روايات

رواية وسقطت لاجل عينيها الفصل الرابع 4 بقلم مريم يوسف

رواية وسقطت لاجل عينيها الفصل الرابع 4 بقلم مريم يوسف

رواية وسقطت لاجل عينيها البارت الرابع

رواية وسقطت لاجل عينيها الجزء الرابع

رواية وسقطت لاجل عينيها الحلقة الرابعة

صدح صوته الغا”ضب الق”وى: ايه اللى بتعملوه دا.
توقفت الموسيقى و مارينا و حور ينظران للاسفل بخ”وف و قل”ق، فقالت مارينا به”مس: عاجبك كدا، ادى اخرت افكارك المستنيره اهو.
ض”ربتها حور فى جنبها و قالت: مش قولتلك راق”بى المكان كويس.
وصل لاذن فادى رد مارينا و هى تقول: اعمل ايه الاغنيه است”فزت وس”طى علشان ار”قص و رق”صت.
فقال بغض”ب ش”رس: قالبين المس”تشفى كبا”ريه و قاعدين تعلموا الاطفال الرق”ص و المه”زله دى، لا و كمان نازلين فى الشتاء و لبسهم خفيف و هيت”عبوا، اتفضلوا فوق لمكتبى. و نظر للواقفين خلفه و قال بصوت ها”در: كله على شغله خلاص العرض خلص و طلعوا الاطفال دى فوق، و عليم الله فى سماه لو حد جاب سيره الموضوع دا او اتكلم عنه لأكون شايف حسابى معاه كويس.
و تركهم و صعد للاعلى، فقالت حور لمارينا: تفتكرى زودناها المره دى.
اتاهم صوت رجولى من خلفهم: جدا، زودتوها جدا.
نظرت مارينا خلفها ببطء فانص”دمت برؤيه والدها، فقالت بخ”وف: بابا.
نظر لها بب”رود و قال: تستاهلم اللى هيحصل فيكم و يارب تته”دوا بقى و تتع”ظوا.
و تركهم و رحل للمنزل فكل قطعه به تص”رخ تلتمس الاست”كانه بين احض”انها، علا و عسى تش”فق بحاله و تري”حه ولا ان تتج”بر عليه بعد ان تعرف انها ملاذه و ملاذ راحته الوحيد.

 

 

صعدت ماربنا مع حور و هى تفكر، زو”دتها و بش”ده و است”غلت انه يح”بها لكن نظراته الان لا تظن ان ذلك الح”ب سيش”فع فيها، اما حور فكان ذهنها شا”رد بذلك الحب”يب الب”عيد، تهي”م به عش”قا و لكن جزء منها يعتقد انه كان ح”ب طف”ولى من جهته خصوصا انه يعاملها كانها شقيقته و اخته، هى لا ترى فارق بين معاملته لها و معاملته لنغم، مراد، مرادى كما كانت تسميه و هى صغيره مراد صغرها و مبتغى حاضرها و مستقبلها فكيف تتخ”لى عنه بعد ان اصبح حبه كالسر”طان تغ”لغل فى كل خلا”ياها غير را”حما اياها من العذ”اب، فهى ترى جانب الح”ب و الا و هو الاش”تياق، جانب الح”ب المؤ”لم.
وصلوا لغرفه فادى، طرقوا الباب و دخلوا وجدوه يجلس على كرسيه مغ”مض العين”ين و قب”ضته مضم”ومه بش”ده و اصابعه ابي”ضت من عدم مرور الد”م اليها بسببها، كانت وتي”ره انفا”سه مسم”وعه، فتح عينيه و نظر لهم، وقف يدور حولهم مدخل الر”عب فى قلوبهم، على اساس ان هيئته لم تفعل؟!!
قال بهدوء مترقب: ايه اللى كان بيحصل تحت دا.
ردت حور ببرو”د: سلامه النظر، اومال زع”قت فينا بناء على ايه.
ابتل”عت مارينا ري”قها و هى تكاد ان تل”طم بسبب هيئ”ته التى ازدادت قت”امه بعد رد حور البار”د، هز راسه و قال: فعلا سلامه النظر، المفروض اركب نظاره، متعرفيش دكتور عيون كويس.
ردت حور و التى بدات ان تندمج فى الحوار معه: فيه دكتور اسمه….
كادت ان تكمل لولا صوته الغا”ضب الذى قال: انتى لسه هتناقشينى، اخر”سى، ايه البر”ود و اللام”بالاة دى، انتم ايه معند”كمش د”م ولا احس”اس ولا نظ”ر، فات”حينها كب”اريه علشان ترق”صى انتى و الهانم اللى جنبك دى و كل المست”شفى تيجى تتف”رج عليكم، و دا يتك”لم و دى تتك”لم، مش عايزين الممرضين ت”لم النق”طه بالمره.

