Uncategorized

رواية قضية نسب الفصل العاشر 10 بقلم آية عامر

 رواية قضية نسب الفصل العاشر 10 بقلم آية عامر

رواية قضية نسب الفصل العاشر 10 بقلم آية عامر

رواية قضية نسب الفصل العاشر 10 بقلم آية عامر

عمر: ااه وازااي بقي وانتوا متجوزين من اربع شهور بس..
مريم بتوتر: ااه.. احنا اعلنا جوازنا من اربع شهوور بس احنا متجوزين بقالنا سنه ونص.. 
حازم:  ايوااا.. يعني محدش كان عاارف اصلا.. 
عمر: ومحدش كان عارف لي بقي.. 
مريم:  اصل ااه انا اللي طلبت كده من حازم مكنتش عايزه اعمل فرح خالص بس والده طبعاا كان عارف يعني.. 
صفااء: مش هتخليني اشيل بنتك ولا اي.. 
مريم: ااه طبعاا ي ماما.. وتعالي علشاان نشوف فريده فوق.. 
صفاء: ماااشي يلا… 
مريم وصفاء طلعوا فوق… وحازم بص لعمر بخوف.. 
عمر: كفاايه اللي حصلها طول حيااتها ي حازم.. انت كده جااي عليهاا.. 
حازم بحزن:  عارف بس والله بحبهااا.. انا بحبهاا اووي ي عمر.. 
عمر:  البنت التانيه دي جت منين انا مش فاهم حااجه.. 
حازم اداله الرساااله وعمر قرأهااا وبعدين بص لحاازم..
عمر: لازم تلاقي ام البناات دي ي حاازم.. 
حازم بحزن:  عاارف.. بس انا خاايف من اللي هيحصل بعد م الاقيهاا.. 
عمر: لا ي حاازم كفاايه اغلاااط بقي.. انت لازم تلاقي البنت وتوااجه كل حااجه.. وتتحمل نتيجه غلطك.. 
حازم:  طب ومريم ي عمر.. انا بحب مريم ومش هقدر اجرحهاا اكتر من كده.. 
عمر: مريم اللي مكتوبلهاا هتشوفه ي حازم.. 
…… 
عند مريم.. 
مريم:  بس انتوا وصلتولي ازااي..
صفااء: عرفناا من شهر المكان اللي انتي توهتي فيه.. وعمر من يومهااا وهو بيدور عليكي وخلي نااس كتير اوووي واقفه علي رجل واحده.. لحد م وصلنا للملجأ وهو اللي وصلنا لهنااا.. 
مريم بحزن:  ااه وعرفتوا المكان اللي انا تهت فيه ازاااي.. 
صفااء: ابوكي اللي قالناا.. قالنا قبل م يمووت.. 
مريم بصتلهااا بصدمه وبعدين الدمووع بدأت تنزل من عنيهااا وعيطت جاامد.. 
صفااء:  سامحيه ي مريم..  سامحيه ي حبيبتي.. هو اللي حصل من اخته لما هربت من البيت عمااه ي حبيبتي بس ندم بعدهاا.. 
مريم:  بابا مات.. كنت عايزه اشوفه.. واعاتبه واقوله انا ذنبي اي.. انا تعبت اووي لما سابني ي ماما تعبت.. 
صفاء: معلشي ي مريم.. المهم انك رجعتي لحضني…علفكره بناتك زي القمر ي حبيبتي.. بس هماا شبه حازم مش طالعين ليكي لي.. شكلك بتحبيه اووي
مريم:  ايوااا بحبه اووي.. 
صفاء: بقولك اي انتي هتيجي تقعدي معاايا اسبوع..انا عايزه اقعد معااكي كتير…
مريم: موافقه طبعااا بس قولي لحاازم..
صفااء: طب تعااالي يلا وانا هقوله..
مريم نزل ورااا صفاااء وكان حازم وعمر بيتكلمواا..
صفاء:شوف بقي ي حاازم انا هاخد مريم هتقعد عندي اسبوع..
حازم بصدمه: لاااااع..
مريم بضحك: اهدي ي حبيبي..
صفااء: اي ي ابني..بنتي مشوفتهاش بقالي 15 سنه..عايزه اشوفهاا وتقعد معايا شويه..
