روايات

رواية كان حبا الفصل السادس عشر 16 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل السادس عشر 16 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت السادس عشر

رواية كان حبا الجزء السادس عشر

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة السادسة عشر

صدمات متتالية
ظلت واقفة مصدومة من موقف ياسين الذي أخذ الطفلة الصغيرة ودخل إلى المكتب
كانت عيون اخرى أكثر صدمة منها تراقبه بدهشة مسلطة عليها وعيونها مسلطة على الباب
عادل بصدمة إنت هنا بتعملي ايه
استدارة إليه وهي ماتزال تحت تأثر الصدمة
أستاذ عادل عادل
عادل أنسة سمر إنت هنا بتعملي ايه
خاطبه هو بصوت شبه عنيف
أكيد بتشتغل
بنبرة هادئة أنسة سمر لوسمحتي قهوتي
ارتبكت وهي تخفي احراجه أن
حاضر يا فندم ثواني وتكون عندك اسفة
ياسين ببتسامة لطيفة شكرا
استدار إلى عادل المتسمر مكانه هو يتابع خطواتها حتى اختفت
زفر بعنف بلهجة حادة اتفضل يااستاذ عادل نظر عادل إليه باهتمام وهويرسم الجدية على ملامحه
هي الآنسة سمر بتشتغل هنا
انا كنت بدور على طريقة توصلني لها أصلها اختفت فجأة انتابه ياسين له
هويحاول أن يامالك نفسه ممكن تدخل قالها بحدة واضحة ودخل
ليدخل عادل خلفه وهومازل لم يستوعب الأمر بعد
جلس هويراقب بعيون حادة كعيون الصقر
ظل عادل شاردا
ياسين خير يا أستاذ عادل هوفيه مشكلة في المصنع
عادل : لأ ياحاج ياسين نظرفيه ثم نظر في الباب الذي فتحته ودخلت بعد الاستاذان تحمل قهوته التي تعود على شربها منذ مجيؤها
إبتسم وهي تقترب منه بستحياء لتضع فنجان القهوة أمامه
متشكرا

 

 

 

نظر في عادل الذي يراقبها منذ دخولها بعيون تفضح مابداخله زمجر بغيظ لينسكب وهي تضع الفنجان الثاني أمام عادل
انا ميش عارفة قهوتك ياستاذ عادل عشان كداه عملتها زي قهوة الأستاذ ياسين بيه
ياسين بغيظ وغيرة الأستاذ عادل مابيشربش قهوة الدكتور منعها عليه
ارتبكت وهي تحملها اسفة والله ماعنديش فكرة وخرجت مسرعة قبل أن تنتبه لملك وهي تعبث بجهاز المحمول جحظت عينها بصدمة وهي تهمس تعالي يلا يلا لم تنتبه الطفلة لما تقول من كثرة اندماجها في اللعبة
ياسين : بنبرة فيها الكثير من الجدية الفتعلة وقف عندك ليه يا أنسة سمر
خرجت مسرعة
بينما عادل كان مصدوما من تصرفات ياسين
ياسين هادي جدا خير استاذ عادل جاي لسه
عادل كنت عاوز ابلغك بغياب الآنسة سمر
إنت ماقالت ليش انها بتشتغل هنا
إبتسم ياسين بسخرية لاذعة كنت عايزين ابلغك ولا أخذ إذنك يا أستاذ عادل في موضوع ماخصكش
ولا انا غلطان
تفحصه بعناية فائقة
عادل انا طول فترة غيابها بحاول اوصل لها معرفتش وجيت عشان تساعدني في الوصل ليها بس ماتوقعتش القيها هنا
ياسين الذي أشطاط غيظ وكتمها في نفسه هو الموضوع مهم لدرجة دي
عادل بتوتر من نظراته وكلماته المبهمة أصلي كنت عايزها في موضوع شخصي
ياسين ::وضع فنجانه بعنف هو يحدجه بنظرات نارية
هو ممكن اعرف الموضوع الشخصي داه بخصوص إيه يعني لو مافيهاش احراج
توتر عادل أكثر هويمسح بعض حبات العرق التي تصببت على جبينه
هو الحقيقة يافندم كنت عايز اتقدم لها
ياسين الذي كتم براكين غضبه واطفىء نيران غيرته قبل أن تخرج وتحرق الأرض ماعليها وهويستغفر
استغفرالله العظيم

