روايات

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي البارت السادس

رواية مهرة فارس الصعيدي الجزء السادس

مهرة فارس الصعيدي

رواية مهرة فارس الصعيدي الحلقة السادسة

في غرفه سالم ..
كانت تقف رحمه بصدمه مما تسمع لتتحدث بدموع لا تتوقف .
/هتتجوزها انت بتتكلم بجد ولا بتهزر .
سالم بسخرية/انتي عارفه اني ماليش في الهزار دي فرصه مستحيل تتعوض وعلي فكره عمي هو الي عرض عليا الجواز منها .
رحمه بدموع وانهيار /وانت مقولتلوش ليه ان احنا متجوزين انك ليا ومستحيل يكون للغيري .
سالم بسخرية واستفزاز /لا ي شيخه عيزاني أقوله أننا متجوزين عرفي في السر عيزاني أقوله بنتك كانت بتجيلي كل يوم الاوضه انا مقدرش اكسر عمي وأعرفه أن بنته رخيصه كده .
رحمه بدموع وصراخ/انا رخيصه ي حقير هي دي اخرتها بعد كل الي عملته علشانك انا محبتش غيرك من واحنا عيال طول عمري بحس اني ملكك سلمتك نفسي وده رايك فيا في الاخر واحده رخيصه .
سالم بغيظ شديد/خلصتي كل الي عندك سبيني ابقا انزل .
رحمه بدموع وقوه /قبل متنزل في أي حته ارمي عليا يمين الطلاق ي سالم .
سالم بحده /شكلك بتخرفي علي المساء.
رحمه بقوه وثبات /لا مبهزرش ولا بخرف انا خلاص هرجع تاني دراستي وأشوف حالي وهمسحك من حياتي للابد طلقني ي سالم .
ليطلقها سالم ليسير الي الاسفل لتجلس هي بدموع وقهره فهي من فعلت ذلك بنفسها عندما رخصت نفسها له .
*********************.

 

في غرفه فارس ومهره .
كان واقف فارس مصدوم من شكلها وخوفها ليتحدث بحنان .
/مهره اهدي ي حبييتي مالك فيه ايه .
مهره بدموع ووجع/انا تعبانه جوي ي فارس جوي سمحني ي فارس سمحني علي اي حاجه اعملها انت اخر واحد في الدنيا دي هبقا حابه اني اذيه .
فارس وهو يقترب منها ليحتضنها بحنان /اهدي ي روحي اهدي الي شوفتيه مش قليل انا عارف وانا وعدتك افضل جنبك وانا والله ي مهره الي شوفته مكنش قليل بس خلاص ربنا قربنا من بعض ومحدش هيقدر يبعدنا احنا خلاص بقينا فارس الصعيد ومهرته.
مهره بابتسامه وسعاده وهي تحدث ذاتها /ايوه فارس مالوش ذنب ولاده ملهمش ذنب هو الشيطان الي لازم لوحده يدفع التمن .
فارس بابتسامه وغمزه /تاني بتسرحي وانتي معايا طب والله بقا هاعقبك .
مهره بضحك/هههههه انت بتعمل ايه ي مجنون .
فارس بابتسامه ساحره/هنلعب عريس وعروسه .
*******************.
في الجنينه …
كان يقف هاشم بغضب جحيمي لياتي إليه عوض .
هاشم بحده /جبت الي قولتلك عليه ي الا .
عوض بجديه /طبعا ي كبير اتفضل حته معتبره .
هاشم بنظره خبيثه /وهو ده المطلوب روح انت ي واد ماشي ي ست مهره انا هخليكي تبكي بدل الدموع دم .
*********************.

 

في غرفه مهره وفارس ..
كانت تغفا في أحضانه أما هو فكان الف سؤال يدور في رأسه لماذا حاله الانهيار الذي كانت بها ينظر إليها بشفقه فمن الواضح أنها عانت بشكل كبير ليقسم أن يجعلها تعيش حياه اجمل مايكون .
****************
في الجنينه الخلفيه .
كان يجلس سالم مع ملك الذي كانت تنظر إليه بغيظ شديد.
/الله يخربيتك طلقت رحمه احنا كده مش هنقدر ناخد حاجه رحمه كانت كارت مهم ي سالم .
سالم بطمع وجشع /بالعكس هناخد كل حاجه جوازي من بنت الوزير هتعزز موقفنا وتخلينا ناخد كل حاجه ونسيبهم يعضوا في بعض .
ملك بغيظ وتوعد /كله كوم والبت الي اسمها مهره دي كوم تاني مش هرتاح غير لما اعلمها الادب وواخليها تقول حقي برقبتي مبقاش انا ملك .

