Uncategorized

اسكريبت حياة وفريد الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم ميسون عبدالمجيد

 اسكريبت حياة وفريد الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم ميسون عبدالمجيد 

 اسكريبت حياة وفريد الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم ميسون عبدالمجيد 


 اسكريبت حياة وفريد الحلقة السادسة 6 والأخيرة بقلم ميسون عبدالمجيد 

شخص:ي استاذة صاحب التليفون دا لقيناه عامل حدثة بعربيته

حياة بصدمة:بتقول إيه ايه الجنان دا مسحيييل

شخص:حضرتك هو دلوقت عربيته مقلوبة في شارع****

حياة رمت الفون ولبست اول فستان جه في وشها وطلعت تجري بس اتفجأت لما ملقتش مامت فريد هي ديما بتبقي سهرانه بتقرأ قرأن فكرت انها ممكن تكون نامت محبتش تقلقها ركبت تاكسي بسرعة وراحت علي الشارع إللي قلها عليه الشخص

نزلت من التاكسي وسواق التاكسي بصلها بعدم راحة لان الشارع كله كان ضلمة

حياة بتمشي براحة وبتحسس طلعت فونها ولسة هتولع الكشاف.

فجأة النور كله ولع الشارع كله كان نور ومتزين

الكل: Happy birthday????????????????

حجات فرقعت والكل بيصفر

حياة وقفة مش فهمه حاجة وعملة الريأكشن دا ????????

حياة بتبص لقيت كل اصحابها من زمان وريهام وغرام وكمان مامت فريد

حياة وقفة مش فهمه حاجة

كان علي اليمين صف البنات وعلي الشمال الولاد وفي النص كان في طريق ونهايت الطريق دا كان في حاجة زي ستارة

حياة لسة وقفة مكنها

فجأة الستارة اترفعت وكان فريد واقف مديها ضهر

فريد اتعدل وبص لحياة بحب كان ماسك بوكيه ورد بينك ولابس بنطلون اسود عليه قميص ابيض ورافع الاكمام ولابس بلوفر اسود حطه علي ضهره بطريقة كلاسيك وكوتشي ابيض كان جنتل جامد قرب منها وهي بصاله بتوعد

فريد بابتسامة:كل سنة وأنتي معاية كل سنة وأنتي النور إللي هداني ونور حياتي كل سنه وانتي ديما معايا وجنبي وقفة في ضهري كل سنة وأنتي عشقي أنا

فريد اداها بوكيه ورد وقعد علي ركبه وطلع خاتم الماس رقيق جدا

فريد بابتسامة:اظن كان نفسك حد يتقدملك بالطريقة دي ها طب اهو إحنا فيها اعتبري أننا مش متجوزين

تقبلي تكوني حببتي ومراتي وشريكة حياتي ي حياتي

حياة بابتسامة:اقبل

فريد لبس حياة الخاتم وقام حضنها وفضل يلف بيها

فريد نزل حياة ووقفة جنبه والكل عيد علي حياة

حياة وقفة جنب فريد ومسكه ايده

حياة ضغطة علي سننها بضيق:تعرف عشان الخضة إللي خضتهالي دي والله لربيك بس استني لينا بيت يلمنا

فريد بضحك:الاه كنت عايز افجك

حياة بغيظ:تصدق من قلقي عليك نستني أن انهرده عيد ميلادي بس تعرف كويس انك عملت كل دا دنا كنت محضرالك شوية تهزيق كنت فكراك ناسي بس كويس انقذت الموقف

فريد وقف قدمها وبصلها بحب:ي حب دنا افقد ذاكرتي خالص بس انسي عيد ميلادك 

حياة بصتله وابتسمت بخجل

حياة قلبت تاني:بقي كدة تنزلني كدة دنا لبست في اقل من دقيقتين دنا كنت هنزل بالبجامة وماما كمان بنت اللزينه إللي كانت مخبيا عليا