 

 

 

اكمل عادل مدعيا البلاهة والعفوية أصلها من اول ماجات للمصنع وانا براقبها وتأكدت من أخلاقها وطيبتها دي انسانة متربية وبنت ناس والواحد يأمنها على شرفه وتربية ولاده
ثار ياسين أكثر ود ليقوم ويسحب لسانه الذي يتحدث عنها ويقطعه
نظر في ملك وهويبتسم بخبث ومكر يتطايرمن عينها نظرفي عادل بعيون نارية تتطاير منها الشرار
ملك مكن تروحي عند ماما تندهي عليها
ملك ببراءة حاضر ياعمو وخرجت مسرعة
نظر عادل باهتمام لطفلة
ياسين بمكر حلوى صح
عادل جميلة
ابتسم ياسين بخبث شبه امها تماما مالحظتش داه
دخلت سمر إنت طلبتني يافندم
صعق عادل
إبتسم ياسين أنسة سمر اطلبي الأستاذ هاني خليه يجي يتري عملتي ايه في اميل الشركة الفرنسية
سمر بجدية رديت عليهم مستنين قرارك النهائي
أشار لها بأن تتصرف
نظرفي عادل المصدوم بتشفي وهويتمتم أهو عشان تبطل هبلك
عادل هي متجوزة وانسة
زفر ياسين الهواء بخنقة واضحة وهوينظر اليه
لا أنسة سمر

نظرفيه بتشفي هويخفي بسمة ماكرة تطل من عينه
ظل محافظ على إبتسامته ناظر إليه
مالك يا أستاذ عادل
انت ماكنتش تعرف ان عندها بنت مسؤلة عليها قام عادل مشوش الذهن لا معرفش استأذن انا اصلي عندي مشوار مهم إبتسم ياسين بخبث اتفضل يا أستاذ عادل
عادل الذي لم يعرف مالذي حدث له خرج وهو لا يبصر الأشياء من أمامه ليجدها جالسة خلف مكتبها وطفلة أمامها جالسة على حافة المكتب متضمرة طب ياماما كنت خلتني جوه كنت قربت اوصل لنهاية اللعبة وفتح الكنز
لذغت خديها بمرح خلاص ياملوكة بلاش عند عيب كداه هنا مكان شغل
ملك ياماما أنا حبيت اللعبة اكمل البارتي و
سمر بحزم لا ياملك انا وصيتك ايه
ملك ماما ارجوكي
نظر فيهما عادل بلاوعي ونصرف في صمت
خرج على أثره
ياسين الذي شده الفضول هويتفحص الباب ليجدها يغادر يجر أذيال خبةامله بينما على الطرف الآخر فتنته تضم طفلتها إليها وهي تهمس لها عيب داه ميش مكان الجلوس ياملك
ملك بتذمر طب ليه يا ماما انا حتى وزني خفيف
سمر ملك حبيبتي عيب
ملك ماما حبيبتي خلاص ماتزعليش وهي تعانقها
استدار للتأكد مما يسمع نظر فيهما بطريقة لاتدعولشك انها ام وابناتها
ياسين الذي راقب تحركاته حتى اختفي وأفرج عن تنهيدة كانت تكتم على انفاسه
طال عناقها تأملها خلسة على نفسه همس هوينظر إليهما يابختك ياملك خرجت من احضانها وهي تضعها لتركد نحوه وتعانقه ومن غير مقدمات تسللت رائحة عبيرها المتبقية على ثوب الطفلةالي إلى أنفه لتدغدغ حواسه استنشقها في البداية بنهم ووسوس له الشيطان بتلذذ بعبيرها لكنه سرعان ما استفاق ونهرنفسه هوبعد الطفلة واستغفر ربه طالبان الصفح والمغفرة
ادخلي ياحبيبتي المكتب كملي اللعبك إنتظر حتى دخلت ملك بصوته الرخم أنسة سمر انا ميش عارف.
ازي اطلب منك طلب زي داه مسح حبات العرق المتناثرة على جبينه
أكيد داه من

 

 

 

 

