روايات

رواية ليلتي الفصل الثالث 3 بقلم آية الدمرداش

رواية ليلتي الفصل الثالث 3 بقلم آية الدمرداش

رواية ليلتي البارت الثالث

رواية ليلتي الجزء الثالث

ليلتى
ليلتى

رواية ليلتي الحلقة الثالثة

زين: عندك مانع تبقى مديره مكتبي؟
ليلى: لا. موافقه .. وافقت رغم خوفي وشكي ف نيته .. ياتري قاصد عشان يكرهني ف عيشتي ويردلى البهدله ال بهدلتهاله؟
طب ما ممكن يبقى لا ودي فرصه كويسه ليا .. بقيت ف مكان كان عايز سنين عشان اوصله مديره مكتب صاحب اكبر شركه تسويق ف مصر!! .. قطع سرحاني وتفكيري صوته..
زين با بتسامه : طب تعالى معايا اوريكي مكتبك فين ..
مشيت وراه ..كنت بتقدم خطوه وارجع خطوتين .. لحد مادخلني مكتب شيك جدا.. جديد لسه الكراسي متغطيه بالبلاستيك ..مكتب اول مره يُستخدم ..
زين: دا مكتبك وال قدامك دا مكتبي
ليلى: شكرا لحضرتك.
زين: مفيش داعي لكلمه حضرتك يا ليلى
ليلى بتوتر: اعمل اي دلوقتي؟
زين: انهاردا وبكرا اعتبريهم هدنه اتعرفي ع مكانك الجديد راقبي ال بيحصل لحد ماتندمجي .. لما احتاجك هرنلك الجرس
ليلى: او تشاورلى
ضحك زين: معاكي حق فعلا مهو الفاصل بين مكتبي ومكتبك لوح الازاز دا .. غمز وقال: تحبي اشيله؟
ليلى بسرعه: لالالا
زين: بهزر معاكي.

 

 

 

دخل مكتبه وقعدت ع المكتب بحاول اهدي نفسي واستوعب التغير دا كله ..وكل ما اهدي ارفع راسي الاقيه ف وشي ف ارجع اتوتر تاني … بس دا ميمنعش انه شكله يجنن.. انيق ودمه خفيف وروحه حلوة .. اي ده اي ال انا بقوله دا .. برفع راسي تاني لقيته باصصلى بتركيز..
زين: يااه يا ليلى … لو تعرفي انا حاربت ازاي عشان اوصل ل انك تبقى قدامي كده.. لسه لسه ف حاجز بينا بس مع الوقت هيتشال.. بقالى سنين براقبك من بعيد مش قادر اكلمك او اقرب منك حتي .. اتحكم عليا ان حب عمري يبقى من طرف واحد.. كنت بموت الف مره وانا شايفك معاه.. وانا شايفك مع واحد مبيحبكيش ..بتوجع وجعين ..وجعك وانتي بتعاني مع واحد شايف الكل الا انتي..ووجعي وانا مش شايف غيرك وانتي مش شايفاني.
……
يوسف: مبسوطه يحببتي؟
حور: يعني.
يوسف: لو معجبكيش الاكل نروح مكان تاني
حور: لا مش بطال
يوسف : طب تروحي سينما؟
حور: لا
يوسف بتنهيده: طب تحبي تروحي فين؟
حور: نروح المول تعملى شوبينج؟
يوسف: تاني يا حور انا مش لسه شاريلك ال طلبتيه امبارح؟
حور: بس دا كان امبارح يا يوسف
يوسف: لا والله !! هو الطبيعي ان الواحد كل يوم يروح يدفعله عشره ولا عشرين الف ف براندات ولبس عمال على بطال؟
حور: خلاص
يوسف: حور فى اي؟ انتي اتقلبتي كده ليه من ساعه خطوبتنا!
حور: بقولك اي يا يوسف ! بمناسبه الخطوبه يعني .. انا مش مرتاحه
يوسف: نعم؟؟
حور : بقولك مش مرتاحه ..الاحسن اننا نفركش عشان شكلنا كده مش متفاهمين!
يوسف بصدمه: انتي جايا تكتشفي ده دلوقتي!
حور بتجاهل: متتعبش نفسك وتيجي لبابا انا هفهمه
يوسف : تمام .. وحاجتي؟

 

 

 

