روايات

حب رغم الفوارق الاجتماعية الفصل الثالث 3 بقلم زهرة عصام

حب رغم الفوارق الاجتماعية الفصل الثالث 3 بقلم زهرة عصام

حب رغم الفوارق الاجتماعية البارت الثالث

حب رغم الفوارق الاجتماعية الجزء الثالث

حب رغم الفوارق الاجتماعية كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم زهرة عصام
حب رغم الفوارق الاجتماعية كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم زهرة عصام

حب رغم الفوارق الاجتماعية الحلقة الثالثة

نظروا الثلاثة إليها و قالوا في نفس واحد طلقها الست دي طلقها
نظرت إليهم بغضب و قالت اه يولاد الجذمة بقي دا جزاتي عاوينه بطلقني بس انا عارفه أنه بيحبني و مش هينصركم عليا .. ثم نظرت اليه و أكملت حديثها مش كدا يا ياسين
نظر إليها بوجه متهجم ثم وقف أمامها و امسكها من زراعيها ثم صاح بها قائلا انتي هتعقلي امتي بقي .. و أشار على أبنائهم و أكمل قائلا دول جايين من مدارس و وراهم مذاكره .. انا تعبان طول اليوم و طالع عين اهلي و في الاخر منلقيش حاجة نكولها لمجرد انك بتلعبي و مش عاوزة تطبخي.. للاسف انتي بقيتي مهمله اوي حاجة لا تطاق..
سجدة اهدي يا بابا حصل اي بس لكل دا .. محصلش حاجه مهي دي ماما و متعودين عليها طول العمر كدا
ياسين بعصبية و زعيق حصل إني تعبت و قرفت من صغر عقلها دا .. معنتش قادر استحمل لعب العيال دا
كادوا أن يتحدثوا الا انه صاح بهم قائلا مش عاوزة اسمع صوت حد فيكم انتوا فاهمين اتفضلوا اطلبوا اكل من بره .. و لما يجي نادوا عليا احاسب ..عشان الست امكم مش عارفه تعمل اكل اي .. ثم صاح و هو مغادرا المكان دي عيشه تقصر العمر و رزع الباب من خلفه…
اتنفضت من مكانها علي صوت رزع الباب و هبطت الدموع علي وجنتيها بعد أن كانت حبيسه اتجهت إليها فيروز محتضنه إياها قائلة متزعليش يا ماما بابا اكيد مكنش يقصد ولما يراجع نفسه هيتاكد أنه غلط و هيعتذرلك ..
مسحت دموعها دون التفوه بكلمة ثم اتجهت إلى الطاولة تزيح تلك الأطباق الفارغة و بدأت بوضع الطعام الذي اعدته ثم اتجهت إلى غرفة عمر لتستريح بها .. فعلي الرغم من أنها أعدت الطعام إلا أنها كانت تود بعض الاهتمام ليس أكثر .. فعلت تلك الفعلة ممازحه إياهم ليسود جو من المرح بعد يوم شاق علي كل منهم و لكن قد فُسير ذالك بطريقة خاطئة ..
أخذها فكرها الي الذهاب من البيت و لكن كان الوقت متاخرا فقررت البقاء للغد .. فقد تيقنت من تناقص الحب بقلب ياسين تجاهها أو هكذا فسر عقلها الموقف
…..

 

 

 