مصلحتك كمان أنا ميش هاين عليا تتحاسبي عند ربنا على حاجة
نظرت إليه بخوف لا انا خلاص ناويت البس الحجاب انا بس ماعنديش لبس يتناسب معاه عشان كداه كنت عايزة تستاذنك أخرج قبل انتهاء
دوام
قاطعها بفرح يتطاير من عينه لو محتاجه مساعدة أنا ممكن اكلم
قاطعته بإحترام لأ شكر أنا شوفت محل محجبات قريب من هنا سهام تعرف صاحبة المحل حتجي معايا عشان تعملي خصم وسدد ثمن بتقصيط كمان
ياسين يعني بجد ياسمر حتلبسي الحجاب
سمر ايوه
ياسين طب بلاش تحطي برفاه كمان دي مكره والنبي نهي عنها في حديثه الكريم الذي قال فيه عليه الصلاة والسلام (اذ خرجت احداكن الى المسجد فلا تقربن طيبا)
د وهي خارجة لمسجد عشان تقابل ربنا في بيته نهى عن التطيب والتعطر
فاذ كان التطيب والتعطر محرم عليها وهي رايح للمسجد فان خروج المراة به لغير المسجد اولى بالتحريم
وانا والله مابحبش اشوفك بتقعي في اي منكر
أنا ميش قصدي والله بس النهي عن المنكر وأمر بمعروف فرض على كل مسلم اتجاه اخوه المسلم
تنهدت هي تتفهمه مايرمي إليه
مدام حرام بخجل. خلاص ميش ححط انا حتى بحط مزيل عرق بس ميش يعني بتعطر
ياسين المحرج انا ميش قصدي احرجك والله بس لا حياء في الدين يا أنسة سمر الدين نصيحة انت والله لكي ميز
وصلت دارين لتقطع جملته بمرحها وجنويها السلام عليكم ياحاج يس وهي تقبله أطرقت عينها مبتعدة بهما عن هذا المنظر التي لاتعرف لما لا يروق لها ولا تهضمه بتاتا
وحشتني يا حاج ايه مخاصمني ولا حتى اتصال
إبتسم بإحراج لم يتعود عليه من تصرفاتها اهلا يا دارين أكيد خلصتي الرسومات مادام جاي فرحانة وتتنططي كداه
دارين بمرح تحفه ياياسين ميش مصدقة اني انا اللي عملتهم تعالى ندخل نشوفهم
وصل الأستاذ هاني
السلام عليكم
ياسين ودارين معا وعليكم السلام
ياسين : قدمت ملف الصفقة
هاني ايوه زي ماطلبت آخر ملف تقدم وقفلت السجلات
عملت ايه في الملف اللي ضاع
نظرت فيهم سمر بذعر وعيونها تتجمد بهما الدموع تكابر لاخفاءها
تسللت عيونه المتلصص إليها وهويستغرب حالة الخوف التي سكنتها لينفطر قلبه إلى نصفين لأجلها تنهد بصوت مسموع غير أبها ولامنتبها لمن يقف أمامه
نظرت فيه دارين وهي تتابط ذراعه
نظرت

 

 

 

 

