روايات

رواية فرصه ثانيه للحب الفصل السادس عشر 16 بقلم جروح لا تنتهي

رواية فرصه ثانيه للحب الفصل السادس عشر 16 بقلم جروح لا تنتهي

رواية فرصه ثانيه للحب البارت السادس عشر

رواية فرصه ثانيه للحب الجزء السادس عشر

فرصه ثانيه للحب
فرصه ثانيه للحب

رواية فرصه ثانيه للحب الحلقة السادسة عشر

وصلت روحية وعمر عند بيت ريم وطلبت روحية من عمر أن مايدخلش معها ويستنى فى الجنينيه لحد ما تتدخل تشوف ريم
روحية وهى بترن الجرس
ادم وهو بيفتح الباب: تيتيه ازيك
روحية وهى بتبوس ادم: حبيبى تيته وحشتنى
وجرى يوسف وهو كمان على حضن روحية وهى حضنها يوسف: وحشتينى يا حبيبى
سناء جاءت على صوتهم ورحبت بروحية: ازيك
روحية وهى بتبادل السلم: وانت كمان
سناء: اتفضلى
روحية : هتفضل بس ممكن اشوف ريم الاول
سناء بشك: انت تعرفى سبب الحالة الا ريم عليها
روحية: ينفع اشوفها وبعدين احكيلك
سناء: حاضر
طلعت روحية مع سناء على أوضة ريم وخبطت عليها
ريم وهى بتعيط: لو سمحت ياادم سبنى دلوقتى
سناء: دى انا ياحبيتى ومعه طنط روحية عايزة تشوفك
ريم سكته لحظة فكرة انها متفتحش علشان مش عايزة تسمع مبرر كفاية الا سمعتوا لحد دلوقتى لكن رجعت انها من باب الذوق انها تقابل الست فحسمت أمرها ومسحت دموعها وراحت ناحية الباب وفتحته: اهلا ياطنط
روحية: ازيك يا بنتى
ريم بحزن: الحمد لله
روحية بصت لسناء: ممكن تسبنى مع ريم شوية
سناء: طبعا هعملكم حاجة تشربوها
خرجت سناء وسابت ريم مع روحية
روحية شدت ريم من أيدها : تعالى يا حبيبتى اقعدى جمبى
ريم اقعدت جمب روحية وهى بتحاول تدارى دموعها: خير ياطنط
روحية: خير يا حبيبتى عمر حكلى على الاحصل النهارده فى الشركة
ريم عند سمعها اسم عمر قامت وقفت: لو سمحتى ياطنط مش عايزة اتكلم فى الموضوع ده
روحية وهى بتشد ريم مرة تانية: اقعد بس
ريم: قعدت تانى
روحية: انا بس عايزاكى تسمعنى
ريم: اتفضلى
روحية: الا شوفتيها النهارده عند عمر فى المكتب تبقى ام يوسف
ريم بصدمة: ايه ام يوسف ازاى
روحية: دى حكاية طويلة بس الوحيد الا ممكن يحكيهلك هو عمر بنفس
ريم: انا مش عايز اسمع منه حاجة
روحية: اسمع ياريم عمر بيحبك
ريم حاولت تقطع روحية لكن روحية كملت وانت كمان بتحبيه
ريم اتصدمت من كلام روحية ليها
روحية: اسمعنى انا ست كبيرة شوفت كتير فى حياتى علشان كده بقولك الكلام ده انت وعمر بتحبه بعض ياريت مضيعوش الا باقى من حياتكم فى البعد لو مش علشان خاطركم يبقى علشان خاطر الولاد
ريم وهى مازالت مصدومة: وحطه وشها فى الارض
روحية : عمر مستنى منى تليفون وهو بره فى الجنينه لووافقة انك تسمعيه يبقى عملت خير لو موافقتيش برده براحتك هه
ريم مازالت على وضع السكوت
روحية : قولتى ايه يابنتى
ريم : حاسة انها على الأقل لازم تعرف سر مامت يوسف وليه قال انها ماتت موافقة ياطنط بس مش علشان الا حضرتك قولتها علشان خاطر أن حضرتك الا طلبتى
روحية بضحكة: حاضر بس انت متاكده من أن ده السبب بس
ريم : خلاص ياطنط مش هنزل
روحية: لا خلاص
طلبت روحية عمر فى تليفون وطلبت من أن يستنى ريم عند باب البيت من جوه
نزلت ريم وخرجت بره شافت عمر وكان باين على ملامحه الحزن والتعب وهى كمان كانت عينيها باين عليها العياط
عمر قرب من ريم: صدقنى لو مكنتش نزلت كنت دخلت البيت وطلعت ليكى اوضتك
ريم وهى بتحاول تدارى دموعها ووشها: اوعى تفهم غلط علشان انا وافقت ونزلت قبلتك انا عملت كده احترامنا لطنط روحية