فريد بضحك:والله شكلك قمر 

ريهام وغرام جم عليها

غرام:كل سنة وانت.طيبة ي حوحو

ريهام بتحضنها:كل سنة وأنت قلبي ي حياتي

حياة بابتسامة:رغم أني هزعلكم عشان طلعتو متفقين معاه بس تمام وانتو طيبين ي قلوبي

كل دا كان في الشارع والكل مبسوط

وجه وقت طفي الشمع

التورتة جت علي تربيزة وكانت مربعة ونصها كريمة ونصها شوكلت وفي النص صورة لفريد وحياة

حياة طات تطفي الشمعه فريد حط ايده

فريد:اتمني امنيه

حياة بابتسامة:اتمنيت كتير وفي الاخر ربنا عوضني بيك

الكل سقف وحياة طفت الشمعه 

عدي وقت وعيد الميلاد خلص والكل روح اتبقي حياة وفريد

فريد قرب منها:طب ايه ????

حياة بعدم فهم: إيه ????

فريد قرب اكتر:مفيش اي كلمة حلوة كدة بمناسبة إللي عملته

حياة بخجل:احم شكراً

فريد بصلها بضيق

حياة:بقلك إيه

فريد:اممم

حياة: تعالي نتمشي علي البحر

فريد:يبنتي الساعة وحدة ونص والجو تلج دلوقت علي البحر

حياة وهي بتجري:تمام خليك وأنا هرووووح اشووووف حد امشي معاااااه

فريد بيجري وراها:خدي ابتتتت والله لوريكي

حياة بتجري ويتضحك جامد وفريد وراها

واخيرا هدو حياة مشية بصا للقمر وفريد ماشي جنبها حاطت ايده علي كتفها

حياة وهي باصة للقمر:فريد

فريد وهو باصص للقمر:قلبه

حياة وهي باصة للقمر:بتحبني

فريد وهو باصص للقمر:تؤتؤ مش بحبك بعشقك

حياة وهي باصة للقمر ابتسمت بحب

فريد:هو إحنا هنفضل بصين لفوق كدة

حياة:مش عرفة بس مش قادرة ابص لتحت

مشيو علي الحال دا وهما بصين للقمر يجي ربع ساعة

فجأة

حياة بخضة:عااااا يلهوي

فريد بخضة:اي دا

حياة انفجرت في الضحك:هههههه مش قادرة ههههه

فريد بغيظ:عجبك كدا ادينا وقعنا في حفرة من بصنا لفوق

حياة وهي بتعدل:يااااه تصدق الحياة من تحت اجمل بكتير

فريد وهو بيتعدل:لالا الحياة من فوق اجمل

حياة بضحك:هههه هو إحنا ملنا شربنا حاجة غلط ولا ايه

فريد بضحك:مش عارف بس تصدقي القعدة هنا اجمل بكتير أنا هنام هنا

حياة:ههههه خدني معاك

قضو الليل كله ضحك وهزار وكل إللي رايح واللي جاي يبصلهم ويقول دول اكيد مجانين

___________بعد مرور تلات سنوات

فريد بضيق:ممكن اعرف لزمته إيه الفحص بتاع كل شهر دا

حياة ببرود:عادي بنطمن

فريد بنرفزة:بس أنا كويس ومش هعمل فحوصات تاني

حياة قربت منه ومسكت ايده بهدوء

حياة بحب:فريد صدقني أنا اكيد مش هعمل حاجة تضرك بس صدقني المرض دا خبيث جدا وبيتكمن في جسم الانسان بسرعة من غير ما يحس وأنا مش هستني أما ترجع زي الاول أنا منغيرك مش هقدر اكمل فا خلينا نطمن عليك كل شوية

