Uncategorized

رواية رياس الفصل الثاني عشر للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الثاني عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثاني عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الثاني عشر للكاتبة شيماء عسكر

في مكتب  لميس عند جاسر و رياس 
جاسر بقرب منها مبقاش يفصل بنهم حاجه..  ويتكلم جاسر وهو قريب من وش  رياس  …  بقا ليكي ضوافر و بتخربشي ي قطه 
رياس بترجع لورا وتبعد عنو بس هو مسك وسطها  وفي حركه سريعه رياس كانت في حضن جاسر  
جاسر بأمر..  لما اكون بكلمك مش ترجعي لورا و تهربي مني علشان  عارف و متاكد انك حتضعفي  قدامي ولا اي  
رياس وهي بتبعد جاسر عنها و تبعد ايدو اللي ورا ظهرها  …  انا عمري ما أضعف قدام واحد زايك مغرور و شايف كل الناس ضعيفه بس في الحقيقه هو اللي ضعيف  
جاسر بغضب…  مين ده اللي ضعيف ي زباله 
رياس بقوه… انت انسان ضعيف  متفكرش هخاف منك 
من كتر الغضب جاسر خبط رياس في طاولة المكتب اتخبطت في  رأسه و غابت عن الوعي  و وقعت علي الأرض 
جاسر واقف بشوف الدم نازل من رأسه  مد ايده  يمسح الدم و اخدها حطها  علي الاريكه  فك الطرحه عنها  و جاب ميه  و رش علي وشها  بقوه  قامت رياس بتقوم مذعورة من خضة الميه علي وشها  
جاسر ببرود.  قومي ي محروسه سلامتك 
رياس..  انت انسان غبي و متخلف  
وتقوم علشان تخرج من الباب شدها جاسر مش شعرها  
جاسر.. علي فين يا حلوه بشعرك 
رياس بتلمس شعرها مفيش طرحه  
رياس.. فين هي  
جاسر وهو بيبص علي الارض  جنب رجلك ي محروسه  
رياس  بتنزل تاخدها  من علي الأرض  وتطلع  بس قبل لما تطلع اتكلم جاسر 
جاسر..  وشك و علي البيت  ي محروسه يكون ارجع البيت مش تكوني فيه  
رياس بعدم رد و قفلة الباب بسرعه و غضب 
جاسر..  جايه الشركه كمان اصل الحكايه ناقصه بس ماشي اما ربيتك  ..  بخرج جاسر من مكتب لميس علي مكتبه   
اما بقا عند سليم و لميس 
سليم  وهو ماسك في درع لميس بغضب.. مين ده اللي هيتحوزك ملقتش غير عز يا لميس 
لميس.. مالو عز انسان محترم  و هيخاف عليا  
سليم…  يبقا شكلك لسه مش عارفه عز كويس عز ده شخص مجنون انتي فاهمه يعني اي محنون 
لميس..  مجنون ازاي وهو رجل أعمال ناجح 
سليم..  مش كل حاجه بتظهر للناس بتكون حقيقة لازم ندور ورا الناس علشان نوصل للـــــ حقيقه 
لميس وهي بتقوم من علي الكرسي و بتمسك  قميص سليم و بتقريب منه  …  امال مش عرفت حقيقة اني بحبك ليه 
سليم بنزل ايد لميس عنو بعنف  …  تاني ي لميس تاني 
لميس بصوت عالي..  انا فعلاً  غلطانه  يا سليم و اقولك كمان اخر الشهر هتجوز عز لو حتي هيعرض  عليه الجواز بنفسي  علشان حبك ده يخرج من قلبي 
سليم ببرود و بروح يقعد علي الكرسي  ورا المكتب بتاعه…  انتي حره دي حياتك بس انا نصحتك  وخليكي فاكره ده كويس  
لميس بتمشي ونار ماسكه فيها من كلام سليم و الامبالاة بالنسبة ليها 
في نفس الوقت كانت هي و رياس  
في الممر اللي بطلع علي برا الشركه و اول لما بشوفوا بعض بضحكو 
رياس وهي بتمشي جنب لميس…  ههههههه  شكلنا وحش اوي 
لميس..ايه الدم ده 
رياس.. اخوكي الغبي اللي منه لله 
لميس.. انا اسفه يا رياس تعالي نغسل وشك ده قبل لما نروح 
رياس.. ماشي  بتروح رياس و لميس علي المرحاض 
لميس وهي بتمسح وش رياس ..  طب اي 
رياس..  عايزني ارجع البيت 
لميس..  وانا هتجوز 
رياس بصوت عالي..  نعم ياختي 
لميس وهي بتكتم صوت رياس..  بس يخربيتك هتفضح  
رياس..  ماهو كلامك مش منطقي بصراحه  يعني اي هتتجوزي  طيب بلاش هتتجوزي دي مين العريس 
لميس..  عز 
رياس..  مين عز 
لميس…  راجل أعمال ليه شغل هنا في الشركه و شوفته وبس 
رياس بعدم اقتناع..  اللي هو ازاي  
لميس..  شوفي انا عندي فكرة حلوه اوي 
رياس.. اي هيا  
لميس..  تعالى بس نطلع من الشركه الفقر دي و اقولك علي الفكرة  
رياس..  ربنا يستر من أفكارك
اما عند المي..  
