روايات

رواية لقاء القدر 2 الفصل الثاني 2 بقلم لمياء نبيه

رواية لقاء القدر 2 الفصل الثاني 2 بقلم لمياء نبيه

رواية لقاء القدر 2 البارت الثاني

رواية لقاء القدر 2 الجزء الثاني

رواية لقاء القدر 2 الحلقة الثانية

– يالولو تزعليني طب يلا
الاء :يلا فين
جون :اوضتنا
الاء :لا
جون يقرب ليها ويمسك شعرها بقوه:مفيش حاجه اسمها لا لما اقولك يلا تبقي يلا الاء وقعت عنيها علي مسدس تاخده وتنظر لجون ليبعد جون عنها
جون :نزلي المسدس يا الاء
الاء:لا هقتلك حرام عليك انا معملتش فيك حاجه لي تعمل فيا كدا
جون يخرج هاتفه بدون أن تراه الاء ويرن ثم يكمل :نزلي المسدس ونتفاهم
الاء :لا لازم تموت وتشد الاء ثم تأتي لتضغط علي زر الامان إذا بشمع يأتي ويأخد منها المسدس
الاء تجري عندما تصل للباب يقوم جون بإطلاق طالقه علي الباب لتقف الاء علي الباب وتلتفت ثم تقع مغشي عليها ليجري عليها جون ويشاور بسمه بالخروج ويطلعها الي غرفه نومها ويضعها في السرير وينظر لها فيرمي بعصايته ويبدأ في فك ازرار قميصه
عند تميم
اللواء محمود :تميم المهمه دي لازم حد معاك علشان تقدروا ليها
تميم : يافندم انا ممكن اطلع المهمه ولوحدي عادي
اللواء محمود : مفيش نقاش يا تميم لازم حد معاك
تميم :يافندم لو حد معايا ف الرائد محمد انسب حد
محمود:بس انا اخترت كفاءه احسن
تميم :مين يافندم
محمود :ادخلي
لتدخل حور وينظر لها تميم ولتذهب حور للكرسي الخالي لتجد نفسها أمام تميم لتحدق به وهو الآخر
محمود :اقدملكم ياجماعه الرائد اول حور مراد وبص لتميم واللي هتبقي شريكتك في المهمه ياتميم
تميم :شريكتي دا مستحيل يافندم
حور :ايوا يافندم انا عمري ما اروح مهمه مع شخص زي دا
تميم :حوش انا اللي عاوز اروح مع كائن زيك
حور :كائن اي انت تطول تروح مع الرائد حور
تميم :وحده مبتعرفش تسوق مبالك لو راحت مهمه زي دي هتعمل اي دي هتكشفنا يافندم
حور :واحد مبيعرفش يسيطر علي غضبه و عامل فيها سيد باشا هيفشل المهمه
محمود بزعيق :سكوت اي يا بشوات بتتخانقوا انا قولت اللي عندي المهمه هتعمل الاسبوع الجاي وشكل الاطفال دا مش في المهمه فاهمين
تميم وحور :بس يافندم
محمود:كل واحد علي شغله يلا
يطلع حور وتميم وينظر محمود لهم هو و خيري (مساعد محمود )تفتكر هينجحوا سوا يا فندم
محمود :خدها مني كلمه هينجحوا و تقريبا هنحضر قراه فتحه قرايب
خيري يضحك
عند تميم يروح لحور
حور تنظر ليه باستغراب :اي جايبك هنا
تميم :بصي يا حور فكره اني اطلع معاك المهمه مستحيله
حور : اعتذر عنها ومتطلعش سهله اهي
تميم بعصبيه :انتي اللي هتعتذري فهمه انا مش هشيل عبئ واحده في مهمه خايف ليحصلها حاجه
حور تقف :محدش قالك شيل حاجه يا تميم اتفضل اطلع بره
ينظر لها تميم و يجز علي علي سنانه:هطلع وليكي حساب ويتركها
صافيه وهي صديقه حور في العمل :حد يزعل القمر دا منه
حور :قمر اي دا عايز القتل
صافيه :حور متعرفيني عليه
