روايات

رواية خيانه مشروعه الفصل الرابع عشر 14 بقلم مي أحمد

رواية خيانه مشروعه الفصل الرابع عشر 14 بقلم مي أحمد

رواية خيانه مشروعه البارت الرابع عشر

رواية خيانه مشروعه الجزء الرابع عشر

خيانه مشروعه
خيانه مشروعه

رواية خيانه مشروعه الحلقة الرابعة عشر

ملاك بصدمه /انت بتقولي ايه
ناريمان /كنت عارفه انك مش هتصدقي لان ذات نفسي ما كنتش مصدقه لما اسر اعترف لي قبل ما يسافر انه بيحبك
ملاك/ بيحبني ازاي وانا مرات اخوه
ناريمان /هو ده اللي عرفته منه وعشان يهرب من شعوره تجاهك سافر وحاولوا يقنعوه ويرجع بس هو ما رضيش
ملاك /بس هو هيفيدنا بايه يعني
ناريمان/ انا هقول لك احنا هنخلي يجي ونقول له على اللي عمله اخوه وطبعا هو عشان بيحبك هيفكر ان كده ممكن يزرع مكان في قلبك وهيعمل اللي احنا نقوله عليه
ملاك برافض /مستحيل اعمل كده انا مش خاينه زيهم عشان اعمل كده
ناريمان/ انت مش هتخوني حد وانا واثقه من كده احنا هنستغله بس لغايه ما نكمل انتقامنا ونكشف وجوههم كلهم قدام العيله والمجتمع
ملاك/ بس
نيره /ما بسش احنا لازم نحفر في الصخره عشان نحقق اتقمنا وزي ما بيقولوا كل شيء مباح بالحب والحرب اتفقنا
ملاك /اتفقنا انا مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه
وفعلا ناريمان اتصلت باسر وحكيت له على كل حاجه وهو عشان بيحب ملاك وحاسس ان في امل ان هو يرجع لها وافق ان هو يرجع يشترك معاهم في الخطه
عوده من الفلاش باك
ملاك/ انا عارفه اللي بعمله غلط بس كل شيء مباح بالحب والحرب هو اللي بدا ولازم يستحمل غلطه
قامت وراحت على على النادي عشان تغير جو شويه
في نفس الوقت في بيت ملاك بعد ما قفلت ملاك مع مامتها
مامتها راحت على اوضه مليكه عشان تقول لها لقيتها قاعده على السرير وماسكه التليفونص وبتلعب بيه
نيره/ عامله ايه يا حبيبتي انت ليه ما لبستيش عشان تروحي الشغل انت مش تاخرتي
ملكه ببرود/ لا ما تاخرتش تعبانه شويه فبرتاح قبل ما اروح الشغل عادي انت كنت عايزه حاجه عشان كده جايه لي
نيره بضيق من طريقه كلامها/ ايوه يا حبيبتي في موضوع مهم في عريس متقدم لك وانا مش هلاقي عريس احسن منه ليكي
مليكه /ومين بقى العريس اللي مش هتلاقي احسن منه ليا
نيره/ اسر الصاوي اخو جاسر جوز اختك طلب ايدك من اختك وهي قالت هتسالك وتسالنا وردوا عليها انت ايه رايك
مليكه بتفكير/ انا ما عنديش مشكله خصوصا ان اسر شاب ملط من يرديل وانسان محترم زي اخوه يعني وعيلته احنا عارفينها كويس انا ما عنديش مشكله خالص بلغيهم ان هم يجوا انا موافقه
نيره /بجد يا حبيبتي مش مصدقه نفسي انت ياما جالك عرسان وما كنتيش بترضي ايه اللي خلاك توافقي فجاه
ملكه/ عايزه استقر وابن عيله وبصراحه كده مش هلاقي احسن منه زوج ليا
نيره/ ربنا يهديك يا حبيبتي انا هروح ابلغهم فورا
بعد ما مشيت الام عشان تبلغ ملاك بموافقه مليكه مليكه ابتسمت بشر وراحت الدولاب وخرجت لبس شيك ولبسته عشان تروح الشركه وتفاجئ
جاسر بالمفاجاه الخطيره دي
بعد شويه وقت كانت خلصت لبس بصت على نفسها برضا وخد الشنطتها وخرجت وراحت على شركه جاسر
*********
في شركه جاسر كان قاعد متعصب وخصوصا ان مليكه اتاخرت عن ميعادها هي دايما بتبقى اول واحده توصل الشركه ايه اللي اخرها النهارده