 

 

كا”دت مارينا ان تتكلم لكنه ق”اطع ني”تها و صر”خ بها: اخر”سى خالص، انتى بالذ”ات مش عايز اسمع نفسك فاهمه، اتفضلى انتى و هى على البيت و اياك اشوف وش واحده فيكم لحد لما مراد يرجع من السفر و الا والله لاكون معلمكم الادب، سامعين.
ختم كلامه و هو يراقب تح”ول عينيها للاخضر القا”تم الذى يدل على ح”زنها فكانت عينيها تشبه الغابات الاستوائية التى يتساقط بها الامطار بغزاره.
خرجت بسرعه من المكتب، نظرت حور له بغض”ب و قالت: مكنش لازم تزعق فيها كدا، انا اللى اج”برتها انها تعمل كدا.
رد عليها و قال: اخ”رجى برا وراها و اياك تغ”يب عن عيني”كى.
خر”جت حور خل”فها بس”رعه، اما هو فتلب”سته شيا”طينه التى كانت تح”وم من حوله و كس”ر مكتبه و كان عاص”فه هو”جاء اقتل”عت المكتب من مكانه،ظل يتن”فس بع”نف و هو يقول بغ”ضب: غ”بى، غب”ى كان لازم تتحك”م فى نفسك، لكن تلك النظ”ره التى را”ها فى اعي”ن موظفين الم”شفى اشعلت بداخله نير”ان لا ح”صر لها و لا يس”هل اخما*دها. اغم”ض عينيه يبحث عن الهدوء و لكنه لم يقد”ر، دخل عليه ذلك الموظف الذى كان ير”مقهم بنظرات اعج”اب و نظرات ليست بري”ئه على الاطلاق. ابتسم فادى بخ”بث و اغل”ق الباب من خل”فه.
قال ذلك الموظف: مالك يا دكتور ايه الدوشه دى.
و كان رد فادى هو لك”مه قاس”يه عن”يفه على عينيه و هو يقول بغ”ضب: لا دا كان فيه ذبابه دخلت المكتب فكنت بحاول اق”تلها و هى دلوقتى واقفه على وشك.

 

 

ضر”به بعدها على مع”دته و قال: و دلوقتى على بطنك، ظل يك”يل له اللك”مات و بعدما لم يجد مكان يضر”به به مال عليه و قال بصوت مخي”ف: دا يعلمك متب”صش لحا”جة غي”رك تانى.
ثم اوقفه و دخل به غرفه عاديه و قال للممرض سيد ببر”ود: عال”جه.
قال سيد بصد”مه: ايه اللى حصل يا دكتور.
قال فادى ببر”ود ولامبا”لاه و هو يخ”رج: مفيش كانت فيه ذبابه واقفه على وشه و كان بينشها و وقع.
نظر سيد لاث’ره بصد”مه و قال: كل دا بسبب ذبابه، عجايب.
اما على الصعيد الاخر فى الشركه، نظر عمار للموظف الواقف بجواره بس”خريه و رمقه بنظرات مزد”ريه، و قال بسخ”ريه: عايز ايه.
ردد الموظف ببع”ض التو”تر: كنت عايز معاد علشان اطلب ايد الانسه نغم.
ل”ف عمار حوله و قال: تطلب ايد الانسه نغم اللى واقفه هناك دى.
هز الموظف راسه بهدوء و تو”تر، فحك عمار ذقنه و قال: امم ايد الانسه نغم، و هو محدش قالك ان الانسه نغم مخطوبه و فرحها الاسبوع الجاى.
نظرت له نغم بص”دمه، اما ليث فظل ينظر لهم بهدوء، اما والده و فهد ظلا يراقبان الوضع و هم قل”قون من رده فعل ليث و عمار و بالاخص رعد، فهو يعلم ان ابنه يصبح كرجل كهف لا يعرف للحوار او النقاش مجال عندما يتعلق الامر بها، و هل هذا الامر يتحمل التعقل؟!

