روايات

رواية أسيرة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد

رواية أسيرة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد

رواية أسيرة قلبي البارت الثاني

رواية أسيرة قلبي الجزء الثاني

أسيرة قلبي
أسيرة قلبي

رواية أسيرة قلبي الحلقة الثانية

دخل فهد مع سيف المكتب
سيف:قولي بقي كنت بتزعق ليه
فهد:مفيش اصل ف بنت متخلفة خبطت فيا وهيا مشيه .
سيف:مين ديت اسمها اي
فهد:معرفش اسمها بس كانت خرجه من ……
وقطع كلامو دخول رعد
رعد:انتم قعدين هنا وبتعملو اي.
فهد:في حاجه ولا اي
رعد:مفيش بس انا روحت الشركه بتعتك يافهد ملقتكش قولت هلقيك هنا
سيف : اكيد هتلقيه هنا ملكمش مكان غير ده
فهد:طب يلا نروح ولا هتفضل هنا
سيف:شويه كده وهحصلكم
وذهب رعد وفهد وفضل سيف ف المكتب
ذهبت أنين الي سيف
أنين:دق دق
سيف :ادخل
أنين:انا همشي يافندم تأمري بحاجه
سيف:لا شكرا يأنين اتفضلي انتي
وذهبت أنين اللي المنزل بعد انتهاء اليوم

 

 

 

عن همس وصلت اللي الفيلا وجدت امها واخيها
همس:انا جيييت
نيره:وايه المطلوب بقي
همس:مفيش نورتي ولا حاجه
اسر:ضلمتي هههههههه
همس:بايخ هههههههه يقطعهما صوت يأتي من الخلف
جمال:نورتي ياحببته ماما
همس:حبيبي ياجمي
نيره بغيره:عيب يابت
اسر:الله عليك الغيره اشتغلت هههههههه
همس:بتغري من بنتك معقول هههههههه
جمال:بس يابت بس يالا الكمش دوعه بي نيرو
بيره:الصبر يارب عليكم .وجه فهد
فهد:مساء الخير
الكل:مساء النور
جمال:شكلك تعبان يافهد
نيره:باين عليه
همس واسر ف نفس واحد:فهد انت كويس
فهد:انا كويس والله بس شويه صداع بس
بيره:روح خد شور وانا هبعتلك الاكل مع الخدمه وخد حاجه للصداع ونام شويه
فهد:حاضر سلام وصدع للاعلي
جمال : من حق ياولاد بنت عمتكم جايه بكره وعاوزه حد يجبها من المطار
اسر:اكيد مش انا اللي هجبها
جمال:اكيد انت امال مين غيرك
همس:هروح معاك نجبها سوا
اسر:اشطااااا

 

 

 

عن أنين
وصلت البيت دق دق
سعاد:مين
أنين:انا أنين يماما وقمت الام بفتح الباب
أنين:مساء الخير ياسوسو هههههههه
سعاد:مساء النور ياختي ،وبعدين اي سوسو ديت مش هتبطلي دلعك المسخ
أنين:لالالا ههههههه.وبعد ثواني الباب خبط
أنين:اكيد ديت نور. وقمت بفتح الباب
نور : مساء الخير ياقوم
أنين:مساء الفل
سعاد موجه الكلام لي نور:هو انتي متنفعيش تقولي مساء الخير صح هتكبري امتا يابت
نور:لا انا عاوزه افضل صغيره
انين:بقولك ايه انا جعانه اوووي
نور :ومن سمعك وانا كمان بطني بتصوصو هههههههه
سعاد: انتم مفجيع دايمااااا ربنا يصبرتي عليكم
وقامت الام بتجهيز الاكل وسعدتها أنين ونور في وقت مليأن بالفرح والضحك
عن رعد وصل للبيت هوا عايش مع امو واخو فقط ابوه متوفي
رعد:مساء الخير
نورهان ام رعد:مساء العسل ،اتأخرت ليه كده
رعد:معلش بقااا كان عندي شغل كتيير اووووي
نورهان:ربنا معاك
رعد:امال فين ابو لسان ونص قصدو ع اخو