النهارده كان م يوم متعب جدا بالنسبه له اخوه عايز يتجوز وسب البنات كلها وما لقاش غير مليكه البنت اللي هو ماشي معاها وحامل منه كمان ما يقدرش يقول الحقيقه دي لحد ولا حتى لنفسه قطع حبل افكاره صوت خبط على الباب
جاسر/ ادخل
ملكه /اسفه على التاخير يا فندم كان عندي ظروف
اقام جاسر بغضب من على المكتب وراح
لا عندها وقفل الباب وبص لها بوعيد
وقال كل ده تاخير هي تكيه ولا ايه ايه اللي اخرك كل ده
ملكه ببرود/ هقول لك اللي اخرني مش هتصدق النهارده اتقدم لي عريس وعريس لقطه كمان
جاسر/ مليكه اتكلمي عدل احسن لك
مليكه/ اهدي على نفسك يا جاسر بيه ليه يطق لك عرق انا هقول لك واريحك اخوك اسر الصاوي جي بنفسه عشان يطلب ايدي هو في عريس احسن من كده
جاسر/ لا والله وانت ايه رايك يا عروسه
مليكه قربت منه ولفت ايديها حوالين رقبته واتكلمت بدلع
انا لو عليا مش شايفه غيرك انت في عيني بس انت اللي اتخليت عني يا جاسر بس لو قلت لي ما توافقيش وانك مستعد انك تتربى ابني وتعترف فيا قدام الكل انا مش هوافق
ياسر زهقها بعيد عنه واتكلم بعصبيه
انت اكيد مجنونه اعترفي مين بواحده زيك شمال لا يا حبيبتي انت بتحلمي وانت لازم ترفضي فورا الجوازه دي سامعه ولا لا
مليكه بغضب وصوتها ابتدى يعلى
لا مش سامعه ولا فاهمه انت اللي لازم تفهم كويس اني خلاص بعثت لهم الرد اني موافقه اني اتجوزه ابقى وريني بقى هتعمل ايه وهتقدر توقف الفرح ده ازاي عده تنازلي عشان فضحتك قربت يا جاسر بيه
قالت كلمتها وهي بتتنفس بصعوبه من كتر الغضب وثبته واقف مكانه ومتعصب
وشويه وابتدى يكسر في كل حاجه في المكتب من كتر العصبيه
في نادي عند ملاك
كانت مامتها بلغتها ان هم وافقوا اني اسر يجي يتقدم لبنتهم
قفلتها وبصت لناريمان اللي اللي ابتسموا هم الاتنين على نجاح اول خطوه انتقامهم
ومسكت التليفون بتاعها ورنت على جاسر
وبلغته
جاسر/ بس يا ملاك انت شايفه ان اسر مناسب لاختك
ملاك/ ايوه مناسب جدا كمان
جاسر /طب يا ملاك رن عليا ليه دلوقتي
ملك/ علشان اقول لك ان اخر اليوم هنروح نطلب ايدها رسمي
جاسر /طيب يا ملاك
قفل معاه وهو متعصب من نفسه مش متكتف مش عارف يعمل ايه لو قال لهم كلهم هيخسر ملاك وهيخسر سمعته وهيخسر كل حاجه واللي ولو ما قالهمش هيخسر كل حاجه بعدين بعد ما تتكشف الحقيقه
اتنهد بسبب الموقف اللي هو فيه اللي مش عارف هيخلص على ايه
في نهايه اليوم راحوا كلهم على بيت ملاك
وطلبوا ايد مليكه كان باين على جاسر الدضيق بس مش بايده حاجه
عشان يوقف المسخره دي واتفقوا على كل حاجه تحت حزن جاسر وميره وفرحت اسر وملاك والعيله وحددوا الخطوبه وكتب الكتاب اخر الاسبوع
وعدت كل حاجه على خير وكل اللي كانوا بيخططوا له ماشي بحذافيره
اسر مبروك/ يا مليكه
ملكه ببرود/ الله يبارك فيك يا اسر
اسر/ ان شاء الله اخر الاسبوع هيبقى خطوبه وكتب كتاب بالمره وبعدين والفرح بعد شهر
سالم /ماشي يا ابني يكون جايه والدك من السفر
اسر /ايوه بالظبط كده يا عم استاذن منكم احنا بقى
خلصت القعده وكلهم باركوا للعروس والعريس تحت انظار جاسر اللي متعصبه
