روايات

رواية الشيطان شاهين الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين عزيز

رواية الشيطان شاهين الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين عزيز

رواية الشيطان شاهين البارت الثالث

رواية الشيطان شاهين الجزء الثالث

الشيطان شاهين
الشيطان شاهين

رواية الشيطان شاهين الحلقة الثالثة

:”جميلة.. انت يا ولية فين القميص الأزرق اللي انا جايبه امبارح؟”
هتف زكريا بحنق و هو يبحث عن قميصه الذي اشتراه امس عندما كان مارا بإحدى المحلات الرخيصة الموجودة قريبا من الحارة..
جميلة بتعمد
:”اهو يا حج زكريا… على فكرة القميص حلو اوي ذوقك يجنن خالص:”
زكريا بضيق و هو يخطف القميص من يديها
:” حج ايه يا بومة انت… أنا لسه في عز شبابي الظاهر انك انت اللي عجزتي و خرفتي يلا اطلعي برا و روحي شوفي وراكي ايه؟ قال حج قال…
جميلة و هي تتجه الي الباب :”جرا ايه يا راجل هو انا قلت إيه لكل داه… مالك مش طايقلي كلمة من امبارح …
زكريا مقاطعا:”بقلك إيه روحي شوفي اللي وراكي و بلاش رغي عالصبح بدل ما اديكي على نافوخك…نسوان تجيب الغم…
خرجت جميلة و تركته يرتدي ملابسه، اتجهت الى غرفة ابنتيها لتوقضهما و تعدهما للذهاب إلى مدارسهم…
زكريا و هو يقفل بقية ازراز القميص بصعوبة و خاصة ببطنه الكبير
:”القميص داه يستاهل كل الفلوس اللي دفعتها فيه، داه رجعني عشر سنين لورا…اه لو ترضى عليا بس بنت سعيد …،على العموم هانت كلها كام يوم و اكلم ابوها عشان اخطبها رسمي ماهو مش معقول اللي يشوفها يبقى عاوز يتجوزها…نثر بعض العطر على ثيابه قبل أن يكمل
:” اتجوزها بقى و اصطبح على الوش الحلو و العنين الزرقاء مش زي جوز الغفر اللي عندي…
انتهى من ارتداء ملابسه ثم خرج ليجد زوجته و ابنتيه يجلسون على الطاولة و يتناولون طعام الفطور…
البنات بصوت واحد:” صباح الخير يا بابا “.
زكريا :” صباح الخير…ايه انتوا لسه مرحتوش مدارسكم لحد دلوقتي..
جميلة بنبرة سخرية
:” لسه بدري يا معلم اصلك انت اللي صحيت بدري النهاردة، الظاهر عندك مشوار مهم مخليك حتى ناسي الوقت اد ايه “.
زكريا بعدم اهتمام:” عندي شغل بدري في القهوة… المهم محتاجين حاجة قبل ما انزل”.
جميلة :”انت حتنزل كده من غير فطار؟”.
زكرياء :”حبقى افطر في القهوة…يلا سلام “.
تابعت جميلة طيفه الذي اختفى وراء الباب بشرود، شرائه و ارتدائه لقميص جديد مختلف عن قمصانه القديمة و خروجه باكرا دون إفطار و هذا مالم يفعله من قبل جعلها تشك في حدوث امر جديد…لمعت عيناها فجأة عندما تذكرت ندائه لها البارحة باسم مألوف
فجأة ضربت صدرها بحركة شعبية:” يالهوي… كاميليا بنت سعيد البنت اللي حكالي عليها الواد سلامة “.
سلمى(البنت الكبرى) باستغراب:”مالك يا ماما… و مين كاميليا”.
جميلة باستدراك:”و لاحاجة يا حبيبتي دي واحدة صاحبتي انت متعرفيهاش… يلا خلصي فطارك بسرعة الباص زمانه على وصول”.
فرح(البنت الصغرى):”ماما انا عاوزة فلوس علشان الميس…”.
جميلة :”خلاص يا حبيبتي حديكي اللي انت عاوزاه
خير ابوكي كثير… ثم اكملت بصوت منخفض و هي تخرج النقود من ملابسها
:”و يقدر يفتح بيت ثالث كمان، اما وريتك يا حج زكريا مبقاش انا جميلة يا انا يا انت يا بتاع النسوان، كل ماشوف بنت حلوة حيتجوزها لا و قد بنته كمان
يلا بنات..الوقت تأخر، خذي يا بنت الفلوس و متنسيش تاكلي الساندوتشات انت كل يوم بترجعيها زي ماهي”.
فرح و هي ترتدي محفظتها:” حاضر يا ماما. ”
هرعت جميلة الى الداخل متجهة نحو هاتفها لتتصل بأحد الأرقام.. جلست على الاريكة الذهبية اللون واضعة ساقها فوق الأخرى.
:” اهلا ،اهلا بضرتي ازيك؟
هتفت جميلة بعد أن اتاها صوت نعمة.
نعمة بملل :”اهلا بيكي يا ختي…خير عاوزة ايه؟ “.
جميلة:” وحشتيني قلت اسلم عليكي و اطمن عليكي و على البنات، عاملين إيه؟ “.
نعمة بتعجب :” فيكي الخير يا ضرتي…كلنا كويسين الحمد لله، لو عاوزة تقولي حاجة قصري اصلي مستعجلة دلوقتي”.
جميلة باهتمام :”كنت عاوزة أسألك على المعلم، حالته اليومين مش عاجباني،بقى بيغير من شكله وهدومه هو ناوي على إيه، اكيد انت عارفة”.
نعمة بضحكة عالية:”هو انت لسه مش عارفة ياختي، دا ناوي يتجوز الثالثة .. لا و ايه المرة دي عرف ينقي بصحيح بنت قمر لا قمر ايه دي بدر منور اسمها كاميليا أجمل بنت في الحارة كلها، و كمان متعلمة و كلها سنتين و تبقى مهندسة …دا لغاية دلوقتي المعلم مطفش يجي الف عريس متقدميلنها و مفيش راجل في الحارة يستجري يبصلها بصة حتى…و الظاهر كده انه ناوي يخطبها الايام دي، على العموم انا بكرة رايحة عند اختي اسكندرية فهو حيبقى يجي يبات عندك و انت حاولي تعرفي منه التفاصيل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الشيطان شاهين)

اترك رد

error: Content is protected !!