روايات

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي البارت الثالث والثلاثون

رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء الثالث والثلاثون

رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة الثالثة والثلاثون

في شقة زين في امريكا
كان نايم علي السرير و في واحدة في حضنه و بتحرك ايديها بأريحية علي وشه و جسمه
البنت / والله وحشني حضنك اووي و قولت مش هشوفك تاني
زين بجمود و و عيون خالية من اي مشاعر و تعابير / ليه بقي مش هتشوفيني تاني
البنت و هي بتقرب منه و بتبوسه بدلع / قالولي انك اتجوزت ،بس انا مقتنعتش هي مش حلوة صح يا زيزو
في ثواني كان زين بدا يتخيل بشبح تماره قدامه ومن كتر غيظه واستفزازه هجم البنت اللي معاه واعتدى عليها بوحشيه لدرجه انه بعد عنها لما حس انها بتنزف
_______________________________________________
في اوضة اسر و رهف
اسر جتله رساله على التليفون
اسر بوجع/ مش معقول ، ازاي رجعت تاني ازاي
رهف اول ما خرجت و كانت لابسه البشكير قصير و قالت بكسوف / حبيبي هو انت بره
وفي اللحظه دي اسر رمي التليفون ورا السرير بخوف احسن رهف تشوفه
اسر وهو بيحاول يتعامل طبيعي / ايوه يا حبيبتي انا بره عايزه حاجه
وبيدير وبيتفاجاه من شكلها و البشكير الصغير ده و شكلها المحبب لقلبه و خصوصا و هي منكمشة في نفسها كدة بكسوف ، قرب ناحيتها و هو ماسك خصلة من شعرها المبلول و بيقول بحب / ده اي الجمال ده كله يا ناس .. هو العسل خارج من الحنان كدة ليه مش عارف اني ممكن افترسوا عادي
رهف بخوف / اسر بطل وحياتي تكسفني كدة و اوعي من طريقي بقي
اسر / ده انا ابقي عبيط لو وعيت ..
و وطي و قام شايلها على ايده واول ما احطها على السرير قالتله بكسوف/ طب يا اسو ايه رايك لو تطفي النور
اسر غمزلها قرب منها وطبعا بوسه على خدها بحب وقالها / وهقفل الباب كمان علشان العصابة اللي برا . يا شيخة يخربيت حلاوة اهلك اللي مجنناكي دي .. يالهووووي
وبعد ابعد عنها وراح طفي النور 😉
_______________________________________________
في البلكونة
نور كانت قاعدة بتتفرج علي النجوم و سرحانة بس سمعت صوت سجي وكانت بتحضنها من دراعها وبتقولها /قاعده لوحدك كده ليه بالليل هو في حد زعلك
نور وهي بتمسح دموعها بسرعه/ لا يا حبيبتي مفيش حاجه انا كويسه قولي انتي ما نمتيش ليه لحد دلوقتي
سجى قعدت على الكرسي اللي جنبها مربعه ايديها بملل / زهقانه الصراحه ما فيش حد قدي خالص هنا
وبعدين جوجو وحشتني قوي هو احنا مش هنشوف ماجده تاني
نور اتوترت جدا وبصيتلها بقلق وما كانتش عارفه ترد عليها وقالتلها / ماجده هي سافرت خلاص يا سجى ما اعتقدش انها ممكن ترجع تاني
سجى/ طب انا ليه كل ما اقول اسمها قدام تمارا
او ملك يكشروا قوي كده ورهف كمان بتعيط هي ماجده كويسه صح
نور / اه يا حبيبتي كويسه ويلا بقى خشي اوضتك نامي عشان ناويه بكره اخدك نروح نتفسح كتييير جدا و نخربها كمان
سجى بحماس / طيب انا داخله انام عشان ابقى فايقه لبكره عشان نخربها كويس وقبل ما تمشي افتكرت حاجه ورجعت قالتلها / هو مين عاصي اصلك طول اليل عماله تقولي اسمه و فاجاه قعدتي تعيطي وانتي نايمه
نور اتوجعت قوي من كلامها بس ما ردتش عليها وفضلت مستنيتها لحد ما دخلت اوضتها و حطت ايديها علي وشها وفضلت تعيط بحزن و هي بتفتكر كلام عاصي معاها
فلاااااااااش باااااااااااااااااااااك 🎉🎉
عاصي / اول ما الامور تتظبط هاخطفك و نسافر