عمر وقد فهم مدى الالم الا اتسببه لريم: تمام بس ممكن تعقدى تسمعنى
ريم مشيت معه لحد ما وصلوا لمكان فى كرسى : اتفضل انا سمعاك
عمر : طبعا ماما قالتلك أن الست ده تبقى ام يوسف
ريم وباين على ملامحها انها عايزة تعرف الحقيقة
عمر : انا هكيلك الحكاية بدأت من وانا طالب فى آخر سنة فى الكلية
flash bake
كنت أنا واحمد وعصام صحاب وعصام كان أقرب واحد ليه وفى بداية السنة النهائية ظهرت دينا كانت بنت جميلة جدا كانت منقولة من جامعة المنصورة لفتت انتباه من اول مرة ومش انا بس كل الشلة وقدرت فى وقت بسيط انها تجذب الكل ليها بس دائما كنت بحس ان نظراتها ليه مختلفة وده جريا أنى اعتراف ليها بمشاعرى وفعلا اعترافت ليها واتفاجات انها كمان زيه وقررنا ان اتقدم لأهلها وكنت فرحان وطبعا قولت لعصام واحمد اتفاجه لكن عصام فرح مع أنه مكنش بيرتاح ليها بس شافنى مبسوط محبش يتكلم لكن احمد فجأة اتغير معايا اوى ومعرفتش السبب الا بعدين وفعلا اخدت ماما روحية روحت اتقدمت لأهلها وكانوا ناس طماعين لبعد الحدود بس انا مكنتش فاهم كده طبعا ماما روحية معحبهاش الكلام
روحية: يابنى ياعمر الناس دول طماعين اوى والبنت كده مش مستريحهلها
عمر وهو بيبوس أيدها: ياماما مااى حد لازم يتطلبوا الطلبات ده كلها وبعدين احنا هنبتدى شغل الحموات
روحية: انا عايزك تفكر الحب مش كل حاجة
عمر: انا فكرت وصدقنى بكره لم تعرفى دينا هتحبيها
روحية: ربنا يسعدك يابنى
وعملنا الخطوبة وكنت فرحان اوى وبداءنا نجهز بيتنا وكنت سعيد برغم أنى كنت بحس أن دينا اهم حاجة عندها المظاهر واتفقنا أن الفرح يكون بعد النتيجة وفى الفترة ده كان احمد بداء معاملته معه تتغير ومكنتش عارف السبب
وجاءت الامتحانات وظهرت النتيجة ونجاحها وكنت سعيد جدا
وفى يوم روحت عند عصام علشان تشترى شوية حاجات لزوم الفرح وهناك سمعت عصام بيتكلم مع احمد : مهو مش معقول هتقطع صحبك
احمد:________
عصام: مش معقول الاانت بتقوله يعنى هى كانت معشمك بالحب
احمد:—————-
عصام: خلاص يا احمد ياريت محدش يعرف وبكره ربنا يعوضك بالاحسن منها
ساعتها مكنتش اعرف ان بيتكلم عن دينا الا لم حصلت المشكلة وساعتها لم سالت عصام قال دى واحدة كان احمد بيحبها
وجاء الفرح وكنت اسعد واحد فى الدنيا وطبعا هى ساعتها صمتت اننا نسافر بره مصر بس طبعا الامكانيات مكنش تسمح لان صرفت كل الفلوس الا كانت معايا وكمان استلفت مبلغ من ماما روحية واضطررنا اننا نقضى هنا فى الغردقة ورجعنا بعض شهر العسل كنت لازم استلم شغل فى شركة اخو جوز ماما روحية وطبعا كان المرتب كتير بس فى وجهة نظرها أن صغير وبداءت المشاكل وفى يوم كنت راجع من شغل
دينا: على فكرة انا زهقت من القعدة فى البيت
عمر وهو بيعقد: مالك ياحبيتى
دينا بنرفزة: زهقانة
عمر: خلاص ايه رايك يوم الإجازة نروح اى مكان حبيبتى تشاور عليه
دينا بفرحة: خلاص ماهى صحبتى بتقولى فى مطعم فتح جديد إنما ايه اكله تحفة
عمر : خلاص نروح
وروحنا المطعم الا كان غالى اوى
وطير نص المرتب ورجعنا البيت وهى زى ماهى مش عجابها
عمر برغم ضيقه من تصرفاتها: مبسوطة يا حبيبتى
دينا بزعل: يعنى كان نفسى تجبلى فستان جديد انت شوفت الناس كانت لبسه ايه
عمر: فى ايه دينا انت مش شايفة احنا صرفنا كام فى العشاء ده علشان مزعلكيش
دينا بدموع: انت بتعيرنى علشان عشتنى بره انت لو تشوف جوز ماهى صحبتى بيعمل معاها ايه وانا الا كنت فكرة انك بتحبنى ومش هتستخسر فيه لكن اعمل ايه طلعت بخيل