 

 

نورهان:زمنو فوق كان هنا مش شويه
رعد:انا طلعلو
نورهان:ربنا يخليكم لبعض
رعد:ويخليكي لينا ياست الكل،وذهب اللي غرفت اخيه.رعد فتح باب الاوضه فجأه
رعد:بتعمل اي.
مهند:خضتني وربنا
فداااا(مهند اخو رعد الوحيد وصدقو وصحاب جامد يبلغ 19سنه من عمره في كليه اعلام بشرتو فتحه وعيونو خضره وشعرو اصفر جميييل جداا)باااااااك
رعد:مقوتليش بتعمل اي
مهند:ولا حاجه كنت بزاكر شويه
رعد:ربنا معاك يا حبيبي
مهند:ومعاك يقلب حبيبك
رعد:انا هروح انام بقي
مهند: احلام سعيده
رعد:ليا وليك.وذهب رعد اللي غرفتو
عن سيف وصل البيت هوا عايش مع علتو وجد الكل متجمعين.
سيف:مساء الخير
الكل :مساء النور ،جرت عليه فتاه جميله حضنتو
رزان:حبيبي ياسفو اتاخرت ليه
سيف:معلش يقلب سيفو كان عندي شغل مهم
اسراء:حمدله ع سلامه يقلب ماما
سيف:الله يسلمك ياحببتي
فارس:عامل اي ف شغلك ياسيف
سيف: الحمدلله يابابا
فارس:ربنا معاك ياابني
فدااا(إسراء ام سيف وفارس يبقااا ابو سيف
رزان اخت سيف الوحيد ومدللتو بتحبو اووووي وهوا كمان تبلغ18سنه شعرها بوني قصير وعيونها سوده جميل برضو)
سيف:انا طالع فوق
اسراء:مش هتتعشا الاكل جاهز
سيف:مليش نفس .

 

 

اسراء:ليه بس مالك ياسيف ،وجات تكمل كلمها قطعها فارس قائل
فارس:سبيه براحت.وذهب سيف الي الاوضه
عن اسلام عاده اللي المنزل وجد امو واختو ف انتظارو
اسلام:الخير
ميرام:مساء الفل
أماني:مساء النور
اسلام:انتم اكلتو ولا لسه
ميرام :لا مستنينك
أماني:اتاخرت كده ليه يااسلام
اسلام:مفيش يماما كان عندي محضرات مهم
ميرام:انتي ناسيه ياامي انه دكتور جامعه.
أماني:منستش ياختي.ونادت ع الخدم عشان يحظرو الاكل.
بعد مخلصو الاكل
ميرام:انا طلعه اوطي
أماني بعد ذهاب ميرام راحت قعدد فريح اسلام وقالت ليه
أماني: متعرفش حاجه عن اهل ميرام
اسلام:بدور اهوت ع اخري منا اتاخرت عشان كده
أماني: مش متخيله اليوم اللي هتسبني فيه وبكت
اسلام:ولا انا بعد مكبرت معيا
أماني:انت حبتها اعتبرتها اختك
اسلام:اكيد ياماما ديت عشره عمري انتي نسيه انها لما جبتها كان عمرها 4سنين احنا اللي ربنها
بس بندور ع اهلها عشان نكون خلينا ضمرنا قدام ربنا
أماني :عندك حق يابني ،ربنا معاك ونعرف طريق اهلها.
في فيلا فهد
نيره:في اوضتها مسكه صورت طفله صغيره وبتبكي عليها وبتقول :وحشتني يقلب ماما وبكت
جمال:متبعها من ع الباب ودخل عليها قائل
جمال:ياحببتي براحه شويه هدي نفسك انا بضور ف كل حته عليها اهوت ومش هسكت
نيره:عارف عندها كام سنه دلوقت هيا من عمر اسر مهيا توامو منو لله اللي كان السبب
جمال:انشاء الله هلقوها