حور مسكت السكينه اللي علي مكتب صافيه :مهو انتي اللي مكانك المطبخ والجواز اي اللي انت عملاه في المكتب دا
صافيه :اي بأور البزنجان خيري لو جه وملقاش الغدي هنتشاكل تاني ومش هيشغلني
حور :طب يلا.انتي وخيري بتاعك
صافيه :ما تيجي تساعديني يكش تسعدي و تجوزي الحليوه دا
حور :تصدقي كنت هساعدك بس بعد الحليوه منش مساعداكي
في قصر يزن
حور :بس يارحمه ودا كل اللي حصل
رحمه :بس ياحور دا مقلكش بحبك حتي
حور :يمكن خايف وخصوصا أن هو صاحب اخواتي و ابن طنط وعد يعني يعتبر ابن خالتي
رحمه :انتي كدا بتجازفي
حور :ربنا يستر تخبط حور الام وتدخل
حور الام :اتفضلوا كيكه حور اللي عملاها
رحمه :اكيد بمساعده الشيف حور
حور الام تضحك :تسلميلي يا رحوم ها قررتوا اي
رحمه :ياطنط لي فنون جميله وحشه انا عوزاها
حور الام :علشان انتي هتبقم دكاتره زي القمر
رحمه:حاضر ياطنط اه صحيح حور بما أن عبد ميلادها بكره جبتالها اي
حور الام:دا سر
ولتخرج حور
في الشركه
أسر كان بيشتغل تدخل السكرتيره
سكرتيره بدلع :أسر مش هتفطر
أسر من غير النظر إليها : أسر بيه ولا مش هفطر اطلعي يا ساره
تنفخ السكرتيره وتطلع
ميسره:اي مش راضي
ساره ‘بيتقل عادي
ميسره :انتي عارفه مين ممكن يجبهولك
ساره :مين
ميسره :حبيبه
ساره :بس احنا مبنطقش بعض هحاول
عند يزن
يزن :عز المندوب البريطاني قال جاي كمان يومين تفتكر هيوافقوا بشروطنا
عز :اه هيوافقوا اه صحيح حور عندها اي
يزن :عاوزها طب مع اخوها بس مش هترضي
عز :هخلي سامر يكلمها بكره في عيد ميلادها
يزن :يااه ياعز الواحد مش مصدق أن حور هيبقي عندها ١٨سنه العمر بيجري وكبرنا
عز : قول علي نفسك يا يزن
يزن :طب يلا نمشي
عز :يلا هجيب حبيبه معانا
عند الاء فتحت عينها واكتشفت اللي حصل
الاء قعدت وضمت رجليها وبدأت تعيط ولكن تذكرت زكريات وهي صغيره فتحت عينيها :يزن مصر
فتقوم وهي تشعر بالالم لتقوم بالاستحمام وترتدي وتبدأ في تحضير خطه لتفيذها في اليوم المقبل ثم تدخل الي غرفه في هذا البيت وتقفلها علي نفسها
في صباح يوم جديد
يحيا قصر يزن بوجود مناسبه ف صغيرتهم تتم اليوم ١٨ عام
حور الام :تميم روح أعظم صحابك انت وعدي واسر
تميم واسر وعدي :ماما احنا مش صغيرين
حور :يلا ياولد منك ليه
ينصرف الجميع
وعد :براحه علي العيال يا حور العيال كبروا
حور :ايوا كبرونا معاهم امال فين حبيبه
وعد :عند حور
حور :وسامر وعز
وعد :عز مع صحابه وسامر بيلبس
حور :طب يلا نكمل علشان نخلص الوقت بيجري
عند الاء
الاء :فاطر
فاطر :نعم يابنتي والله ما في أيدي حاجه
الاء :ممكن طلب
فاطر :افندم
الاء :هاتلي مخدر بسرعه لاني مش قادره انام وعندي وجع
فاطر :حاضر
بعد وقت جاب فاطر اللي طلبته الاء
الاء :شكرا ودخلت المطبخ وكدا يبقي نلعب سوا لحد اما اشوف هطلع من هنا ازاي
وبدأت في تحضير الطعام جون جه وقف استغرب
جون :اي اللي بيحصل
الاء قربت ليه ولفت دراعها حول رقبته:اصلي مش هلاقي حد يحبني زيك وبصراحه بقا دا الوضع انا خلاص بقيت مدام مروان اقصد جون يضحك جون
