روايات

رواية حسناء الياسين الفصل الرابع 4 بقلم رحمة محمد

رواية حسناء الياسين الفصل الرابع 4 بقلم رحمة محمد

رواية حسناء الياسين البارت الرابع

رواية حسناء الياسين الجزء الرابع

رواية حسناء الياسين الحلقة الرابعة

فرحة راحت بسرعه لزينب بعد ما سمعت اسم شوق
شوق بخبث: مالك ي زينب وشك قلب الوان اول ما شوفتيني ليه دا بدل ما ترحبي بيه ودخليني البيت بس عادي ما هو برضو البيت بيتي وهرحب بنفسي (ودخلت البيت وقعدت قدام زينب وعيونها بتلمع من الخبث) ولله وليكي وحشه ي شوق اتفضلي البيت بيتك ي حبيبتي
زينب بغضب: اي الي فكرك بينا ي شوق ورجعه ليه
شوق : جايه اطمن علي درتي القديمه وعرفها اني بقيت مرات اخوها الجديده اي ي زينب مش نوايه تبركيلي دا انا حتي لسه راجعه من عند المؤذون
زينب بصدمه: مرات اخوي!!!!
: ايوه ي زينب انا اتجوزت شوق
زينب بصت لاتجاه الصوت لقت شخص بيقرب منهم وعيونه علي زينب وهي بصاله بصدمه: خميس!! انت خرجت من السجن امتي واي الي جابك
خميس قعد جنب شوق وحط رجل علي رجل: بقالي اسبوع مفيش حمدلله علي السلامه يخوي ولا ايه
فرحة رجعت جري لاوضتها تنادي علي ايهاب لقتو لسه نايمه علي الكنبه قربت منه بسرعه: ايهاب اصحي بسرعه
ايهاب فتح عينه: ابعدي عني ي فرحة مش هقوم دلوقتي
فرحة بلعت ريقها: خالك خميس طلع من السجن ي ايهاب
ايهاب بصدمه: ايه!!!
فرحة: ومش بس كدا دا كمان اتجوز الرقا.صه الي اسمها شوق وجايبها وقعدين مع امك تحت
ايهاب قام بسرعه وخد جلبيته لبسها وهو ماشي: روحي لياسين وخلي يحصلني بسرعه
حسناء كانت واقفه قدام المرايه ولابسه عبايه بيتي وبتظبط طرحتها في نفس الوقت طلع ياسين من الحمام وقرب منها حضنها من ضهرها: بتجهزي وراحه علي فين ي عروسه
حسناء اتكسفت وبصت في الارض: هروح اشوف حماتي لو محتاجه حاجه واساعدها
ياسين لفها ليه ورفع وشها بايده وبقا باصص في عنيها: راحه فين!! في عروسه تنزل يوم صباحيتها دا كانت حماتك فرجت عليا البيت
وشالها بسرعه خلاها تشهق بخضه: بتعمل ايه ي ياسين نزلني ميصحش
ياسين ضحك: انتي مراتي ي حسناء ولا نسيتي
وقرب من السرير نزلها عليه: مفيش خروج من الاوضه النهارده ولا هيرضيكي الي زينب هتعملو فيه
حسناء ضحكت وظهرت غمازاتها الي بتزيد ابتسامتها جمال خلت ياسين يتامل وشها ببتسامه: مش عارف ازاي مكنتش شايفك من زمان ي بت محمد
حسناء ابتسمت بكسوف: بطل كلامك دا ي ياسين بيكسفني
ياسين ضحك وقرب منها: سيبك من الكلام ده كله انا ناوي احقق وصيت امي بتاعت امبارح وفرحها عن قريب بقا
ولسه هيقرب منها الباب خبط
حسناء بكسوف: هقوم اشوف مين
الباب خبط تاني ياسين: لا خليكي انتي انا هشوف مين
وفتح الباب لقي فرحة واقفه قدامه وباين عليها التوتر: في ايه ي فرحة
فرحة بصتله: خالك خميس تحت ي ياسين وجايب الر.قاصه شوق الي ابوك كان متجوزها زمان وبيقول انها بقت مراته
ياسين بخبث: كنت عارف انه راجع عن قريب.. ادخلي ي فرحة اقعدي مع حسناء ومحدش ينزل تحت مفهوم
فرحة: حاضر
ودخلت فرحة الاوضه لحسناء وياسين خد جلبيته ومشي بخطوات سريعه
ايهاب: اي الي جابك ي خميس انت والوليه دي
خميس: اهلا ايهاب حبيب خالك مش تيجي تسلم عليه ي ولدي
ايهاب: مبسلمش وخد الر.قاصه دي وامشي ي خميس
شوق شهقت: دا بيطردنا ي خميس
ايهاب كان باين عليه العصبيه والغضب من خميس وشوق
زينب: اهدي ي ولدي اما نشوفه عايز ايه
خميس رفع حاجبه وبص لايهاب: عين العقل ي زينب يختي
ايهاب بصوت عالي: مش هنسمع حاجه وهيطلعو هما الاتنين من البيت ياما
: اهدي ي خوي وخلينا نرحب بالخال بعد خروجه من السجن
كلهم بصو لاتجاه الصوت وكان ياسين بيقرب منهم وعلي وشه ابتسامه بسيطه وعينه متثبته علي خميس وشوق
ياسين: حمدلله علي سلامتك ي خال مستنيك من بدري
خميس فهم انه ياسين كان عارفه انه خرج من السجن ابتسم بخبث: الله يسلمك ي ياسين
ياسين قعد قدامه وحط رجل علي رجل بكل هيبه وتكلم بهدوء : عايز ايه ي خميس
