Uncategorized

رواية غيث ومرام الحلقة الثامنة 8 بقلم منار رضا

 رواية غيث ومرام الحلقة الثامنة 8 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة الثامنة 8 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة الثامنة 8 بقلم منار رضا 

نادر شاف رد مرام وقفل الفون ودخل البلكونة ووقف علي السور

…………………..

وقف نادر علي السور وغمض عينة وساب جسمه خلاص بس محسش بأي حاجة  مرة واحدة وقع علي أرض البلكونة

يتلفت حواليه لقي أبوه  واقع  علي الأرض  زيه مسكتني ليه ي بابا كنت سيبني حرام انا تعبت تعبت ياااارب.

باباه بقلق وخوف  /انت غبي عاوز تموت كافر كافر ي بني وشده في حضنه وبيطبطب عليه كل حاجة في الدنيا قسمة ونصيب انت ايه الي عرفك انها خير ليك أو انك خير ليها مش يمكن ربنا هيرزقك بالاحسن الخطوبة مش جواز برضوا يعني هي كدا مش اكيد هتتجوز غيث أدعي وقول يارب قدرلي كل خير وربنا يصلحلك حالك ومتفكرش في حاجة زي دي تاني لما حاولت تنتحر مفكرتش في ربنا وانك هتكون كافر ولا  فيا ولا في امك  ولا في اهلك  مفكرتش غير انت هتخلص من الوجع ده توكل علي ربك وربنا بيسهل كل حاجة فيها خير لينا ماشي .

نادر بندم/ انا اسف اسف ي بابا وبيحضن ابوه جامد وبيعيط.

باباه/عيط العياط بيريح عايزك قوي وتنجح وتخليني فخور بيك اتفقنا .

نادر/اتفقنا ي بابا وبيبوس رأس والدة وبيطلعوا من البلكونة وبيدخل نادر يتوضي ويصلي.

خرج والده من الاوضة حزين علي ابنه الي كان هيضيع  نفسه  وربنا سترها.

نادر بيصلي ويدعي  أن ربنا يقدرله كل خير ويبعد ويصرف عنه كل شر خلص صلي ونام……………

تاني يوم صحيت مرام علي اتصال من غيث

مرام بنعاس/الو مين.

غيث بلؤم/في حد صوته حلو الصبح كد.

اول ما مرام سمعت صوته اتفزعت من علي السرير ومسكت الفون تتأكد وبعدين ردت

أزيك ي غيث.

غيث بكدب/الحمدلله كويس طول ماانتي كويسة طمنيني عليكي.

مرام/الحمدلله كويسة .

غيث/بس تعرفي صوتك حلو اوي وانتي لسة صاحية.

مرام وشها بقا احمر من الكسوف وقالت/شكرا ربنا يخليك هقفل عشان ماما بتنادي عليا سلا وقفلت في وشه مسكت الفون وباسته وحطته عند قلبها الي كان هيخرج من مكانه  وحضنته ونامت تاني .

………………….

عند غيث بعد ماقفل الفون راماه بأهمال علي السرير 

هبلة اوي ي مرام هخليكي تعشقيني وانا الي هسيبك 

فونه بيرن تن تن تن تن تن

الو ي روحي وحشتنيني اوي .

سلملي  بوجع/ (سلمي اصغر من غيث بسنة معاه في نفس الكلية ضحك عليها وفهمها انو بيحبها )/  بطل كدب ي غيث  حرام عليك انت مش بتحبني وكدبت عليا ليه قربت مني من الاول وقولتلي انك بتحبني منك لله.

غيث بكدب/ي حبيبتي الخطوبة دي غصبن عني كلها فترة أسيبها وأجي اخطبك انا بحبك اوي ي سلمي دنتي حب حياتي  أو حب واخر حب طيب تعالي نتقابل بكرة وافهمك كل حاجة  .

سلمي/بتكلم جد ي غيث.

غيث/طبعا ي روحي نتقابل بكرة تمام .

سلمي بتنهيدة /تمام.

غيث ده الي كان نقصني انا كمان انا قولت محدش يعرفها  حاجة زفت  غيث بخبث بكرة لمااقابلها هخليها تتأكد اني بحبها اوي اوي ههههههه  .

…………………………

عند نادر راح الكلية تاني يوم باين عليه الحزن بس لازم يبقي قوي الدنيا مابقفش علي حد دخل الكلية وقعد مع صحبه محمود في الكافية

شوية وانضم ليهم مريم ونرمين 

مريم ومحمود مندمجين مع بعض 

ونادر قاعد ساكت وسرحان فاق من السرحان علي صوت نرمين .