جون: وانتي مش هتلاقي حد يحبك زي واي الجمال واللبس دا كانت الاء ترتدي لبس قصير
الاء :مش انت جوزي حبيبي
جون يضحك:واي الدلع دا كله طب يلا اول ما يمسك ايديها تشعر حور برعشه ونفسها ينقطع فتبعد الاء يد جون عنها
جون :اي دا في اي
الاء :الغدي الاول مع أن الدنيا بدأت تليل وبعدين نشوف الباقي
جون :تمام يا لولو
الاء :حبيبي غرفت ليه الاء وجلسوا علي السفره
جون بدأ ياكل لكن لاحظ أن الاء مبتأكلش
جون:مبتاكليش لي ياحبيبتي
الاء :حبيت اني اتفرج عليك شكلك حلو وانا باكل غير كدا حسا اني دايخه ومش عاوزه اسم ريحه اكل
جون ابتسم :بجد
الاء :هكدب في العيا بس بتضحك لي
جون :هقولك بعدين بس يلا
الاء :يلا فين
جون :فوق
الاء :اه طبعا يلا وفي نفسها هو الدوا مشتغلش لي
طلعت الاوضه وقعدت علي السرير يبدأ جون بقلع القميص تبدأ الاء تشعر بالخوف وعندما يقترب منها يقع مغشي عليه تقوم الاء بتفتيش ملابسه حتي تلقي مفاتيح الخزنه والبيت تاخد جميع المفاتيح وتجيب صابونه محضراها وتطبع المفاتيح عليها وتدخل تضبط جون وتضع نفسها بجواره وتنام وتضبط المنبه علي الساعه ٦قبل ما جون يفوق لأن هو هيفوق علي الساعه ٧
أما في قصر اليزن
يزن :يلا يا حبيبه بابا نطفي الشمع
حور :بس عدي لسه مجاش هو وسامر
حور الام :يلا ياحوري الناس
تتمني حور امنيه وتطفئ الشمع رحمه بتبوسها وحور تحتضنها وتحضن باباها وماماتها وعز ووعد
رحمه بتبص في الساعه :حور انا لازم امشي
حور :خليكي
رحمه :معلش ياحبيبتي بتخرج رحمه وبتخبط في عدي لكن مبتلفش
عدي :شوف انتي ياانسه
سامر :ياعم سيبك احنا متأخرين وهتكلم
عند تميم
حبيبه بتبص لتميم ينتبه تميم لها
تميم :ها ياحبيبه في حاجه
حبيبه :اه لا اقصد خد الجاتوه بتاعك
تميم :ماشي ياستي شكرا
حبيبه :مش عاوز حاجه تاني
تميم :لا يابوب يلا امشي
حبيبه :حاضر
تشدها حور
حور :دي اللي بقولك اتقلي عليه
حبيبه بتمشي:شش بيقولي يابوب
حور :مجنونه والله تنتبه لصوت عدي تجري
عند حور الام مسكه ودن عدي
عدي :خلاص بقا ياماما سيبيني
حور :في اي ياجماعه
عدي :انتي يابنتي زعلانه اني اتأخرت
حور بتبص لسامر اللي بيضحك :اه
حور الام :مش هسيبك
عدي :انا اسف يا حور
حور الام :خلاص هسيبك
سامر :حور تعالي اقولك حاجه
يطلعوا الجنينه
سامر :عاوزه اقولك حاجه
حور :وانا كمان
سامر :منا عرفت
حور :بجد من مين
سامر :مش قايل
حور :رحمه قولتيله
سامر :رحمه اي
حور :طب انتي زعلان
سامر : شويه اصل مينفعش متقوليليش
حور :مقولكش خفت من رده فعلك
سامر :مكنتش هزعل وكنا هنفكر ينفع ولا لا
حور :اصل كنت مكسوفه
سامر :مكسوفه لي هيا عيب ياستي هعمل اني معرفتش ها قوليلي
حور : هقولك دقيقه اخدت تنهيده
سامر :ها هي مش عيب وفي سره (كل دا علشان تقولي عاوزه اخش فنون جميله )
حور :انا بحبك

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لقاء القدر 2)

اترك رد

error: Content is protected !!