حازم: اصلهاا بتوحشني ي طنط..
مريم بكسوف وهمس لحاازم: اللهي ربنا يكسفك زي م كسفتني ي بعيد..
حازم بهمس: اقسم بالله لو بعدتي عني عشر دقايق تاني لقتلك واقتلك عيلتك كلهاا..
مريم: ي حازم ماما وحشااني..
حازم بهمس وصوت خافت: وانا يعني مبوحشكيش..انتي قلبك حجر ي بنتي..
صفااء: عمالين تتوشوشوا في اي..بقولكوا انا بنتي هتقعد معايا شويه اسبوع ولا اتنين..
حازم: لا والنبي هو اسبوع كفااايه…
عمر بضحك: انشف ي عمي شوويه..يخربيتك انت مدلوق كده ليه..
حاازم بخبث: بحبهااا ي عم..
حاازم فكر انه يستغل الاسبوع ده ويدور علي ام البنااات والأحسن انه يعمل كده بعيداا عن مريم..
حازم: ااه طب خلاص بهزر ي طنط..طبعاا ي مريم تقدري تروحي…
صفاء: طب يلا اجهزي ي مريم وجهزي البناااات..
حازم: تمام وانا هوصلكم وانا رايح الشركه..هطلع اجهز..
عمر: انا هروح شغلي بقي ي ماما بدال حازم هوصلكم..
صفاء: ماشي ي حبيبي ربناا معااك..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر وصل الشركه…كانت في بنت قااعده قداام مكتب سليم..عمر حس انه شافهااا قبل كده..لكن لما قرب منهااا افتكرها كويس..
عمر قرب منهااا ومسكهااا وشدهاا لمكتبه….
رضوي: في اي..عايز اي..انت مين اصلا..
عمر: انتي بتعملي اي هنا ي بنت انتي؟!
رضوي: اي..انت عارفني..
عمر: انتي هتستعبطي عليااا..مش انتي البت اللي حازم كان شاقطهاا قبل كده..
رضوي: انت صاحب حازم.. يخصك في اي الموضوع حضرتك مش فاهمه.. 
عمر:  م انا بسألك اهوه..
رضوي: جايه اقابل مدير الشركه..انا بنت السكرتيره بتااعته..
عمر بصدمه: انتي بنت الاستاذه سلوي..
رضوي: ايوا اناا..
عمر: ي سبحان الله…
رضوي: هو في اي حضرتك عمال تكرهني في نفسي كده..انا اصلا جايه للمدير هنااا..انت المدير؟؟؟
عمر: لا سليم هو مدير الشركه…
رضوي بتوتر: سليم..قصدك سليم صاحب حازم..
عمر: ااه هو..اي ليكي حوار معااه هو كمان..
رضوي بدموع: لو سمحت احترم نفسك..
عمر بإستغراب: مكنتش اعرف ان اللي زيك بيتأثروا..
رضوي: علفكره انا معرفتش قبل حازم ولا عرفت بعده..
عمر بضحك: ولا عرفتي حاازم نفسه اصلا ده انتو ساعتين زمن وخدك ومشي..
رضوي بحزن: تمام حضرتك..بس اظن دي حياتي الشخصيه وانا جايه هنا علشان اتكلم مع الاستاذ سليم في شغل..
عمر: ايوه مصدقك طبعاا..تمام روحي استنيه..
رضوي: هو هيتأخر..
عمر: معرفش والله بس هو مدير الشركه يعني وقت م هو عايز..
رضوي: طيب..هستنااه
رضوي جت تخرج من المكتب ولكن عمر شدهااا من شنطتهااا ووقعت علي الأرض..وكل الفلوس وقعت..
عمر بصدمه: اي ده الله يخربيتك..انتي حراميه ي بت..
رضوي: لا طبعااا دي فلوسي..
عمر: وانتي ماشيه بالفلوس دي كلهاا لي..اكيد سارقاهم..
رضوي: مسرقتش حاجه والله..انا بعت الدهب بتاع ماما علشااان محتاجه الفلوس لعمليتهاا..
عمر: عمليه..لي هي مالهاا..
رضوي: تعبت امبارح وعندها مشكله في القلب واتحجزت في المستشفي..
عمر بحزن: لا حول ولا قوه الا بالله..انا اسف مكنتش اعرف..
