روايات

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 البارت الثاني عشر

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الجزء الثاني عشر

جبروت ذئاب الصعيد 2
جبروت ذئاب الصعيد 2

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الحلقة الثانية عشر

رعد مزهول : هو ايه اللي بيحصل قتل ايه ومنظمة مين انتو اتجننتو ولا ايه انتو مش عارفين انا مين ولا ايه انا رعد السيوفي
اللواء بغضب : رعد اتكلم باسلوب احسن من كدا بس علي العموم انا مراعي اللق انت في
رعد ببرود : وبعدين ايه اللي انا استفدته بقي
اللواء : قولي يا رعد الحقيقة
رعد : حقيقة ايه يا سيادة اللواء ( ثم بصدمة و بهدوء ) انت مصدق الكلام دا عليا فعلا
اللواء بزعل : مكنتش ممكن اصدق عليك حاجة زي دي يا رعد لانك خادمت البلد دي كتير
بس لما يكون في تسجيل صريح منك وانت بتعمل كدا انت عارف احنا اهم حاجة عندنا الدليل و السيديهات دي الدليل
رعد : سيديهات انا عايز اشوف السيديهات دي
اللواء شاور لحسام : شغلها يا حسام
بلفعل شغل حسام ال سي دي
رعد بصدمة : ايه دا ازاي انا عملت دا كلة ازاي انا اكيد كان فيا حاجة غلط اكيد
اللواء : عرفت اننا كان عندنا حق
رعد قاعد علي اقرب كرسي وحط ايده علي راسه : مكنتش متخيل ابدا انها وصلت لي كدا بس معرفش ازاي دا حصل اصلا
(((في منزل السيوفي ))
فرحة خبطت بشويش علي باب غرفة فهد :: عمي انت صاحي
فهد : ايوا يا بتي صاحي تعالي في حاجة ولا ايه
فرحة بقلق : انا مش عارفة اقولك ايه حتي مش عارفة اعمل اي رد فعل بسبب ان رعد محلفني مجبش سيرة غير ليك
فهد بقلق : خير يا بتي قلقتيني رعد حصله حاجة
فرحة : لا بعد الشر عليه يا عمي بس رعد اتقبض عليه في المطار وهو جاي
فهد بصدمة قام وقف : كيف دا كيف ولدي يتقبض عليه وليه هما معرفينش مين دا
فرحة : وطي صوتك يا عمي ومتجبش سيرة لمرت عمي عشان رعد موصيني مقولهاش
فهد : طيب هو في المديرية دلوقت ولا فين
فرحة : اه يا عمي في المديرية روحلو وابقي طمني عليه بالله عليك
فهد : بوكي فين
فرحة : اكيد في اوضة
فهد : طيب روحي خبري عشان يجي معايا و عرفي انك امك متعرفش عشان متقولش لمنار
فرحة : حاضر
(((في غرفة امجد بيتحدث في الهاتف مع همسة )))
امجد بحب : تعرفي بحلم بليوم اللي هتبقي معايا وليا في امتي بقي الايام دي تعدي
همسة : يعني انت كلمت خالي
امجد : ايوا كلمتهم و اول ما جدي يقوم بسلامة هنيجي لخالي وعمتي نطلب ايدك منهم
همسة : هيبقي احلي يوم في عمري
امجد : شوفتي حكاية فرحة و رعد مين كان يصدق انهم ممكن يبقو لبعض علي اخر لحظة موضوعها مع زياد يفشل عشان بس تبقي لرعد
همسة : بس اختك دماغها ناشفة اووي عايزة تعاند وترفض الموضوع
امجد : اه سمعت انها قالت مش عايزة بس ساعة الجد غصب عنها هتوافق بس اللي نفسي اعرفة ايه اللي غير راي زياد فجاءة كدا
همسة : انا شكة انه عرف ان فرحة بتحب رعد فضحي عشان اخو
امجد : ما ظنش
همسة : ومال في ايه
امجد : حاسس في سر تاني يخص عمي مالك معرفش ليه
