روايات

رواية العشق والقدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم ليلى هشام

رواية العشق والقدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم ليلى هشام

رواية العشق والقدر البارت الخامس عشر

رواية العشق والقدر الجزء الخامس عشر

رواية العشق والقدر الحلقة الخامسة عشر

احمد وملك كان ماشي بالعربيه وملك كانت ساكته ومبتتكلمش خالص وكانت سرحانه ملك بصت فجاه للطريق
ملك:اي ده ده مش طريق المطبعه
احمد:اي ده تصدقي ماخدش بالي كنت مركز معاكي ومع كلامك الكتير حقيقي يا ملك انتي رغايه اوي.
ملك:احمد انا مش بهزر احنا رايحين فين.
احمد وهو بيغمز:هخطفك😉
ملك:احمد بجد احنا رايحين فين.
وقف احمد قدام كافيه كبير علي النيل.
احمد:كنت عاوز اتكلم معاكي شويه قولت نروح مكان هادي ونقعد نتكلم شويه متخافيش مش هاخد من وقتك كتير
يلا
ملك بتردد:يلا.
نزلوا ودخلوا الكافيه وراحوا قعدوا علي طرابيزه جنب النيل وأحمد شدلها الكرسي علشان تقعد(جنتل اوي أولاه😂😂)
ملك:امم كنت عاوزني في أي؟
احمد:تشربي اي الاول.
ملك:ميرسي مش عاوزه اشرب حاجه.
احمد وهو بيشاور للجرسون:متر لو سمحت عاوز واحد قهوه مظبوط وواحد عصير مانجا.
الجرسون:تحت امرك يا فندم…. ومشي.
ملك:لسه فاكر أننا بحب المانجا.

 

 

احمد بهيام:عمري ما نسيت حاجه انتي بتحبيها لسه فاكر كل حاجه حصلت معانا واحنا صغيرين كأنها امبارح فاكر اول يوم دخلتي في المدرسه……. كنتي صغننه خالص حاجه كده مش باينه من الأرض ولما انتقالتو وجيتو الڤيلا الي انتو عايشين فيها دلوقت كنت باجي انا وجاسر نذاكر مع رعد واحنا داخلين في مره شوفتك قاعده في الجنينه وحوليكي لعب ومكعبات كتير وعرايس باربي الي كنتي بتحبيها وبعدين زهقتي من اللعب قومتي وفتحتي حنفيات المئه الي في الجنينه وقعادتي تلفي حوالين نفسك وتتنططي من صغرك وانتي بتحبي المايه.
كنت واقف وبشوفك والمايه جت عليا وغرقتني وانا مش حاسس ويومها روحت مبلول يومها ابويا ضربتي حتة علقه عمري ما انساها عاوز اقولك بس أن انا فاكر كل تفاصيله فيكي من واحنا صغيرين وعمري ما نسيتها.
ملك الدموع اتجمعت في عينيها بس منعتهم ينزلوا وردت بصوت مبحوح وقالت:طب أنته بتقولي الكلام ده ليه دلوقتي.
احمد:ملك انا انا ملك انا بح
هنا الجرسون جه(مش عاوزه شتيمه😂😂)
حط الجرسون الطلبات ومشي.
ملك:كنت عاوز تقول اي.
احمد:اي لا ولا حاجه اشربي العصير ونروح المطبعه علي طول.
ملك هزت دماغها وشربت العصير احمد كان عاوز يقولها بحبك بس في حاجه منعته.
في كلية إدارة اعمال علي راح لعميد الكليه وعرض عليه الفكره بتاعت رعد والعميد رحب جدا خصوصا انها من شركة رعد السيوفي شخصيا…….
احمد وملك راحوا المطبعه وخلصوا شغلهم ووداها تاني عند العربيه ومشي وراها لحد البيت ورعد روح واتغدوا هو وملك وعمر مع بعض وكل واحد طلع ينام.

