Uncategorized

رواية يوميات زوجة كوميدية الفصل الخامس 5 بقلم لمياء علاء

 رواية يوميات زوجة كوميدية الفصل الخامس 5 بقلم لمياء علاء

رواية يوميات زوجة كوميدية الفصل الخامس 5 بقلم لمياء علاء

رواية يوميات زوجة كوميدية الفصل الخامس 5 بقلم لمياء علاء

ورد/ كان فيه واحدة ست، عندها اتناشر بنت، جُم قالولها يا ماما إحنا جعانين
يزن/ ربنا يهدي، إنتِ بتكوي الهدوم ولا بتغني أغاني أطفال
ورد/ بغني وبكوي، عشان تعرف إن ممكن أعمل كذا حاجة في وقت واحد
يزن/ طفلة شطورة يا ورد
ورد وهي تنحني للأمام عدة مرات كممثلات المسرح/ شكرا شكرا لا داعي للتصفيق.
يزن وقد انفجر في الضحك
ورد/ يزن هو إنت شامم ريحة وحشة ولا أنا بس
يزن وقد نظر للمكواة/ يا نهار أبيض حرقتي الهدوم
ورد/ يالهووووووي القميص بتاعك يا يزن، والله أنا أسفة يا حبيبي والله مخدتش بالي
يزن/ أقسم بالله ما بقيت أستغرب لو في يوم كويتي حاجة ومتحرقتش يبقى كدة القيامة هتقوم، منك لله مفيش قميص عندي يوحد ربنا مرحمتهوش، كله حرق حرق مفيش رحمة????????
ورد / ما قلت أسفة إنت هتسووووق فيها ولا أيه يا عم????
يزن/ أنا خايف عليكِ لو اديتك قلم هزعلك.
ورد/ عايز تضربني وربنا أشتكيك، وبلغ عنك حقوق المرأة وحقوق الإنسان ومنظمة الصحة العالمية
يزن/ طب حقوق المرأة وعرفناها وحقوق الإنسان مظنش إنتِ  تبلغي حقوق الطفل، أما عن منظمة الصحة هتبلغيها ليه؟!
ورد/ هقولهم صحتي ضاعت ومرمطني، أه يا عضمك يا رضا  أه، شوف ضهري بيوجعني وأنا لسه في العشرينات، مش هسامحك
يزن وقد انفجر في الضحك/ لا دا أنتِ الكلام معاكِ صعب ????????
????????????????????????????????????????????
ورد في المطبخ 
ورد/ اللي اتجمع واللي اتقمع واللي في كل راق بتلمع ورقاقها قرمشته تسمع تسلم إيدك ست ورد
يزن/ بتعملي أيه يا ست ورد ياللي صوتك سمع الجيران
ورد/ مفاجأة 
يزن/ فعلا ما أنا بتفاجئ كل مرة بالكارثة اللي بتحصل
ورد/ لا المرة دي هتندهش 
يزن/ ربنا يستر.
????????????????????????????????????????
بعد شوية  
 ورد/ يزن تعالى يالا الغدا جهز 
يزن/ بتهزري صح، دا إنتِ أول مرة تنادي عليا عشان أكل
ورد/ أنا غلطانة ارجع مكانك مفيش أكل
يزن/ لا هاكل عشان أنا جعان بصراحة
ورد بابتسامة/ أشي 
يزن/ عاملة أيه بطاطس ولا أندومي
ورد بنظرة غضب/ ولا ده ولا ده
يزن/ أومال فراخ مشوية في نار جهنم
ورد/ طب مش هتاكل عشان بتتريق
يزن/ خلاص خلاص آسف
ورد/ هسامحك النهاردة بس
يزن/ إشمعنا
ورد/ عشان جعانة ومش حمل زعل????
يزن/ ببطن
ورد/ يزاااااان
يزن/ طب يالا ناكل يا ستي
جلسوا سويا على المائدة فتفاجأ يزن بمكرونة بالبشاميل
يزن/ واوووو مكرونة بالبشاميل
ورد بابتسامة/ أه، كُل وقول رأيك
يزن/ ماشي
وبعد ما أكل منها
يزن/ أيه ده بجد، مين اللي عامل المكرونة
ورد/ وحشة
يزن/ دي روووعة 
ورد/ بجد..!!
يزن/ والله، بس مين علمك
ورد بفخر/ اتعلمت من اليوتيوب هوأانا أي حد ولا أيه يابابا
يزن/ لا بجد شابوووه
ورد/ طب ما تخلصهاش كلها عشان هعينها لمدة أسبوع ناكل منها
يزن باستغراب/ نعم…!! 
ورد/ أيه
يزن/ طب ما تحنطيها أحسن ونتصور جنبها 
ورد/ فكرة برضوا 
يزن/ إنتِ هبلة يا بت
ورد/ ما أنا مش هعمل أكل كل يوم، دي مرة من نفسك بس
يزن/ هو إنتِ بتعطفي عليا ????
ورد بضحك/ يعني حاجة زي كدة 
***************************
يزن/ ورد بتعملي أيه..؟!
ورد/ بسمع المسلسل
يزن/ التابلت….!!
ورد/ مش فاهمة
يزن/ عايز التابلت
ورد/ تؤتؤ
يزن/ ورد..!!
ورد/ أيه ده 
يزن/ أيه فيه أيه 
ورد/ دا أيه القمر ده 
يزن باستغراب/ مين؟!، أنا 
ورد/ طبعًا إنتَ يا حبيبي
يزن وقد فهم ورد/ طب هاتي التابلت
ورد/ لا لا مش معقول يا يزن، البنات هتخطفك مني كدة وإنت عسل كدة يا إخواتي
يزن/ ما أنا عارف إن أنا عسل وقمر، بس هاتي التابلت بقى
ورد/ يزن الله بقى 
يزن/ ورد 
ورد وقد أغلقت التابلت وقالت/ خُد
يزن/ برضوا برضوا اسمها خُد
ورد/ خلاص يا عم، اتفضل
يزن/ أيه ده…؟!
ورد/ أيه فيه أيه 
يزن/ قفلتيه ليه…؟!
ورد/ أنا حرة 
يزن وقد أمسك ورد من قفاها ووضع وشها أمام التابلت لكي يفتح/ وعملالي البصمة بالوش، لا شاطرة
ورد/ ااااااااع، ياربي بقى، طب مش تخلص الشحن بقى
يزن/ أنا، دا أنا عايز الحرق إن جبتلك تابلت
ورد/ ماشي ماشي، بس ابقى افتكرها يا مان” man ” عشان أنا مش بنسى
يزن بضحك/ حاضر هفتكر يا ومن” woman “
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العودة إلى الوراء للكاتبة روان ريحان

اترك رد

error: Content is protected !!