 

 

ربت عمار على كتف الموظف بقو”ه، و قال بهدوء مخ”يف: امشى من هنا يا شاطر و كل عيش و انا هحاول اعتبر نفسى مسمعتش حاجة، لان هى كانت طالبه ان علاق”تنا تبقى ب”ينا و محدش يعر”ف بيها. فانا هعذ”رك و هس”يبك تم”شى على ر”جلك
لكن يبدو ان ذلك الموظف الاح”مق لم يغ”تنم الفرصه و قال بسم”اجه: و هى مش لابسه دبله ليه، الظاهر مش عاج”بها خطيبها.
فقال عمار: انا اديتك فرصه و انت طلعت غ”بى و مستغ”لتهاش و انا مش بح”ب الناس الغب”يه، و ختم كلامه بلك”مه عني”فه على وجهه و تابعها سيل قا”سى من اللك”مات و هو لا يرى سوى اخر”ق يحاول ان يجذبها من بين احضا”نه، لاول مره يشعر بان التهد”يد و الخ”ساره تد”ق بابه بهذا القرب، يك”ره اى مذكر يضع نفسه بجوارها، لوهله قارن نفسه به، هو يعلم انه الفائز بتلك المقارنه لكن إحساسه انه يمكن ان تفضل اخر عليه و ان تقارنه باخر آل”مه.
احس بيدها تبعده و انتشلته من افكاره و احاسيسه، قالت بخو”ف: سيبه من ايدك هيمو”ت، ح”رام عليك سيبه.
ابتعد عنه و نظر لها بقتا”مه: خاي”فه عليه و بتح”بيه ها، امس”كها من ك”تفها بقو”ة و صر”خ بوجهها و قال: انطقى، خا”يفه عليه، اكيد ما الست هانم عا”جبها غ”زل دا و ح”ب دا و س”يبانى انا اول”ع، بس و ربى و ما اعبد يا نغم ان لو شوفت جنس مخلوق قريب منك لهتكون نه”ايته على ايدى، انتى ليا انا و بس و مل”كى انا و بس سامعه. كان يتكلم و يده تزد”اد من ض”غطها على ك”تفها بقو”ه.
نظرت له بق”وة و الم و قالت: سيب ايدى يا هم”جى انت.

 

 

قربها منه و قال: ايوه هم”جى، هم”جى علشان بح”بك و بداف”ع عن ح”قى، بس والله ما هت”كونى لغ”يرى، و خلي”كى فاك”ره المن”ظر دا و اليوم دا و اح”فريه فى ذاكرتك و دى هتبقى عاق”به كل واحد هيف”كر يقر”ب منك او يب”صلك بس، هق”تله و مش هتر”دد بانى اقت”له، سا”معه. و افلت يدها و تر”كهم و رحل.
و لم ين”سى ان يرم”ق ليث بنظره اخيره و رحل، تنهد ليث و قال لفهد: رن على المست”شفى تيجى تشيل الج”ثه دى.
و تركهم و ر”حل و سر”عان ما خر”ج خلفه فهد و رعد و لم ينسى ان ينظر لنغم بنظره اخيره و تلك الاخيره حاولت ان تهر”ب من نظراته التى تخبرها باشياء هى لا تق”وى على موا”جهتها. نظرت للمل”قى على الأر”ض بين دم”اؤه و ارتسمت بسمه بل”هاء عاشقه و هى تتذكر كلامه الذى يرن باذنها.
اما عند نلك الحسناء كانت عائده من المشفى الحكومى التى تعمل بها، فهى تعمل كممرضه باحدى لمستشفيات الحكوميه، رجعت متافافه متذكره زميلتها التى طلبت منها ان تعمل بالورديه الخاصه بها لانها ستتا”خر فتاخ”رت هى و ها هى تمشى بالشارع عائده لمنزلها طالبه الدفئ الساعه الواحده بعد منتص”ف الل”يل و الشارع كله مظ”لم بار”د لا يمر به اى حد او حتى قط ش”ارد. لا شئ سوى مصابيح الاناره الض”عيفه حتى تنير لها الطريق فى عدم وجود القمر فى السماء.
كانت تسير و هى سارحه فى طفولتها و ذكرياتها البا”ئسه ذلك الاب القا”سى و تلك الام الضعي”فه التى تو”فت اث”ر جر”عه زائ”ده من الهير”وين، نعم فزوجها جعلها تد”من منتق”ما منها على ذلك الخ”طأ الفاد”ح الذى ارتك”بته الا هو انها انجبت له طفله بدلا من طفل، و لا يعلم ان خط”أها هو انها تزو”جته هو!!.