رضوي: حصل خير..
رضوي خرجت من مكتب عمر وهي قلبهاا وجعها من الكلام اللي سمعته…
ورجعت قعدت قدام مكتب سليم…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سليم في نفسه: انا اللي عملته في نفسي وانا يعني كان لازم اجيبلها لبس حلو كده..
هاجر: هو انت هتشلني مش انت اللي جايب الهدوم دي..هتأخر النهارده اول يوم في الترم..
سليم بغضب: لا مش حلو…اتفضلي البسي حاجه غيره..
هاجر: مش هلبس حاجه تانيه هو ده حلو..انا اتأخرت وورايا كليه..
سليم: متخلنيش احلف ي بنتي متروحيش زفت كلياات تااني..
هاجر: طب قوليلي انتي ي داده..ده وحش..
داده سعاد بضحك: زي القمر ي حبيبتي..بس هي دي المشكله..
هاجر: اي!!!
داده سعاد بخبث: اسألي سليم..
سليم: احم..لا مفيش..اتفضلي قداامي وامري لله..يلا هوصلك
هااجر: لا انا هروح لوحدي..مش عايزه حد يوصلني.
سليم: ي صبر ايووب..ي بت انتي ارحميني مش كل حاجه تعاندي عليهااا كده..
هاجر بهمس: بت اما تبقي تبتك…
سليم: بتقولي حاجه..
هاجر بغيظ: بقول زفت حااضر…
هااجر خرجت ونزلت هي وسليم بالأسانسير..ووصلها لحد باب الكليه..
سليم: اتفضلي..اطلعي ع المحاضره علطول..
هاجر بضيق: طيب..
هاااجر نزلت من العربيه ودخلت الكليه..ومفيش معاكساات في الكليه متخلوش حد يضحك عليكوا..
هااجر قابلت واحده صااحبتهاا وحضنتهااا لانها مشفتهااش بقالها فتره..
سلمي: هااااااجر..وحشتيني موووت موووت..
هاجر: وانتي كماان وحشتيني اووي ي سلمي..اي اخبارك..
سلمي: انا الحمد لله ي حبيبتي..احكيلي عنك..
هاجر: انا الحمد لله مفيش جديد..
سليم: احم..هاجر..
هاجر بصت وراها لقت سليم واقف ورااها..وكل البناات عمااله تبصله ويبصولهاا وبيحسدوهاا عليه..
هاجر بإحراج: نعم..
سليم قرب منهاا وحطلهاا فلوس في شنطتها من غير م حد ياخد باله..انما هي خدت بالها وبصتله..
سليم:خليهم معااكي علشان لو احتاجتي اي حااجه..
هاجر: بس انا مش محتجااهم..
سليم: انا بقولك لو احتاجتيهم..اشتري الكتب مثلا بيهم..
هاجر بإحراج: شكراا..بس..
سليم: عارف هخصمهم من مرتبك…
احدي البناات: مش تعرفينااا ي هاجر..
هاجر بهمس: الاهي م توعي تتعرفي ي بعيده..
سلم سمعها وضحك وبعدين قال للبنات انه..
سليم: انا سليم..خطيبهااا..
هااجر بصتله بصدمه الكلمه موقعتش علي قلبها لا ده وقعت في قلبهااا من جوه وصحت مشااعرها لأول مره تجااه اي حد ( وانا اللي بقول عليكي تقيله)
سليم سابهااا ومشي..وهي وقفت بصدمه…
سلمي: خلاص ي حبيبتي انتي وهي الفرجه خلصت…يلا باااي..تعالي بقي هناا..
هاجر: اي..
سلمي: هو ده اللي مفيش حاجه جديده..اتخطبتي
هاجر: لا..سليم مش خطيبي..
سلمي: الاه…انا مش فاهمه حااجه خالص..
هاجر بحزن: انا هفهمك..
هاجر حكت كل حاااجه لسلمي صاااحبتهاا وكل الظروف اللي مرت بيهااا…
سلمي: لي ي هاجر مكلمتينيش اول م نزلتي القاهره..بيتس مفتوحلك في اي وقت..
هاجر: ربنا يخليكي لياا ي سلمي..بس انا اهلي مساعدونيش كنت هعمل اي غير اني اشق طريقي بنفسي..
