روايات

رواية المشاغبة والامبراطور 2 الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شروق مجدي

رواية المشاغبة والامبراطور 2 الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شروق مجدي

رواية المشاغبة والامبراطور 2 البارت الثالث والعشرون

رواية المشاغبة والامبراطور 2 الجزء الثالث والعشرون

المشاغبة والامبارطور
المشاغبة والامبارطور

رواية المشاغبة والامبراطور 2 الحلقة الثالثة والعشرون

كانت بمكتبها بالمستشفى اتجه لها جواد وطرق الباب وابتسم لها : بس بس ممكن ادخل
وقفت هي بفرح : طبعا تعالى اتفضل
جواد بهمس: واحشيني اااااااه مش كنا اتجوزنا مع رعد و سيلو
سلمى بخجل من نظراته لها : بابا مايعرفكش
عكس رعد هو مربيه وعرفه كويس واهو يا سيدي عيزا فتره خطوبه حب وكده بيقولو بعد الجواز مافيش الكلام ده
ابتسم لها بخبث وجذب يدها : فعلا في كلام غيره اهم كتير
نظرت له بخجل : جود بس بقه مش متعوده منك على كده بتربكني الله
ابتسم لها بعشق من وجهها الاحمر بشده : ربنا يصبر قلبي المشتاق ليكي ده وقبل يدها برقه ثم اقترب منها بهدوء وقبل خدها بمنتهى الرقه والحنان كأنها قطعه الماظ غاليه باهظة الثمن يخشى عليها أن تنجرح
نظرت له بخجل وهو ينظر لعيونها بعشق وجاء يقترب اكثر ولاكن قاطعه دق الباب
اغمض عيونه بغضب وهو يلعن من بالخارج
ابتسمت سلمى بخجل : اتفضل
الممرضه : دكتوره محتاجين حضرتك في قسم الطوارئ
جواد بهدوء: طيب استأذن انا واعطى لها علبه شيكولاتة: دي ليكي
سلمى بفرح : شكرا اوى
غمز لها بضحك ورحل
………………………………..
يجلس مروان بمكتبه منشغل بالعمل كثيرا وحوله كثير من الاوراق ويتحدث بغيظ : ابويا ده منه لله ياخد اجازه على قفايا انا يلااا ال ياعني وجوده مهم برضه بيرمي عليا
نهاد وهي تتجه له بضحك : بتكلم نفسك هههههههههههه
مروان بغيظ: وانبي اسكتي عندي كميه شغل رهيبه بعيط والله ماتيجي تساعدي طيب
ابتسمت له: شكرا يا خويا ولاكن نظرت له بغيظ فهو منذ عودت سلسبيل لم يتحدث عن زواجهم : بقولك هتيجي امتى بقه لماما
تحدث وهو ينظر للملفات : اجي لماما لي
نظرت له بصدمه واكملت بحزن: لا ولا حاجه عن اذنك ثم وقفت واتجهت للخارج
نظر لها بأستغراب: مالها دى الله واكمل عمله ولاكن توقف فاجأه: هي زعلت ولا اى واتجه لمكتبها
وجد زميلها بالمكتب يتحدث معها وينظر لها بإعجاب وهي تتحدث معه بالعمل فقط
مروان بغضب : استاذ ممدوح ممكن شويه برا لو سمحت عايز خطيبتي لوحدنا
ممدوح بصدمه : خطيبتك
مروان : اه عندك مانع ولا حاجه
اتجه الاخر للخارج بحزن
نهاد بغضب : اي خطيبتك دي منين ان شاء الله
مروان بصدمه : نعم يا ختي ياعنى اى الكلام ده انتي عبيطه ولا اي
نهاد بغضب: اى عبيطه دي ها وانت جيت اتجوزت امتى ولا خطبت امتى واقولك مش هتيجي لماما تقولي ليه خلاص سيب بقه الي يحب يحب ملكش دعوه
لعب هو بشعره بخجل فهي معها حق هو اعتبر انها خطيبته ولاكن نسى ان يتحدث مع اهلها للزواج اصلا
اقترب منها بخجل : اسف وقعت مني دي افتكرت ان ياعني لما تكلمنا كلنا مع بعض وكده انك خلاص خطيبتي
نظرت له بصدمه اكمل هو بضحك : انا حمار عارف هههههههههههه قلبك ابيض بقه ده انا عشت ايام وحشه من غيرك و خايف عليكي حقك عليا هكلم بابا و نيجي لمامتك
ابتسمت له: ماشي
مروان بحب : جيه عيد ميلاد خالي يونس
نهاد : ايوه سلمى كلمتني و خالو ياسين كلم ماما واحمد
مروان بصدق : اسف يا نهاد من ضغط الشغل والله حقك عليا
نهاد بفرح : مش زعلانه منك اصلا
………………………………..