همسة : وانا شكيت في كدا وبعد كدا قولت لا لان يعني لوجي كانت بتحب محمد جدا وبعدين دلوقتي الكل بيقول اصلها بتحب زياد و كانت هتتجنن لما كان فرحة قرب و غير كدا زياد كان بيحب فرحة جدا دلوقتي برضو بيقوله بيحب لوجي وعشانها ساب فرحه بجد مبقتش فاهمة اي حاجة
امجد بضحك : ولا هتفهمي حاجة في ام البيت دا دا بيت عجيب اصلا
همسة بهزار : ولا اختك اللي ظهرت بعد عشرين سنه دي
امجد : اسكتي كله كوم ودي كوم تعرفي اني لحد الان مسلمتش عليها اصلا
همسة : لا والله بجد ليه كدا
امجد : لاني اختي اللي غايبة دي نفسي لما ترجع ابقي متاكد فعلا انها هيا احضنها ابوسها ابقي متاكد افرض حضنتها وبوستها ومطلعتش هيا ابقي شيلت ذنب وبوسته واحدة اجنبية عني
همسة بغيرة : وانت لو عملت كدا انا هدبحك اصلا
امجد بضحك : لا وعلي ايه الطيب احسن
(()في غرفة زين وليلي )))
زين بصدمة : كيف دا و ميتا
فرحة : من شوية
زين : يا دي النصايب اللي نازلة ترخ علي دماغنا الواحد يلاحقه من فين ولا من فين
فرحة : طيب وطي صوتك عشان ماما متسمعش وتروح تقول لمرات عمي
(((في الجنينة ريتا قاعدة علي احد الكراسي شارده حاسة نفسها غريبة عنهم محدش اتحمس بوجودها قرب منها زياد )))
زياد : قاعده لوحدك ليه
ريتا اتخضت : ها عادي
زياد : حسك حزينة يا وعد
ريتا : وعد
زياد : مش حابه اسم وعد
ريتا : لا ابدا بس مش واخده عليه قولي يا ريتا لحد ما اثبت اني فعلا وعد عشان متعشمش في حبال دايبة
زياد : حاضر يا ريتا المهم مالك
ريتا : لا ابدا مفيش انت اللي مالك حاسك مش مبسوط مع لوجي صح
زياد بحزن : لا ابدا مبسوط جدااا
ريتا شعرها نزل علي وشها رجعته لوراء وسرحت ثم قال لها زياد : شعرك حلو اوي علي فكرة نفس شعر فرحة
ريتا بابتسامة : ميرسي جدا ليك
زياد : مش هتتحجبي لان هنا في الصعيد لو واحدة مشيت بشعرها تبقي فضيحة
ريتا : لما اقتنع بلبسه اكيد هلبسة بس لازم عن اقتناع مش عشان بس الناس متتكلمش
زياد : ولبسك لازم تغيري انتي هنا في الصعيد مش في لبنان
ريتا : البس هحاول
زياد : ماشي ( ثم نظر لداخل المنزل لاقي فهد و زين خارجين ) رايحين فين
فهد : تعالي معانا يا زياد
زياد : علي فين كدا في حاجة ولا ايه
زين : اخلص يا زياد هنقولك
في الطريق
زياد باستغراب : طيب تمام جاي وراءكم اهو
ريتا لزياد : في حاجة ولا ايه
زياد مط شفايفة : الله اعلم اديكي شايفة اهو محدش راضي ينطق منهم يالا ادخلي جوه البيت بلاش وقفتك دي في الجنينة كدا لوحدك
ريتا : حاضر
(((داخل المنزل ))
منار : هو عمك وبوكي رايحين فين يا فرحة
فرحة بتوتر : الله اعلم
ليلي : خروجهم مع بعض دا مش مريحني
منار : ولا انا معرفش ليه قلبي وكلني علي رعد اووي
فرحة بخوف علي رعد بتكلم نفسة : يارب استرها معا يارب وخلهولي يارب وتبقي حاجة بسيطة ويجي معاهم بس اكيد حاجة بسيطة هيكون قبضين عليه ليه دا ظابط و مش اي ظابط
ان شاء الله خير
ريتا دخلت : هو في ايه يا جماعة بابا زين وعمي فهد مالهم كدا واخده معاهم زياد كمان
ليلي : مش عارفين يا بتي لسه هنقول والله معرفش في ايه
