روايات

رواية عشقي الأعمى الفصل السادس عشر 16 بقلم نجمة السماء

رواية عشقي الأعمى الفصل السادس عشر 16 بقلم نجمة السماء

رواية عشقي الأعمى البارت السادس عشر

رواية عشقي الأعمى الجزء السادس عشر

عشقي الأعمى
عشقي الأعمى

رواية عشقي الأعمى الحلقة السادسة عشر

مرت سنة مفيش حاجة فضلت علي حالها.
خالد اتقدم لسيدرا اه مهما بيحبوا بعض بس مش معترفين سيدا كاان هتطير من الفرح بس رفضوه في البداية كانوا عايزين يجوزوا سيدرا ومحمد مع انهم مش بيطيقوا بعض بس بعدين وافقوا رعد دور عليا كتير بس مش لاقينا ده غير انهم اخدوا عائشة من مستشفي المجانين وبقيت كويسة بس بتتابع مع خالد علشان تتحسن اكتر.
انا لبست الخمار من بعد ما مشيت حياتي اتلخبطت بقت حلوة ووحشة دخلت كلية طب مهو مجموعي كان عالي و عمو هاني عميد الجامعة اللي انا بقيت فيها فضلت عايشة معاه بعد ما حكتله كل حاجة وخالتو ورد بجد عسل بحبها خالص هما بقيلوا عوض من ربنا عن أهلي وعن جوزي الحمد لله.
المهم انهاردة أول يوم ليا للسنة التانية والسنة الأولي طلعت الأولي علي دفعتي كنت متفوقة اتعرفت علي بنت أصغر مني بس بحكم اني دخلت الجامعة متأخر فأنا وهي لسة السنة الثانية لينا.
هي منتقبة، جميلة وقلبها طيب تفكرني بسيدرا اللي مبقيتش اتواصل معاها.
عشق: ملاك يلا هنتأخر.
ملاك: طيب النقاب مظبوط.
عشق: اه يا ملاك يلا مرارتي دقيقتين وهيبقي لازم اشيلها.

 

 

ملاك: تمام يلا.
عشق: ياه واخيرا دا انت اتشلي ببرودك ده.
ملاك: كويس لسة الدكتور مدخلش.
عشق: مهو لو كان دخل كنت هقتلك.
ملاك: ليه يعني كلها بس كنا مش هنحضر المحاضرة دي.
عشق: اسكتي عاد لأنه دخل.
بعد ما خلصت المحاضرة ملاك وعشق راحوا يقعدوا في كافيه الجامعة.
ملاك: بس شفتي الواد قمر.
عشق: واد مين ده.
ملاك: زين الدكتور يابت ايه رأيك فيه.
عشق:هو اسمه زين وبعدين يا بنتي حرام غضى بصرك اومال لو مكنتيش منتقبة دا أنا معرفش شكله.
ملاك: بس الواد مز وقمر اربعتاشر برضه.
عشق: اللي قوليلي هو انت لابسة النقاب عن اقتناع ولا اجبروك.
ملاك: دا سؤال تسأليه طبعا لبسته علشان اخبي جمالي اللي محدش هيقدر يستحمله.
عشق: وهي مفيش حاجة تخبي خفة دمك دي لأنك هتموتيني بيها.
ملاك: عشق روحي هاتيلنا كوبايتين كافيه.
عشق: بصي هو المفروض مسمعش كلامك وانفز اوامرك بس اعمل ايه في قلبي الطيب.
: آسف مكنش قصدي.
عشق: ولا يهمك بس القهوة اللي اتكبت علينا.
: دقيقة اجبلك غيرها.
عشق بابتسامة اظهرت غمزاتها: لأ مش قصدي بس هدومنا باظت ولسة عندنا محاضرة.
: امم امسحيها عبال ما تروحي.
عشق: خلاص يا…..
: زين اسمي زين دكتور في الجامعة دي وانت.
عشق بصوت منخفض: يعني انت الدكتور اللي كنت واللي حضرتها مجنناني بيه.
ملاك: يلهوي ايه اللي حصلك ده يا عشق.
زين: اسمك عشق.

