روايات

رواية أرغمت على عشقك الفصل الثامن 8 بقلم هيام شطا

رواية أرغمت على عشقك الفصل الثامن 8 بقلم هيام شطا

رواية أرغمت على عشقك البارت الثامن

رواية أرغمت على عشقك الجزء الثامن

رواية أرغمت على عشقك الحلقة الثامنة

جلست بينما تهادى على وجهها جميع الانفعالات من الغضب والكره والرفض وهى تنظر إلى امها وتصيح بها .
صوح يا اماى الكلام اللى كنتِ بتجوليه لسلمى أن سراج هيتجوز واحده من بنات چلال الهلالى الخواجات دول .
ابتلعت انتصار لعابها ببطئ فقد علمت ابنتها دنيا بما حدث لأنها استمعت لها وهى تحرض سلمى على رفض زيجة البدل التى ستكون بين احفاد سلطان الهلالى وجاد الهلالى وبذلك ينتهى العداء بين العائلتين. نظرت لابنتها الثائره وهى تقول بتلعثم .
ايو ده اللى حصل وده اللى سمعته من عمتك نجيه وهى بتتخانق مع جوزها بعد ما اتفق مع اخوه عليه .. صرخت دنيا بغل .
يعنى انا افضل مستنيه سراج كل ده وكل شويه عمتى نجيه تجولى اول ما ياخد تار ابوه هعمل فرحكو وفى الاخر يتجوز بنت جلال اللى چتل ابوه ده على چثتى اقتربت انتصارمن ابنتها التى تشـ.ـتعل من الغضب تحاول أن تجد كلمات تهدئها بها . اهدى أهدى يا دنيا اصلا عمتك نجيه مموفجاش على الچوازه دى ومش هتممها ثم نظرة إلى ابنتها بترقب وقالت . حتى لو تممتها هتحرج جلب بنت جلال.
وانا هستنى كدا لحد أما اشوف هيحصل ايه لاء.الله فى سماه ما اكون دنيا راشد لو سراج اخد واحده غيرى…………. دلفت اثناء حديثهم تلك التى تضحك بسخريه على اختها وهى تهتف .
براحه على نفسك يا سنيوره ليطج لك عرج مش ده سراج اللى كنتِ ضامنه چوازتك منه فى جيبك الصغير ايه العريس المريش طار ولا ايه . نظرة دنيا إلى اختها آيه بأعين تطلق شراز نار وهى تدفعها وتخرج من باب البيت لتذهب إلى عمتها نجيه تعرف منها اصل الحكايه وهى تصيح فيها .
بت انت ِ بعدى عن خلجتى اصل اجتلك روحى شوفى خابتك وشوفى حبيب الجلب سليم باشا ثم أكملت بغل ..بيچولو بت عمه عاودت وكمان بيچولو أنها بدر مصور. احتقن وجه آيه بالغضب من سخرية اختها عليها فلطالما سخرت منها ومن تعلق قلبها بسليم الهلالى حتى عندما علمت بالصلح ولاح الامل أمامها سخرت منها واعلمتها بقدوم ابنة جلال لكى تحرق قلبها ولكن مهلا ها هى دنيا تتذوق طعم كسرة القلب وخسارة الحبيب كما عايرة اختها أصبحت هى ……………………..

