روايات

رواية فجر الشاهين الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين البارت الثالث والعشرون

رواية فجر الشاهين الجزء الثالث والعشرون

رواية فجر الشاهين الحلقة الثالثة والعشرون

شاهين واقف مش عارف يعمل ايه…
اول مره من ساعت الحادثة ينحط بالموقف ده ..ارتبك معرفش يعمل ايه وفجر لسه متمسكه بيه وبتعيط ..
رفع ايده وحطها على شعرها ومسح شعرها بهدوء..يحاول يهديها…
رفعت عنيها ليه وبصتله بدموع وقالت بعتاب كده ياشاهين ..
كده تبعد عني كل ده انت وحشني قووي قووووي ياشاهين الايام من غيرك كانت مره..
شعر بغصه بصدره عندما رأى دموعها ومسح دموعها اني اسف..
فجر عادت لاحتضانه مرة اخرى المهم انت جمبي دلوقتي اني كنت متاكده انك عايش والله كنت بقولهم انك هترجع بس محدش كان مصدقني..
شاهين لم يكن يشعر بالارتياح من هذا القرب يشعر بالتوتر بالارتباك ..ابعدها بتهرب عنه ليقول بحرج ثواني بس وراجع.
فجر هتروح فين يا شاهين..
شاهين ثواني بس …وخد هدومه ودخل الحمام تاني..
فجر حست بالخجل لما افتكرت كلام سليم ان شاهين لسه مش فاكر حاجه ولازم متضغطش عليه الفتره دي..
خرج شاهين وكان لبس هدومه ..
فجر حابب ننزل ياشاهين امينه تحت .
شاهين وانا بقول كده برضوو… كان يسترق النظر اليها كل ثانيه هي جميله جدا هذه كلماته لنفسه.معقول انا متزوج القمر ده..
لتاخذه وتنزل وهي تقوله من بكرى هنروح عند الحكيم عشان يطمنا عليك….
شاهين بهدوء ان شاء الله
***********
دخلت ام زينه عليهم بسرعه في ايه صوتكم طالع كده ليه..
زينه كانت تبكي ..
مسح خالد وشه بتعب في ان زينه مش راضيه ترجع البيت ياخالتي…
والدة زينة وترجعوا البيت ليه..
زينه بقهر قوليله يمه قوليله اني مينفعش ارجع البيت تاني قوليله امه كانت بتعمل معاياي ايه قوليله.
امها اهدي يابتي اهدي وبلاش بكى وخالد هيقدر اللي انتي فيه
نهض خالد محاولا ان يهدئ اني مينفعش اسيب البيت الفتره دي يازينه ومينفعش اسيبك لوحدك وانتي كده..
زينه ليه….ليه مينفعش تفضل جمبي هنا ليه.
خالد عشان شاهين رجع..
ام زينه بفرحه شاهين رجع امتى ومفرحتنيش ليه يابني يالف انهار ابيض الحمدلله شاهين طلع عايش الحمدلله يارب..
زينه بسعاده شاهين رجع بجد..
خالد تنهد رجع لكن مش فاكر حاجه واني خايف عليه مينفعش اسيبه بالوقت ده..وكمان مش قادر اهملك وانتي حامل.
زينه مش هتهملني اني هجي معاك..
خالد رمش بعينه باستغراب انت بتتكلمي جد .
ايوه مش عمي شاهين رجع اني كمان هرجع..
خالد بضيق ياسلام عشان شاهين ترجعي واني بقالي ساعه بتحايل عليكي..مش راضيه
والدتها بسعاده يابني هي متعلقه بشاهين عشان بيفكرها بابوها..الله يرحمه
خالد الله يرحمه .. وانتي كمان اجهزي عشان هتروحي معايا…
*********
في اليوم التالي كان شاهين نائما وفجر تحتضنه بتملك استيقظ قبلها وبقي يتأملها لفتره وهو يحدث نفسه..