ركبوا العربيه عشان يروحوا وكل واحد في ملكوت غير الثاني جاسر بيفكر في النصيبه اللي وقع نفسه فيها وميرا بتفكر ازاي تتخلص منها قبل ما يتكشف السر الخطير
وملاك ابتسمت برضا على الخطوه اللي جايه النهايه اللي هتبقى صدمه للكل
واسر كان بيفكر ان دي فرصه ممكن تقربو من الملاك
وصلوا على البيت وكل واحد راح على اوضته بتعب
عدى اسبوع من غير اي احداث جاسر كان يطحن على نفسه في الشغل علشان ينسى المشكله اللي هو فيها بقى من الجامعه للشغل وما بقاش يقابل ملاك خالص لانها بتنام في اوضه غير الاوضه وهو ما كانش عنده وقت يفكر هي ليه بتعمل كده من كتر المشاكل اللي هي عنده وكان بيقول ده احسن ليه وليها علشان خايف من المواجهه
اسر بيقرب من ملاك بس هي مش عايزه تكلمي ولا تتعامل معاه اصلا
ميرا بتحاول تقنع مليكه انها تلغي الجواز بس مليكه كانت مصممه ان هي تنتقم منه ابشع انتقام
لحد ما اجي اليوم اللي كلهم مستنينه يوم الخطوبه وكتب الكتاب في قاعه كانوا كلهم عاملين حفله عازمين فيها الناس المهمين والاقارب
كان جاسر واقف بينفخ من كتر الضيق وميرا واقفه جنبه مش عاجبها اي حاجه وكمان اسر اتاخر قال لهم كلهم يروحوا على القاعه
ومليكه كانت ايه في الجمال بفستان سكري وفرده شعرها وحاطه ميك اب هادي ومامتها وباباها كانو
واقفين معاها ومستنين العريس يجي عشان يلبس الخاتم ويبدا مراسم كتب الكتاب
عدى وقت كبير حتى المعازيم ابتدوا يتكلموا
جاسر بغضب/ عاجبك اللي بيعمله ابنك
ميرا/ ما اعرفش ايه اللي اخره وكمان ملاك معاه
جاسر باستغراب/ مع مين انت مش قلت لي ان ملاك معاه مليكه اختها بتجهزها
ميرا وهي بتبلع رققها بصعوبه/
لا يا حبيبي انا كذبت عليك انا خفت تزعق لما تعرف انا هي راحت معاه عشان نسيو الشبكه في البيت وانا عارفاك بتغير عليها قوي
جاسر ا/زاي ما تقوليش حاجه زي دي
ميرا/ اهدى يا جاسر الناس بتتفرج علينا
جاسر بغضب وغيره عاميه/ لا مش هدي انا لازم اروح اشوفها بتاخروا ليه ولسه راح يمشي سمع صوت رساله على التليفون واول ما فاتح الرساله اتصدم من المنظر اللي شافه صوره ملاك وهي نايمه على السرير وفي حضن اسر ومكتوب تحتيها تعيش وتاخذ غيرها
جاسر بيقولوا صوت عالي اسرررررررررررر
العيله كلهم بيتجمعوا على صوته والناس بتتفرج عليهم
سالم في ايه يا ابني الناس اللي بتتفرج علينا بتعلي صوتك ليه
جاسر بجنون وقلبي بيتق”طع/ انا هقول لك ليه تعالوا معايا كلكم شوفوا الهانم اللي انا متجوزه بتعمل ايه كل ما اقرب منها كانت بتهرب مني وانا اللي صبرت عليها واتحملتها في عجزاها وفي الاخر تخوني
نيره/ اخرس يا كلب انت بتقول ايه انا بنتي اشرف من الشرف
جاسر /هنشوف تعالوا معايا كلكم على البيت
سالم /نيجي معاك ما نجيش ليه احنا مش خايفين
وركبه كلهم بالعربيه مش مصدقين الكلام اللي بيقوله عن بنتهم حتى مليكه مش مصدقه ان ملاك تعمل كده بعد شويه وقت واصله على القصر نزلوا من العربيه بغضب وراحوا على اوضه النوم
اسر بيلبس الجاكيت وملاك بتعدل الفستان
جاسر اول ما شاف المنظر ده راح عندها وضربها باللم يا خاينه يا زباله
ملاك بصدمه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خيانه مشروعه)

اترك رد

error: Content is protected !!