كانت تجلس بالمرسم الخاص بها بالمنزل و تندمج مع رسوماتها الى ان تحدث يونس بصدمه: حسان بترسمي حسان
ابتسمت سلسبيل له : بجهز للمعرض اى رايك طيب
يونس بهدوء: مش شايفه انها خطوه مجنونه اوى
سلسبيل بفخر : وده الى عاجبني فيها انك تعمل معرض لمجرم دولي بكل جرائمه ومسيرة حياته اااااااااه معرض المجرم الدولي لسلسبيل الهلالي
يونس بتفكير : بس صعب اوى
سلسبيل بفخر: ثق فيا يا ولدي وبعدين الفنان مجنون معروفه ياعني
ابتسم لها: لا انتي اكبر دليل مش محتاج دليل تاني اصلا بس قصه حياته ازاى
سلسبيل بفخر: رعدي هيظبط الموضوع لا تقلق يدوب الحق ابدأ في اللوحات فيها اصلا كام سنه
قبل يونس جبينها: ربنا يوفقك يارب ….. طب والفرح
ابتسمت سلسبيل له : الديكورات والجو ده مع امي ونادين وريم ومروه
الفستان انا اخترته خلاص ومش هاوري لحد مفاجاه
و الاوضه رعد هيجيب كتالوج واختار كل حاجه
اما بقه اللبس هنزل كام يوم كده اشتري مع رعد بس كده شوفت الموضوع سهل خالص
ابتسم لها واتجه للاعلى
رن هاتفها : مارو حبيبي عيزاك في خدمه
مراد : عيزا اي اخلصي
ابتسمت بخيث : هاقولك اصل بنجهز عيد ميلاد بابا بعد بكره وانت عارف الكل مشغول بالفرح وكده ممكن ممكن تساعد خالتو مروه : عشان خطري يا مارو
مراد : حاضر يا سيتي عيوني
ابتسمت بخبث : العنوان اهو ……..
واغلقت بضحك : انا سوسه نياااااااهااااااهااااا
………………………………..
حور بغيظ منه : يا فهد روح بقه الله مش ينفع كده
فهد بشقاوة: اخد بوسه الاول
ابتسمت له: اي شغل العيال ده الله
نظر لها بغيظ : ماهو حرام كده الله مراتي وشعر لا ماشفوش اصل مكثوفه حضن لا بوسه لا ده اي الجوازه دى
حور بخجل : احترم نفسك بقه الله
فهد بغيظ : بس بحبك بحبك و عياط وانا مش عارف اخد حضن حتى
حور بخجل : ما ما انا رجعت اشتغل معاك اهو
فهد وهو يقرب منها ويضع يده على الكرسي الجالسه عليه ليحاصرها : ده اصعب وادل جنبي ومافيش اى تصبيره حرام والله
حور بخجل: فهد ابعد عيب كده الله
ابتسم هو لها وهو يقترب اكثر بخبث فهو يحاول كسر حاجز الخجل العائق بينهم
أغمضت عيونها بتوتر : فهد
اقترب اكثر منها : عيون فهد ولامس شف’تيها برقه
ياسين بصدمه: انت بتعمل اى ياض عندك و سايب شغلك
اعتدل بغيظ : هي بوسه حد باصص في امها
حور بتوتر وخجل : والله هو مش انا
فهد بصدمه : في اي يابت انتي مراتي عادي
ياسين بضحك: خلص يا خويا قدامى على المكتب
فهد بغيظ : مش رجعت شغلك فى الشرطه اى الى جابك
ياسين بصدمه: اى الي جابني قدامي يا حيوان انا قاعد لك هنا مش ماشي
………………………………..
بالنادي
سارة بتوتر : مش عارفه خايفه من جنان سلسبيل ده
احمد بهدوء: بس هي صح انا ونهاد ها نتجوز وانتي ابوكي برضه لوحده لي لا وخصوصا ان حاسس ان انكل مراد مرتاح ليها
ساره بهدوء : عندك حق بابي يستاهل يرتاح و مامتك كمان عانت كتير اوى
بس مش صعب انه يتجوز اخت طنط ندي وهو كان بيحبها
احمد بهدوء : اولا مر عمر تاني ثانيا بقه وده الاهم ان انكل مراد بيتعامل عادي جدا مع طنط ندي وكمان بيحب انكل يونس و خالي ياسين جدا انا شايف شئ عادي
ابتسمت له: وانت مش مضايق ان فهد الى كنت مرتبطه بيه يبقى ابن خالتك
ابتسم لها ووضع يده على يديها : لا خالص لان انا متأكد ان الموضوع مش بدماغك خلاص ومتأكد انه مكنش حب اصلا منك ومنه و شايف انه هو كمان بيتصرف عادي و بيحب حور جدا زي مانا شايف انك بدائتي تفتحى قلبك ليا
ابتسمت له بحب: شكرا لانك دخلت حياتي
………………………………..
