك انو عاوز يخطبني…….
احمد..اي طلع ندل…احسن انا اصلا مش عاوزك تتجوزي انا جوزك هنا……
دارين عيطت..بس انا كنت بحبو يا بابا……
احمد..اوعي تعيطي ع حد…اهدي بس يحبيبتي..قوليلي عملك اي ونا اخلي خالك وعمك يجيبهولك تحت رجلك لحد هنا…
دارين..بابا……….كريم دا طلع…ابن الدكتوره مريم…
احمد اتصدم جدا..نعم…..قصدك مريم اللي قت”لت امك……سكتت دارين وعيطت اوي…
احمد بحده..بس اخرسي..اياكي اشوف دموعك دي تاني عالواد دا..فاهمه..متخلنيش اعاملك معاملت اول مرة تشوفيها….
دارين..بس انا بحبو يا بابا……قام احمد قفد اعصابو وضر”بها ع وشها بالقلم…
احمد بزعيق..اخرسي..اياكي اسمع الكلمه دي ع لسانك تاني…وسابها وخرج وهي عيطت اوي واتصدمت اول مره ابوها اصلا يتكلم معاها بالطريقه دي..وكمان وصلت انو ضربها..هنا اتأكدت انهم عمرهم ما هيرجعو لبعض تاني………
عدي اليوم واحمد مرجعش البيت وخلا بنت عمها تقولها انو بات عند خالها وبنت عمها طلعت تبات معاها….
نور..طب بطلي عياط بس ونبي يا دارين…بالله عليكي
دارين بعياط..والله ما قادرة…انا بحب كريم اوي…..مش هقدر ابعد عنو..وفي نفس الوقت..مش عاوزه د”م امي يروح كدا….
نور..دارين..مفيش اي حد من عيلتنا طايق مريم ولا جوزها نادر..افهمي بقا عمركو ما هتتقابلو…لو خالك رضي عمك مش هيرضي ولو عمك كمان رضي..فابوكي بقا دا مستحيل يرضي..دا كان بيعشق امك مش بيحبها بس….بابا ديما كان بيقولي انو كان بيحبها ومن هي ف ابتدائى
دارين..طب يعني اي…كدا خلاص خلصت..يعني كريم هيتجوز واحده غيري وهيحب غيري…..مش قادرة اتخيل يا نور…مش قارده انا بحبو….
كان قاعد كريم في اوضته مضلم المكان وقاعد عالكرسي بتاعه بيفكر وفي ايده كورة التوتر دي عمال يضغط عليها بكل قوته وغيظه من الدنيا اللي عاندته دي…..جات في حب عمرة دارين…..ازاي هيقدر يبعد عنها ازاي…….خبط الباب ودخلت رهف…
رهف..اي يا عم الرومانسي…مضلم الاوضة كدا لي هااا..وفتحت النور…..
كريم..لا يرهف اطفي النور لو سمحتي….
رهف..لو سمحتي…ههههه…ولا عشت وشوفتك بتحترمني…قوم ياض انت…اي الهبل دا……
قام كريم قعد عالسرير جنبها..انا تعبان يا رهف……
رهف..مهو نت اللي فقري اوي….يعني من بين كل البنات المزز اللي هيموتو عليك دول تروح تحب البت دي..دي حتي قصيرة واوزعه…
ضحك كريم ع كلامها رهف هي الوحيده اللي بتقدر تضحكو وهو زعلان..والله عندك حق..انا فقري اوي……
رهف بضحكه..انا بقولك كدا بردو………بطل بقا كئابة……
كريم..اصلك متعرفيش انا حبيتها ازاي..انا اديتها كل الحب اللي فقلبي يا رهف…كلو……..
رهف..طب اهدي بس..ونا هتصرف……
كريم..ابوكي مقفل دماغو اوي…واكيد هي كمان اهلها كدا……
رهف فكرت شويه ازاي تقدر تصلح بينهم………قامت من جنبو دخلت اوضة المكتب بتاع ابوها عشان تدور عالورق اللي طلع من المستشفي يثبت ان امها فعلا كانت تعبانه …ولقتو اخيرا ولقت كمان عليه رقم الدكتوره اللي كانت بتتابع معاها ليلي قبل الولاده..و……..