(((في المديرية ))
رعد : طيب هو انا كدا هيبقي ايه الاجراءت معايا
اللواء : طبعا اتوقفت عن عملك نهائي
رعد : عادي ميهمنيش
اللواء : وهتتحبس علي ذمة القضية
رعد : ايه هتحبس لا طبعا انا متحبسش
اللواء : رعد انت عارف كويس القوانين
رعد : بس يا فندم طيب سبوني اثبت براءتي انا برئ والله
اللواء : وانا حاسس بي دا بس للاسف مقدرش اعمل حاجة ليك
رعد : يعني بسهولة دي هضيع و هيضيع مستقبلي علي حاجة انا معملتهاش
اللواء : للاسف كل شي ضدك يا رعد
حسام : افعالك لوحدها بتثبت ان كان في حاجة غلط اصلا
رعد بيجز علي اسنانه : ازاي يعني حاجة غلط فهمني قصدك ايه مش فاهم
حسام : اصرارك انت اللي تسافر مكاني المهمة اصرارك انك انت اللي تخطط كل حاجة لوحدك اصرارك انك تقتحم المكان من غير اي نقاش ولا اتفاق مع بعض كل شي مرة واحدة كل شي باهمال
رعد مسك في فجاءة كان عايز يضربة لولا تدخل اللواء : رعد اثبت
رعد بعصبية : سامع اللي هو بيقوله
اللواء : قال ايه غلط مش دا اللي كان بيحصل منك
رعد : دا سببه حبي لشغلي مش عشان في دماغي حاجة
اللواء : بس شغلنا مش عايز اهمال شغلنا كل خطوة محسوبة علينا شغلنا الدقة في مطلوبه اي معلومة غلط اي حركة مش تمام في اروح ناس كتير
رعد : عارف الكلام دا كويس
ثم فجاءة دخل زين فجاءة : في ايه ممكن اعرف ابن خوي مقبوض عليه في ايه
اللواء : اقعد ارتاح يا زين باشا
زين بغضب : انا ولا هرتاح ولا زفت
اللواء : ابن اخوك مقبوض عليه في قضية قتل و انه رئيس منظمة كبيرة بنحاول نقبض عليها من زمان
زين : ايه رعد رعد يبقي رئيس منظمة ضد بلده ليه حضرتك مش عارفة مش عارف قد ايه بيحب بلده
اللواء : القانون ميعرفش الكلام دا القانون عارف الاثباتات وبس
زين : يعني في اثبات عليه
اللواء : اكيد لما مكنش هيبقي دلوقتي هنا
فهد : انت ايه اللي هتقولة دا
رعد : بوي عمي اهدو هما بيعملو شغلهم
فهد : شغلهم ايه هيا دي مكافئتهم ليك
اللواء : غصب عننا يا فهد باشا وانا بقدر الامكان هحاول اثبت براءتة لو فعلا هو برئ
رعد نظر له نظرة حزن : لو تمام يا خسارة
اللواء بزعل : قدر موقفي يا ابني
زياد : اجمد يا رعد وباذن الله الحقيقة هتبان
(((في منزل السيوفي )))
مالك بحزن : هو فين زين وفهد
منار : مش موجودين راحو مشوار في حاجة
مالك : المستشفي اتصلت بيا وقاله ان بوي مات
منار بصريخ : يالهههوي يا لهههوي يا عممي
فرحة جت تجري : في ايه يا مرت عمي
مالك : جدك مات
فرحة ببكاء : جدي جدي يا حبيبي
ليلي : في ايه
فرحة ببكاء : جدي مات
ليلي ببكاء : ان لله وانا اليه راجعون الله يرحمة طيب اتصل بي فهد و زين
مالك : تليفوناتهم مغلقه
ريتا : زياد معاهم كلمه
اتصل مالك علي زياد وفعلا رد : ايه يا عمي ايه بتقول ايه جدي لا اله الا الله
زين : في ايه يا ولدي
زياد بحزن : جدي اتوفي
فهد : ان لله وانا اليه راجعون
رعد مصدوم : جدي ( ثم نظر للواء ) ممكن احضر الدفنه والجنازة وبعد كدا هاجي اسلم نفسي
اللواء : طبعا دي اقل حاجة اقدر اقدمها ليك وابسطها كمان روح يا رعد والبقاء لله يا جماعة