اتنظرته بمكانهم ما يقارب الساعة و لكن لم يأتي بعد فاسودت عينيها من الغضب و قررت الدلوف إلي الداخل و عدم الحديث معه مره اخري
بقي أنا يوقفني دا كله و ميجيش وراه اي حضرته ماشي يا صخر ماشي طب وحياتك ما هعديها بالساهل صبرك عليا .. مش انت اخترت طريق التجاهل يبقي انت اللي بدأت و البادي اظلم.. و الشاطر اللي يكسب في الآخر
…..
البيدج الاصليه عالم زهرة Zahra’s World
….
مني يا احمااااد
احمد اي قاعد في البلد التانية ما انا جمبك اهو
مني بضحك عشان تسمع يا حبيبي و تسيبك من الفون بقي شوية
احمد بحنان ادي الفون اهو يا قلبي عاوزه اي بقي
مني تقوم تاخد دش كدا و تيجي عشان تاكل انت و البنات يا ابو البنات
احمد عنيا يا روحي
مني بصوت مهزوز احمد
التفت اليها باستغراب قائلاً نعم يا مني انتي فيكي حاجه
مني هو انت زعلان عشان معندناش اولاد
احتضن احمد وجهها و قال مين حمار قالك كدا يا مني .. الولاد زي البنات عندي بالظبط و يمكن البنات اغلي كمان.. انتي و هما عندي بالدنيا كلها .. دُوفر بنت من بناتي برقبت ميت ولد .. و بعدين دا قدر ربنا ها هنعترض بقي
احتضته مني قائلة ربنا يخليك لينا يا احمد و ميحرمناش منك ابدا يلا ادخل خد شاور على ما احط الاكل على السفرة و انادي الأولاد
احمد ماشي يا روحي و مش عاوزك تتكلمي في الموضوع دا تاني ولا تفكري فيه حتى
مني حاضر يا حبيبي
…..
التف الجميع حول مائدة الطعام و ساد الصمت المكان قطعه يوسف بقوله
يوسف عامله اي في المدرسة يا هنا
ابتلعت ما في فمها و قالت الحمد لله يا بابا كويسة .. و أن شاء الله هدخل الكليه اللي بحلم بيها
يوسف أن شاء الله يا حبيبتي هتجيبي مجموع كبير و تدخلي طب زي ما انتي عاوزه انتي بتتعبي و ربنا مش هيضيع تعبك دا ابدا
تدخلت راس الافعى في الحوار قائلة بسخرية هتبقي دكتوره كبيرة أشهر دكتوره في مصر ثم ضحكت باستفزاز
هنا ببرود والله محدش طلب رايك في الموضوع و من الزوق لما محدش يطلب رايك تبقي تحتفظي بيه لنفسك نصيحة للزمن عشان محدش يكسفك
غزل قصدك اي يعني .. قصدك اني قليله الذوق
هنا والله اللي على رأسه بطحة يحسس عليها
كانت أن تجيب عليها عزل إلا أن قاطعها حديث نورا قائلة بزعيق اي في أي محدش مالي عنيكم مش عاملين احترام ليا أو لباباكم حتي

 

 

 

غزل يغيظ قوليلها قليله الأدب اللي ملقاتش حد يربيها دي
يوسف لا مهو اللي رباها هو اللي رباكي في لو هي قليلة الأدب تبقي انتي قله الادب نفسها
نظرت إليهم بغيظ و اتجهت إلى غرفتها و هي تتوعد لهنا كأنها شخص من الشارع و ليست اختها
هنا انا شبعت الحمد لله بعد اذنكم هروح اذاكر شوية و اشوف اللي ورايا
نورا اتفضلي يا حبيبتي
…..
كان يجلس بمكتبه يفكر فيما عمله معها .. و كيف استطاع أن يحزن من امتلكت فؤاده ..و لكنه ظل يقنع نفسه أنه على صواب .. قطع عليه خلوته طرقات على الباب
ياسين ايوه
عمر بابا الاكل جاهز
ياسين باستغراب و قد نظر الي ساعته معقول يكون الأكل لحق يجهز و يجي .. انطلق الي الخارج وجد كل أصناف الاكل المحببة لقلبه .. لعن نفسه مئة مرة علي تسرعه معاها .. فهو يعلم جيداً أنها تحب المرح معه .. بحث بنظره عنها لم يجدها .. فتولت سجدة تلك المهمه
سجده في اوضة عمر بتستريح علي فكرة انت ظلمتها اوي النهاردة و زعلتها كمان .. احنا دخلنا المطبخ لقينا فين تورته كمان غير الأكل
استغرب ياسين من التورته فتذكر اليوم و قد ضرب جبهته بيده قائلا ازاي نسيت النهاردة .. و كمان جيت هببت اللي هببته كمان
فيروز هتعمل اي يا حلو يا طعم في اللي انت عملته دا .. نسيت عيد جوازكم يا برنس صح
جلس ياسين علي المقعد و قال صح يختي صح ..
فيروز طب مع نفسك انت بقي يبشا انا هاكل و هدخل انام و تقريباً هما كمان هيعملوا كدا لأن ماما دلوقتي هتبقي ياما مش هترد علي حد يا اما مش هترد علي حد
ياسين لا و الادهي إن زعلها وحش اوي صحيح ربنا يكفيك زعل واحد فرفوش
عمر بص بقي يا بابا انت تروح تجيب ليها ورد كدا و شكولا امي بتحبها و هدية غاليه اصرف متستخسرش .. و تعال اعتذر ليها و هي هتسامحك علي طول امي هبله و بينضحك عليها بمصاصة
ياسين بلا واكسة يا اهبل امك لو طالت دلوقتي تسبلنا البيت و تمشي هتعملها انا عارف دمغها كويس بس نجرب برضوا اقعدوا كلوا انتوا علي ما أنزل اجيب الحاجة
سجده و حضرتك مش هتاكل يا بابا
نظر إلي الباب المغلق و قال مش هيجيلي نفس لاي اكل طول ما هيا زعلانة مني ثم انصرف لكي يحضر لها ما اقترحه عليه ابنه
…..