عدي كام يوم علي الاحداث دي ..احمد مرجعش البيت لدارين وهي ديما بتعيط وتتفرج ع صورها هي وكريم ويوحشها اوي وتقعد تعيط ع فوراقو…وكريم ديما حزين ومبقاش زي ما كان ..وشاف دا ابوه امو اللي بقو مستعدين يعملو اي حاجه بس كريم يرجع زي الاول……..
اما رهف طول الفترة دي كانت بتحاول توصل للدكتورة واخيرا وصلت لها……..
كانت نور ودارين مع بعض فالبيت….
نور..دارين في حد بيخبط شوفي مين……
دارين..حاضر….راحت فتحت لقتها رهف…..
رهف..ازيك يا دارين…عامله اي……
دارين بزعل..كويسه..اتفضلي يا رهف…..
رهف..ثانيه واحده..تعالي يا دكتوره رانيا……
دارين..دكتورة مين……….
رانيا جات..انا دكتورة رانيا..اللي مامتك كانت بتتابع معايا قبل ما تولدك………
دارين..انا مش فاهمه حاجه……..
رهف..لو سمحتي يا دارين..احنا عاوزين والدك وعمك وخالك..ولو كل عيلتكم عشان يعرفو الحقيقه اللي غفلو عنها 20 سنه ومفكروش حتي يسألو الدكتورة هل فعلا والدتك كانت تعبانه ولا لا……….
عدي وقت وقدرو يجمعو العيله كلها…
احمد ..هاا.قولي يا دكتورة اللي عاوزه تقوليه،……
رانيا..الحقيقه يا استاذ احمد ان مراتك ليلي الله يرحمها كانت مريضه بالقلب..ونا حذرتها ان الولاده خطر عليها وانها لازم تتعالج ..لكن هي كانت نفسها تخلف اوي..وطلبت مني مقولش لاي حد منكم………
احمد بصدمه..انتي بتقولي اي…يعني مريم …مش هي اللي قتل”تها……
رهف..هي دي الحقيقه اللي انت فضلت عايش عليها20 سنه من عمرك بتكره واحده معملتش لمراتك اي حاجه….
كانت دارين مبسوطه اوي انها طلعت مظلومه و،…….
كان قاعد كريم مع امو وابوه…
مريم..طب كل اي حاجه انت مكالتش…….
كريم..مليش نفس…….اتنهد نادر ولقا الفون بيرن رقم غريب……قام اتكلم وبعدها..
نادر..انا رايح مشوار وجاي…
مريم..طيب يا حبيبي متتاخرش……..
خرج نادر وصل للبيت….
نادر..عاوز اي يا احمد…بتعملي اي هنا يا رهف……
احمد..انا عرفت كل حاجه…انا اسف با نادر…..اسف بجد
نادر..آسف….اسف علي اي…انت ضيعت من عمر مراتي كام سنه فالسجن وشطبتها من نقابة الاطباء..ودمرت حياتها..وتقولي اسف…
احمد..والله انا بجد زعلان من نفسي…كان لازم عالاقل اروح اسال الدكتوره بتاعتها..بس غضبي عماني…متزعلش مني..
نادر..هو نت دوست ع رجلي بالغلط عشان مزعلش منك…
رهف..بابا..عشان خاطري..عشان خاطر كريم..عشان خاطر اي حاجه حلوه في حياتنا بالله عليك يابابا..سامحهم بقا وتعالو نبدا من جديد..دارين وكريم وملهومش اي ذنب..لي يتحرمو من بعض وهما بيحبو بعض…لييي…..
كان كريم قاعد مع امو…
مريم..كريم اعملك شاي…….
كريم بصلها..انا خارج……
مريم..مريم..رايح فين….انت مبقتش تقعد معايا زي الاول…..
كريم راحلها باس رلسها..انا اسف..بس والله مش بايدي…….سلام………وجاي يفتح الباب لقا ابوه في وشه..
كريم..اي يا حاج……خرام عليك خضتني……
نادر..لا مينفعش تتخض…..انت داخل ع ماتش مهم اوي في حياتك……….
