روايات

رواية معاناة زوجة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ميفو السلطان

رواية معاناة زوجة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ميفو السلطان

رواية معاناة زوجة البارت السابع والعشرون

رواية معاناة زوجة الجزء السابع والعشرون

رواية معاناة زوجة الحلقة السابعة والعشرون

قام حمزه مسرعا يذهب اليها فهو لم يتحمل وجعها. وصل البيت نقر عليه عده نقرات فتح له عمر ابتسم له وتعلق به وهتف…. عمو حمزه وحشتني..
تنهد…. وانت كمان يا حبيبي.
هتف…. انت راجع تاخدتي لتيته صح.
ابتسم وهتف….. ايوه يا قلب عمك. اتصل بالسائق وطلب منه ان ياخذ عمر ويحضر له بعض الحلوي وينتظره بالاسفل.. امتثل السائق واخذ عمر وخرج. دخل بهدوء ليضع يده على قلبه مره واحده ليجد من خلعت قلبه وارقت نومه اياما نائمه تنتحب امامه كان يلتهمها عينيه. جَميله ذو جاذبيه وانوثه كانت رائعه احس انه تنفس مره اخري احس ان الحياه عادت اليه. اقترب بهدوء وعيونه تاكلها كانت تنتحب وضع يده علي شعرها فكان في حال ولم يستطع ان يقف صامتا لتستدير فشهقت عندما هجم عليها َاخذها في احضانه فصرخت وتململت.
هتف بحرقه… اسكتي عشان ممكن اعمل مصيبه. شدد عليها وتلمسها بقوه وحنان كان يريد ان ياخذها بين اضلعه.
ظلت فتره مستكينه بقهر وهو يحتضنها بشوق ويضع راسه في شعرها يتنفسها يعيد روحه اليه. لتتململ اخيرا. وتبتعد… انت ايه اللي جابك هنا دخلت ازاي وعرفت مكاني ازاي.
تنهد بحب… عرفت قلبي جابني لهنا يا روح حمزه.
صرخت… بطل بقه انت ايه ما كفكش وجع.
شدها يحتضنها وهمس وجع ايه وحشتيني..
هتفت ودفعته.. اتجننت عيب كده ايه قله الادب دي انت ازاي تحط ايدك عليا.
اقترب وابتسم…. امال احط ايدي علي مين يا قلب حَمزه احطهم علي قلبي يوم ما اشوفه انقهر.
صرخت… وانا مالي بيك عيب بقه عشان تتمسخر انا ماسمحلكش عيب بقه
ابتسم…. واحد حاضن مراته.
اقترب َمنها ونظر اليها بهيام… ايوه يا قلب حمزه مراتي اللي خلعت قلبي وسابتني ليشدها ويقبلها قبله قويه كانت مشلوله وترتجف من هول الصدمه وهو يتلقفها بين يديه ويتوه معها في حب جارف واشتياق وعنفوان لتحس انها ستنفجر من قربه.
بعدته بقوه كانت تنهج بشده…. انت بتقول ايه مرات مين انت مجنون انت مصدق نفسك دا لما كت هبله انت جيت اصلا ازاي انت عرفت مكاني ازاي عايز مني ايه ماتبعدو عني ماطلبتش منكو حاجه.
هتف… بس انت مراتي.
لترتبك وتهتف دي حاجه تخصك انا ماليش فيها. انا مش مرات حد.
شدها وشدد عليها….. دانت مراتي وروحي وحته من قلبي لتتململ بعنف.
ابتسم واقترب ممكن تهدي.
نظرت اليه بغضب.. فيه ايه انت ما توسع يا جدع انت امشي من هنا.جاي ليه امشي ما لكش حاجه عندي.