 

 

كم كانت تب”كى الل”يالى وحي”ده مغل”قه بابها باح”كام خو”فا من بط”شه و غي”اب وع”يه، تتذكر تلك الليله التى كانت بها تب”كى و اح”ست باحد من الخ”لف يح”تضن جس”دها بق”وه و وقا”حه،ارتع”بت فى فرا”شها، و وقفت بس”رعه مك”انها، ط”فله لا يتعدى عمرها ال ١٢ عام تتع”رض لتلك اللي”له المظ”لمه وحدها.
وجدت رج”ل غر”يب يق”ف فى وس”ط غر”فتها ينظ”ر لها بشه”وة و يقتر”ب منها حتى وقف فى تلك البق”عه التى ينيرها القمر من الشرفه اتضحت هيئته، ذلك الرجل الس”كير صديق ما يسمى والدها، اتى صوت والدها الذى يقول بعد”م و”عى: ايه يا محسن عجبتك البنت ولا ايه.
فقال محسن بعد”م و”عى مثله: دى صا”روخ رو”سى و القا”لب متم”كن، و البت دخ”لت دما”غى و عش”شت فيها.
علت ضحكات والدها المق”ززة و قال: متغ”لاش عليك، بس بالراحه عليها علشان لسه صغيره.
ابتسم محسن بش”هوة و كان لعا”به يسي”ل بشك”ل مق”زز و قال: لا دا بالرا”حه خال”ص كمان، الحا”جات دى مينفعش فيها كر”وته، و نظر اليها و قال: ولا ايه رايك يا عسل.

 

 

عل”ت ضر”بات ق”لبها بق”وة و هو يكاد يك”سر قفضها الصدرى يرد ان يتحرر و يصر”خ من خو”فه و بكا”ؤه، احست بقدمها تت”يبس بالارض، و الهواء س”حب من الغرفه، ع”لا ص”وت صر”اخها و لكنه لم يتخ”طى ح”لقها فهى احست انها فق”دت ص”وتها و الن”طق، ظلت عيونها تز”وغ بكل مكان كانها تطلب النجده، و لكنها لم تج”د احد، والدتها متو”فاه و والدها هو من اد”خله الى هنا. راته يق”ترب نح”وها و كان هذا ما اعا”دها للح”ياه.
ركضت نحو النافذه و هى تص”رخ بع”لو ص”وتها، حتى جذ”بها محسن من شع”رها قال: اخر”سى يا بنت**** هتل”مى علينا الناس.
ظلت تص”رخ اما هو فكان يص”فعها بقو”ه حتى تس”كت عن الص”راخ، و لكن هذا ما كان يزي”دها ص”راخ، ظلت تص”رخ و تحاول ان تب”عده عنها، لم تع”بأ بالا”لام صف”عاته، فكانت ال”الام رو”حها و ق”لبها اقو”ى بكث”ير من كل ذلك.
سمعت اصوات تك”سير الباب فى الخارج، وجدته هو حاميها و حارسها و بطلها الشجاع و الاول و الاخير، يدخل الغرفه مع والده، و بعدها سلمت نفسها للسو”اد الذى ير”يد التها”مها منذ ان دخل ذلك الشخص لغرفتها مطمئنه أنه هنا و انه سيحميها.
استف”اقت من تذكرها على ظ”ل يسير خلفها و …….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وسقطت لاجل عينيها)

اترك رد

error: Content is protected !!