دارين تعالى ندخل عشان نناقش الموضوع بحرية أكثر وهي تنظر لسمر التي تحدجها بنظرات كلها سخط ابتسمت لها بمكر وهي تسحب ياسين
جلست على كرسيه الجلدي بتثاقل وقلة حيلة
فهي تعتقد انهم يشكون فيها تنهدت بحزن هي تنظر لباب
بينما في الداخل كانت دارين تضيف لمسة مرحة على المكان ماكنتش أعرف إنك فتحت فرع حضانة وهي تنظر إلى ملك المندمجة في اللعبة
ياسين الذي حيرته نظرتها الحزينة جلس هو يتجاهل ماقالته دارين
إنت إيه رأيك يااستاذ هاني اللي سرق الملف هيدخل المناقصة
هاني : اكيد ناي يدخل ضدنا واخرتها ح يكتشف بس انا خايف من الإجراءات اللي بتاخذ في الحالة دي خصوص انه ماعندناش الأصل لو حب ينقاضينا
دارين يعني مجهودنا يتسرق وفوقه نتجرجر في المحاكم كمان ماتتكلم ياياسين
ياسين داهو القانون محنا ماعندناش دليل يثبت أن الملف استرق
هاني انا مستغرب ازي مابلغتش لحد دلوقتي
ياسين “:وتهم مين هوماسبش وراه اي إثر الكاميرات كانت معطلة الآثار البصمات مافيش غير بصماتي
دارين :إنت عارف ان عاصم الصاوي انسحب من المناقصتين وقدم تنازل بحجة فارغة
ياسين : انت عارفة ظروفه وخلافه القائم مع والده من يوم ما خرج بشركة الخاصة انفصل عن الشركة الأم
أكيد ميش هيقدر على تكلفة المشروع
هاني : بس داه كان لازم يحدد قبل دخوله المناقصة
دارين :عاصم الصاوي ميش سهل واكيد بيدور على مصلحته ميش مهم مع مين
ياسين احسني الضن يابشمهندسة
نظرت فيه بضيق واضح
بينما سمر كانت لاتزال شاردة ليخرجها من شرودها صوت وصول اميل تفحصته بجدية وهي تبتسم ردت عليه بسرعة رهيبة لتنسخه وتحمله وتتجه إلى ياسين بفرح مفرط كفرح طفلة نالت جائزة امتياز من طرف معلمتها طرقات خفيفة متناغمة تطرق على باب قلبه وليس على الباب بلهفة عاشق اذن لها بدخول وعيناه لاتحيدان عن الباب الذي وفتح فتهللت أسريره فرحا
زاد جنونه وهويرى رسم تلك البسمة مرسومة على شفتيها
وبلهفة وصل الاميل من الشركة الفرنسية وافق على كل شروطنا
هي تضع الورقة أمامه انا رديت عليهم وطلبت مهلة عشان تحدد موعد يتناسب توفق مع ظروفك يافندم
نظرت دارين إلى هالة الفرح بادية عليه لتأخذ الاميل وتتصفح
مبروك ياياسين الشراكة دي حتفتحه لك آفاق كبيرة
إبتسم أكثر وشك حلوى أوي عليا
نظرت دارين لتلك الواقفة تطير فرحا
قصدك على الشركة

 

 

 

 

استفاق من شروده ايوه يادودي لملمت ابتسامتها الغبية ونادت على ملك
ملك يلا لازم نغادر
دارين بمكر لس وقت الدوام ماخلصش
يا أنسة
سمر هي تسحب يد الطفلة بحدة انا استأذنت من الاستاذ ياسين بيه
انفجرت دارين في موجة من الضحك احرجتها الكل زفرالهواء بعنف وهو يتتبعها بعيونه كصقر حتى خرجت
ميش كداه يا دارين احرجتيها والله
هاني : استأذن انا وخرج
دارين الغارقة في الضحك ماهي الجملة مشكلة الأستاذ ياسين بيه
ياسين بغيظ ايه اللي بيضحك فيها
دارين وهي تكتم ضحكها بصعوبة هي متغاظة مني ليه
جحظت عينها دارين
هزت راسها بنعم
في النادي
تجلس منذ ساعات ماجدةوصفية ام سرين يتجادلن أطراف الحديث وسرين تراقبهما بصمت مدروس
ماجدة”:احنا لازم نتعرف على بعض الصراحة يامدام صفية انا حبيت سرين وكأنها وحدة من بناتي
صفية: وهي كمان ياماجدة هانم مابتبطلش كلام عنك وعن جمالك واناقتك وذوقك الراقي انا بديت اغير من حبها لكي ضحكت ماجدة:وهي تنظر بمكر لسرين القلوب عند بعضها وانا حاس اننا نتفق ميش كداه يادكتورة سرين
صفية دكتورة ايه خلاص نشيل الالقاب
سرين وهي تبتسم اكيدا ياماما دي طنط غاليا عليا اوي اوي
ماجدة :اكيد حتشرفونا على الغداء بكره عشان نتعرف على بعض الصراحة يامدام صفية انا زي ماقالت لك اناعندي ولد واحد وعايزه يستقر ويكمل نص دينك هي ترفع نظرها في سرين ونفسي ألقي بنت الحلال اللي تستاهل أصلي كل مايفتح معها الموضوع بيتهرب ميش عارف شباب اليومين دول بقو خايفين من الجوز ليه
سرين ماهو مسؤلية ياطنط ميش مجرد علاقة وخلاص دي ارتباط وثيق بين انينا لعمر كله
عشرة وولاد لازم تضمني لهم مستقبلهم وتضمني انهم ينشؤ نشأة سليمة
الحياة بقت صعبة محتاجة لقرارات صحيحة مدروسة بعناية من كل الزوايا يعني الوحدة لما تجي تختارشريك حياتها لازم تشوف نسبة التوافق معه قدايه عشان تختارصح لازم توازن بين العقل والقلب
ماهي الجوزت اليومين دول نصها بتنتهي عند باب المحاكم عشان التسرع والجري وراء الرغبات والكلام المسلسلات الرويات الخايبة اللي كلها بتتكلم عن الحب والعبط
مافيش علاقة بتنحح بدون اسباب والحب في حد ذاته علاقة لازم لها اسباب عشان تنجح
انا شيفه ان حكاية الحب دي قبل الزواج قصة ملهاش وجود
الحب الحقيقي يجي بعد الزواج عشان كداه ربنا بينزل مودة ورحمة
ماجدة : أهو والله هويقول كداه كمان أكيد وحدة في جمالك ورقتك وثقافتك مستحيل تكون لس ميش مرتبطة
صفية : والله ياماجدة هانم كل بيتمنها بس هي اللي معاندا ميش عارفة بتأجيل الموضوع ليه رغم أن كل إللي تقدم لها ناس محترمة لاد ناس مراكز وقيمة كل البنات تتمناهم