فريد بصلها بحب:طب هو أنا بعشقك من قليل

حياة بخجل:احم يلا عشان ندخل

فريد مسكها وقربها ليه:طب ما تيجي اقلك حاجة في بقك قصدي ودنك

حياة بتوتر:فريد ابعد إحنا في المستشفي ميصحش كدة

فريد:ميهمنيش حد

دكتور معدي من جنبهم:احم احم

فريد بضيق:ي خربيت الفصلان

حياة مشيت قدامه بضحك:طب يلا ورايا بسرعة

حياة دخلت ووراها فريد والدكاترة عملوله الفحص وطلع كويس

حياة:يلا ي باشا استنيني برا علي ما اخد الاشاعات

فريد:تمام بس بسرعة عشان منتأخرش علي بسبس

فريد خرج لقي طفل صغير قاعد في عربيته بيبيهات

فريد بصله قعد علي مقعد قريب منه

الطفل ببراءة:هاااي أنا معتز وبيدلوعني ب يمزو

فريد بصله بحب:هاااي ي استاذ ميزو

معتز:هو أنت بردو مريض

فريد:لا أنا الحمدلله خفيت

الطفل ببراءة:بجد يبختك أنا تعبان اوي

فريد بحزن:ليه بس مالك

معتز بحزن: أنا تعبان وباخد حاجة اسمها كيماوي بيتعبني أوي وكمان شعري بدء يقع كان اطول من كدة بكتير وكان شكلي حلو

فريد بصله بحزن شديد:ي روحي منتا لسة زي القمر اهو

معتز:بس…

قاطعته بنت وهي جيا

بنت:ها ي ميزو اتأخرت عليك

فريد قام وقف بصدمة:ليلي

ليلي بصتله بدهشه: احم فريد ازيك

فريد باستغراب: أنا تمام بس أنتي بتعملي ايه هنا

ليلي بحزن: أنا جيا مع ابني معتز هو انت لسة عندك كانسر

فريد بضيق: لأ أنا الحمدلله خفيت بقالي تلات سنين

ليلي بدهشه:بجد الف مبروك

فريد:الله يبارك فيكي بس أنت هنا بتعملي ايه

ليلي بحزن:هقلك

بعد إللي حصل ما بينا وسيبنا بعض اتعرفت علي شخص واتقدملي حياتنا كانت كلها مشاكل وزعيق مشفتش معاه يوم حلو لغاية ما حملت في معتز وخلفته بس بردو المشاكل مخلصتش وبعد ما كمل سنة بدأت تحصله حجات غريبة وعلي طول دايخ ووشه اصفر ونايم قلت لازم اكشفله ويارتني ما كشفت طلع عنده ورم في المخ

فريد بحزن شديد:ياااااه كل دا حصل لطفل بجد ربنا يشفيه

ليلي بحزن:وبعد ما بباه عرف طلقني وسابنا قالي انو مستحيل يعيش معانا تاني وبيرملنا نهاية كل شهر مبلغ عشان جلسات الكيماوي بتاعت معتز

فريد بحزن:ربنا معاكي ويشفيه

ليلي بحزن: فريد أنا اسفة والله اسفة أنا اكتشفت إني كنت قاسية أوي عليك وحكمت عليك بسرعة بجد اسفة أنا مستعدة نرجع تاني ونعيش مع بعض

فريد قام بغضب خفيف:للاسف ي ليلي الندم بعد فوات الاوان مش بينفع أنا دلوقت راجل متجوز ومش بحب مراتي بس لأ أنا بعشقها ومستعد اموت عشان خاطرها أنا معاها عرفت معني الحب بجد لان حبها كان صادق بس اكتشفت شعوري من نحيتك مجرد اعجاب عادي فا لو سمحت بلاش الموضوع دا يتفتح تاني وفرصة سعيدة وربنا يشفي معتز