لا يعلم كيف عاد وقطع كل تلك المسافه من كندا إلى صعيد مصر .المهم أنه عاد ليعلم اصل الحكايه هل فرط جده فى دم أبيه كما قالت له جدته هل اتفق مع قاتـ.ـل أبيه أن يتصالحو والأدهى أن يزوجه ابنة قاتـ.ـل أبيه .
فتح باب المكتب على چده وهو جالس يراجع بعض الأوراق فى يديه كانت نظراته مشــ.تعله بالغضب حين نظر لجده وقال من بين أسنانه …صوح يا چدى الحديت اللى جدتى جالتهولى ده .
نظر جاد الى حفيده نظره هادئه وهو يبتسم له بحب ويقول ….. الناس تدخل على الناس وتجول سلام عليك يا جدى اتوحشتك يا جدى انا عاودت يا جدى مش تدخل بتحجيج يا ولدى .
نظر سراج الى الارض بخزى من موقفه فهو عائد من سفرٍ طويل لم يخبر جده به حتى لم يعير اهتمام أن يسأل عن صحته اقترب من جده بخجل من نفسه اقترب من جده الحنون وا نحنى يقبل يد جده بحب وهو يهتف بحنان لجده اسف يا جدى عامل ايه اتوحشتك جوى جوى
ربت على كتف حفيده بحنان وهو يقول له اجعد يا ولدى انا عاوز اتحدت معاك .
جلس سراج بينما تتأهب كل خلاياه لما سيخبره جده
اخد جده نفسا حبسه فى صدره ثم ثم زفره ليبدأ بإخبار حفيده بكل شئ إلى أن وصل إلى مسألة النسب حتى ينهو تلك العداوه والثأر كان وجه سراج عباره عن تعبيرات من الغضب والثوره والصدمه من تصرف جده الذى وافق بالفديه والصلح والنسب هل نسى دم ابنه ثار أبيه هل ضاع دم أبيه وقبل أن ينهى جده حديثه هتف رحيم بغضـ.ب كلام ايه ده يا جدى يعنى كدا دم ابويا ضاع .
قام جاد من مكانه وهو يلتف حول المكتب ليقف أمام سراج وهو يقول له بصدق
انا يا ولدى عاوز انهى العداوه دى جبل ما أواجه رب كريم انا ولا عمك سلطان
هتف سراج بمحبه لجده بعيد الشر عنك يا جدى . كلنا لها يا ولدى وانا عاوز اسيبك فى الدنيا وسط عيلتك واهلك لجل ما يكونو سندك وعزوتك فى الدنيا مبقاش لوحدك فى الدنيا الاهل سند وعزوه يا ولدى . هتف سراج بغضب.
انا مريدش السند والعزوه ولا السند اللى فيه دم ابوى يا جدى اقترب منه جده وهو يقول بصدق اخوى وولده برئ من دم ابوك يا ولدى الله وكيل لو سلطان اخوى شاف الرصاصه راحه لصدر ابوك ليجف يفدى ابوك بروحه وروح ولاده ودى حاجه انا متوكد منها .
امال ليه يا جدى طول عمرك واهمنا أن دم ابوى عند اخوك . قال جاد لحفيد بوهن بينما تعب من نقاش حفيده وإقناعه بأمر بات اقرب الى المستحيل كما خيل له انا يا ولدى عمرى جولت لك خد تارك من عمك أو ولاده توقف سراج عن الحديث بينما لامست كلمات جده الصحه عنده هو لم يطلب منه يوم أخذ ثار أبيه ولكن كانت جدته هى من تنمى فيه الكره والانتقام من عائلة عمه نظر سراج بتيه وتخبط فى عقله بين ما يطلبه جده والذى بدأ فى الاقتناع به وبين قلبه الذى يحترق على فقد أبيه واخد حق أبيه ويرضى جدته هتف جاد له بحنان وهو يقول له برجاء فكر يا ولدى فكر واعجلها وانا هستنى جرارك الصبح …..وقبل أن ينهى كلامه استمع لتلك الاصوات التى تعالت خارج غرفة المكتب خرج سراج لكى يرى من يحدث تلك الضجه وجدها دنيا ابنت عمته انتصار اخت سعد راشد والتى كانت تتحدث مع جدته بتبجح
صوح يا عمتى هتسامحو فى دم عمى جابر وتحطو يدكو فى يد اللى جتالوه وكمان تجوزى سراج ولدك لبنت من بنات جلال البنات دى فاچره يا عمتى مترببين وسط الخواجات الله اعلم كانو بيعملو ايه وياهم وقبل أن تكمل سبابها فى بنات جلال الهلالى هتف من خلفها بينما غلى دمه وفار حين نعتتهم بالفجور كيف لتلك الملاك أن تكون فاجره
اخرسى يا دنيا بنات الهلايله مش فجر الفاجره هى اللى تتكلم فى كلام ملهاش دخل فيه. نظرة له بنفس العين المتبجحه بينما وضعت نجيه يدها على قلبها خشية ثورة حفيدها هتفت دنيا بجرأه انت هتتجوز ببنت جلال يا سراج وتهملنى وانا على اسمك من صغرنا . هتف فيها بحزم .وانا عمرى ما وعدتك بحاجه يا بنت عمتى

…………………………بقلمى💗 هيام شطا 💗
بغضب مماثل لغضب سراج كان رجيم يثور على جده وأبيه وهو يقول بغضب جحيمى انا استحاله اتجوز بيت جابر الهلالى واناسب سراج بعد اللى بيعمله معايا فى الشغل واللى بيجوله علينا ثم فجر قنبلته التى قلبت موازين كل شئ حين قال لجده انا اللى هتجوز زهره بيت عمى يا جدى وان كان على الفديه تدفعها من غير نسب ..بقلمى هيام شطا 💓 …………………..

.جلست شارده تنتحب منذ أن أتت فهى مازالت لا تصدق انها نجت هى وآخيها وأبيها من الموت المحتوم .سمعت طرقات على باب غرفتها بعدها دلفت إليها نور بإبتسامه جميله اقتربت منها احتضنتها بقلب يتـ.ـمزق على اختها وما آسته هتفت بمرح حتى تخرجها من حالة الحزن والرعب
الجميل مش ناوى تخرج من الاوضه وتنزل معانا تقعد فى الجنينه مع نيته وماما رقيه وامل نظرت لها وهتفت بكلمات زلزلزو كيان نور چو كان بيضحك عليك يا نور علشان يعرف مكان بابا هو كان مع الراجل اللى جاى يموت بابا صعقت نور مما سمعته بينما أدركت أنها كانت بالنسبه لاعز اصدقائها مجرد طريق يصل به لأبيها
……………………
.هتف فضل لامه بفرحه … ها يا امه جولتى ايه انتى وابوى هنروح ميته نطلب امل بنت خالى سلطان اجابه إلبيه بتريث فهو يخشى على خاطر أخته ان يكسر حين يناسب هو اولا عائلة سلطان الهلالى
……..بعد الصلح والنسب اللى بينهم ما يتم يا ولدى هروح انا وانت وكل الرواشد نطلبها لك يا غالى هو انا عندى كام فضل فى الدنيا ♥️..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أرغمت على عشقك)

اترك رد

error: Content is protected !!