نرمين/ طمني عليك ي نادر شكلك تعبان .

نادر/شوية برد كدا الحمد لله انتي عاملة اي

 (نادر قال خلاص لازم احاول انساها هو مش هيعلق قلب واحدة بيه او يقول بحبك وميكنش بيحبها بس هيحاول يكلم مع الكل عادي وميقفلش في الكلام) 

نرمين بفرحة /انا بخير طول ماانت بخير احمم.

نادر بضحكة /شكرا  يارب دايما بأفضل حال.

نرمين يلا ي شباب عشان المحاضره هتبدا .

الكل يلا قاموا كلهم وحضروا المحاضرة وخلصوا وكل واحد راح لبيته 

……………………..

عند مرام لقت غيث بيرن عليها تن تن تن.

مرام/الو .

غيث/الو ازيك يا حبيبتي.

مرام/الحمدلله انت فين.

غيث/نزلي السبت ولا اقولك انزلي مدخل العمارة كدا.

مرام/لي في حاجة .

غيث/انزلي بسرعة مستنيكي وقفل الفون .

مرام خرجت اوضتها واستأذنت باباها ونزلت كل سلمة بتنزلها نبضات قلبها بتعلي لقت غيث واقف بضهره ندهت عليه بصوت مبحوح غيث لف غيث ليها .

غيث بكدب/ عيونه في عينها  تعرفي انك وحشتنيني اوي ورايح ناحيتها.

مرام وشها بقا عبارة عن فروالة 

شكر ربنا يخليك.

غيث / شكرا ربنا يخليك انا بكلم بنت اختي في ايه بس وبيقرب  منها ويمسك ايديها.

تسحب مرام ايديها بسرعة وتبعد غيث لوسمحت كدا عيب وحرام.

غيث بأستهذاء / عيب وحرام انتي خطيبتي علي فكرة مرام بحزم/تمام خطيبتك مش مراتك يعني مينفعش تمسك ايدي ياريت متعديش حدودك دي ي غيث.

غيث لما حس أن مرام قفشت حاول يلطف 

غيث/ي روحي مش قصدي بس انا بحبك وان امسك ايدك بحب أعبرلك بكدا .

مرام/ممكن تعبرلي بحبك بأفعالك مش انك تمسك ايدي خالص وبعدين كنت عايزاني في ايه عشان متأخرش .

غيث /غمضي عينك طيب.

مرام بضحكة /انت متضمنش الصراحة قول يسطا من غير مااغمض عيني .

غيث/هتجنيني والله اتفضلي دي .

فتحت مرام الشنطة لقت شوكلت كتير وبيبسي وشيبسي  

فرحت مرام اوي وشكرت غيث وطلعت جري عشان اتأخرت .

……………………

غيث روح بيته ودخل علي اوضته هو بيصفر ويغني 

طلعت مامته من المطبخ شكلك رايق أيوة بقا .

غيث/الحب بقا ي ست الكل انا داخل انام تصبحي علي خير  بعد مادخل اوضته اتصل بسلمي تن تن تن 

سلمي بصوت مبحوح /الو.

غيث/مالك انت تعبانة .

سلمي  بعياط /كنت بعيط ي غيث غيث انت بتكلم جد فعلا وبتحبني ولا بتتسلي بيا وجع القلب وحش اوي قولي الحقيقة وانا متقبلاها .

غيث بزهق/ سلمي انا لو مش بحبك مش هكلمك تمام

لما سمع شهقاتها

اتكلم بحنية بحبك ي بنتي والله ومقدرش اشوفك كدا متعيطيش عشان خطري سلمي ردي عليا .

سلمي/هصدقك ي غيث لآخر مرة هتفضل خاطبها لامتي .

غيث/فترة قليلة المهم اني هشوفك بكرة .

سلمي /انا هنام باي. 

بعد ماقفل غيث رمي الفون وقال البنات دول أغبية  اوي وبعدين انا هخطب واحدة مشيت معاها لي يعني من قلت البنات  امسك ايديها واحط ايدي علي كتفها هتلاقيها عملت كدا مع غيري     هههههههههههه مافيش مانع اتسلي يومين.

عند سلمي

بعد ما قفلت سلمي الفون وقالت انا بقا هوريك هعمل ايه ي غيث فاكر اني هبلة وهصدق

 انت لو بتحبني فعلا مكنتش خطبت غيري بكرهك ي غيث بكرهك  لازم اكشفك علي حقيقتك عامل فيها الواد الي مافيش بنت تقدر تقاومه  انا نشوف مين هيضحك في الاخر…….

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي.

اترك رد

error: Content is protected !!