روايات

رواية أحفاد النمر الفصل الرابع عشر 14 بقلم ملك مؤمن

رواية أحفاد النمر الفصل الرابع عشر 14 بقلم ملك مؤمن

رواية أحفاد النمر البارت الرابع عشر

رواية أحفاد النمر الجزء الرابع عشر

أحفاد النمر
أحفاد النمر

رواية أحفاد النمر الحلقة الرابعة عشر

توجهت جميع الأنظار له بصدمة بينما تحدثت هايدي بهمس وصدمة :
_ فؤاد ..ابني؟؟
أتجه إليها فؤاد ثم أنحني سريعاً ليقبل يداها بكل احترام :
_ عاملة اي ؟ وحشتيني يا ست الكل.
كان مازال الجميع ينظر له بصدمة بينما جذبته هايدي من يداه بعن*ف ثم نظرت له بغضب ودون مقدمات هوت علي وجهُ بصفعة رنت صداها المكان بأكمله ثم جذبته لأحضانه وهي تبكي :
_ عملت فيا ليه كدا يا فؤاد؟ ليه قالو عليك كدا يبني؟
انا..انا عارفه انك عايش وفيك النفس بس ليه يحر*قه قلبي عليك.
نظر لها فؤاد ثم أبتسم وهو يتحدث بهمس :
_ غصب عني صدقيني يا امي دا كل كان تبع شغلي ومكنش ينفع أظهر الفترة اللي فاتت كلها خصوصاً أن كان في خطر علي حياتي.
نظر له عمار ببسمة ثم اتجه إليه ليتحدث وهو يضمه له :
_ حمدلله علي سلامتك يا بطل.
أبتسم له فؤاد ثم ربت علي كتفه.
بينما نظرت له هايدي لتتحدث بذهول :
_ عمار …انتَ كنت عارف؟
هز عمار رأسه لها مؤكداً ثم تحدث بغمزه :
_ هو الحيوان دا يقدر يعمل حاجة من غير اذني، دنا كنت انفخه.
نظرت لهم هايدي بتذمر بينما اتجهت إليه ندي لتتحدث ببكاء :
_ فؤاد؟؟؟
ضمها له فؤاد وهو يتحدث ببسمة هادئة :
_ روح فؤاد…أهدي ياحبيبتي انا كويس أهو والله
قاطعهم ذالك الذي تحدث بضيق مصطنع :
_ اوف مش هنخلص من فقرة العشق الممنوع دي.
نظروا جميعهم له ليتحدث فؤاد بتذكر :
_ اه حقيق هو اي اللي حصل لأدهم؟
تأوه أدهم ليتحدث بهمس :
_ شوفت يا قلب اخوك اللي حصلي ، قتلون*ي وعذبون*ي .
كمل أحمد بدراما :
_ وجرحون*ي..يلا كمل يا روحي تنفع انتَ تشتغل في سينما يا واد يا أدهم والله.
نظر له أدهم بضيق بينما جذبت ندي يد فؤاد وهي تتجه للخارج :
_ يلا نروح القصر نقول ل بابا علي الخطة الجميلة دي
تحدث فؤاد بخوف مصطنع :
_ لا ونبي بلاش بابا.
ندي بضحكة خافتة :
_ ليه خايف يا بيضة؟
أبتسم فؤاد علي شقيقته ثم لف يده حول كتفها وهم يسيرون بممرات المشفي.
خلفهم فاطمة وهايدي وهنا ، التي تنظر لسعيد بضيق ، تحدث سعيد بصرامة :
_ قولتلك لا يا هنا ، روحي مع مرات اعمامك القصر وانا اما اجي لينا كلام تاني
هزت رأسها ثم ذهبت خلفهم.
************
في القصر
كان عثمان يجلس وبجانبه شريف وخلفهم يجلس وليد وعصام الذي تحدث بهدوء :
_ أيوا يعني هو ناقص علي الموضوع دا كتير؟
عثمان :
_ لا كتير ولا حاجة انا قدرت اساعدهم يقبضوا علي الخلية ومش فاضل كتير يعني.
شريف بضيق :
_ انا مش عارف اي الخطة اللعينة دي بصراحة؟
عثمان بغموض :
_ بالعكس مش لعينه ولا حاجة ، الخطة دي لمصلحتنا وساعدتنا كتير.
هز رأسه ثم صمت ، بينما قاطعهم دلوف العائلة ولاكنهم توقفوا قليلاً من هذا الشخص، هذا فؤاد؟؟
نظر له وليد ليتحدث بصدمة :
_ فؤاد!!!
نظر له فؤاد ببسمة ثم اتجه إليه ليحضنه ولاكن شعر بتصلب جسده فتحدث بقلق :