عمر قربت منها: انا آسفة أن شاء الله ربنا يكرمنى وحققلك كل الا بتحلمى بيه
وعدى حوالى شهرين على كده كنت بموت نفسى فى الشغل علشان خاطرها وطبعا كنت صعبان على ماما روحيةوعصام صحبى لحد مافى يوم كنت فى البيت وفجأة اغمى عليها حاولت افوقها مفيش فائدة كنت خايف عليها اوى وطلبت الدكتور الا جه وكشف وقالى مبروك المدام حامل كنت طائر من الفرحة بس لاحظت أن دينا مش مبسوطة : حبيبتى انت مش فرحانة
دينا: لا طبعا مبسوطة بس يمكن تعبانة شوية
عمر: تعرفى أنى نفسى فى بنت شبهك
دينا بفتور: ربنا يكرمنا
عمر: انا لازم افرح ماما وخرجت اكلم ماما روحية الا كانت هى كمان فرحانة لحد مافى يوم كنت راجع من الشغل سمعت دينا ومامتها وهما بيتكلمه
الام: يعنى مكنتيش حاسة باعراض الحمل
دينا: كنت بحس بس متوقعتش كده انت ناسية أنى كنت باخد حبوب
الام: وهو حصل يافالحة تقدرى تقولى هتعملى اي
دينا: لو مكنش عرف كنت نزلته
ساعتها دخلت عليهم وده خالهم يسكتوا ويبصوا لبعض
دينا: انت زى تدخل كده انت مش عارف ماما هنا
عمر بصدمة: معلش عموما انا نازلة تانى ونزلت
ساعتها محستش بنفسه غير وانا نازل من البيت على ماماروحيه جريت على حضنها وفضلت اعيك : كانت عايزة تموت ابنى هى ليه بتعمل معايا كده
روحية بحزن عليه وهى بتبططب عليه: معلش انت عارف مراتك مدلعة ويمكن خايفة لتنسها وكمان ساعات هرمونات الحمل بتعمل كده روحى يابنى خدها فى حضنك وطمنها
فعلاسمعت كلامها وروحت عملت كده واستحملت طريقها معايا وكنت دائما يقنع نفسى بكلام ماما وعدت الشهور وشرف يوسف وكانت الدنيا مش سياعنى وبعدها لقتها بطلب منى
دينا بدلائل : عمر ياحبيبى ايه رايك لو ماما روحية جاءت قعده معانا
بصتلها باستغراب: دى بجد
دينا:طبعا
فرحت طبعا لان عارف ماما كانت متعلقة بيوسف وفعلا جاءت واكتشفت في الاخر هي ايه الا غيرها كده علشان تخرح براحتها وتسيب يوسف ماما وعدت سنتين كنت خلاص اكتشفت انها فعلا طماعه حصل دروب في الشركه وفلست طلبت توقف جمبي زي اي زوجه رفضت بس ماما روحيه هي الا وقفت جنبى باعت ارضها ودنتي الفلوس وفتحت مشروع انا وعصام وكبرنا ولم يوسف وصل خمس سنين كان احمد رجع من بره وعمل حفله وعزمنا وروحت لاحظت نظرات ببنه وبين دينا وبدات نغمه جديده انا حياتنا مستحيل تستمر وطلبت الطلاق مني الطلاق رفضت وهددتها اني حرمها من يوسف ردت عليا قالت انا موافقه ساعتها حاستها رخيصه وتم الطلاق وقفلت علي نفسي وكرهت ضعفي ساعتها ادامها وعدي تلات شهور لحد مافي يوم جه عصام وقالي
عصام:.هتفضل كده كتير فوق لنفسك الهانم الا انت ميت علشانها فرحها كمان يومين
عمر بصدمه:.مستحيل
عصام وهو بيشده: لا حقيقه وعارف مين العريس احمد المصري
عمر مسكت في عصام جامد :.فضلت اصرخ لحد مغمي عليه وفوقت بعضها بيومين في المستشفي ساعتها قررت اني انتقم منهم ودمرهم اشتغلت وكبرت الشركه واول ماجاءت الفرصه دمرت احمد
Bake
دي حكايه انا مش ملاك وعملت حاجات غلط بس من ساعه ماقبلتك وانا اتغيرت ارجوكي ياريم صدقني وقفي جمبي لحد ماعمر يرجع انا بحبك
ريم: انا
عمر: مترديش بكره هستناكي في الشركه لو جاتي هعتبر ده امل
وسابها ومشي من غير ماتتكلم
ياتري الايام مخبيه ايه تاني

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فرصه ثانيه للحب)

اترك رد

error: Content is protected !!