 

 

 

 

ماجدة ببتسامة عذبة أكيد ربنا رايد لها الأحسن
سرين بخجل هو النصيب لس مجاش
ماجدة :ح يجي أن شاءالله احلى نصيب في الدنيا
في شركة عاصم الصاوي
كان يجري اتصال هو يقول انا كداه عدني العيب نفذت المطلوب مني
ساعة ويكون حقي في البنك المركزي
ماجد:اكيد هوكلام عيال خمس دقائق والشيك حيكون في حسابك انت ميش عارف انا سعيد قد ايه بخبر داه أنا ناوي احتفل بمناسبة السعيدة
عاصم بقهقةشريرة خلي عندك شويت صبر لحد ماترصى عليك المناقصة
وصل محمد الذي سمع جزء كبير من حديثه
ليفتح الباب على مصرعيه
تافف عاصم وأغلق الهاتف معلش يابشمهندس في موضوع طارءكداه لازم اعالجه
استدار لمحمد وكله غضب زفر بعنف ميش فيه باب بطرق يابشمهندس ولا خلاص نسيت الاتيكيت والآداب الاستاذان
محمد بغضب : إنت اتفقت مع ماجد على ياسين
عاصم بعجرفة ايه الكلام التافه داه اتفقت مع وعلى هوانا مشغل عندي تلاميذه أغبية
محمد بعنف سؤالي واضح
عاصم :وهويقف قصدك سؤالك غبي انا ميش حليم ولا بعترف بصبر في قانوني يامحمد
الشغل مافيهش عواطف واحد غبي وعايز يشتري بيعة خسران اقوله لا داه سوق مافهش لا حبيبي ولا صحبي انا داخل ضد ابويا هويبتسم بشر ولوكان قابل لبيع أبيعه عادي. ماهو بيطحن فيا عادي
جاي تعرف ايه
محمد بصدمة بعت صبحك
ضحك بشر يتراقص في عينه بعت صحبي ايه الكلام الغبي داه خلي الصحوبية على جنب مالهاش دعوى بشغل
أنا عملت صفقة مافيش فيها حد خسران كل واحد أخذ اللي ريحه
شوف الحاج كان عايز ينتقم من نسيبه وابن خالته رغم أنه ربنا أمر بعفو عند المقدرة
وبصلةالرحم ومع ذالك سعي في تدميره والافلاسه
يعني بعربي الفصيح مادنيش المناقصة محبة في الله فرسه وانتقم منه كفاية
داه الخصام ثلاثة أيام ولوكان أكثر يبقي فجر وفتري
ماجد عايز يغيظ وينتقم من ياسين اللي ماكل حق مراته وحاقد عليه من زمان
اعمل ايه انا وسط العيلة المتناحرة دي
اهو خدنا من داه وشلنا من داه عشان يرتاح داه وداه
اهم شفيو غليل هم خليهم ينتبه وفوق من لعب العيال والانتقام الغبية دي
احتدت نبرة صوته
أنا ميش مخلب القط اللي يخربش بيه ياسين ولاغيره انا عاصم الصاوي اللي اعاوزه اعمله
نظر فيه محمد بسخط وخرج تاركا له المكان