جاء يوم عيد ميلاد يونس
يونس بأستغراب: يا ياسين ندى عايزني في البيت
رايح فين بس
ياسين بغيظ منه طول الطريق يزن عليه ليعود لندى
وانه مستعجل : اهمد بقه وصلنا اهو تعالى ده انت ممل
اتجه للداخل معه لمطعم شيك على النيل نظر يونس حوله المكان مزين بطريقه مذهله
وفجأة وجد الجميع يخرج من الداخل ويغني له بعيد ميلاد سعيد وهو معهم عائله نادر وياسين وعائله مروه ومراد ايضا وعائله جواد معهم
نظر لهم هو بفرح ودموع كل مره يحتفل به مع ندى فقط اول عيد ميلاد له معهم
سلسبيل بضحك : كل سنه وانت طيب يا حج ده كده كام ده ال تسعين
يونس بغيظ : اخرسي يابت ده لسه الثلاثين
ياسين بضحك: لا العشرين وحياتك
يونس وهو ينظر بعشق لندى : انتى اى رايك ده الكام
ابتسمت هي له بعشق: ال ٣٤ اول سنه ليك قابلتك فيها كل العمر ده عدى عليا لحظه معاك حسه اني انا وانت لسه زي ما احنا وجذبت يده بعشق : ربنا يخليك ليا يا تؤام روحي مش عارفه من غيرك كنت أعيش ازاى اصلا
اقترب منها بشوق وهمس لها : طب انا بعد الكلام الحلو ده محتاج اعبر لك عن الى جوايا اعبر ازاى هنا بقه
ندى بخجل : يوووونس
ضحك بقوه عليها بعد كل هذا العمر مازالت تخجل من كلامه لها و احتضنها بعشق
فهد بضحك : خف يا والدي نحن هنا
ضحك الجميع عليه وقدم له كل منهم هديته
نظرت سلسبيل له بفرح وهي تصفق : هديتي بقه
ابتسم لها اكملت بضحك : انا كفايه عليك انا احلى هديه لا داعي للتصفيق شكرا شكرا ضحك الجميع عليها
تمنى يونس هديه معينه بعد ان اعطت التمثال لمراد بعيد ميلاده تمنى ان يكون نجح هو برجوعها له و اقترابه منها ولاكن ابتسم بصمت : طبعا يا روحي انتي احلى هديه
ضحكت هي بفرح واحتضنته بقوه وهو يبتسم عليها
ونظرت لرعد بغمز ثم ابتسمت ليونس : بص كده هناك
نظر الجميع لمكان ما تنظر له وجد ستار كبير وستار صغير ايضا
ازال رعد الستار الكبير كانت صوره كبيره مرسومه ليونس بالمنتصف وهو يحتضن ندى وحوله نادر ونادين وياسين وريم كل منهم يحتضن زوجته
و خلفهم سلمى وفهد بجانبه حور يتمسك بها وبجانب حور مروان وبجانبه رعد يحتضن سلسبيل
فرح الجميع بتلك الصوره الرائعه و احتضانها يونس بفرح : تجنن حلوه اوى
جواد بغيظ منها : انا فين ها
نهاد بغضب: وانااا
سلسبيل بضحك : معلش بقه مكنتش لسه فى الصوره انا بجهز فيها من فتره
فهد بغضب : وانا مش حاضن حور لي ها ياعني لا حقيقه ولا صوره ياربي
ضحك الجميع عليه
نظرت سلسبيل ليونس : لسه استنى
و غمزت مره اخرى ل رعد ازال الستار الصغير
وجد تمثال صغير منحوت له وهو يحتضن سلسبيل
ابتسم بفرح واحتضنها بقوه فرحت هي انه اعجب به فكرت كثيرا لعمل شئ مختلف عن مراد ويكون خاص به وبها فقط لتعويضه عن حزنه ذلك اليوم
ونظرته للتمثال عندما علم بتغير ملامحه لمراد
ندى بغضب : بت اي ده امفروض انا فى حضنه انتي لي بقه
سلسبيل بغيظ لها : لي هو انتي الي عاملاه ولا اى عيزا يحضنك انتي اعملي واحد انتي ولا اقولك هاتي فلوس وانا اعملك
ضحك الجميع عليها اقتربت منها ندى بغيظ رقدت هى خلف رعد بضحك عليها
جذبها يونس بحضنه : ندى حبيبتي انتي علطول في حضني وابتسم لها : حلو اوى التمثال صح
ضحكت ندى : اوى اوى يجنن
كان يوم رائع تحت ضحكات وفرح الجميع
رعد وهو يتراقص معها بعيد عنهم : مش قولنا بلاش قصير كده ومفتوح كده
سلسبيل بغيظ: فين ده ده تحت الركبه بكتير اهو و منفوش مش ضيق وبنص كم هي بس فتحت الصدر ومش اوى
نظر لها بغضب : ولى اصلا مفتوح كده لى ياعني ونظر لبعيد فهو حقا يتمنى ان ترتدي الحجاب
