روايات

رواية نسمة أمل الفصل السادس 6 بقلم حنين ابراهيم

رواية نسمة أمل الفصل السادس 6 بقلم حنين ابراهيم

رواية نسمة أمل البارت السادس

رواية نسمة أمل الجزء السادس

نسمة أمل
نسمة أمل

رواية نسمة أمل الحلقة السادسة

أم داغر: ماشي يا إبني بس مرتبها ده كانت تصرفه قبل كده عليهم هما الإثنين دلوقتي أمها لوحدها مش هتحتاجه كله ده غير إنها زي ما عندها إلتزامات إتجاه أمها هي كمان عندها إلتزامات لجوزها و بيتها وبما أنها مقصرة بسبب شغلها فهي المفروض على الأقل تساعدك بجزء من مرتبها يعينك على الغلا الي إحنا بقينا فيه
ضلت والدة داغر تملأ رأسه حول عمل زوجته طوال النهار خارج البيت و حتى أنه لا يستفيد بفلس من نقودها في ضل غلاء المعيشة في البداية دافع عن موقفها
لكنه مع الوقت بدأ كلامها بأثر عليه
مع مرور الأيام بدأ يشتكي أن مرتبه لم يعد يكفي و أن إلاتزاماته بدات تزيد وعليها أن تساعده
نسمة بغضب: بس إحنا متفقناش على كده و من الأول فهمتك إن مرتبي هصرفه على أمي و إنت وافقت
داغر بضيق: صوتك ميعلاش عليا يا إما مش هيحصل كويس و بعدين أنا الي عندي قولته و أديك شايفة الأسعار زادت إزاي و المرتب مبقاش يكفي أصرف علينا إحنا التلاتة و أسدد ديوني كمان
إستمرت بينهما المشاكل إلى أن إضطرت أن تعطيه جزءا من مرتبها لتسكت زوجها ووالدته وعندما حاولت الإعتذار من والدتها أنها إحتاجت لذلك المبلغ أمل تفهمت الأمر و أخبرتها أن ما ترسله يكفيها ولا داعي لتشغل بالها بالأمر
بعد مدة داغر جلس معها ليفاتحها في موضوع
داغر: نسمة حبيبتي أنا حوشت شوية فلوس بفكر أزيد عليهم و أشتري أرض عشان نبني بيتنا عليها
نسمة: أرض إيه و بنا إيه؟ إنت عارف الموضوع ده هيتكلف كام فلوس ووقت؟ إنت مش كنت دافع أوراق للحكومة عشان تستفيد إستنى لما يدولك هما سكن أو أرض ووقتها هما يساعدونا في تكاليف البنا
داغر: أنا عاملهم من سنين ولسا مبانش حاجة ويا عالم عقبال ما نستفيد نكون عجزنا و أنا عايز أامن مستقبلنا من دلوقتي عشان نرتاح لبعدين
نسمة بضجر: إنت حر إعمل الي تعمله
بعد أشهر إشترى داغر الأرض وبدأ في شراء مواد البناء وأصبح طول الوقت يزعجها بأنه يحتاج مبلغ معين للعمال و باقي مواد البناء وهي بعد أن عرفت أنه يرد أخذه منها تشاجرت معه و ذهبت لبيت أمها عندما حكت لها أخبرتها انها لا بأس بأن تساعده في النهاية هو يصرفه لبناء بيتهم و ليس في شيء تافه وعندما قالت لها نسمة أنها قبلت هذا العمل من أجلها في البداية لتصرفه على غيرها؟
أمل: متشليش همي يا بنتي أنا محوشة شوية فلوس لزوم الزمن وولاد الحلال من جيران كتر خيرهم مش مخليني أحتاج حاجة وانا مش هبقى مبسوطة ولا مرتاحة طول ما في مشاكل بينك وبين جوزك بسببي
نسمة: متقوليش كده يا ماما أنا مشاكلي معاه مش بسببك إنما بسبب وعوده معايا زمان الي خلفها دلوقتي
أمل: يا بنتي ظروفه زمان غير دلوقتي هو دلوقتي محتاجك تقفي معاه عشان تبنو حياتكم سوى و أكيد هيزعل إنك مش مقدرة مجهوده وكل الي بتفكري فيه إنه بيضيع فلوسك بدل ما تفكري إنه بيأملك بيها بيت مستقل تعيشي مرتاحة فيه
في اليوم التالي ذهب داغر إلى بيت أمل ليراضي زوجته
داغر: و أنا إلي فضلت أقول لأمي إن مراتي بنت أصول و هتقف جنبي على الحلوة و المرة كدة تشمتيهم فيا و تسبيني في أول الطريق؟ يا بت هو أنا ببني الخير ده كله عشان مين مش عشانك؟
وبعد بعض المحايلات رضت نسمة وعادت معه
بعد ثلاث سنوات إكتمل البيت كانت نسمة خلالهم تعيش في التقشف بعد أن أصبح يأخذ مرتبها لم يعد معها ما يكفيها لتشتري لنفسها ملابس أو اي إحتياجات خاصة
بعد أن ضمن داغر البيت الذي كتبه بإسمه تغيرت معاملته مع زوجته فهي لم تعد تعجبه بملابسها البالية أمامه طول الوقت ومرضها المتكرر بسبب فقر الدم (الذي اصيبت به من قلة الأكل) و أصبح دائم الشجار معها لسبب ومن غيره و أخرها عندما طالبته بأن يعيد لها راتبها لتنفقه على أمها فهي أكثر شخص يحتاجه
ليعلو صوته و يحتج و عندما أصرت نسمة على رأيها
داغر بغضب: لو مش عاجبك عندك الباب يفوت جمل
نسمة هنا فاض بها الكيل حزمت حقائبها و عادت لبيت أمها كما تركته خالية الوفاض
عانقت والدتها ببكاء: هما ليه عملو فيا كده يا أمي هما كل الرجالة وحشين كده؟ واحد رماني من وأنا في بطن أمي ومسألش فيا و التاني عيشني في ذل ومرار و أخرتها أكل شقايا و رماني
أمل بدموع على حظ إبنتها الذي لم يختلف كثيرا على حظها: حسبي الله ونعم الوكيل وحدي الله يا بنتي متعمليش كده في نفسك ربنا موجود وهو الي هياخدلك حقك من الي ظلمك
بعد أيام ذهبت نسمة إلى المحكمة وبدأت في إجراءات الطلاق
وعادت لعملها عازمة هذه المرة ان تعيش من أجل نفسها ووالدتها فقط

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نسمة أمل)

اترك رد

error: Content is protected !!