المي..  انا خارجه 
غدير..  علي فين 
المي..  مالكيش فيه 
غدير..  يلا في داهيه. و بتدخل المطبخ و المي بتنزل من العماره 
سعيد..  يا صباح الفل علي ست البنات كلها طب ردي عليا لو بكلمه  يا جميل ردي عليا ازيك سلامات  
المي برضو مفيش رد 
سعيد..  اتقل كويس بس في الاخر انتي ليا يا حلوه 
بتخرج المي من الحاره و سعيد برجع علي القهوه اللي في الحاره 
واحد صاحب سعيد..  انا مش عارف هي شايفة  نفسها علي اي 
سعيد..  بكرا تقع وحياتك لـ  اخليها تلف ورا مني الصبر بس. 
اما بقا عند المي
المي.. هو انا ناقصه قرف حاره معفنة  المي بتوقف تاكسي  و بتروح لمعتصم  الببت   لكن معتصم مكنش موجود في الفيلا    
الحارس اللي علي الباب بكلم معتصم    .. وبعد ما قفل مع معتصم  بدخل المي الفيلا  
بتدخل المي الفيلا و تفضل قاعده  في الصالون
وبعد ساعه ياجي معتصم ليها بفتح معتصم باب الفيلا و يقول  …  اهلا اهلا 
المي..  اهلا بيك 
معتصم..  خير ااي اللي جابك  
المي..  وهي بطلع الفلوس من الشنطه..  جيت اجبلك دول 
معتصم..  وايه دول 
المي… فلوسك 
معتصم..  بس انا فاكر انها كانت دولار 
المي بكدب..  اصل غدير صرفتهم  وانا لحقت دول منها 
معتصم وهو بروح علي البار ويشرب كأس ????…   بسرعه 
معتصم..  تشربي 
المي..  لا مبشربش 
معتصم.. ليه بس دي الحاجه الوحيده اللي ممكن تفصلك عن العالم ده  وبعدين  برفع قزازه الــ ???? مره واحد 
المي..  طيب استاذن منك انا بقا 
معتصم وهو بفتح القميص  بيد و الايد تانيه فيها القزازه ..  لسه بدري وبقرب من المي
المي وهي بتاخد الشنطه من علي الكرسي بسرعه .. عندي شغل  
معتصم…  شغل اي  و يرمي قزازة النبيذ  علي اخر ما ايدو تجيب…  ويمسك المي من وسطها و بقرب من شفايفه  .. بس المي بعدت براسها عنه لورا  
معتصم بعيون كلها رغبه وبنزل ايده علي رقبه المي كي نوع من التثبت و الاثاره   
المي بخوف منه..  أستاذ معتصم الله يخليك عايزه امشي 
معتصم..  هووووش سبيلي نفسك علشان اتجوزك  مش ده كان مخططك 
المي بتردد …  لا انا بس كانت عايزة اقهر ماما ارجوك سبني امشي   
معتصم وهو لسه ماسك فيها و بقرب وشه من وشها  ..  لا يا المي مفيش خروج من هنا غير لما اخد اللي انا عايزو
المي بضعف… لا الله يخليك انا مش عايزه اخسر نفسي ارجوك يا معتصم بيه ارجوك  
معتصم بعد عنها وضحك…..  هههههههههه كدا تعجبني  يا المي  
المي بعدم فهم..  تقصد اي 
معتصم..  دي كان مجرد اختبار بسيط ليكي  بس تعرفي نفسي اجرب الاختبار ده اوي بصراحه  ما تاجي نضرب ورقة عرفي 
المي بذهول وعدم تصديق  …  يعني انت عايز تتجوزني عرفي 
معتصم..  اي عندك مانع اهو هنعيش لينا يومين و بعد كدا هسبلك مبلغ كويس تكملي بيه حياتك 
المي..  و ده اختبار تاني 
معتصم .. لا 
المي… وانا مش موافقه وعن اذنك 
معتصم…  لسه مخلصتش  كلامي  
المي… وانا مش عايزة اسمعك اكتر من كدا   
معتصم…  تمام بس مش عايز اشوف وشك هنا تاني ولا في اي مكان  