 

 

 

نيره:لازم نقول لي فهد واسر وهمس لازم يعرفو انهم ليهم اخت ممكن فهد يسعدنا
جمال:انتي شايفه كده
نيره :اكيد هوا ده الحل
جمال:بكره نقولهم
في غرفه فهد سرح شويه بيفكر ف المجنونه العنديه اللي خبتطو وهيا مشيه مين تكون
فهد: ماشي اما وريتك يبقاش اسمي فهد
وفي غرفت اسر شرد ف تلك الفتاه المجهولة اللي خبتط فيه ع باب الكليه
اسر:بقي انا حته بت مفعوصه تعمل فيا كده اما وريتك هعرفك هوا مين اسر
وفي غرفت نيره وجمال بيفكرو ف ابنتهم المفقود
وفي غرفت همس لا ديت مش بتفكر ف حاجه ديت بتسحب نوم 😴هههههههههه
وعند أنين في غرفتها شردت شويه وفكرت ف المغرور المتكبر وبتحلفلو بالكثير وكثير
و في غرفت نور شردت وبتفكر ف الشخص المجنون اللي خبط فيها الصبح وبرضو زاي اختها بتحلفلو بالكثير وكثير
اما عند اسلام دايمااا بيفكر ف معشقتو وحببته قلبو أنين مورهوش غرها وكيفا سوفه يخبرها بحبو اتجهها.
اما عن ميرام ديت بتسحب نوم 😴 ههههههههه
وكذالك كل من رعد وسيف ورحمه وميرنا وحور دولت بيسحبو نوم لسه معندهمش حاجه يفكرو فيها ههههههههه ههههههههه
اتى الصباح واشرقت شمس جديده مليانه سعاده ع ناس وناس لا
في بيت أنين استيقظت الام
سعاد: أنين يانور يلا يبنات
أنين:صباح السكر
سعاد:صباح الخير ،فين الحجه نور .تأتي نور من الخلف قائله
نور:ياحلوه يولاد انا بقيت حجه هههههههه
أنين:يلا ياختي بلاش جنان ع الصبح

 

 

نور:سمعتي ياماما أنين بتقول عليا مجنونه وتمثل البكاء
سعاد:بطلي تمثيل وروح انتي وهيا اجهزو عبال محضر الفطار ،وبالفعل ذهبو الفتيات اللي غرفهم
عن فهد ف الفيلا استيقظت نيره
نيره:يانعمه.
نعمه الخدمه :نعم ياست هانم
نيره:روحي صحي فهد واسر وهمس ،وانا هحضر الفطار النهارد
نعمه:حاضر،وبالفعل ذهبت اللي غرفه فهد
نعمه:دق دق
فهد:مين
نعمه:انا نعمه يابيه
فهد:عاوزه حاجه يانعمه
نعمه:المدام بتقولك الفطار جاهز
فهد:ثواتي ونازل .وذهبت اللي غرفه اسر وهمس واخبرتهم انهم ينزلو عشان الفطار ونزلت هيا لي تحت
نيره:يانعمه قالو اي
نعمه:قالو ثواتي ونزلين
نيره:طب هاتي بقيت الاكل
نعمه : حاضر
بعد ثواتي نزل فهد
فهد:صباح الخير
نيره:صباح النور

 

 