مش باين ان عندها مشكله امال ليه بتجيلي بالحلم كل يوم بتستنجد بيا ….اسألها يعني والا ايه..
والوضع ده انا مش مرتاحله هي حقها انها تقربلي كده لكن ليه اني مش مرتاح يمكن عشان مش فاكر حاجه…شعر برغبة بالقرب منها انحنى وقبل جبينها ثم دون شعور منه انتقل الى شفتيها
فتحت عينيها بتململ لتجده بهذا الحال لتندمج معه بقبلة طويله..واحاطت عنقه بذارعيها
وبدأ شاهين يتمادى اكثر واكثر حتى قاطعهم طرقات خالد على الباب لينتفض شاهين بحرج وكانه استفاق الى نفسه..
فجر تكتم ضحكتها..وغطت جسدها بسرعه
نظر اليها بضيق …
و فتح شاهين الباب بحرج
خالد شكلك نسيت موعدنا مع الحكيم يدوب نلحق
هز شاهين رأسه ان شاء الله ….
خالد بابتسامه شكلي جيت بوقت مش مناسب ..
حرك يده على مؤخره راسه بحرج …
خالد طب خود راحتك اني هستنى تحت ..
عاد اليها ووجدها تنظر اليه بضحك..
شاهين بتضحكي على ايه
فجر بضحك شكلك جميل وانت مكسوف اول مره اشوفك كده
شاهين جلس بجانبها ليقول بابتسامه وقد.نسي كل شي هو اني لدرجادي كنت بجح مش بعرف الكسوف..
فجر ولا سامع بيه حتى..
شاهين ياشيخه..
فجر بضحك طب مش هننزل دلوقتي..
شاهين بضيق ولو اني حابب نكمل اللي بنعمله بس ماشي ..
نهضت وقبلة وجنته هجي معاكم عند.الحكيم …
شاهين ماشي لكن اتسبح..الاول
امسكت يده شاهين…
رجع جلس جمبها تاني..وبص فعنيها وهي بصاله بحب..
فجر كل حاجه هترجع زي الاول اني متاكده …
واني هكون جمبك دايما وهترجع تفتكر كل حاجه ربنا كريم رجعك لينا ومش هيبخل انك ترجع زي الاول..
هز رأسه بابتسامه ان شاء الله قبل كفها ونهض من جانبها ..
وبعد فتره شاهين وفجر وخالد عند الطبيب الذي اخبرهم بأن فقدانه الذاكره مؤقته وسيعود بأي لحظه فقط هو بحاجه لبعض الوقت.
عادوا الى المنزل والسعاده تغمرهم …
هاشم خالد انت لازم تنزل الشغل النهارده.مينفعش نسيب الشغل كده..
خالد ماشي هنزل لكن هاخد شاهين معايا..
هاشم بضيق وشاهين تاخده ليه مش لازم يرتاح الفتره دي..
خالد بشك يرتاح لما يرجع الشغل زي الاول…
هاشم ماشي ياخوي اعمل اللي انت عاوزه اني هطلع اريح وانزل الشغل كمان…
خالد واني هاخد شاهين وننزل ..
وبالفعل اخذ خالد شاهين وعاد للعمل وهو يحاول حمايته من هاشم لكنه نسي بان هناك من تحتاج الحمايه اكثر من شاهين…
كانت فجر ترتب ثيابها في غرفته حتى شعرت بيدين تحيط خصرها لتقول بحب شاهين لحقت ترجع ياقلبي..لتستدير
وهي تسمع صوت هاشم طب والله انتي مفتريه ولا مره سمعتك تقوليلي ياقلبي…
فجر دفعته بقوه وصرخت به انت بتعمل ايه هنااا
هاشم جذبها اليه مرة اخرى وووووو …
فجر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية ضغط على : (رواية فجر الشاهين)

اترك رد

error: Content is protected !!