نور و هي في حضنه علي السرير / موافقة بس اهم حاجة انك متبعدش عني ابدا ، عاصي انت اغلي حد عندي انا ممكن ابيع العالم كله علشانك بس
عاصي قام قعد علي السرير قدامها و مسك ايديها و هو مبتسم / ليه .. ليه حبتيني كل الحب ده علي الرغم ان بدايتنا مع بعض مكنتش حلوة
نور قعدت شويه بتفكر وابتسمت وقالتله / تصدق عمري ماسالت نفسي السؤال ده ليه انا حبيتك
بس عارف الطفل الصغير اللي بيتولد بيبقى مزروعه في قلب حبه لابوه وامه انا حاسه اني كده
عاصي ابتسم بكي / عايزه تفهميني ان حبي اتزرع في قلبك فجاه كده من غير اي سبب
نور بحب واضح في عينيها حطت ايديها علي كتفه و سندت راسها علي صدره بتملك / لا فيه انت حنين اوي يا عاصي شايل حمل العيلة كلها علي كتافك
ده غير انك انت الوحيد اللي حسيت معاه بالامان
بس اوعدني انك عمرك ما هتسيبني علشان خاطري
عاصي حاوطها بايده ومسك راسها وبسها واتنهد بحبه وقالها / عمري ما هبعد عنك ابدا خلاص ما بقاش ينفع اصلا
باااااااااك 🎉🎉
فاقت نور من ذكرياتها معاه ومسحت دموعها وهي بصه على القمر وقالت / كذاب بعد وقدر يستغنى ويجرح بس انا برده اللي غبيه ازاي كنت هبدا حياتي مع واحد في يوم من الايام كنت رايحه اذيه هو وعيلته انا اللي غبيه عشان حبيته
مسحت دموعها وبصت في التليفون ولقيت حسن باعتلها رساله مكتوب فيها .. وحشتيني صاحيه ولا نايمه ، اتنهدت نور وقالت بسرها:- هكمل معاك يمكن تكون العوض الحقيقي اللي انا مستنياه وهنساك لا انا مش هنساك انا همحيك من ذكرياتي يا ابن القناوي
____________________________________________
في شقة زين
زين ببرود وهو لابس في شورت كت وشورت وبيشرب سيجاره كان معاذ صاحبه واقف قدامه باستغراب
وبيقوله / ايه يا اخي ام البرود اللي فيك ده البنت جوه دمها بيتصفى وانت قاعد هنا بتشرب سيجاره
زين ببرود وقسوه / وعايزني بقى اعمل ايه يا ترى اصوت واولول عليها وبعدين انا ما اجبرتهاش تيجي هي اللي جت بمزاجها يبقى تستحمل بقى وبعدين ده كثر خيري اني جبتلها دكتور ما رميتهاش في الشارع
معاذ / انت في اي بجد ، جبت القساوة دي منين يا زين .. انت بالشكل ده بقيت سادي يا ابني
هو انت سفرك لاخواتك عمل فيك اي
زين بوجع بصله / عمل فيها اللي انت شايفه دلوقتي دوت . يلا روح شوف الدكتور خلص مع الزفته دي ولا لاء و خدها
و ارميها في اي داهية انا مش عايز اشوفها و لا اشوفك
وسابه زين ودخل اوضه تانيه عشان يبقى بعيد عنهم
_______________________________________________
في اوضة اسر
كانت رهف في حضنه وبيلعب في شعرها وهي نايمه باستسلام وبايده الثانيه ماسك التليفون اللي رماه من شويه خوفا من رهف تشوف الرساله
اسر بغل / بعد العمر ده كله جايه تبعتلي تاني رساله وكمان عرفت اني اتجوزت يا حلاوة اكيد مرد الواطي هو اللي قالها ما هو مش هيجيب النداله والوسا*خه من بره ما هو طالع لابوه
وافتكر اسر اخر يوم كان ليه في مصر لما كان في المستشفى عند مراد
تعالووووو نشوف حصل اي 🎉🎉🙈
يومها اسر قاله انه هيصفي شغله معاه وهيشتغل مع كريم وهيسافر لرهف علشان هيتجوزها
مراد وهو قاعد على السرير وحالته كانت صعبه جدا لانه كان لسه خارج من العناية المركزه قاله بزعل وحزن / وانا اللي كنت فاكرك جاي تطمن على اخوك اللي مرمي في المستشفى بقاله اكتر من اسبوعين طلعت لا جاي تقولي نفض الشغل وتبعد بعد ماخلاص مبقاش ليا غيرك
اسر بهدوء / طب ايه الجديد ما انت علطول ملكش غيري
و انا طول عمري جنبك ومستحمل قرفك ومشاكلك وشايلك كمان الشركه بتاعتك
واول ما تجيلي الفرصة اعيش مع بني ادمه اللي بحبها بدل ما تشجعني تقولي كده