حور: حاجتك؟ ..لا يبيبي هي مبقتش حاجتك دي بقت بتاعتى انا .. وبعدين اى هو دخولك وخروجك عندنا ومعايا دا ببلاش؟
وبعدين مكنش خاتم سلوتير ال محسسني انك جايبلى الدنيا ومافيها.؟
يوسف : انزلى ..مش غلطتك..
…..
يوسف: ها تحبي تاكلى فين؟
ليلى: اي مكان يا يوسف مش فارقه.
يوسف: اي يبنتي التواضع دا ؟
ليلى: اومااال بقولك اي تعالا نجيبلنا سندوتشين وازازتين بيبسي ونقعد على اي رصيف ناكل اي رايك؟
يوسف: اي رصيف؟
ليلى: نحط الاكل ع شنطه العربيه ونقف؟
يوسف: انتي يبنتي غاوية تشرد
ليلى: تصدق أنا غلطانه اني بوفر عليك وبقول حرام احنا اخر الشهر ويا هيكون مفلس يا هيفلس باقى الاسبوع؟
يوسف: قلب الام دا ال مضيع منك كل الفرص
ليلى بغمزه: مش بالمكان يا سيفو بالاشخاص
غمضت عيني بندم وقهره وانا بفتكر ذكريااتي مع الطول عمري معمي عنها.. وقد اي خسرت .. خسرت كل حاجه لما خسرتها..
روحت البيت وانا بسأل نفسي مية مره هو لسه فى امل؟
….
زين : انسه ليلى!!
ليلى: اتفضل
زين : تسمحيلى اعزمك على العشاء..!؟
ليلى: اسفه مش هينفع
زين : لية؟
ليلى: اخرج معاك بتاع اي؟ .. صوتي بدأ يعلى .. وقولت :
اسمع يا استاذ زين .. لو حضرتك جايبني هنا عشان تلوي دراعي ف انا اسفه انا مبيتلويش دراعي .. ف لو فاكرني بقا من البنات ال هتجري معاك ف عزايم وخروجات وهتقضيها ماياصه ف انت اخترت الشخص ال غلط..!! ..وانا بقولك هترجعني

 

 

 

موظفه تاني عادي ولو عايز ترفدني اتفضل .. ولا اقولك.! انا ال مش عايزا الشغلانه دي ومن اللحظه دي انا مستقيله .. قلت اخر جملتين وانا متعصبه وبلم حاجتي وصوتي عالى
زين: لالالالا اهدي اهدي .. انتي فهمتي غلط والله ماقصد اي حاجه ..ولا عمري فكرت فيكي بطريقه مش كويسه ..ولا هفكر
صدقيني انا اسف انا بس كان قصدي نتعشا ونتكلم شويا مش اكتر من كده والله …ممكن بس تهدي واي حاجه عايزاها هتحصل ..واسف تاني حقك عليا
ليلى : خلاص حصل خير ..الشيفت بتاعي خلص هروح
زين: طب هاجي اوصلك
ليلى:يوه برضو! .. اخدت شنطتي ومشيت .. ومسكتنيش غير زوقه ومحاربته انه يوصلي انه مفكرش فيا بشكل وحش
.. بس مش غريبه لما يكون مديري وصاحب الشركه واستحمل مني كل الزعيق والكلام ده؟ ..وكمان بيبرر ليا ويعتذر مش غريب؟
صحيت الصبح جوايا حرب ما بين اروح الشغل واتعامل عادي .. ومابين مروحش .. من جوايا عارفه مش عزومته ليا هي سبب اني مش عايزا اروح.. يمكن بهرب للممكن يحصل بعد كده.؟.. يمكن خايفه من الجاي؟
قررت فعلا وروحت الشغل..و وانا فى طريقي بفكر ياتري هيروح ولا لا ..طب هتعامل ازاى ..دخلت الشركه كان وصل لمحته فى مكتبه من الازاز وانا داخله مكتبي واتعمدت مبصش كأني مشفتوش ومش مهتمه اعرف وصل ولا لسه
اول ماوصلت للمكتب لقيت بوكيه ورد كبير كله ورد احمر شكله يجنن عليه كارت.. بتلقائيه ضحكت
قعدت ومسكت البوكيه شميته وانا مغمضه …من سحر ريحه الورد ..هو يعني فى احلى من ريحه الورد !
فتحت الكارت..:
آسف ارجوكي اقبلى اعتذاري .
رفعت عيني عشان اشوفه وانا ببتسم ..وبهز راسي باني قبلت اعتذاره ..
اول مره احس بإن زعلى فارق… وانه أزمه بالنسبه لحد ..احساس اول مره أعيشه.. احساس حلو اتمني مايروحش ابدا.
بصيت ف ساعتي لقيت باقى ١٠ دقايق على الاجتماع .. بدأت احضر الحاجات المطلوبه مني ..روحت الاجتماع ..كان فريق العمل كله موجود ..زين قرر اننا محتاجين اجتماع تاني انهاردا بس اجتماع مختلف ..مش فى الشركه ولا فى القاعه
اجتماع فى الشيرتون.. عشاء عمل وبعده اجتماع لمناقاشات خفيفه ..
زين: تقدروا تعتبروها خروجه عارف اني ضاغطكم الفتره دي ف اعتبروه اجتماع ترفيهي كده ..نتعشي ونسهر شويا بس هنتكلم فالشغل يعني.روحت البيت عماله افكر هروح ازاى والبس اي؟..كنت متحمسه معرفش ليه ..كنت مبسوطه لحد قبل ميرن جرس الباب ..
ليلى: حاضر جاايا…
يوسف!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلتي)

اترك رد

error: Content is protected !!