شوق اول ما شافت ياسين بصتله بإعجاب: كبرت ي ياسين لما اتجوزت ابوك كنت لسه صغير
ياسين رفع حاجبه: بس فكرك كويس ي شوق
شوق ابتسمت بدلع وقاطعهم خميس: جاي عايز حقي ي ولاد صفوان
ايهاب بغضب: حقك!!! وفين حقك دا ي خميس
ياسين بصت لايهاب: استني ي خوي بس(ورجع بص لخميس) واي هو الي حقك ي خال
: نص البيت ده من حقي ولا ناسي ان انا وابوك الي عملناه
قالها خميس وهو باصص لياسين بخبث
ايهاب بص لاخوه مستني منه رد بعد ما لقاه ساكت بيفكر: ملكش حاجه عندنا ي خميس اطلع برا
ياسين بص لخميس: وانا موافق يخال
ايهاب وزينب بصو لياسين بصدمه بس محدش اتكلم وسمعو باقي كلام ياسين: ليك نص البيت ده حاجه تاني
خميس كان مستغرب ان ياسين وافق بسهوله بس ابتسم: يبقا اتفقنا يلا ي شوق اطلعي اوضتك
ياسين: الدور الي فوق ملكش صالح بيه انتي هتقعد في اوض الضيوف انت وهي
خميس: وانا موافق
شوق بضيق: بس…
قاطعها خميس:يلا يشوق ولا انتي ناسيه ان الليله ليلتنا ي بت
شوق ضحكت وقامت مع خميس
زينب بعد ما مشيو: وفقت ليه ي ولدي
ايهاب: مش مكفيك الي حصل زمان ي ياسين كمان وافقت يقعد وسطنا هو والر.قاصه دي
ياسين: لازم يبقا قدامه عينيا يخوي بعد ما عرفت انه خرج من السجن وانا مستني لازم يبقا قدامنا
زينب بخوف علي عيالها: خميس مش سهل ي ولدي
ياسين بتفكير:طول ما هو بعيد عن عنينا خطره هيبقا اكبر ياما
: غبيه انتي ازاي تطلبي الطلاق ي فرحة انتي عارفه لو ابوكي او امك سمعو الي قولتيه دا هيعملو فيكي ايه
فرحة اتنهدت: مينفعش اظلمه معايا ي حسناء
حسناء: انتي حتي مدتيش نفسك فرصه تحبيه (تنهدت وكملت) وهو قالك ايه بعد الي قولتيه دا
فرحة: مشي وسبني مردش عليا
حسناء: الله اعلم بيفكر في ايه واي الي في دماغه ربنا يستر
فرحة: وهو اي الي هيكون في دماغه يعني انا طلبة الطلاق ولازم ينفذ طلبي
حسناء بست ليها بسخريه: فعلا عندك حق يعني بقاله اسبوع مش معبرك ولا بيرد عليكي ولا حتي فهمه اي الي في دماغه يبقا تفتكري هينفذ طلبك
فرحة بتفكير: معرفش بس حسه اني مش مرتاحه يختي
حسناء اتنهدت وطبطبت علي ايديها: خلاص يفرحة حاولي تقعدي وتتكلمي معاه وتفهمي اي الي بيدور في دماغه
فرحة اتنهدت: حاضر ي حسناء
حسناء بتفكير: تفتكري خميس رجع بعد السنين دي كلها ليه
فرحة: معرفش مش مرتاحه ليهم خصوصا الي اسمها شوق دي نظراتها مش مريحاني لما كانت متجوزه ابو ايهاب كانت نسوان البلد بتحكي وتتحاكي عن جمالها بس مشوفتهاش كنا لسه صغيرين
حسناء بتفكير: مش فكره الي حصل بس ازاي اتجوزها
فرحة: كنت بسمع امك بتقول ان ابو ايهاب وخميس كانو بيشتغلو في تجارة المخد.رات.. وابو ايهاب كان متجوز وقتها وعنده ايهاب وياسين.. بس اتمسك وما.ت في السجن وساعتها ظهرت شوق وعرفو انه كان متجوزها في السر وفجاه اختفت وبعدها بكام سنه خميس اتمسك وتحكم عليه ومن وقتها معرفش حاجه تانيه
حسناء بتفكير: يبقا الي خلي شوق تختفي وقتها وتظهر دلوقتي خميس
فرحة حركة راسها بالايجاب: باين يختي
دخل ياسين في الوقت ده
فرحة قامت وقفت: طب اسبكم بقا
وخرجت من الاوضه اتجهت علي اوضتها لقت…..
دخل خميس الاوضه وشوق دخلت الحمام تغير هدومها وهو قاعد بيتكلم في التليفون: والتسليم هيبقا امتي
جاله الرد من الطرف التاني
خميس ببتسامه: وانا جاهز في اي وقت
جاله الرد من الطرف التاني
خميس: المهم يكون في حته امان انا لسه طالع من السجن ومش ناوي ادخله تاني
خرجت شوق في الوقت دا وهي لابسه بدلة ر.قص وبتعدل شعرها وماشيه بدلع قدام خميس: يبقا اتفقنا سلام
وقفل خميس التليفون وفضل باصص لشوق لقاها بتشغل اغاني وبدات تر.قص قدامه بدلع
وبعد فتره راحت قعدت جنبه بتعب وهي بتتنفس بصوت عالي
خميس: وحشني ر.قصك ي بت
شوق: ما انت بقالك اسبوع بتشوفني بر.قص في الشغل
خميس: لا وانا لوحدي بيقا ليه طعم تاني
شوق ضحكت بصوت عالي وووووو…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حسناء الياسين)

اترك رد

error: Content is protected !!