هتف بهدوء…. امشي مين اللي يمشي خلاص يا عمري ما عتش فيه مشيان دانا ماكتش عارف اتنفس. وليا قلبي كله هنا.. اقترب منها لتصرخ ماتقربش.
رفع حاجبيه وضحك…. ماقربش ليه خايفه دانا انا لسه في عز شباب وما دخلتش دنيا.. مستني المز الطري اللي هري قلبي وطفش امز فيه واريح قلبي اللي شقق.
صرخت…. ماتحترم نفسك انت مجنون.
ابتسم…. اه مجنون قاعد بفكر فيكي ما بقاش مجنون ماشفتش صنف ست في عيني مابقاش مجنون صنف ست ما دخلش قلبي ولما يجي قلبي في حضني اسيبه مابقاش مجنون.
اغمضت عينها لتنظر اليه بسخريه…. عايز تفهمني انك ماعرفتش ستات ليه يعني وسعت منك اوي دي يا حَمزه بيه دا حياله كت حته لعبه ما تستاهلش مش كده باماره سهام و.. لتصمت
اقترب وشدها.. لعبه خلعت قلبي لعبه موتت روحي لعبه. شدت انفاسي وعيشتني ميت تقولي عرفت ستات انا عيني مليانه يا قلب حَمزه انا عملتلك صوره بالحجم الطبيعي في اوضتي عشان اكلمها وانام علي ذكراها. لتهتز هيا داخليا وتحس بمشاعرها تفور فكانت ومازالت تعشقه وذهب غضبها منه وكرهها له تماما ولم يتبقي الا العشق.
احتضنها ومسك وجهها هونت عليكي ابقي ميت. هونت علي قلب حبيبي اللي مفيش يوم الا دعيت ربنا يرجعلي هونت عليكي ماشفش النوم متخيله ميت ازاي يوم ما مشيتي متخيله عشت ميت ازاي بعدك خديجه انا عرفت اني بعشقك لحد الجنون انت حياتي ودنيتي اللي ماعشتهاش عرفتي بقه ماشفتش صنف ست ليه عيونك جواها اللي مستنيه ومش مصدق الي شايفهم فيه خديجه انا بحبك يا روح حمزه ودنيتي نورت قلبي اللي حبيته من يوم ماشفته بس كت غبي.. روحي والله روحي.
ظلا ينظران لبعضهم. هيا قد شلت من كلامه وحنانه لينحني بهدوء ويقبلها قبله حانيه لتذوب معه ليتعمق في قبلته ويشدد عليها ليحس ان قلبه سيخرج من مكانه عندما استجابت له ليريحها ويتوه معها في وصله من العشق الذي اهلكه البعاد ليبتعد اخيرا ابتسم علي جمال حبيبته ليهمس وحشتيني وحشتيني قوي يا عمر حمزه اخيرا بقيتي في حضني..
لتنفعل وعادت الي نفسها وتدفعه.. واجهشت بالبكاء.. اقترب منها فصرخت.. انت واحد قليل الادب حرام عليك بقه بطل بقه ليه العذاب ده يلا بقه من هنا. ومن فضلك ابن اخوك عندك اهوه انا مش عايزه فلوس ولا حاجه بس عايزه ابني يبقي معزز مكرم ويتربي راجل يا ريت يا حمزه تفهم بقه ان خلاص القصه خلصت وليكو ابنكو وبس وماعتقدش ان فيه حاجه تانيه تتقال بينا.
تنهد.. مافيش حاجه ازاي اسمعي بقه عشان انا فعلا كفايه عليا َوجع لحد كده انت مراتي ودلوقتي مكانك معايا وفي حضني ايه رايك بقه ولو نطقتي هاخدك غصب َاحبسك وافلق دماغك الحجر دي نصين.
صرخت… فلقه لما تفلقك هيا مين اللي هتحبسها َو تاخدها غصب انت اتخبلت والله اسود عيشتك.
هتف.. والله قولي ما بدالك انا ماعتش هعيش بطولي قلبي موجوع وسرير بارد لا دانت اخرك حضني انام وارتاح واعرف اغمض.
