روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الخامس عشر 15 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الخامس عشر 15 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الخامس عشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الخامس عشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الخامسة عشر

دخلت تقي الغرفه وهي تبكي لا تعرف ما قامت بفعله نظرت ليدها بوجع وبعدها ذهبت لغرفة الملابس ..وقامت باخذ شاور وبعد الانتهاء ادت فروضها وجلست والمصحف في يدها تقرأ وتنزل دموعها رغما عنها لا تعلم هل تبكي علي والدها التي لم يسال عن احولها رغم ان زوجته حدثته عن زواجها …… ولم يكلف نفسه ويعرف من هو.. حتي انه لم يأتي ليكون معها بل وافقها فقط ، ام تبكي علي ما قام زين بفعله اليوم….
تمنت ان يكون حنونا عليها لا يعميه الغضب وينسي انها زوجته ازعجها الموقف ازعجها تبريرها له احزنها قسوته عليها تمنت ان يعاملها كـ ابنته نظرت ليدها بحزن هي لا تؤلمها كما يؤلمها قلبها …
وبينما هي في شرودها وتفكيرها دخل زين الغرفه رآها تمسك بمصحفها وهيا تقرأ ودموعها منسابه لام نفسه علي ما قام به واقترب منها وجلس بجانبها لم تنظر له تقي واكملت في قرأتها فتنهد زين وسحب المصحف من يدها وقبله ثم وضعه بجانبه ونظر لها وبهدوء…….. عارف اني غلطان واني كان لازم اسمع منك واسيطر علي غضبي شوية
*** رفع وجهها له ونظر في عيونها التي تملأها الدموع حقك عليا عارف اني كنت غبي واسف اني خوفتك مني النهارده.
وأمت له تقي ووقفت لتذهب امسكها زين من يدها ليوقفها فصرخت بوجع فنظر لها زين بقلق وخوف عندما رأها تبكي فاقترب منها وعندما كان يحاول إمساك يدها مره اخري ليراها سحبتها منه تقي وتركته وغادرت ، فتنهد بضيق من نفسه
____

 

_في غرفة حور__
___ كانت تنظر لياسين بتحدي, اما هوا يقابل نظراتها بابتسامه بارده وبعدها خرج دون كلمه ونظر لها وقبل ان يغلق الباب ورائه.. دقيقه تكوني غيرتي ونزلتي.
نظرت له حور بغضب وتحدي مش نازله وريني هتعمل اي ؟
فابتسم ياسين بهدوء واقترب منها ففتحت عيناها بصدمه وشهقت…
___
_في الاسفل _
____كانت تجلس تقي هي ووالدة زين يتحدثون مع بعضهم فلمحت والدت زين زرقان بيد تقي فشهقت بصدمه !!!!!
تقي بستغراب مالك ياماما؟ لكن لم تجيبها بل اقتربت منها وامسكت يدها ظهر علي وجه تقي معالم الالم لكنها تماسكت وحاولت رسم ابتسامه دي حاجه صغيره متقلقيش.
والدة زين بتسأل دي من اي ؟
تقي بابتسامه حاولت رسمها ولا حاجه ياستي مجرد ما اتخبط فيها راحت عامله كده نظرت لها والدة زين بشك قابلتها تقي ببرأه مزيفه اه والله ذامبقلك كدا!!!!
والدة زين بتسائل وهي تأتي بصندوق إسعافات اوليه واتخبطي في اي بقا يامجنونه ؟وقامت بمسك يدها ووضعت عليها مرهم للكدمات.
ابتسمت تقي بعيد عنك اتخبطت في حيطه سد انما اي لوز لوز وبعدها ظهر علي وهجهها الالم عندما بدأت والدة زين بفرد المرهم علي يدها
ضحكت والدة زين علي تشبيهها فهي تعلم ان زين من قام بذلك كانت تتحسب لذهبهم الجامعه مع بعض لان غيرته لا يعرف السيطره عليها …

 

والدة زين بحب كمان ساعتين كده او تلاته نحط منه تاني وبكره كمان وهتبقا كويسه وبغمزه وابقي خدي بالك من الحيطه السد المرا الجايه بصي اول ما تلاقيها جايه عليكي صوتي واجري.
ضحت تقي بصوت عالي عنيا يامنمن
قطع ضحكهم صريخ حور وهي تنادي لأحد ينجدها فوقفت تقي بخوف عندما سمعت صوتها
اما والدة حور فضحكت لأنها تعلم ما السبب وراء ذلك .
___
_علي الدرج ___
____
نزل ياسين وهوا يحمل حور علي كتفه وهي تقوم بضربه بغضب نزلني والله لوريك انا تشيلني زي شوال البطاطس ما تنزلني
ياسين ببرود قلتلك انزلي وانتي قلتي وريني اللي عندك يبقا تتحملي بقا.
حور بغضب ياماما يازين حد يشيل البغل دا عني
رماها ياسين علي الكرسي وقام بمسكها من ملابسها مين دا اللي بغل؟
حور وهيا تحاول الافلات منه استخبي ياخويا في طولك انزلي هنا وانا اوريك .
“””في ذلك الوقت كانت تقي ووالدتها يضحكون علي تصرفاتهم”””
حور بغضب كانت تحاول ضرب ياسين لكنه يتلاشي ضربها بسهوله …….و بفرهده منك لله فرهدتني يااخي .
ياسين بضحكه خلاص صعبتي عليا

 

فغضبت ما تقف يلاا وخد الضربتين عشان ارتاح
ياسين بسخريه يابجاحتك ياشيخه
نزل زين للاسفل وتفاجأ من رؤيتهم لكنه ابتسم فياسين لا يصعب عليه اي امر
____
__عند ياسين _
_كان يقوم باستفزاز حور جلس ووضع قدم علي الاخري روحي العبي بعيد ياشاطره اللي ذيك ياحببتي الناس وهيا ماشيه تخاف تدوس عليه
زين وهوا ينظر لحور والغضب يتطاير من عيونها سحبها الي صدره سيبك من الواد ده مالو الصغير الأوزعه دا بيبقا ليه جاذبيه كده لوحده
حور بحزن مزيف حتي انت وانا اللي قلت هتاخد حقي منه عوض عليا عوض الصابرين يارب
ضحك الجميع عليها وابتسم ياسين عندما رأي ابتسامتها يعلم ان حور عنيده ولن تسامح بسهوله وبثقه بس انا ياسين الهواري

 

قطع ضحكهم احد الحراس زين بيه في انسه بره عاوزه تقابلك
زين بستغراب قالتلك مين ؟
الحارس بموافقه ايوه سعتك اسمها مريهان
تعجب زين عند سماع الاسم تمام قولها تتفضل
“”””وبعدها حول زين نظره لياسين ففهم ياسين ما يدور في باله””””
_____
_”””عند تقي_
_ حاولت الهدوء وحكمت عقلها
فاستمعت لصوت انوثي وهوا ينادي برقه زين
تقي في بالها دون ان تنظر لمصدر الصوت يالهوي لو دا صوتها كدة امال هيا عامله ازاي ؟ونظرت ورائها بصدمه هوا في كده ؟؟؟؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك رد

error: Content is protected !!