المي… ولا انا عايزه اعرفك تاني يا معتصم بيه  ،،،  وبعدين تمشي المي من عنده بكل ثقه وهي عارفه انها ضربت اول مسمار  في العش بتاع معتصم   …  مبقاش المي بنت غدير لو مش رجعت لعندي تاني يا معتصم ههه 
اما بقا معتصم….  مفكره  نفسها هتقدر عليا بنت ال 
وحياتك لأ ترجعي تاني  يا المي هههههههههه 
… وبعدين طلع تليفونه و كلم جيجي 
معتصم..  عايز واحده تكون عندي يعد نص ساعة  
جيجي  ،،،،،،،،،،،،،،،،،  
معتصم…  تكون جديدة  انتي فاهمه  
جيجي…………… 
بقفل معتصم التليفون  و يقول..  كلامك طينه واحده الفلوس عندكم اهم من اي حاجه   
نسيب معتصم و نروح عند لميس و رياس وهما في فيلا اميمه 
اميمه.. ماشي ي سليم  ..  قومي منك ليها يلا عايزكم  النهارده اخر شياكه  
رياس..  هي ماشي انا ليه 
اميمه… علشان الغبي ابن اخويا  هياجي هنا بما انك مروحتش  
لميس…. هههههههه تفتكرى هيعمل اي ي عمتو لما يعرف ان رياس مش سمعت كلامه و مروحتش  
اميمه..  ولا اي حاجه  هياخده  ويطلع بيها علي الاوضه و هينزلو في بعض زي القطط 
رياس…  ميقدرش يعملي حاجه اساسا 
لميس.. لما نشوف اتصلي انتي علي سليم ي عمتو   
أميمه..  حاضر لما اشوف اخرت أفكارك  
لميس.. خير كل خير  
بتطلع لميس علي الاوضه مع رياس لتجهيز نفسهم علي العشا  
عند جاسر بتصل علي ماريا..  
جاسر..  ماريا انزلي انا تحت 
ماريا…………  
بعد عشر دقايق نزلت ماريا 
ماريا..  هاي حبيبي 
جاسر لا رد…  
ماريا..  رايحين فين 
جاسر و تركيزه علي الطريق..  لدكتور  
ماريا…  حسنا 
بعد شويه بوصل جاسر لدكتور خاص   
جاسر..  انزلي  ،،،،  نزلت ماريا بخوف لأنها مش واثقه جاسر ممكن يعمل فيها اي 
بدخل جاسر للممرضه اللي انبهرت بجماال جاسر  
جاسر…  الدكتور موجود 
الممرضه.  ..  ايوه اتفضل استريح  
بتدخل الممرضه للدكتور   ..  و بعد دقيقة   بتخرج  و بدخل جاسر و ماريا  …  
الدكتور.. اهلا يا فندم اتفضل  
جاسر ببرود… اهلا 
الدكتور..  اتفضلي يا مدام   
بكشف الدكتور علي ماريا تحت عيون جاسر اللي بتراقب بكل دقة 
الدكتور..  انتي حامل من شهرين  يا مدام 
جاسر..  انت تقدر تعمل تحليل DNA  في الوقت الحالي 
الدكتور بصدمه…  احم ايوه ممكن لان عمر البيبي شهرين  
جاسر..  تمام شوف شغلك  عايز  اعمل  
الدكتور.. تمام اتفضل معايا يا فندم  
بعد ساعه  كان جاسر و ماريا في البيت بعد ان تم أخذ مسحة من جاسر و من دم ماريا    
ماريا بغضب شديد…  جاسر انت اكيد مجنون 
جاسر بقعد و بحط رجل على  رجل..  ليه مجنون 
ماريا…  انا معرفتش اتكلم معاك عند الدكتور   
جاسر..  اتفضلي سامعك  اتكلمي 
ماريا  ..  جاسر صدقني ده ابنك انت 
جاسر..  علي فكره  ماري مفهاش حاجه يعني لما نعمل ولا انتي مش واثقه في نفسك و بما انو ابني في متخفيش   ..  و بعدين بقوم يطلع فوق علي اساس ان رياس روحت البيت 
وماريا بتدخل الاوضه  و بتتكلم علي الواتس…  
مرحبا اليوم جاسر عمل تحليل dna  
الطرف الثاني….  وانتي خايفه ليه ابعتي عنوان المختبر و سيبي الباقي عليا 
ماريا.. انا خايفه انو يعرف  
الشخص..  لا متخفيش   
وبعد شويه من الكلام مسحت ماريا الشات اللي بنها و بين الشخص ده…..  