 

 

وعدي اليوم علي ابطالنا بسلام تاني يوم حياة صحيت وراحت الكليه وقابلت يارا ودخلوا المحاضره دخل علي واول ما دخل.
علي:صباح الخير.
الجميع: صباح النور يا دكتور.
علي:في البدايه كده حابب اقول إن امتحانات العملي قربت وامتحان السنادي هيبقي عباره عن تدريب في شركه كبيره هتدربو علي المحاسبه والسكيرتاريه وحاجات كتير وهيبقي في كذا دكتور بيشرف عليكم منهم انا وهبقي لكل واحد سي ڤي لو حقق التارجيت بتاعو ولو لقيناكو نجيحتوا في الاختبارات دي امتحان الفاينل هيبقي اسهل بكتير وده هيختلف من شخص اشتغل واتدرب كويس وشخص لا دا غير أن انت هتكسبو خبره هتتسجل في السڤيهات بتاعتكوا من بكره هنبتدي العملي في الشركه.
طالب:الشركة دي اسمها اي يا دكتور.
علي:شركة السيوفي للمعمار.
حياة:😳السيوفي!!!!!
علي: طبعا مفيش حد ميعرفش شركة السيوفي لو حد مش عارفها يعمل سيرش ودلوقتي يلا نبدأ المحاضره.
يارا:بت يا حياة مالك مبلمه كده ليه.
حياة:انتي عارفه شركة السيوفي دي صاحبها مين؟؟
يارا باستغراب:مين يعني؟
حياة:رعد.
يارا:رعد مين؟
حياة:رعد الي حكيتلك عنه رعد.
يارا بدهشة:رعد رعد.
حياة:رعد (هما علقوا ولا اي😂)

 

 

هما الاتنين سكتوا وبصوا قدامهم ومصدومين من الصدفه الغريبه دي بعد ساعه المحاضره خلصت وهما الاتنين نزلوا الكافيتريا قعدوا.
يارا:انا مش مصدقه صدفه غريبه جدا.
حياة بسرحان:دي مش صدفه ده قدر…….
يارا:اكيد قدر…. قوليلي بقي هتعملي اي؟
حياة:هعمل اي في اي؟
يارا:هتروحي بكره ازاي ولا هتلبسي اي؟
حياة:هلبس اي هلبس لبسي عادي.
يارا:انتي هبله انتي مش قولتيلي أن هو عارفك واتقابلتوا كام مره وطلع عرف باباكي معرفه قديمه لازم لما تروحي كده اول مره لازم تبقي مميزه وشكلك شيك.
حياة بتفكير:مش عارفه طب البس اي.
يارا:طب بقولك اي انا فاضيه وماما بره عند خالتي علشان تعبانه هاجي معاكي ونقيلك حاجه حلوه تلبسيها.
حياة:طب يلا.

 

 

يارا:يلا.
حياة ويارا راحوا البيت ودخلوا الاوضه وكانت قاعده بتذاكر وبعدين سابت المذاكرة وقاعدت تنقي معاهم لما حكولها علي رعد والشركه والتدريب.
حياة:يووووه مفيش حاجه حلوه كل اللبس لبسته قبل كده.
اسيل:يا بنتي اهدي اكيد هانسق الحاجات مع بعضها ونلاقي حاجه حلوه.
يارا كانت بتدور وفجأة:بصي يا حياة الجاكيت ده شكله شيك وحلو اوي.
حياة بتذكر:اه انا كنت جايباه لما دخلت الكليه.
يارا:بس شكله حلو ده بقي عاوز اااي بنطلون ابيض.
حياة:اهو ده البنطلون الابيض بتاعي.
يارا:تمام فاضل البلوزه.
اسيل:بصي يا حياة دي البلوزه بتاعتي الي لسه شاريها مالبيستهاش ولا لابسه.
يارا:دي تحفه بس كده الطقم كمل وشكلهم يجنن يا حياة.
اسيل:وغدا نلتقي في مجموعة السيوفي…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية العشق والقدر)

اترك رد

error: Content is protected !!