مراد بحده / اقولك ايه انا كنت محتاجك معايا يا اسر بعد اللي عاصي عمله انا مستحيل اعيش معاه تاني ، انا بعد اللي حصل ده اخويا الكبير مات علشان كدة انا محتاجك جنبي يا اسر انا ممنعتكش تروح لرهف انا عارف انك بتحبها بس برضو متسبنيش
اسربص الناحيه الثانيه بعيد عنه وقاله بوجع / بس انا مش هقدر اكرر تجربتي زمان تاني معاك يا مراد
و بصراحة مش قادر انسى اللي ابوك عمله فيا زمان وخايف منك تطلع زيه .. ما هو اللي خلف ما ماتش يا ابن القناوي .. وانا مش هضحي برهف دي الوحيده اللي حبيتها بجد
مراد حط ايده على كتفه بوجع وبص على اسر بكره
وقاله / يعني شاكك فيا .. شاكك اني اخونك
اطلع بره يا اسر انا مش عايز اشوفك تاني واللي بينا مات ولو شفتك في مكان مش هسلم عليك ..غور في داهيه غور بره
اسر سابه وخرج بره وما كانش قادر حتى انه يناهد معاه زياده لانه كان شايف حالته عامله ازاي اه هو زعلان منه بس هيفضل ده في الاخر مراد اقرب شخص ليه
ووقف على الباب وسمعه وهو بيقول بوجع / غبي كنت مستنيه يجي يقول تعالى نحط ايدينا في ايد بعض ونرجع تاني البنات ونجيب حقك من الكلب صابر بس لا طلع اوسخ من عاصي .. جاتكوا القرف
🤦🤦🤦
وفاق اسر على صوت رهف وهي بتقوله بنوم / هو انت لسه صاحي . يلا ابعد التليفون ونام يا حبيبي
اسر قفل التليفون بسرعه هو بيبوسها واتاكد انها متغطيه كويس ونام معاها وهو بيقول في سره / ربنا لا يسامحك
يا طاهر يا قناوي و يكحمك مطرح ما روحت
هاااااا 🔥
ايه الحاجه اللي عملها طاهر القناوي في اسر وخلته يكرهه بالشكل ده لا وكمان خليته يبقى خايف من مراد لدرجه انه يفض معاه كل الشراكه وياخد مراته ويمشي 🙈🙈🙈 فكرواااا بقي معايا
______________________________________________
و عدت الايام و كانت شبه بعضها بمعني الكلمة
وجه يوم خطوبه نور وحسن 🥲
ملك كانت واقفة في البلكونه وهي متوتره جدا وقلبها بينبض بفرحه وكانت لابسه فستان احمر مفتوح من عند الصدر و منغير كتاف و طويل وكانت مغيره تقريبا لوكها تماما حتى انها قصت شعرها جدا
تمارا قربت ناحيتها وحضنتها من ضهرها وقالت / مالك مستنياه مش كده
ملك بصتلها وهي مبتسمه جدا / جاي النهارده انتي متخيله يا ملك اني هشوفه خلاص مراد هيبقى قدامي كمان دقائق انا مش مستحمله الفرحه اللي في قلبي حاسه انه هيقف
تمارا بابتسامه بهتانه حاولت بيها تداري حزنها / ياه للدرجه دي كنتي بتحبيه يا ملك طب ليه داريتي
ملك بحزن بصت في الارض / ما اعرفش يمكن عشان علاقتنا معقده جدا.. كنت حاسه ان انا بقيت مريضه نفسيا ومحتاجة اتعالج ومنفعوش ، وبعد اللي عاصي عمله تاكدت ان انا ما ينفعش ابقى وسطهم تاني
تمارا حاطط ايديه على كتفها وقالتلها متوتر قوليلي يا ملك هو انتي لما رحتي لدكتور نفسي ارتحتي ولا ملوش لازمه
ملك / لا طبعا ليه لازمة قوي يا تيتو ..روحيله انتي كمان . عارفة اناا
مفاجاه لقيت التليفون بيرن برقم مراد واتاكدت ان هو وصل في اللوكيشن اللي هي بعثتهوله واكيد مستنيها تحت
ملك بصت لاختها بفرحه وابتسامه تخطف القلب و فضلت تهز فيها بفرحة / وصل.
مراد تحت انا هنزله يا تمارا هنزله .. مراد وصل
ونزلت تجري على تحت لحد ما وصلت الشارع وكانت بتدور بعينيها عليه وشافته ايوه مراد اهوو و لابس بدله شيك قوي وواقف قدامها
ملك حاولي تضغط على ايديها عشان تتملك اعصابها اكتر وقالتت في سرها / مراد يااه زي القمر في البدلة
ولكن قطع سكوتهم ونظرتهم لبعض قربه منها وهو بيبتسم ابتسامته اللي دايما بتخطف قلبها و بيقول بهزار / اديني جيت في العنوان صح ما تهتش اهو