ليست لتكون مثل حور وسلمى ولاكن لانه يريد زوجته محجبه ولاكن لا يريد الضغط عليها سيكون افضل ان اقتنعت بنفسها
ابتسمت له واحتضنته بقوه
نظر هو لها ببرود : ده الى هو اى ده بقه بتثبت ياعني ولا اى وقولنا مليون مره كده لا
نظرت له وهي داخل احضانه: كلها كلم يوم ان شاء الله ونتجوز
رعد بغيظ: برضه حرام يا متخلفه وبعدين اى علاقة ده باني مخنوق منك وعايز اضربك
ضحكت له بغزل : مش انا لما بخاف من حد بستخبى فى ظهرك يبقى اكيد لما اخاف منك هستخبى في حضنك
نظر لها بهمس وفرح من كلامها : وانتي دلوقتي خايفه مني
سلسبيل بهمس : اممممم اوى ثم فعلت مثله وهو غاضب
مش بحبك وانت عامل كده شكلك يخوف اوى
ضحك عليها بقوه : انا بعمل كده
ابتسمت له: امممم
رعد وهو مازال لا يبادلها الحضن بل يقف ويسند على السور : طب ابعدي بقه عشان انا عايز اعمل حاجات و ابوكي يقبض علينا بفعل فاضح فى المطعم العام
سلسبيل بأستغراب: لى هو اتنقل مباحث الاداب
ضحك رعد عليها : اوعي يابت واتجه للداخل وهو يبتسم و يحمد الله على وجودها بحياته
………………………………..
عاد الجميع للمنزل صعد يونس للغرفه بعد قليل
وجد ندي تقف له وهي ترتدي فستان قصير ازرق اللوان كب عليه فصوص الماظ وترفع شعرها ديل حصان و الغرفه مزينه له ولها فقط
اقترب منها وهو ينظر لها بشوق : هو ده الكلام مش تقولي ليا كل العيله
ابتسمت عليه : دي كانت فكرت سيلو وانا حسيت تغير حلو لاكن احتفالى انا زي ماهو ليك لوحدك
ابتسم عليها واقترب منها يستنشق رائحه عطرها بشوق وهمس لها : انتي اغلي هديه جت فى عمري كله ياندى
ندى بهمس : انت رزقي في الدنيا الى بحمد ربنا كل لحظه عليه ربنا يخليك ليا يارب
نظر لها بعشق واقترب منها ……
🙈🙈🙈🙈🙈🙈
………………………………..
بالصباح
سلسبيل بضحك : ده احلي
نظر لها رعد بصدمه : في اي يا ماما انا داخل اوضه نوم ولا داخل كوخ
نظرت له بضحك: يابني خليك مختلف
ابتسم لها: طب نختار وسط مش كده
تنهدت بضيق: اوكي
يونس : اختارته تسافر فين انت وهي ولا لسه
نظر رعد لها : اى رايك فى المالديف
سلسبيل بصدمه : بتهزر لالا اوعى تقولي فيلا فى وسط البحر ومافيش حد غيرنا والجو الهابط ده
سلمى بفرح: الله هيبقى جميل اوى
سلسبيل بغيظ: بس يابت نقصه ملل
صدم رعد: هابط وملل طب حضرتك عيزا اى اشجيني
نظرت له بتفكير : بص نروح مكان فيه تسلق للجبال او تزحلق على الرمال او جليد ونظرت له بفرح وهى تصفق : اقولك تعالى نقفز من طيارة ولا من فوق شلالات
ندى بصدمه: يالهوي ونظرت ليونس : الجوازه دي بايظه اسمع مني
ريم بغيظ : بت عيزا تموتي الواد ولا اى
سلسبيل بغيظ: لي الله امفروض ابنك عمل كل ده مش ظابط مخابرات ولا اى، والله شكله ظابط شارات مرور و بتشتغلوني
ضحك الجميع عليها ، رعد بغيظ : اشارات مرور هي حصلت طب مش هنروح بقه
سلسبيل بغيظ: لي بس طب انت مش موافق لي يا رعدي
نظر لها ببرود ابتسمت هي له وظلت تتمسكن عليه
رعد بعشق لها : خلاص احنا نروح اسبوع هنا واسبوع هنا ماشي
سلسبيل بفرح : قشطه طب وباقي الشهر
رعد بحزن : مش عارف اخد اجازه اكتر من كده معلش هعوضهالك
سلسبيل بغيظ: ازاى ياعنى مش ابويا جامد فى المخابرات ولا اى و لا انتم اى كلام فين افلاطون والامبراطور والجو ده
يونس بضحك : انتي فكراها بلد ابونا حضرتك فى شغل
رعد بهمس لها : سيلو وريني الفستان بقه
سلسبيل بغيظ: لا قولت لا يوم الفرح
رعد بتوتر من جنانها : بقولك اى لو مفتوح والله يا سلسبيل هامشي و اسيب الفرح انا اجن منك و اعملها
سلسبيل بغيظ منه : افففف منك مش مفتوح قولت وبطل زن بقه اوعى واتجهت للاعلى
رعد بغيظ منها : ربنا يستر
………………………………..