 

******************.
في غرفه فارس ومهره ..
كانت تجلس في أحضانه وهي تقبل حظه بابتسامه ساحره .
/صباح الورد .
فارس بابتسامه ساحره/ صباحيه مباركه ي عروسه سبحان مغير الاحوال انتي امنبارح مكنتيش كده ايه الي حصل .
مهره وهي تحتضنه بعشق وتملك /الي حصل اني خلاص اتاكدت اني بموت فيك واني مقدرش اعيش من غيرك ي فارس واني بقيه ملكك .
فارس بسعاده لا توصف /وانا بعشقك ي مهرتي .
ملك من الخارج وهي تتطرق الباب بغيظ شديد/انت يىسي فارس مش في واحده تانيه متجوزها ولا خلاص مبقتش عايز غير الجربوعه دي .
مهره بدلع ودلال /قوم رد عليها ي فارس خلينا نرجع نحب في بعض .
ملك بغيظ وجنون/حبك برص ي اختي قسما بالله مهسيبك بس انا عامله خاطر ليك ي فارس بعد كده هطربق الدنيا علي دماغ الكل .
فارس بغيظ وزهق /اوووف دي وليه بؤمه خليكي مكانك جايلك هواء .
مهره بضحك /هههه امرك .
فارس وهو يدفع ملك بحده ويغلق الباب /فيه ايه عايزه ايه .
ملك بغيظ شديد/جرا ايه ي سي فارس هو انا مش موجوده ولا ايه.
فارس بنظره خبيثه/انتي القديمه لكن هي لسه طازه وبصراحه البت عسل ودخلت دماغي .
ملك بغيظ شديد/طب وانا ي فارس .

 

فارس بزهق /جرا ايه ي ملك احنا هنلف وتدور علي بعض ولا ايه انتي عمرك محبتيني اصلا بلاش تعيشي الدور .
ملك بغيظ وتوعد /ماشي ي فارس ماشي .
*******************.
في أحدا الكافيهات الفاخمه.
كان يجلس احمد مع رشا الذي كانت تنظر إليه بخجل وارتباك .
احمد بنظره خبيثه/مشاء الله القمر منور بالنهار ده انا محظوظ بيكي .
رشا ببراءه وعفويه /شكرا قولي بقا عايزني فيه ايه عندي درس .
احمد بابتسامه ساحره/عنيا ي روحي انا بحبك ي رشا بحبك اوي .
رشا بطفوله وبراءه /وانا كمان بحبك اوي من اول مره شوفتك فيها ونفسي اكون معاك علطول بس مش عارفه اعمل ايه.
احمد بنظره خبيثه/ايه رايك نتجوز عرفي .
رشا بخوف وارتباك /ايه نتجوز من غير ماما وبابا واخواتي .
احمد بنظره خبيثه/بابا مش هيوافق ي رشا لاني علي قد حالي وانا عايزك ومش قادر اعيش من غيرك قولتي ايه يا حبيبتي مش انتي كمان عيزاني يبقا لازم توافقي .
رشا بابتسامه وبراءه /خلاص موافقه اكون مرائتك .
احمد بنظره انتصار /بعشقك ي حبيبتي.
********************.

 

في فيلا القناوي ..
علي مائده الطعام..
كانت تسير رحمه بكل غرور وقوه تحت نظرات سالم الذي كان يتوقع أن حالتها ستكون غير ذلك تماما .
هاشم بجديه /جهزوا حالكم علشان هنروحوا نتطلبوا يد عليا بنت الوزير ل سالم .
رحمه بكبرياء وثقه/الف مبروك ي ابن عمي عقبال البكاري .
فارس بابتسامه/مبروك ي ابو نسب وأكلها والعه.
هاشم بحده /وانت ي سي فارس اظن كفايه كده متشكرين رددتلنا كرمتنا قدام الناس بس البت دي لازما تتطلقها انا نش عايزها في بيتي .
فارس بقوه وثبات /بس انا بحبها وعايزها ومش هطلقها .
هاشم بغضب /حبيتها أمتا ها رد عليا ميتا .
فارس بنظره صائبه /بحبها من زمان من زمان جوي ي ابوي عن اذنكم .
ليرحل فلوس تحت نظرات الجميع المستغربه لحديثه ومهره الذي توترت بشده ترا ما الذي يخفيه فارس ليرن هاتف رشا بارتباك شديد لتلمح مهره هاتف احمد الذي تعرفه عن ظهر قلب لتأخذ رشا سريعا لتتمتم بارتباك .
/انا رايحه الدرس عن اذنكم .
لتسرع الي الخارج تحت نظرات مهره الحائره لتسرع ورائها وهي تخمن الي اين ستذهب .
ليبتسم هاشم بنظره خبيثه وهو يراها تمسك شنطتها وتسرع للخارج ليبتسم هاشم وهو يتحدث بشر .
/مع السلامه ي مرات ابني اشوفك في السجن ههههه.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مهرة فارس الصعيدي)

اترك رد

error: Content is protected !!