ملك ابتسمت بلهفه / لا بس اتاخرت كثير اووي انا كنت مستنياك يا مراد
مراد ببتسامة / تاخرت ايه بس ده انا يا دوبك رحت الاوتيل غيرت هدومي وجيت بس اي الحلاوه دي ، هو انتي العروسة …
و قرب ناحيتها اكتر و حط ايده علي خدها بحب و همس قدام شفايفها بشوق / وحشتيني يا قلب مراد
ملك في اللحظه دي ما قدرتش تتمالك اعصابها ولقت نفسها تلقائي بتنط عليك بتحضنه و هي كان بيضحك جامد لانه كان متوقع رد فعلها وحضنها هو كمانولف بيها باشتياق
وقالها هو دافن راسه في رقبتها بحب / طب كان لازمته اي دور رضوي الشرييني ده ، و بلووك بلووك اللي كنتي معيشاني فيه يا جاحدة
ملك / حاولت كتير اخفي مشاعري عنك بس خلاص مش هعرف اعمل كدة ، انا بحبك و وحشتني قوي .. مراد انت مش تبعد عني تاني صح
مراد هو لسه حاضنها بتملك / ابعد ايه بس ده انا ما صدقت لقيتك ياما . يا خرابي علي الحلو لما تبهدله الايام
ونزلها على ارض تاني و بيعدلها شعرها اللي اتنكش و بص على فستانها بتقييم و قال بحده خفيفة / هو الحاج ده مفتوح ليه من فوق كده ولا انتي عايزاني بقى اغير وننكد على بعض بعد كل ده حرام عليكي
ملك بابتسامه / بطل حركاتك دي وبعدين دي خطوبه انور يعني اختي
مراد بتريقة / ايه ده تصدقي اول مره اعرف ان كل ما نعز البني ادم اكتر بنقلع اكثر هي المعلومه دي كانت غايبه عني فين يا ناس
ملك قعدت تضحك وماسكه ايده / حرام عليك بطل تضحكني ، وبعدين خلاص في شال جوه هلبسه عشان انت بس متزعلش
مراد وهو بيقلع الجاكت بتاعه / ماشي البسي دوت عقبال
ما تلبسي الشال وانا حبيبي ما ينفعش حد يشوفه ابدا .. ما تقربي تجيبي بوسه احسن وحشتني يا ولااا يا مسكر انت
و قبل ما يتهور في الشارع ملك مسكت ايده و كانت بتشده لجوه البيت / بطل شقاوه و يلا عشان تبارك لنور وزمان العريس اصلا قرب يوصل
_____________________________________________
في شقه عند نور
اول ما طلعوا شاف اسر قدامه واقف وهو حاضن رهف وبيتصوره سيلفي مع بعض
اسر وهو بيهزر و محاوطها من وسطها / انا خلاص اتصورت وانا ببوسك من خدك .. هاتي بقى بوسة زي كدة
رهف وهي بتضحك وبتحاول تبعد عن ايده / بعينك اوعي سيبني كدة بطل تزغزغ فيا
اسر مسك رقبتها بايده شد راسها ناحيته وقالها بحب وهزار /.وربنا لابوسك و قدام الناس جرا اي يا بت انتي فاكراني هفق ولا اي ….هو انا ابان كدة بس احترميني برضوو
وقطع كلامهم ملك اللي كانت ماسكه ايد مراد بحب
قالت / يا عم مش وقته مراد رجع بص المفاجاه
اسر بص ناحيه مراد اللي اتفاجئ ان نظرته كلها كره لكن تجنبها وقرب ناحيته عشان يحضنه بس لقه مراد حط ايده عشان يمنعه وقاله بهدوء / هو حضرتك تعرفني عشان تيجي تسلم عليا اصلي مش فاكرك
ملك باستغراب شدت ايد مراد وقالت / في ايه يا مراد مالك قالب عليه كده ليه هو حصل حاجه
مراد حط ايده على كتف ملك عشان يهديها وقالها / لا يا حبيبتي ما فيش حاجه
ولمح رهف واقفه جنب اسر بتوتر وقالها/ ازيك يا رهف يا رب تكوني بخير
وانسحب بهدوء وراح يسلم على نور وسلم على كريم اللي تقريبا ما كنش طايق وجوده ، وبعد وقت قليل جدا وصل العريس مع مامته واخته وبعد احتفال بسيط طلع شبكته عشان يلبسها لنور بس
يا حرام ما لحقش
حسن وهو ماسك خاتم الماظ وبيحطه في ايد نور بحب اتفاجئ ببوكس في وشه وقعه بالكرسي لورا
استووووووووووب تفتكروا ايه اللي حصل

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة عائلة القناوي)

اترك رد

error: Content is protected !!