فوق عند جاسر بدور علي رياس  بنزل بسرعه و بطلع علي بيت اميمه 
وعند اميمه  والبنات 
لميس…  كدا كل حاجه جاهزة  مفضلش غير عز يوصل  
رياس..  انا مش مرتاحة لموضوع عز ده انو ياجي هنا من غير ما سليم يعرف او حتي جاسر 
لميس وهي بتحضن رياس..  متخفيش كلو هيكون تمام  وبعدين سليم بشوف كل حاجه في الفيلا و اول لما عز يوصل  بعدها بكام دقيقه بس هيكون هنا ده لما ماما تتصل عليه ويسمع صوت  عز
وفعلاً بعد شويه بوصل عز يشيل علبة شوكلاته كبيره من النوع الغالي و بوكيه ورد  ..  
بدخل عز بكل شياكه بقدم الحاجات لـ. لميس  
اميمه..  بتسلم عليه  ..  وهي مش مرتاحه بوجوده   
اما رياس قاعده جنب  اميمه و اول ما شافت جاسر قامت من مكانها   بكل ثقه  
وقالت لعز..  تحب تشرب حاجة يا استاذ عز 
عز مستغرب انها اتكلمت دلوقتي..  لا شكراً 
وفي لحظه رياس كانت واقعه علي عز بسبب رجل لميس اللي كانت في الطريق  علي اساس كانت رايحه تقعد مكانها تاني  بس دي كانت خطط لميس ليها  هي كمان 
“”  عز ده الكبش ليهم هما الاتنين ????????????????????????????”” 
جاسر ببرود…  الله الله حلو الفيلم ده 
لميس بتدعى الصدمه… جاسر 
جاسر..  ممكن اعرف اي بحصل هنا 
اميمه..  ولا حاجه  استاذ عز ضيف عندنا 
لميس وهي شافت سليم جاي بغضب بعد ما اميمه اتصلت علي سليم من تحت الطاوله و مردتش عليه علي اساس الفون اتصل لوحده  ويسمع صوت عز و لميس بعد ما اميمه غمزة لميس بأن سليم علي الخط  …  وفي لحظه سليم فتح كاميرات الفيلا و شاف عز قاعد جنب لميس ….   
جاسر..  كويس صاحب البيت وصل 
سليم..  مالك يا جاسر 
جاسر..  مالي اي انت عارف ان عز هنا 
سليم…  ايوه عارف انا عازم عز علي العشا 
جاسر..  بقا كدا طيب  ..  بروح ياخد ايد رياس  بقوه  ويطلع برا الفيلا   
رياس.. انت اي كل حاجه عندك بالعنف  
جاسر مسمعش صوتك انتي فاهمه 
رياس..  لا مبعرفش افهم من واحد متخلف زايك 
جاسر.. تاني تاني هتغلطي 
رياس..  ايوه علشان انت متخلف و كل حاجه عنك بالعنف ابعد ايدك عني 
جاسر.سيب ايد رياس  بس حب يعملها الدرس في كانوا علي حمام السباحة بتاع الفيلا  جاسر بخبث  
وفي ثانيه كانت رياس في وسط حمام السباحه  ده  
رياس مبتعرفش تعوم   و جاسر سبها ومشي بعد ما قال  …  اتمنا الميه تعجبك يا انسه رياس    
دخل جاسر الفيلا  و رياس لسه بتصارع الميه  ..    
بس سليم شافها  مش شباك المكتب  بتاعه بعد ما ساب عز و لميس و اميمه في الصالون   …  ينهار اسود  بطلع من المكتب بتصدم في جاسر 
سليم..  مراتك بتغرق  
جاسر بدعي البراءة  ..  انت بتقول اي 
سليم بسيب جاسر وبطلع  علي برا  علشان يلحق رياس بس مع الاسف  كانت  ……….  
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!