جاء يوم الفرح الذي اتفق عليه رعد و سيلو ان يتم فى الجونه على شاطيء البحر
وتم عمل كل شئ من تجهيزات
بغرفه سلسبيل
تقف حور وسلمى ونهاد وسارة بعدم موافقه على ما ترتدي سلسبيل
ندى وهى تتجه للداخل : يلا يا بنات ونظرت لسلسبيل بصدمه: يالهوى اي يابت ده
نظرت لها سلسبيل ببرود : في اى ماله الفستان الله
كانت ترتدي فستان ابيض كب عاري الظهر منفوش من الخصر الى الاسفل يشبه فساتين اميرات ديزني كثيرا
ندى بغيظ : الفستان روعه بس مفتوح ورعد مش بيحب كده انتي ليه عيزا تنكدي عليه يا بنتي الواد بيحبك
سلسبيل بغيظ: مش كلها ساعه ويبقى جوزي انا حرا معاه بقه
يلا برا عيزا اظبط شعري برا
اتجهت ريم ونادين ومروه لهم
نادين بفرح : روعه الفستان بس ياعني لو فهد ولا مروان ممكن يتقبل ده و يعدي اليوم لاكن .. اكملت ريم بغيظ : لاكن رعد ممكن ياخدك تلبسي فستان اسود ارحم
سلسبيل بغيظ:لو سمحتم انا حرا معاه برا بقه عيزا اعمل شعرى يووووه
اتجه الجميع للبس وهي اكملت شعرها
………………………………..
بغرفه رعد الشباب معه مروان فهد جواد واحمد والكل فرح به اتجه لهم ياسين ويونس ومراد ونادر
كان يقف ببدلته الرائعه كان وسيم للغايه و فرحته تلمع بعينيه
اقترب ياسين منه بفرح : مش عارف اوصف لك احساسي اى دلوقتي خصوصا انك اتجوزت الى قلبك بيحبها غير اني حاسس اني مالك الكون كله مبروك يا حبيبي
احتضنته رعد بفخر : انا اسعد واحد فى الدنيا عشان انت بابا
ابتسم الجميع له
اقترب منه يونس بهمس وتوتر وخوف اب على ابنته : خد بالك من سيلو و قصدي ياعني هي اه مجنونه لاكن لسه صغيره مش فاهم اوصلها لك ازاى بس براحه عليها هي برضه لسه صغيره وبصراحه مكنتش عايز اجوزها دلوقتي بسبب ده برضه ياعني بلاش اليومين دول اتعوده على بعض اكثر
وحده وحده معاها
ابتسم رعد له : ماتخفش عليها معايا العمر قدمنا طويل سيلو بنتي مش حبيبتى بس عمري ما خليها تعمل حاجه غصب عنها
ابتسم له يونس بفخر: لو كان حد غيرك عمري ماكنت وافقت الا لما تخلص كليه لاكن عشان انت رعد انا وفقت وانا مطمن عليها معاك
ياسين بفخر ان رعد ابنه : اطمن على سيلو معاه لا تقلق
فهد بضحك : عايزين نسمع طيب بتحكي عن مغامرات ليله دخلتك بقه وكده
ضحك مراد وياسين ونادر بقوه عليه
نادر بضحك: الصراحه ابوك اكتر واحد عنده خبره فى ليله الدخله
يونس بغيظ : اتلم انت يا بتاع اوضه الاطفال
نادر بضحك: على الاقل نمت في اوضه تاني
و تاني يوم كملت مهمتي على اكمل وجه انت بقه نفس الاوضه بس على الكنبه هههههههههههه صحيح يا يونس كملت جوازك من ندى امتى هههههههههههه
ياسين بضحك: بس يا نادر بلاها احراج
مروان بصدمه: انتم بتكلمه جد ولا اى الله هي مش ليله الدخله دي بتاعت الافلام وكده مش امفروض اتجوز فيها ولا اى
رعد بصدمه : في اى مش كده انا عريس برضه
ياسين بفخر : لا انت ابن ابوك ياض ان شاء الله ليله دخلتك زي ابوك سيبك منهم
مراد بضحك : فعلا ياسين الوحيد الى عدي الامتحان ده بجداره
ضحك الجميع عليهم
احمد بهدوء: طب ابعد عنه يا عمي يونس معلش معلوماتك غلط اتفضل يا خالي انت كمل
ضحك الجميع عليهم ونظر يونس لهم بغيظ هو ونادر
………………………………..