فهد:امال في الباقي……ويقطع حدثو صوت احد من الخلف صوت همس قائله
همس:عنفسي انا هنا هههههه
نيره:بطلي لمضه ع الصبح
همس:ده انا طيوبه وكيوت ههههههه ومتمثل الطيبه والبراءة .يأتي اسر قائل
اسر:حصل هههههههههههههه
همس:حييبي ياسور
فهد:خلصتو لو خلصتو يلا نفطر .ع قطع خدثهم صوت من الخلف قائل
جمال:ملكم ع الصبح
اسر:طب حته صبح
جمال:كل وانت ساكت
وبعد بضع ثواني كان الكل شبع وذهبو كل واحد منهم ع عملو ودرستو فهد راح الشغل
و اسر خد همس يوصلها ف طريقو
وجمال راح شغلو
عن انين ونور خرجو من البيت وذهبو كل واحده ع كليتها
عن سيف وصل اختو اللي المدرسة وعاد هوا اللي شغلو
عن رعد زهب اللي شغلو وميرام ذهبت اللي كليتها
عن نور وصلت للكليه وهيا مشيه خبطت ف شخص
اسر:هوا انتي
الفتاه:هوا انت
اسر:انتي بترقبني ولا اي
الفتاه: وانا ملقتش غيرك عشان ارقبو
اسر:ومالو انا
الفتاه:بوص ف المرايا ف بتكم وهتعرف باااي ياسكر وهبت تحت انظار اسر عيون اسر عليها ومليانه كره وحقد ليها وبعد ساعه
نور مشيه ف الكليه خبتطت ف فتاه جميله وقالت نور شكل ده يوم الخبطات هو يوم باين من اول ووجهت كلامها للفتاه قائله
نور:اسفه مكنش قصدي
الفتاه:ولا يهمك محصلش حاجه
نور :اسمك اي
الفتاه:انا ميرام ابراهيم السيوفي
نور:اهلا وسهلا نورتي
ميرام: وانتي
نور:انا نور مصطفى الصاوي

 

 

ميرام:اهلين بيكي ،ممكن نبقو صحاب اكيد انتي ف سنه كام
نور: ف اوله .وانتي
ميرام:انا ف تانيه يعني هنشوف بعض كتيير
نور:اكيد .يلا سلام دلوقت المحضرة هتبدء
ميرام:يلا سلام وذهبو كل من هما
عن همس
ميرنا :ياهمس تعالي
همس:اي ياختي
ميرنا:تعالي نقعد نشرب حاجه
همس :انتي فاضيه ياختي وريقه
ميرنا: اكيد تعالي بس وذهبو سوه اللي الكفتريه بتعات الجامعه
عن انين
رحمه: أنين
أنين:نعم
رحمه:انا ملحظه ان الدكتور اسلام بيحبك
أنين :لالا اكيد انتي فهمه غلط
رحمه:لا يختي انا فهمه صح
أنين :يلا بطلي رغم وتعالي نحضر اخر محضره لينا
رحمه :يلا وهبو سوه
عده الوقت يجري وعادت أنين اللي المنزل عشان تبدل هدمها وتذهب اللي العمل اتوضت وصلت
أنين:ماما انا نزله عاوزه حاجه
سعاد:عاوزه سلامتك يقلبي خالي بالك من نفسك ف رعايه الله
أنين:السلام عليكم ردت الام السلام
نزلت أنين ومشيه ف الشارع ف عربيه كانت هتخبطها
أنين:تصدك بالله انك ح*م…..** واللي ركبك عربيه يبقااا ح*م…….** هيا حيات الناس لعبه ف ايدك وكمان لبس نضاره انزل كلمني

 

 

الشب:اي القرف اللي ع الصبح ده عاوزه اي يابت انتي
أنين:بت لما تبتك وبعدين اخلع النضاره ديت وكلمني عدل الله يخليك اول مشال النضاره
انين بصدمه :وا انت …..
الشب :هوا انتي
انين:تصدق انت قيل الادب
الشب:شكلك انتي عاوزه تتربي من اول وجديد
أنين:انا متربيه احسن منك
الشب:يابت بطلي طوله السان
أنين:اهو انت وبعدين وسع كده عندي شغل وذهبت أتنين تحت انظار الشب وعيونو مليانه كره ليها
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
خلص الباب التاني ع كده
مين الشخص اللي اتعركت معه أنين ؟
هل ميرام هتطلع اخت فهد المفقده؟
هل اسلام هيصارح أنين بحبو ولا هيفضل مخبيه عنها؟؟

يتبع….

اترك رد

error: Content is protected !!