رعد : شكرا يا باشا ( جم يمشو نادها عليه اللواء )
اللواء : رعد
رعد نظر له : نعم
اللواء : 48 ساعة بس و ترجع و ربنا معاك يا بني
رعد : وهحاول قبل المعاد دا كمان
زين : يالا يا بني
(((وفعلا الكل مشي متجهين الي المستشفي عمله كل الاجراءت و دفنه وقامو بالعزاء ))
بعد العزاء زين بتساءل : ناوي علي ايه
رعد : مش عارف يا عمي بس انا مظلوم
زين : اهرب يا رعد
رعد بصدمة : بس انا كدا بثبت علي نفسي الجريمة
زين : هروبك دا اللي هيخليك تثبت حقك
رعد : ازاي
زين : طول ما انت محبوس انت مش هتعرف تثبت انك مظلوم بس لما تكون بره السجن ممكن تجري وتعرف اللي عمل كدا وازاي
رعد : عندك حق يا عمي
جت فرحة : الحمدلله يا رعد انك جيت بسلامة انا من ساعة ما وصلته بعد الدفنة وانا مستنيا الناس تمشي عشان اعرف عملته ايه الموضوع اتحل
رعد : للاسف انا متهم في قضية كبيرة اوووي وربنا يسترها في اللي جاي ممكن اتعدم لو ما اثبتوش براءتي في اسرع وقت
فرحة بانهيار ونسيت ان ابوها واقف : ايه بتقول ايه اعدام مين انت ازاي بطل
هزار يا رعد هو دا وقت هزار
زين : للاسف يا بنتي مش بيهزر رعد مقبوض عليه في قضية هتودي وراء الشمس رعد يالا يابني اهرب قبل ال 48 ساعة ميخلصو
فرحة بصدمة : ايه يهرب ازاي هو ايه اللي بيحصل انا مش فاهمة حاجة
زين : زي ما قولنالك يا بنتي قاعد رعد اهني في خطر علي حياته هيتعدم فلازم يهرب عشان يثبت براءته
دخل فهد وسمع هذا الحديث : عمك عنده حق يا رعد
رعد واقف بينظر لدموع فرحة اللي عمالة تنزل مثل الشلالات : متعيطيش يا فرحة امسحي دموعك
فرحة : دموع عمرها ما هتنشف طول ما انت في الازمة دي
رعد : وانا مش عايز اشوف دموعك وافرحي اني و زياد واتجوزه
فهد : زياد كتب كتابه علي لوجي و خلاص فرحة مبقتش من نصيبة وجدك الله يرحمة مواصينه انك تتجوز انت فرحة
رعد بصدمة علي فرحة علي حزن مشاعر متلغبطة : ازاي دا وامتي وليه سابها امتي حصل الكلام دا
فهد : مش وقته يا ولدي الحديت دا بس لما تخرج من النصيبة اللي انت فيها نبقي نتكلم في الموضوع دا
رعد : كان نفسي اسمع الخبر دا في ظروف احسن من كدا لاني ولاول مرة بقولها كان نفسي اتجوزك وتبقي ليا بحبك يا فرحة ( ثم نظر لرعد و فهد ) اسف اني قولت كدا قدامكم بس حاجة كان نفسي اقولهالها قبل ما امشي ومش عارف مسيري هيبقي ايه هرجع تاني وهقدر اقولهالها ولا لا انا اسف يا عمي زين سامحني
زين : انا مسمحك يا ولدي دي يعتبر خطبتك دلوقت
فرحة بجراءه : بابا انا عايزة ابقي جنب رعد في الازمة دي رعد محتاجلي لازم ابقي معا
فهد : تبقي معا كيف يا بتي دا هيهرب وهيتبهدل وانتي مش مراته انتي خطيبته بس يعتبر
فرحة : سهلة نتجوز و اهرب معا هو محتاج حد يشجعه
زين : انتي هتقولي ايه يا بتي
فرحة : بابا عشان خاطري وافق
رعد : فرحة ازاي
فهد : زين
يا تري ايه اللي هيحصل!

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جبروت ذئاب الصعيد 2)

اترك رد

error: Content is protected !!