سلمي بخبث: بس علفكره بقي..سليم ده عينه منك..
هاجر: عينه مني ازااي..
سلمي: طب قوليل الاول..انتي معجبه بيه ولا مياله لي..
هاجر: مش عارفه..بصي هو ساعدني من غير مقاابل..وانا مش عارفه هو بيعمل ده كله لي..
سلمي: انا بسأل علي احساسك ناحيته مش انتي خايفه من تفكيره ب اي..
هاجر: يعني بصرااحه..ايوه..
سلمي: احنا هنمشي علي خطه السبعه الكومي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مريم: بس ده مش بيتنااا..
صفاء بإبتسامه: احنا نقلنا من البيت القديم بقالنا كتير..محدش فينا كان طايق يقعد فيه بس مكنش عندنا غيره..من كام سنه لما ربنا فتحهااا علي عمر اشتري الفيلا دي وقعدناا فيهاا…
مريم: طب انا عايزه اتفرج علي كل البيت..
صفاء خدت مريم وفرجتهااا علي البيت كله..ووصلوا لأوضه عمر..
مريم اول م دخلت اتصدمت..الأوضه كانت ملياااانه بصور رحمه..علي كل حيطه كان فيهاا عدد كبير من الصور ليهااا.. 
مريم بصت لأمها بعد فهم.. وصفاء بصتلها وشالت صوره رحمه وبصتلهاا بحنيه وحزن… 
صفاء:  من تلات سنين جت بنت اسمهااا اروي لحيااه عمر.. كانت السكرتيره بتاعته.. أروي كانت بنت محبوبه اووي من الكل في الشركه لا واتعرفت علينا كمان واختلطت بالعيله.. كلنا بقينا نقول ان الصداقه اللي بينهم دي ومناغشتهم لبعض هتتقلب لحب.. ولكن صداقتهم كانت حقيقه وفضلوا متمسكين بيهاا.. لحد م أروي عرفت عمر علي رحمه صاحبتهاا.. رحمه كانت بنت خجوله ورقيقه وطيبه لدرجه كبيره وبتدخل عل القلب علطول.. عمر حبهاا وحب رقتهاا وتقدملهاا.. بس بعد فتره اتشخصت بالسرطاان في مرحله متأخره.. ومعداش وقت كتير واتوفت.. 
مريم: ي حبيبتي.. وعمر لسه بيحبهاا.. 
صفاء:  زي م انتي شاايفه.. رحمه مرافقه عمر في كل لحظه وكل ثانيه.. شايلها في قلبه.. مش بس عمر محدش فينا قدر ينسي رحمه.. عمر بيبان انه شخص مرح وخصوصا لما تشوفيه مع أروي.. ولكن محدش فهم ان سبب قرب اروي وعمر ان روحهم قريبه من بعض اووي يعني عمر مستحيل يكون مع حد زي اروي.. واروي عمرها متتعامل مع حد زي عمر.. ولكن بالرغم من  قربهم ده هما متأكدين ان الحب اللي بينهم تحت اسم الصدااقه.. مش العشق.. 
مريم: ربناا يخفف عنه ي رب ويقدر ينسي ويكمل حيااته مع واحده تحبه ويحبهااا..
صفاء: ي رب ي حبيبتي ي رب…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رضوي: استاذ سليم..
سليم: ايوه…اي ده انت شوفتك قبل كده..
رضوي بتوتر: ايوه انا من البلد..كنت ساكنه في نفس البيت مع مريم والاستاذ حازم..
سليم: ايوه..افتكرتك..
سليم فكر كويس ومرضيش يقول ان هاجر معااه خوفا ان رضوي تصمم تاخدهاا وساعتها مش هيكون ليه حجه…
رضوي: انا بنت الاستاذ سلوي اللي شغااله مع حضرتك.
سليم: بجد..انا مكنتش اعرف خاالص..اومال انتي كنتي بتعملي اي في البلد…اللي اعرفه ان هي من القاهره..
رضوي: ايوه هي من القاهره..اصل انا اهلي منفصلين ف بقعد هنا شويه وفي البلد شويه..
سليم: اها فهمت..طب اساعدك ازااي ي رضوي.
رضوي : انا عايزه من حضرتك دين..وهحاوا اني اسدده في اقرب وقت…
يتبع……
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد

error: Content is protected !!