Uncategorized

رواية قارئة الفنجان الفصل الخامس 5 بقلم نور شاهين

رواية قارئة الفنجان الفصل الخامس 5 بقلم نور شاهين
رواية قارئة الفنجان الفصل الخامس 5 بقلم نور شاهين

رواية قارئة الفنجان الفصل الخامس 5 بقلم نور شاهين

صحيت الصبح وكنت نايمة على الأرض والفنجان جنبي ومكتوب جواه أنا ورثك و الكنز بتاعك 
كان الكلام بحروف صغيرة و فضلت وقت لحد ما فهمته
وساعتها اتاكدت إني لي حصل معايا حقيقة ومش خيال 
وبدأت أدور بغرفة أمي على أي حاجة تفهمني سر الفنجان ده وبعد ساعات من البحث ما لقيتش حاجة ويأست
و قررت إني أبقى قوية و أواجه الفنجان بطريقة من الطرق 
رفعت الفنجان عن الأرض و بدأت أقلب فيه وأشوف في حاجة مكتوبة عليه و فعلاً
لقيت رموز شكلها غريب و مش مفهومة حاولت اقرأها بس دي ما بتتقرأش رسمتها على ورقة وجبت اللاب توب بتاعي وفتحت على غوغل و رسمت الرموز و عملت بحث بس للأسف ما فيش حاجه بالشكل ده والبحث فشل تماماً
و عشان كده قررت أعمل قهوة واشربها بالفنجان زي أول مرة 
دخلت المطبخ و عملت القهوة و جبت الفنجان غسلته و أول ما سكبت القهوة جواه
بدأ الدخان يتصاعد منه وتشكل نفس البني أدم لي ظهرلي مبارح 
جمدت بمكاني وأنا شيفاه قصادي شكل بني آدم بس من دخان….دخان أبيض
نزل وجهه قصاد وجهي وقلي بصوت تخين قوي
أنتي حلا الجمال 
قلتله برعشة و خوف آه أنا حلا أنت مين و الزاي خرجت من الفنجان 
ضحك بصوت عالي و كانت ضحكته تشبه ضحكة الممرضة نهى
وقلي قلتلك أنا ورثك
لأ إنت عفريت أو جني و حد مسلطك عليا
طبعاً أنا عفريت بس عفريت الفنجان لي ورثتيه عن أمك
طب أنت عايز مني آيه
أنا عايز اساعدك عشان تبقي بصارة زي خالتك
وأنا مش عايزة مساعدتك ولا عايزة أبقى بصارة
الحكاية دي مش في إيدك ولا بأيدي أنا مرصود ليكم ولازم تشتغلي وتشغليني وإلا
وإلا أيه هتقتلني زي ما قتلت أمي
أولا أنا ما قتلتش أمك ثانياً والأهم لو ما شتغلتيش وشغلتيني أنا و العفاريت لي معايا هنشتغل فيكي و بكل لي حواليكي
والزاي هتشتغل فيا
ههههه إنتي نسيتي الكوابيس لي شفتيهم و نسيتي الشيخ طردك من بيته الزاي و مرض مراته
يعني أنت السبب بكل ده
طبعاً ما هو إحنا لازم نشتغل ما ينفعش نفضل محبوسين جوا الفنجان لا شغلة ولا مشغلة
وأنا لي هشغلكم يعني
طبعاً إنتي ومن النهارده لازم تشتغلي بصارة وأنا وعفريتي معاكي وحنساعدك في كل حاجة
بس انا ما عرفش اشتغل ولا اعرف ابصر
أنا معاكي و حساعدك أهم حاجة تخلي لي عايز يشوف بخته يشرب قهوة بالفنجان ده و إنتي بعدها هتقولي بس لي شيفاه و أوعدك خلال شهر هتكوني أشهر بصارة بمصر كلها والناس عندك أمم أمم
بصيت عليه وقلتله أنا موافقة بس بشرط
اشرطي و تشرطي زي ما تحبي طلباتك اوامر
عايزاك تقلي حكاية الورث ده كله و عايزة اعرف إيه الرموز لي على الفنجان دي 
أنا ماعرفش حاجة عن الورث ولا عن الرموز وكل لي اعرفة
إني ملازم الفنجان بتاع أمك و محبوس جواه و لي يحصل على الفنجان يبقى لازم يشغلني وأنا أغنيه وأشهره
طيب أنا هشتغل و النهارده هيكون يومنا الأول جهز نفسك
وافقت أشتغل وأنا عارفة إنه كذاب و أن مخبي عليا حاجات كتير بس اضطريت أعمل نفسي مصدقاه
ده عفريت و مأقدرش أقف ضده عالأقل لحد ما اكتشف السر لي وراه 
حضرت ترمس قهوة ونظفت الفنجان ولقيت في خزانة ماما هدوم واسعة تشبه لبس البصارات وحطيت شال على راسي وخرجت من البيت
ما كنتش عارفة أروح فين فضلت ماشية لحد ما خدتني رجليا لحديقة دخلت وقعدت على مقعد خشب كبير وحطيت الفنجان والترمس جنبي
بصيت حواليا لقيت ناس كتير بتبصلي بطريقة غريبة ومش مفهومه خجلت و أدايقت بنفس الوقت
وقفت عشان أشيل الترمس و أروح
لقيت ست عجوز وقفت قصادي و سألتني إنتي بصارة
قلتلها أيوه تحبي أشوفلك بختك
ضحكت بيأس وقالتلي يا بنتي بخت إيه لي تشوفهولي هو بقي من العمر حاجة
العمر الطويل يا أمي
ياااااه أنني قلتي أمي
أيوه لو ادايقتي اقلك يا حجة 
لأ أبدا بس بقالي سنين مستنية أسمع الكلمة دي
طيب يا أمي إيه رأيك إن النهارده وقبل الليل ما يليل هتسمعي الكلمة دي من أبنك الوحيد لي في الغربة
وأنتي إيه عرفك بالحاجات دي كلها
مش قلتلك أنا بصارة يا أمي
طيب أسمك إيه يا بصارة
أسمي حلا
طيب يا حلا لو كلامك كان صحيح وكلمني أبني النهارده
هديكي هدية جميلة زيك
يبقى أشوفك بكرا هنا ومعاكي الهدية.
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!