وقف رعد بالاسفل ينتظر يونس ان يصعد ليجذب ابنته
جاء يونس يتجه للاعلي همست له نادين وهي تحرك فمها يمين ويسار: ليله دخله فله ربنا يستر
نظر لها يونس بصدمه : بت مش مرتاح لك عملتي الحركه دي فى فرحي والليله باظت اتهدي بقه
ضحكت عليه : اطلع شوف بنفسك وانت تعرف
اتجه للاعلي بخوف
كل منهم يرتدي فستان احلى من الاخر البنات بغايه الجمال
والشباب ايضا بغايه الروعه والفرح
فهد بعشق : ملاك يا ناس بالون السمواي القمر ده
وقبلها من خدها : بموت فيكي
ابتسمت له بخجل: وانا بحبك اوووووووى
مروان بفرح : اى القمر ده
نهاد بخجل: شكرا
مروان بحب : مش ده احلى من التاني ونبى مقفل كده وقمر فيه
ابتسمت له: انا كنت برخم بس لاكن مكنتش هلبس مفتوح كده
مروان بحب : يا جمالو انا
احمد وهو ينظر لها بعشق : كل حاجه عليكي بتزيد جمال من جمالك
نظرت له بخجل: انت كتير عليا اوى
ابتسم لها بشوق : انتي الى كتير على قلبي
جواد بعشق : الفستان عليكي يجنن عايز اخبيكي من عيون الناس
سلمى بفرح : بحمد ربنا اني قابلتك
رعد وهو يتحدث بحرج : احم سلمي اى اخبار فستان سلسبيل حاسس اني مش متفائل كل البنات بتبص بصه انها ان ربنا يعدي اليوم هو في اى
سلمى بتوتر : ها ااااا لما تنزل بقه وجذبت يد جواد وقفت بعيد
جواد بهمس: هو في اى
سلمى بخجل: الفستان عريان وربنا يتسر بقه
جواد وهو يلعب بشعره : رعد مش من النوع ده خالص ربنا يستر
نادر بعشق لزوجته المجنونه: هاتجنن اكتر من كده اى من جمالك ده
نادين بشقاوه : انا علطول أجنن
ضحك عليها بقوه: احلى مجنونتي بالدنيا واحتضنها بقوه
ياسين بفرح : انهاردة جواز ابننا وانتى زى مانتي اجمل ست شفتها عنيا
ريم بفرح : وانت زي مانت اول واحلى راجل احتل قلبي
قبل يدها بشوق وقبلت هي أيضا يده بعشق مر لسنوات معه لم يخونها ولا ينظر لغيرها بل يعشقها فقط
مراد بحب : بحد شكلك قمر اوى
ابتسمت مروه : ياااااه كبرنا بقه يا مراد
ابتسم مراد لها : بس انا عايز اكمل الى فاضل من عمري معاكي
ابتسمت له بخجل ونظرت للاولاد
وهو يبتسم لخجلها منه وينظر لتغير القدر فهو الان يحب اخت ندى ويشعر نحوها بحب غريب لها مات منذ سنوات بقلبه وابتسم ايضا على جنان سيلو فهى من زرعت الفكره بعقله وقلبه ويدعي الله ان تتوفق بحياتها
………………………………..