 

 

 

دلفت الي غرفتها تذاكر دروسها و لكنها شردت في الماضي قليلا
امسكت هنا بهاتف والدها و فتحت الملاحظات و كتبت تلك الكلمات البسيطة
” طمن بنتك يا بابا اني اتخرست .. و إن شاء الله موتي هيكون قريب عشان تستريحوا مني ”
نظر إلي ما كتبته بصدمة و قد نزلت دموعة عليها بينما هي كانت تنظر لهم و تبتسم فعرف حينها أن ابنته ستخضع الي علاج نفسي
نورا ببكاء هي مالها يا يوسف مش بترد عليا لي وريني كدا كتبت اي .. امسكت الهاتف و قرأت ما به ثم سقطت مغشي عليها من الخبر
يوسف نورا فوقي هو دا وقته .. حملها و وضعها بجانب ابنته ثم أحضر البيرفوم و مرره على أنفها حتي تستفيق ..و ما إن افاقت حتي احتضنت ابنتها و بقوه و ظلت تبكي بشدة تاره و تتاسف لها تاره اخري
خضعت هنا الي جلسات علاج نفسي مكثفة.. فقد اعطي يوسف لصديقة كل المعلومات الكافية عنها و استطاعت أن تتخطي أزمتها بجدارة بوقت قليل .. و لكنها حينما قررت الشفاء قررت الشفاء و العودة بقوه و التصدي الي اي شخص ياذيها حتي و لو كانت اختها .. فهي صمتت الكثير و تحملت الأكثر حان دورها الآن باخذ حقها اول باول
باااك
…..
البيدج الاصليه عالم زهرة Zahra’s World
….
تنكروا علي هيئة اناسي عادية بجلباب و ذهبوا إلى صخر للحديث معه ولأول مرة بعد الحادث .. استقبلهم صخر بابتسامة ثقة في منزله
صخر اتفضلوا ادخلوا
احتضنه عماد قائلاً حمد الله على سلامتك يا صخر بشا
صخر الله يسلمك يا سيادة اللواء .
مصطفى عامل اي دلوقتي يا وحش
صخر ميت فل و اربعتاشر تعالوا ادخلوا جوه بدل الوقفة دي
دلفوا الي الداخل فقال عماد قبل اي حاجة تكلم والدك لانه قالب عليك الدنيا و شكله كدا هيقعدنا في البيت كلنا
ضحك صخر بشدة و امسك بهادف اللواء واجري اتصالا بوالده قم دلف الي الداخل ليتحدث براحة
…..
كانوا يجلسون بالصالون يستمعون الي التلفاز علي حلقة مني الشاذلي مع ياسمين عبد العزيز إلا أن قاطعهم رنين هاتفهه
امسك حسين هادفة و أجاب حينما وجده عماد قائلا الو
صخر ازيك يا معالي الوزير
حسين صخر انت فين يا ابني كل دا
ما إن استمعت إلى اسم وحيدها التقطت من يده الهاتف بقوه محدثه ايها
صفاء صخر حبيب قلبي انت فين يا عمري كدا تقلقني عليك كل دا .. انت بتعمل فيا كدا لي يا ابني دا انا لو عدوتك مش هتوجع قلبي عليك كدا .. انت مش بتتكلم لي يا حبيبي وحشني صوتك
صخر وحشتيني اووي يا امي.. عاملة اي يا غاليه .. انا آسف إن كنت قلقتكم عليا بس والله مش بايدي اخلص شغلي الاول و بعدين هجيلك علي طول .. شحن عامله اي يا امي
صفاء شجن كويسة يا حبيبي خدها معاك اهي

 

 

 