كريم بعدم فهم..ماتش…ماتش اي……
نادر..هتتجوز يبني..مش دا ماتش مهم بردو….
كريم..بابا..انا مش هتجوز غير دارين..ولو مش هي يبقي مش هتحوز خالص..انا راضي…….
بيبص لقا احمد ودارين جايين من ورا ابوه…
احمد..ونا قبلت انك انك تتجوز بنتي……
ابتسم كريم لا اراديا..دارين…..وحشتيني…
دارين..ونت كمان وحشتني اوي…..
احمد..ما تلم نفسك ياض انت وهي…..والا هاخدها وامشي تاني…
جري عليهم كريم..تاخد مين..دنا ما صدقت شوفتها…..
احمد ضحك..انا جيبت معايا المأذون اهو……
كريم بفرحه شديده الحياة رجعتلو تاني..هتبقي مراتي……
هزت راسها دارين بفرحه شديده…….البركه في رهف..هي اللي كشفت الحقيقه…..
جري كريم ع رهف حضنها اوي..انا بحبك اوي يا رهف…..
رهف بضحكه..احنا فالخدمه بردو……
كانت مريم واقفه فرحانه لابنها اوي انو خلاص هيبقي كويس..قرب احمد ونادر ليها….
احمد..انا بجد مش عارف اقولك اي..انا لو فضلت اتأسف من هنا لبكره مش هيكفي بجد أسف…..
مريم..انا مسمحاك لاني حاسه بيك..وعارفه انت كنت بتحب ليلي اد اي….
نادر..الحاجه الوحيده اللي حلوه ف اللي حصل..اننا اتقابلنا انا ونتي يا مريم
مريم..عندك حق..لو مكانش دا حصل..مكنتش قابلتك ولا حبيتك زي دلوقتي
احمد بضحكه..عملت فيكو معروف اوي……ضحكو كلهم …وكتبو الكتاب وجهه يوم الفرح….
كريم..هاا…بص…
داربن..كريم دا الفيرست لوك عازه فيه شغف كدا لما تشوفني اوكي…..
كريم..شغف….حاضر يحبيبتي يلا الف بقا……
دارين..لا استني…رهف..شكلي حلو……
رهف..قمر يا روحي والله…..
كريم..يا مسهل…عاوز الف بقا….
داىين..طب يلا عد من ١ لحد ٣ ولف….
كريم..حاضر……١….٢…..٣….ولف…الله اي القمر دا يروحي بجد….
دارين..الله اي القمر دا….بس كدا…..فين الشغف يا كريم……
كريم..شغف اي يا دارين منا عارفك….وحافظك……
دارين..لا يا كريم….المفروض تمدح فيا كتير كدا…….
كريم..والله العظيم قمر اقول اي تاني…
دارين..انا اصلا مش عاوزه الجوازه اللي مفيهاش شغف دي…..نا هلم فستاني وامشي
كريم..اثبتي يا بت بدل ما اقتلك…….
رهف كانت هتموت من الضحك..اهدو يا جماعه بس
كريم..انتي مش شايفه نكدها……
دارين..انتي مش شايفه بروده………
رهف..والله دا بيحبك ولسه قايلي فيكي شعر
دارين بفرحه..بجد…..قولت اي……..غمزت رهف لكريم
كريم..قولتها اني بعشقك..واني لو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي حد زيك….انا بجد بحبك اوي يا دارين..انتي مش عارفه الفتره اللي بعدتي عني فيها كنت عامل ازاي…..
دارين..متفكرنيش يا كريم..انا مكنتش عايشه اصلا……
كريم..انا اسف ع كل كلمه قولتهالك زعلتك يا حبيبتي
دارين،.انا اللي اسفه اني جبتلك سيرة امك وخيرتك بينا
رهف..ونبي بطلو نكد بقا
ضحكو هما الاتنين..قرب عليها كريم وحضنها اوي…
كربم..بحبك يا دارين.
دارين..ونا كمان..بحبك…….
تمت…………

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كان قلبي يومها ضايع)

اترك رد