رفضت سلسبيل دخول احد مره اخري الى ان يأتي يونس لها وتتجه معه للاسفل
اتجه يونس للداخل ونظر لها بفخر واقترب منها
بفرح اب يعطي اغلى ما لديه لرجل اخر ليكمل مسيرته قبلها من جبينها بفخر : يابخت رعد بيكي ابتسمت هي له بحب وجذب يدها للاسفل
رعد بتوتر و بغيظ: لالا انا هستني لما تنزل انا اطلع اشوف المصيبه الى عملها ولاكن نظر بصدمه للاعلي
والجميع ينظر لها بأستغراب وفرح
كانت ترتدي نفس الفستان ولاكن عليه كاب خاص به يغطي الجزء العلوى بالكامل ونفس تطريز الفستان فهو خاص به و ترتدى طرحه عليه نعم ارتدت الحجاب وظلت تنظر له تريد انت تعرف مدي سعادته بعينيه بها
اقترب منه يونس وهو معاها ووقف امامه والاخر ينظر بصدمه واستغراب حقا زادها الحجاب نور وجمال طاغي
وهو لم يتوقع فعلتها هذه لان العروس
تريد بذلك اليوم ازالت الحجاب لانه يوم مخصص لها وكأن الله عز وجل بذلك اليوم لم يحاسب عليه
فهي جريمه بحق نفسها
ولاكن هى ارتدت الحجاب لتكون له وحده هو
ليس للناس ومع ذلك كانت حوريه هاربه من مجله كرتون ديزني
يونس بملل : هتفضل فاتح بوقك وواقف كده مش هنخلص بقه ولا اى ابتسم رعد بفرح : مش مصدق
اقتربت ندى بضحك ودموع : اه يا سوسه كل ده عشان محدش يقول لرعد ابتسمت هي بخجل
رعد باستغراب: مش فاهم
ريم وهي تقترب بفرح من زوجت ابنها : اصل يا سيدى كانت مش لابسه الكاب ده والفستان بقه اى و غمزت له : الي تحت يهبل هههههههههههه وفهمت الكل انها نزله كده عشان كده الكل كان متوتر من رد فعلك
ابتسم لسيلو بفرح : اى حاجه بتعملها حلوه اصلا
طلعت لسانها لهم بضحك : شفتي مش قولت محدش يدخل بينا صح يا رعدي
ابتسم لها: صح طبعا يا روح رعدي
ندى بغيظ منها : انهاردة فرحك بلاش جنان العقل بقه شويه الصحافه برا
سلسبيل بتأكيد : مش هتحرك لا تقلقي
قبلها رعد من جبينها و جذب رعد يدها وهو بغايه السعاده والفرح بها
كانت الحفل بغايه الجمال والروعه على شاطئ البحر
وسلسبيل ترقص مع البنات بفرح وكل دقيقه تجذب يد رعد ويرقص معها و يحتضنها بفرح
تم كتب الكتاب وطلبت سلسبيل ان يكون الشاهد هو مراد بعد ان وافق والدها على هذا من قبل والشاهد الاخر نادر
وتم كتب الكتاب تحت ضحكات الجميع لهم
احتضنها يونس وندي بفرح
واحتضن ياسين وريم رعد ايضا
اقترب رعد و همس لها بعشق : بقيتي ملكي
نظرت له بفرح: انا علطول ملكك من يوم ماجيت الدنيا دي
حملها وظل يلف بها بفرح والجميع يصفق لهم بقوه
وصل ادهم وفيروز وباقى الفريق وكل منهم معه زوجته واقترب منهم يونس وندى وياسين وريم بترحاب شديد
مازن بصدمه: دي العروسه هي مش كانت البت سيلو عقل و غير ولا اى
ياسين بضحك : لا هي الي عقلت الحمد لله
فيروز بهمس ل ادهم : اى العيله الى كلها ملونه دي الى ما فيهم حد واقع كلهم قمر قمر
ادهم بغضب وهمس : عارف لو سمعت صوتك هقتلك سامعه
فيروز بغيظ منه : يووووه في اى مش بقول الحقيقه
ادهم بغضب وهمس: فيرووووز اتلمي في يومك
اميره باستغراب: هما مالهم
مازن بحب : تعالى نرقص سلو مالنا ومالهم احنا يا ميرو تعالى
منى بغيظ : محن اوى ملزق مازن ده
مصطفى بملل : وانتي مالك انتي طيب هو حر مع مراته
منى بصدمه : انت بتشخط فيا
مصطفى بتعب : لا بدعى على نفسي تعالى يا نصيبي الحلو نرقص يلاه يا مجنونه ضحكت عليه وذهبت معه
حاتم بحب: انتي اغلي هديه فى عمري
اقتربت منه اية بحب : بعشقك يا حاتم
ليلي بفرح : ممكن نرقص عشان خاطري
ابتسم طارق : عيوني ليكي
وذهب الجميع
جواد وسلمي ، مروان ونهاد ، فهد وحور ، سارة واحمد ، سلسبيل ورعد
يونس وندى ، ياسين وريم ، نادين ونادر ، والقابل الجديد مراد ومروه
ورقص الجميع على اغنيه 👇 تحت فرحه كل منهم بمعشوقته
Baby, calm down, calm down
Girl, this your body e put my heart for lockdown
For lockdown, oh, lockdown
Girl, you sweet like Fanta, Fanta
If I tell you say I love you no dey form yanga, oh, yanga
No tell me no, no, no, no, whoa-whoa-whoa-whoa
Oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh-oh