 

 

ملاك بسماجة:دكتور زين.
عشق: آسفة يا دكتور علي اللي حصل، يلا يا ملاك.
عشق وملاك مشيوا وبعد يومهم الطويل واخيراً روحوا.
في بيت ملاك.
ملاك: عمورة ايه يا حبيب عمتو متوحشتنيش.
عمر: تؤ خالث يا ملاك.
ملاك: بقي كده اه هقول ايه ما من شبه اباه فما ظلم.
: ايه يا بت ابني حبيبي يعمل اللي عايزه.
عمر جري علي ادم واستخبي في حضني.
ملاك: ابن الأهبل وانا هعملك ايه دا انا بعتبرك ابني حتي.
آدم: انت بتشتميني.
ملاك: لأ خالص بشتمني انا، آدم هو فين خالو.
آدم: خالك في البيت مجاش معانا.
ملاك: آدم انت جيت ليه مع ان انت مش بتحب تتطلع في اليوم ده.
آدم: مين قالك كده وبعدين عمر اتوحشك وقال انه عايزك فجبته.
ملاك: بابا ماما بصي كده هو مش الحب مش بالعمر.
: اه يا حبيبتي ياك حبيتي واحد كدي ولا تكونيش اتجوزتي صاحبي.
ملاك: بص يا حجوج انت متتكلمش كام مرة اقلك بطل تقرا قصص ورويات غلط عليك انت كبرت ومتخفش استلمتها منك يا حمادة.
احمد: يعني تبدأيها بحجوج وتنهيها بحمادة منك لله يا شيخة.
ملاك: ماما خلي جوزك يبطل يقرا روايات غلط علي صحته بقي.
: قولي يا بت الهبلة عايزة ايه.
ملاك: بقي كده يا مرمر تشتمي علي نفسك، المهم نرجع لموضوعنا.
ادم: ايه هو بقي.
ملاك: بما انه الحب مش بالعمر فأنا بحب عمر وعايزة اتجوزه وهو موافق.
عمر بفرحة: هيييي هتجوز ملاك وراح حضنها.
ادم بصدمه: عمر ابني.
قلم نزل علي قفايا من ابوي الله يسامحه.
……………………………………

 

 

عائشة: خالد انت صاحبي وعارف غلاوتك عندي.
خالد: طبعا يا عائشة.
عائشة: طيب ممكن تطلب من صاحبك ميجيش هنا طول ما أنا بتعالج عندك.
قبل ما يرد خالد.
يامن: خالد ممكن تيجي معايا شوية.
خالد طلع مع يامن وفي وقتها سيدرا دخلتلها.
سيدرا: بصي يا عائشة هانم انا مش بشوف فيكي عشق لأنها أحسن منك وياريت تبعدي عن خطيبي.
عائشة بابتسامة: بتغيري عليه كنت زيك.
سيدرا بعصبية: وانت تغيري علي خطيبي ليه.
عائشة بضحك وغمزاتها بانو: لأ مش علي خطيبك علي صاحبه من حوالي خمس سنين كنت بحبه.
سيدرا: انت عندك غمزات زي عشق.
عائشة: انت ليه كلكم بتقارنوني بيها كل انسان ليه شخصيته حاولوا تتقابلوه بيها.
سيدرا: بس انت توأم وطبيعي تكونوا شبه بعض.
عائشة: اقعدي واقفة ليه انت.
سيدرا قعدت وعائشة فهمتها حكايتها مع خالد وانهم فعلا صحاب بس لأنه دكتورها.
سيدرا: آسفة علي كلامي اللي قلته من شوية.
عائشة: ولا يهمك عادي.

 

 

عند يامن وخالد.
يامن بعصبية: خالد ابعد عن عائشة احسنلك وبعدين انت خاطب.
خالد: هو انا قربت منها علشان ابعد دي بس صحبتي.
يامن: اي صحبتك دي كمان خالد احترم الصداقة اللي بينا لأحسن تتدمر.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية عشقي الأعمى)

اترك رد

error: Content is protected !!