 

 

 

 

إبتسم بخبث هوياخذه هاتفه ويتصل اهلا يا هايدي ازيك
في أحد المحلات الخاصة بثياب المحجبات
كانت تختار بعض الثياب هي وسهام
طب ايه رايكم في داه
سهام هي تنظر لملك ليقولا معا ميش بطال
صاحبة المحل لا يا سهام داه طالع يجنن عليها
ابتسمت خلاص انا اخذ داه
سهام : داه كمان
انحنت هامسة انا ميش هقدر أخذ الاثنين ياسهام
صاحبة المحل :الله حلوين أوي يجنن والله كل قطعة احلى من الثانية
سهام وهي تبتسم حطيهم لاثنين يامها
سمر سهام
سهام هي تبتسم انا حدفع ثمن واحد وانت واحد
في بيت ياسمين
كانت تتصل بطارق
اهلا ياطارق وحشتني ياحبيبي
طارق :ازيك ياياسمين ازي الولاد وزي ماما هي كويسة
ياسمين : الحمدالله كويسة إنت ازيك اخبارك ايه ياحبيبي أوضاعك تحسنت
طارق طارق : الحمد الله ا هو عايشين بنعافر لحد ماربنا يسهلها
ياسمين:لس ماضبطتش امورك ياطارق
طارق: العيشة ميش سهلة ياياسمين هنا محدش بيسأل عن حد كل بيجري وبفكر في نفسه بس كل حاجة بثمن على قد مابتجري مش بتلحق الحياة صعبة اوي الغربة في حد ذاتهاجحيم ولله وحشتني مصر أرضها وسمها نيلها بحرها وتربها وناسها شوارعها وزحمتها حارتها رحتها بيوتها كل
ياسمين؛حنت ياطارق
طارق انت ازي مستحمل كل الوجع داه طول السنين دي
ياسمين: يمكن عشان معايا ايهاب والولاد بنسوني غربتي ويهون وحدتي متجوز ياطارق
طارق بدهشة ثم يطلق ضحكة مدوية على كداه العروسة جاهزة
ياسمين :اثنين
طارق:ضحك أكثر والله عمري مافكرت في التعدد انا اختزلت نساء الدنيا في سمر
لوت صفاء ثغرها بتهكم
أشارت لها ياسمين أن تصمت
ياسمين: لس بتحبها ياطارق

 

 

 

طارق : بتنهيدة قوية سمر بنتي قلبي اللي مربياها على أيدي انا عارف اني ظلمتها وجيت عليها اوي
هي عمرها ماوقفت قدامي وقالتلي لا يمكن انا بعقبها عشان
ياسمين :كمل ياطارق عشان حاسس انه ممكن قلبها يتمرد عليك ويحب غيرك
طارق عارف اني اناني يمكن حتي تعتبرني مرض بس
ميش عايزها تحب غير حتى لوكان ابني ابنتي ميش بنت اخوها
ماكنش لازم تفكر تحطني في المقايضة فففف انا لآخر لحظة وانا متاكد انها حتخترني انا
وانا ياياياسمين والله ماكنت احرمها من البنت ولا كنت حسافر من غيرها بس گنت عايزها ترضي غروري وتكذب عليا وتقولي انت الاول والاخير مافيش بعدك مافيش غيرك
بس هي صدمتني وطلعت انا الوحيد الاهبل اللي ميش فاهمها
الكل كان متأكد من انهاحتختارهي وضحى بيا
رغم اني مافيش حد في الدنيا حيقدر يحبها زي
ياسمين :ارجع لها ياطارق ماانت اللي سبتها سمر طيبة وعمرها ماحبت غيرك ماانت لس بتحبها ميش حتحب غيرها
جحظت عيون صفاء

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)

اترك رد

error: Content is protected !!