فريد قام باس معتز بحب:سلام ي ميزوو

معتز بحب:سلااام

حياة كانت سمعة كل كلمة وفرحانه أوي بحب فريد ليها

فريد قرب من الباب وخبط ودخل

فريد:ها يلا

حياة بابتسامة:يلا

نزلو هما الاتنين وركبو العربية وطول الطريق سكتين

قطع الصمت دا فريد

فريد:مش هتصدقي شفت مين انهرده

حياة بتمثيل:مين

فريد:شفت طفل جميل أوي واتكلمت معاه….حكلها كل حاجة

حياة بحب:ي سبحان الله فعلا كما تدين تدان

فريد: حياة لو سمحت متشمتيش في حد دا طفل بجد حاجة توجع اوي

حياة بحزن:والله ما شمتانه أن علي ان ربنا عمره ما بيضيع حق حد

فريد بصلها بحب

وصلو هما الاتنين البيت ودخلو

فريد بصدمة:بسنت بتعملي ايه

مامت فريد بجنان:فريييييد خد بنتك عشان هموتهاااا

حياة بضحك:مالك بس ي بسبس مزعله تيته ليه

بسنت ببراءة:ابدا كنت بحطلها روج ووفونسيسن (فونديشن)

فريد قرب منها:فونسيسن مرة واحدة

حياة بضحك:لالا طب وفيها أي بس ي ماما أما تحطلك روج وفونسيسن

مامت فريد بغيظ:خدو بنتكم انتو الاتنين ومشو من وشي جاتكم القرف

الاتنين بصولها وضحكو

حياة قربت منها شالت بسنت

حياة:خلاص ي بسبس كفاية احسن تيتة تطردنا

بسنت بأستفزاز:ماي(ماشي) أنا همي (همشي) لكن هستني أما تنامي وهحطلي (وهحطلك)????????

مامت فريد بصتلها بغيظ

وفريد وحياة طلعو مع بسنت شقتهم

فريد وهو بينزلها الارض:كدة ي بسبس تزعلي تيته

بسنت ببراءة:كنت بهزر معاها

حياة:لا ي بسبس هزري معاها حلو لكن إللي عملتيه دا عيب

بسنت:اسفة

حياة باستها:طب يلا روحي استنيني جوا عشان اللبسك لبس حلو

بسنت وقفت:لالا استني جيبالك حاجة حلو

حياة بابتسامة:بجد

بسنت وهي بتجري:ايوااا

حياة بصتلها وهي متشوقة جدا وبصا لفريد وفريد مبتسم

بسنت جت وكانت معاها علبة هديا ملفوفة بطريقة جميلة

بسنت بحب:يلا افتحيهاااا

حياة نزلت لمستوي بسنت وقعدة علي ركبها

حياة بصتلها بحب وبدأت تفتح بتشوق

حياة بفرحة:الله علي الجمال

كانت بلورة ازاز فيها تلج وفيها عريس وعروسة ومعاهم طفلة

حياة حضنت بسنت:الله ي روحي جميلة أوي جبتيها امتي

بسنت بحب:جبتها أنا وبابا هدية ليكي عشان عيد الام

حياة حضنتها:ي روحي ربنا يخليكي ليا بس جبتيها امتي

بسنت ببراءة:لما كنتي في الشغي (الشغل)الاسبوع إللي فات بابا اخدني ورحنا اشريناها وأنا إللي اخترتها

حياة برفعة حاجب: اممم يعني بقيتو تنزلو مع بعض من غيري

بسنت بحب:عشان نجبلك هدية ي حياتي

حياة حضنتها:قلب حياتك هاتي بوسة

بسنت باست حياة ودخلت تجري علي اوضتها

حياة قامت وقفت وهي ماسكة الهدية بحب

حياة بابتسامة:الله جميلة أوي

فريد بحب:طب إيه طيب أنا إللي جايبها مفيش أي حاجة كدة حضن بوسة أي شكر

حياة بابتسامة:لا طبعا ازاي

حياة قربت منه باسته في خده وحضنته

حياة بحب:ربنا يخليك ليا ي اجمل هدية ربنا بعتهالي

فريد بابتسامة:بحبك ♥️

حياة بابتسامة:بحبك ♥️

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد.

اترك رد

error: Content is protected !!