نظرت اليه غاضبه تغمض وترتاح.. وانا مالي ما تولع دا ايه ده.
هتف… طب ماشي يبقي قابلي بقه حمزه اللي انهري بعد وماعندوش استعداد يضيع بقيت عمره في شويه عبط .اعقلي ويلا هنروح شقتنا.
هتفت… شقتنا شقه ايه يا ابو شقه يلا من هنا
هتف ببرود.. بجد طب ماشي.. انا خدت عمر عايزه تيجي بشوقك.
صرخت.. خدته.. خدته فين.
هتف السواق خده فتعقلي كده وتقومي من سكات عشان نرجع بيتنا.
هتفت بقهر… تاني… تاني ذل وقهر تاني.
صرخ… ذل ايه بقلك هشيلك في عيوني ارحميني انا عارف انك موجوعه..
هتفت… ارحَمك انا ارحمك يا جبروتك يا اخي انت ازاي كده.
هتف…. موجوع… ازاي كده موجوع اه غلطت واتوجعت
صرخت… ووجعت وقطعت جاي تقلي ايه نرجع نرجع ليه وانت اصلا بتدور علي حد تاني انت كداب انا بكرهك جاي ليه تاخد ابنكو وبس ماتقلش جايلي ماهو انتو الرجاله ماتفرقش معاكو لتجهش بالبكاء.
اندفع واحتضنها لتظل تنتحب.. الي ان هدات هتف طب اهدي والله مافيش غيرك يا قلب حمزه.
لتدفعه… بطل كدب بطل كدب بقه انت مش لسه لسه..
هتف… ايه طالب الجواز صح..
بهتت هيا فابتسم لسه كنت فاكره اني ماهعرفش. قلبي رجف من اول يوم يا قلبي شيلتك وخدتك في حضني وقعدت المسك لما قلبي انخلع.. قولت هتحس بيا فضلت مخبي جايز بتحسي بيا خفت لتطفشي تاني فقلت اضمنك الاول وبعدين اقول اني عارف واخدك في حضني.
نظرت اليه….. بغضب يعني كت بتضحك عليا وتحرقلي دمى.
ضحك.. حقه زعلت يا روح حمزه اني هخطب القمر كنت والع يا عسليه.
صرخت… احترم نفسك مين اللي والع.. انا متوقعه منك اي حاجه وان كنت فاكر ان ليك حاجه عندي خلاص… واه ماتبقاش تقول مفيش قوي ابقي خلي الست سهام تطبطب عليك
اقترب وشدها…. لا انا حبيبي اللي هيطبطب عليا.
قالت بسخريه… حبيبك.. دانت ايه ده طايق نفسك ازاي.. عموما انا هطلق منك ولو فاكر اني هقعد اعيش علي ذكراك تبقي بتحلم وشريف عايزني وانا هتجوزه. هطلق منك واتجوزه تاني يوم ماسيادتك مش جوزي يبقي انسي بقه وان كان علي ابنكو هجبهلكو تشوفوه.
اقترب ومسك يدها يعتصرها.. شريف مين يا قلب حمزه اللي هتتجوزيه دانا اطلع روحك في ايدي ولا انك تكوني لغيري
هتفت والله انا حره .. انت مش جوزي ولا عملنا دخله يبقي خلاص اتجوز براحتي.
رفع جبينه.. لا بجد طب بسيطه انت جيتي في جمل.. لتجده يفك ازرار قميصه.
فصرخت… انت بتعمل ايه.
هتف… هعمل احلي دخله ليهجم عليها وينهال عليها بغضب لترتعش وتصرخ وهو منفعل.
همست بس بس والنبي خلاص بس..
تجلد وابتعد ونظر الي عيونها الدامعه. هتحترمي نفسك.. لتنظر اليه بقه. فصرخ سمعيني لتهز راسها تنهد وهتف اعمل فيكي ايه لازم تقلبيني عفريت. اقترب وهمس وحشتيني كانت مشاعرها تميتها ابعدت وجهها فهمس والله وحشتيني كانت يدها علي صدره تحرقه هتف بغلب الصبر يا رب ليستدير ويلبس قميصه. يهتف.. يلا بقه وقومي يلا عشان نروح بيتنا