أخذت شجن منها الهاتف بلهفة قائلة وحشتني اوي يا وحش انت فين كل دا و لما بقيت كويس متصلتش بيا لي يا رغم
ضحك صخر بصوت قائلا خلاص يا حبيبتي انا كويس اهو عارف انك عشتي لحظات صعبة اوي اول ما ارجع هنقعد نحكي كتير اوي لحد ما تزهقي مني بس دلوقتي انا في شغل لازم اخلصه الاول
مطت شجن شفتيها بتزمر قائلة طب يلا خلص شغلك علطول عشان انت وحشني أوي يا صخر
صخر حاضر يا حبيبتي المهم خلي بالك من نفسك و صحتك و خلي بالك من ماما
شجن حاضر يا حبيبي و انت كمان خد بالك علي نفسك و اهتم باكلك و صحتك ماشي
صخر ماشي يلا هقفل انا بقي دلوقتي عشان عندي شغل
شجن في رعاية الله وحفظه يا صخر
صخر في رعاية الله وحفظه يا شجن
اغلق الهاتف و جلس قليلا ثم استقام و خرج إليهم مره اخرى .. أعطي لعماد هاتفهه و جلس جوارهم بوجه خالي من المشاعر
عماد ها يا بطل مش ناوي تحكي اي اللي حصل بقي
صخر بتنهيده قائلا الحكايه بدأت لما
فلاش باك
صخر ليكم الشرف انكم تشوفوا رجل المهام الصعبة قبل ما تقابلوا وجه كريم .. لما تروحوا هناك ابقوا سلمولي على شهداء سيناء.. الي بدمهم ارتوت ارض سينا .. ثم كشف عن وجه لتبان ملامحه الشرقية .. فكان ذو شعر غزير و عينان من البني الداكن .. ملامح وجه قاصية بعض الشئ .. نظر إليهم بأعين حادة كالصقر ثم وجه سلاحة الي البارود و أطلق عليه ثم فر هاربا و لكن لم يسعفه الحظ فقد تعرقلت قدماه في احدي الاحجار و اسمع الي أحدهم يقول .. حتي لو قتلتنا و اتخلصت مننا في غيرنا هيكمل و هيوصل في مسؤول كبيرة ساندنا و تامر الجابري هيجيلك و هيصفيك .. كانت وقتها صخر وقف على قدمه مره اخري و لكن انفجر المكان بأكمله و نطرته شده الانفجار بعيدا فسقط و استضدم برأسه في صخرة …
باك
أكمل مصطفى حديثة قائلا
وقتها انا سمعت صوت الانفجار اديت أمر للعساكر بالرجوع و رجعت ادور عليه و لقيته بس كان متبهدل خالص طلب مني قبل ما يغيب عن الوعي إن خبر وفاته يتنشر في الداخلية كلها حتي لو هو عايش و طبعا انا مكنتش اعرف اي اللي حصل بس اللي كنت متأكد منه إن في حاجة خطيرة جداً فعشان كدا نفذت الأمر
عماد عمار يا وحوش بس مين بقي اللي ساندهم و تقيل أوي كدا
صخر بذكاء اللي ساندهم حد من الداخلية عشان كدا تفتحوا عنيكم كويس و ادوا تامر الامان عشان يغلط و كل ما يغلط كل ما يقعوا بسهولة هدفنا مش تامر هدفنا هو اللي ساندهم
عماد كل دا هيحصل بس انت لي مرجعتش مكانك و اصريت انك تبعد

 

 

صخر بابتسامة ثقة عشان كانوا هيشكوا فيا .. واحد متشلفط و بين الحياة والموت عاوزهم يجوا يقولوله الف سلامة
عماد طب دلوقتي الخطوة الحاية اي
صخر تسهلهم دخول البضائع بتاعتهم و الأسلحة اول مره عشان يثقوا في تامر اكتر و بعد كدا توقفوها باي حجة لحد ما نقدر نوصل للي بيساعدهم
مصطفى هو دا فعلا اللي لازم يحصل دا بالإضافة طبعاً إن تلفون تامر متراقب ٢٤ ساعة لحد ما المهمه تخلص
صخر يقترح كمان ترقبوا كل تلفونات المسؤولين في الداخلية من أصغر عامل لحد الوزير نفسه مع انها صعبة شوية
عماد يخربيتك صعبه اي دا انت لو ناوي على خراب بيتنا مش هتقول كدا قال نراقب كل اللي في الداخلية قال
صخر ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حب رغم الفوارق الاجتماعية)

تعليق واحد

  1. الرواية حلوة اوي بجد بس
    ليه طول الرواية امسك الهادف (هاتف)
    يا رغم(رخم)
    يرتب (يربت) يطبطب يعني

اترك رد

error: Content is protected !!