Baby, come gimme your lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-love
You got me like, “Whoa-whoa-whoa-whoa-whoa-whoa-whoa-whoa-whoa”
Shawty come gimme your lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-lo-love, mm-mm
I see this fine girl, for my party she wear yellow
Every other girl they dey do too much, but this girl mellow
lo-l
باقى الفصل الاخير
انتهت الحفل حمل رعد سلسبيل تحت تصفيق الجميع و سفارات الولاد عليهم واتجه بها لغرفتهم
بعد قليل يونس بتوتر : رعد
خرج رعد له : نعم يا عمي
يونس بخوف عليها فهو شاب يريد ان يفرح بعروسته ايضا : ياعني ااا قاطعه رعد : ماتخفش يا عمي انا مش صغير ياعني انا متفهم خوفك ده متقلقش
ابتسم يونس له وذهب
اتجه رعد للداخل ونظر لها بعشق وجدها ازالت الطرح و الكاب وتقف بابتسامه له
اقترب منها بهمس : طب ونبي ده ينفع ينفع القمر ده حد غيري يشوفه طيب اااااه مش متخيله انا مبسوط ازاى احلى مفاجاه انهرضه ليا الفستان ده كنت عايز اشيلك و اطير بيكي من فرحتي بجد اجمل هديه ليا انهرضه منك انا بعشقك يا سيلو
ابتسمت له بخجل: حبيت اعملك مفاجاه حلوه انت اصلا تستاهل كل حاجه حلوه يا رعدي واكملت بفرح وبرضه لبست فستان مفتوح بس ليك انت وبس عشان انا عيزاك انت تشوف جمالي وبس
نظر لها بعشق : طب انا اعمل اى طيب بحلاوتك دي طيب قلبي هايقف
اكملت هى بضحك : واخيرا اتجوزت اااااه ومحدش له عندي حاجه محدش لي كلمه عليه اااااه
ضحك عليها واحتضنها بقوه وهمس لها : يلاه يا مجنونه نصلي
ابتسمت له: قشطه يلاه وبعد الصلاه
ابتسم لها : هناكل
نظرت له: اممم ماشي منطق برضه طب فك السوسته بقه
نظر لها بتوتر وخجل وفك لها السوسته ونظر لها: احم ادخلي بقه
اتجهت للحمام هي وهي تغازله بضحك
ضحك عليها: ربنا يصبرني
وغيرت ملابسها وهو ايضا واتجه بها للصلاه و دعاء الزواج لهم
ونظر لها يلا تحبى تاكلي : تحدثت بخجل : ماليش نفس شعر هو انها متوتر فهي مازالت صغيره
نظر لها بحب : يلا طيب نتكلم سوا شوية ونام اى رايك
ابتسمت له بخجل : ماشي
ازالت الاسدال تحت صدمته كانت ترتدي قميص قصير ابيض
رعد بتوتر : ربنا يصبرنى كده كتير خالص
جلست بجانبه : ها نتكلم فى اى
حاول عدم النظر لها و جذبها بحضنه على الفراش وظل يتحدث معها عن اليوم و فرحته بها وهي تتحدث معه بفرح
بعد قليل نظرت له بغيظ : طب اى بقه زهقت
ابتسم هو لها : طب يلا ننام
جلست بغضب : نعم يا خويا ده الى هو ازاى ده ياعني انا ارتب وقت خطفي والترتيب يبوظ وتطلع ظابط نص كوم
رعد بصدمه : نص كوم
اكملت بغيظ : ودلوقتي برضه عملت مفاجاه وفستان وطرحه وكب وظهر عريان
سوسته و فكينا وصلى و و صلينا ولبسه قميص وانت تقولي يلاه ننام لا بقولك اى انا مسمعتش عن ليله الدخله كده خااااالص لا في افلام ولا روايات ولا حتى فى الاحياء فى الثانوي ده حتى كتب التاريخ مش بتقول كده
ضحك عليها بقوه وجلس امامها : امال بتقول اى الكتب
نظرت له بصدمه: بتقول اى الكتب لا انا اضحك عليا في الجوازه دي اه والله طلقني حالا
ضحك عليها بقوه: بصي بصراحه ابوكي قالي وحده وحده واكمل بشقاوه وغمز لها : كان فاكرك مؤدبه
جلست بغيظ : اتلم بقه مش جوزي انت ولا اى الله ثم اكملت بخبث يونس طيب وجذبت هاتفها
و بعتت رساله لندى فويس : ماما عيزا اقولك ابويا قال لادهم وانا مخطوفه انك مصيبه لحياته اه وكمان كان بيبص لبت حلوه اوى فى الفرح و بيقول هي دى الستات ولا بلاش
ونظرت لرعد بضحك : اهو هينام على البحر انهاردة
واكملت بغضب وهى تضع يدها بخصرها :
اى ظروفك هتنام على البحر انت كمان ولا اى
ضحك عليها بقوه من جنانها وجذبها من خصرها له بعشق : ولا اى يا مصيبه انتي
سلسبيل بصدمه من جرأته : ايه دااا
ضحك بخبث عليها واكمل: مش انا نص كوم تعالي اوريكي بقه يا مجنونتي

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المشاغبة والامبراطور 2)

اترك رد

error: Content is protected !!