نظرت اليه…. غصب يا حمزه
تلمسها بحنان.. لا حب وعشق يا خديجه..
تركها لتظل تقف مقهوره فليس بيدها شئ لتقرر ان تحاريه حتي تري ماذا تفعل لتلبس وتنزل معه ولا تنظر اليه ذهبا الي بيتهم. ودخلا علي والتته لتبهت من وجود خديحه.
صرخت… خديجه انت خديجه بجد عمر عمر جبت عمر ليندفع عمر لها تيته وحشتيني
كلبشت فيه وصرخت… .. عمر عمر يا حمزه.. حمر حبيبي رجع . لتسيل دموعها لتهتف عمر.. عمر مش كده.. ويحتضنها لتجهش بالبكاء وتضمه بقوه.. ااااه اااه اه يابن الغالي اه يا قلب ستك ودنيتها اه ياللي خلعت قلبي بروحتك.. حبيبي ونن عيني ريحه ابوك الغالي يا اغلي من نن عيني.. جيت يا عمر ستك جيت اخيرا َاتمليت بشوفتك كنت خايفه اموت قبل ما اشم ريحتك . صرخت اه يا قلبك يا اميمه حبيبي وظلت تقبل فيه وتحتضنه . وحشتني يا روح ستك وحشتني قوي ما كنتش عايشه والله ما كنت عايشه اخيرا رجعتلي نورت دنيتي اقول ايه غير ان غيبتك وجعتني بس انا اللي عملت كده وجعت امك فخدتك وطفشت مزعتلي قلبي . نظرت الي خديجه انا مش زعلانه منك انا عارفه اني استحق اللي جرالي بس الغيبه موتتني عمر كان روحي وراحت.. هتف حقك عليا يا حبيبي انا السبب في اني بعدتك عن بيتك ومالك وحالك انا السبب سامحيني يا خديجه انا اهوه خدت جزائي عايشه مدذلوله لا بهش ولا بنش سامحيني يا بنتي والله ما زعلانه
لتتنهد خديجه.. المسامح ربنا يا طنط عمر ابنكو اهوه مالوش دعوه باللي حصل بينا زمان وحقكو ابنكو ويعرفكو ويجلكو.
هتفت اميمه بوجع.. يجلنا يجلنا فين عمر مش هيمشي من هنا دانا اموت مش كده يا قلب ستك هتقعد معايا اتملي بشوفتك والنبي يا حبيبي انا تعبانه فرحني بالليومين اللي باقينلي.
هتف حمزه….. دا بيت عمر وبيت ابوه فوق مالكشوش مكان تاني وعايز افوق لنفسي نظر الي خديحه انا عايز اعيش .
هتفت خديجه.. وانت مالكش دعوه بيا همشي انا مش هقعدلكو
هتف حَمزه…. تمشي فين يا قلب حَمزه
قطبت جبينها.. بيتي يا حمزه هكون همشي فين انا طاوعتك بس.. بس هاخد ابني وامشي
تنهد….. وتسيبي جوزك .. انت قاعده خلاص.
صرخت خديجه انت واقف تتكلم هو انا شرابه خرح وبتاخد واتجاب ايه ده انا مش قاعده
هتف حمزه.. امك هتحصرني يا عمر وهتموتني ناقص عمر اقترب منها هتسيبيي جوزك تاني
صرخت انت مش جوزي وهتطلقني بلا قله قيمه مش عيب انا هاخد ابني وامشي واحترم نفسك وسنك بقه ماعتش حاجه غصب انا كبرت وانت كمان عيب.
لتنصعق عندما سمعت حمزه.. معلش بقه يا عمر اصل امك عايشه في دور ارمله ستينيه انا بس هوريها اني لسه بخيري هتف استعنا عالشقا بالله صرخت هيا عندما..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معاناة زوجة)

اترك رد

error: Content is protected !!