_ بابا أنتَ كويس.أبتعد عنه ولاكن صدم عندما رأي جسد والده يهوي أرضاً فأمسكه وهو يتحدث بفزع :
_ بابا..
ركض الجميع نحوه بينما تحدثت هايدي بسرعة وهي تنادي حبيبة :
_ حبيبة هاتي بخاخة السكر بسرعة.
هبطت حبيبة سريعة وهي تحمل بين يداها البخاخة ثم عطتها لفؤاد الذي وضعها في فم أبيه سريعاً ،وبعد دقائق ألتقط وليد نفسه بهدوء وهو يهمس :
_ ابني صح؟
هز فؤاد رأسه ومازال القلق يساوره ثم اسنده عليه وهو يتحدث :
_ متتكلمش دلوقتي يا بابا أرتاح.
صمت وليد وأستكان ليد ابنه التي تحمله للأعلي ، وخلفه الجميع.
بينما راقبته حبيبة بعدم فهم ثم تحدثت بأندفاع :
_ فؤاد انتَ جيت امتا؟ وخلصت مهمتك ولا لا؟
نظر لها الجميع بذهول بينما تحدثت شروق بغضب :
_ أنتِ كنتي عارفه؟
تجاهلتها حبيبة بينما دفشتها شروق وهي تتحدث بغضب :
_ أنتِ اصلا بتاعة مصلحتك ومتستاهليش تكوني بنت عم.
نظرت لها حبيبة بصدمة ثم تحدثت بهمس :
_ أنتِ مجنونة يا شروق؟
نظرت لها شروق بدموع ثم ركضت للأعلي ، تابعها فؤاد الذي كان يركض من أعلي الدرج حتي وصل قبالت شقيقته ليتحدث بعدم فهم :
_ حبيبة في اي ؟ ومالها شروق بتجري ليه كدا؟
حبيبة بضيق :
_ سيبك منها . المهم انتَ دنيتك اي؟ خلصت مهمتك ولا لا؟
فؤاد بتأفف :
_ اووف دي كانت مهمة ****
حبيبة بضحك :
_ عندك حق ، انتَ لو تسمع كلامنا وتستقيل من الشغلانه الغم دي ، هترتاح وكلنا هنرتاح
نظر لها فؤاد ليتحدث بشرود :
_ مينفعش يا حبيبة.
كادت حبيبة أن تجيب ولاكن سبقها فؤاد الذي رأي نجار تهبط من أعلي الدرج فتحدث وهو يضيق عيناه :
_ مين دي؟
نظرت لها حبيبة ثم قالت بضحك :
_ اه دي نجار؟
فؤاد بعدم فهم :
_ نجار!!!!
حبيبة بضحك :
_ اه ابقا أسأل سعيد مين نجار وهو هيقولك.
تحدثت بهذه الجملة ثم تركته ورحلت بينما تابعها هو بعدم فهم ليهمس :
_ هو اي اللي جرا في غيابي؟؟؟
ثم تركهم وذهب لخارج القصر
***********
في المشفي.
تحدث عمار بصوت مرتفع :
_ سعيد حالياً انا مش ناقص خفة د*م امك دي.
سعيد بسماجة :
_ تعرف ديماً أن صحابي بيقولوا عليا دمي خفيف.
نظر لهم أدهم ليتحدث بصوت مرهق :
_ مين اللي كدب عليك وقالك كدا ؟ مين بس اللي كان بيرازيك في غيابنا يا سعيد في غياب اخواتك؟
سعيد بهمس وصدمة :
_ يرازيني؟؟
أدهم بجدية :
_ طبعاً يرازيك ما هو لو حد قالك خفيف ال*دم دا اكيد بيضحك عليك ، لاكن لو قاالك دم*ك يلطش اعرف أنه بيتكلم صح.وبيصارحك
نظر له سعيد وهو مبرق عيناه :
_ دم*ي يلطش!!!!
أدهم :
_ طبعاً يبني انتَ مشوفتش نفسك وهما بيحللولك اول إمبارح وبياخده منك عينة د*م؟
سعيد وهو يبتلع ريقه :
_ لا مشوفتش اي اللي حصل ساعتها؟
صدح ضحكات أدهم وهو يتحدث بصوتٍ مرتفع :
_ مالقوش عندك دم.ههههههههه.
نظر له سعيد بشر وكاد أن يلكم أدهم ولاكن سبقه عمار الذي تحدث من بين ضحكاته :
_ خلاص يا سعيد أهدي ، ألتمسله العذر أنه عامل عملية لاكن أما يفوق روقه.
ثم نظر لأدهم :
_ وانتَ اتهد بقا وأسكت عشان أصلاً انتَ مفكش ألم كفاية اللي انتَ فيه .
نظر له سعيد ليتحدث بتوعد :
_ صبرك عليا أما تفوق يا كل*ب؟.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أحفاد النمر)

اترك رد

error: Content is protected !!