روايات

رواية يوسف وبسنت الفصل العاشر 10 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية يوسف وبسنت الفصل العاشر 10 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية يوسف وبسنت البارت العاشر

رواية يوسف وبسنت الجزء العاشر

يوسف وبسنت
يوسف وبسنت

رواية يوسف وبسنت الحلقة العاشرة

يارا صحيت الفجر وصلت ودعت ربنا كتير لبست حجابها وشالت شنطه السفر وهيا مش عارفه هتروح…🤍

وعلي لبس ونزل راح كفتيريا.. وقعد وبص لسمااتأمل الشروق
وربنا يسر يارا لنفس المكان وقعدت على تربيزه وحطت شنطتها جبهاوهيا مش حاسه غير بألم حلم عمرها ضاع تعبها طول السنين دي وفاضل على تخرجها ايام …تنفصل من الجامعه وكل حاجه تضيع …لاكن حقها مش هيضيع عند ربنا
◇♡◇♡◇
علي طلب عصير والجارسون جابه له وللحظه افتكر يارا
علي : ايه الهبل دا هو انا فاكرها كدا ليه دي بس بنت ساعدتها وخلاص وصح كلام يوسف انا بس عاجبني الفكره وحابب اعيش قصه حب وتبقى هيا البطله ..شكلي متأثر بالروايات بتاع يوسف
علي رفع عينه وشافه قاعده ابتسم بشكل تلقائي اول ماشافها وراح عندها
علي بهودء: انسه يارا
يارا رفعت عينه:..
♡\♡~~\♡
يوسف وبسنت في الاوتيل بس الجه التانيه منه على جنينه
كل واحد واقف في بلكونه اوضته في وقت الشروق وبدايه النهار
بسنت : بس كدا هتتعب دا احنا هنسافر كمان ساعات
يوسف : ماهو عشان كمان ساعات دي كان لاذم في شغل اخلصه
بسنت:طب وعلي مش بيساعدك في شركتك ليه
يوسف: علي أصغر مني بااربع سنين …وكنت حابب يتفرغ لدراسته ويتفوق
بسنت بضحك: واتفوق؟
يوسف : لا 😅
بسنت: امم طب احكيلي عن بنت خالتك اللبنانيه دي
يوسف: عادي انا معرفهاش اوي لاكن هيا طيبه وكويسه
بسنت حطت ايدها على خدها بستمتاع وملل لكلامه
بسنت: عندها كام سنه؟
يوسف: تقريبا ٢٣
وحوريه ..٢٠ على اسم امي الله يرحمها وبص لسما بحزن وتفكير
بسنت: الله يرحمها
كملت ببتسامه صليت الفجر؟
يوسف : اه الحمد لله
بسنت: طب تعالى نصلي الضحى
يوسف ابتسم: ماشي يلا
وكل واحد دخل من بلكونته وقفل الباب وصلى
يوسف صلى وكالعاده دعى كتير من قلبه انو يرحم امه ويغفر لها ذنبها 🤍
وبسنت دعت كتير وهيا بتصلي وقرأت قرآن وحمدت ربناانو انعم عليها بنعمه الحجاب♡
♡~~~♡~~~♡
عند يارا وعلي
علي راح عندها : انسه يارا
يارا رفعت عيونها:علي ! ….اهلا
علي : اهلا ياقمر صدفه جميله اني شوفتك …ممكن اقعد
يارا: اتفضل
على سحب كرسي وقعد قدامها
علي : عامله ايه
يارا بهدوء: الحمدلله
علي يدوم ياقمره وغمز بشكل تلاقئي كا عادته(هو كدا ومعجب يا ناس 😅🙈🤍)
يارابصت في الارض بكسوف
علي : في عسل في الأرض؟!
يارا: عسل؟!
علي بضحك: اصلك بتبصي في الارض
يارا: …😐
علي : ممكن اعزمك على الفطار
يارا: لاشكرا
علي: دا مش سؤال علفكره …وكمل بضحك وانا خلاص قررت اني هفضي المحفظة..وغمز لجل عيونك
يارا اتكسفت واتعصبت :نعم !! انا مش عايزه ولسه هتقوم علي مسك ايدها استنى بس صلي على النبي
يارا رزعت ايده: عليه افضل الصلاة والسلام
علي وقف وكمل بصوت هادي : انا ولله مش قصدي اضايقك ياانسه انا بس بهزر معاكي وانامسافره انهارده …وشفتك صدفه ومش قصدي حاجه ولله..بس كانت احلى صدفه …وكمل كلامه بحزن وهدوء ومحدش عارف امتى الوشوش تتلاقى …انا بس كنت حابب …اعمل زكره حلوه مع انسانه زيك…بعد ازنك وهيشمي
علي في دماغه” انت رايح فين اترزع يابني انت مصدقت ايه كرامتك ناقحه اووي…دا انا بجد ماشي يالهوي يارب يارب
وقف على صوتها
يارا: استاذ علي
لف وابتسم بهودء
يارا ببتسامه بسيطه: ممكن تعزمني على عصير
علي : انا ولله مكنتش قاصد اضايقك …طبعاً
ونادى على الجارسون
♡\\♡♡♡\
طبعا يمكن بتسألو على خالد ابو بسنت بس هو طلق مراته لما عرف انها ضردت بنته وراح عند بيت يوسف لاكن ملقهوش وبيدور عليه وعرف انو ابن عدوه والماضي له باقي والحق مش بيضيع …هو افتكر انو مراد ابو يوسف خلاص مات وابنه لاكن يوسف حي واهي بنته معاه …وفي ايده الخيار…الانتقام ولا مبادئه
♡\~~~♡♤
بسنت غيرت ولبست كاجوال وطرحه بيضه وطلعت من الاوضه ويوسف طلع في نفس الوقت
بسنت ببتسامه: صليت؟
يوسف: ايوه …نفطر سوا؟
بسنت: اوكي
نزلو سوا وقعدو في المطعم يوسف طلب اكل ليهم
يوسف : هو علي فين انا ملقتوش في اوضته ؟
بسنت : يمكن نزل بس احنا لسه بدري
يوسف: مش عارف هرن عليه على اما الاكل يجي
♡|♡◇◇◇♡
علي ويارا قاعدين ساكتين وكل واحد بيشرب عصيره
قاطع صمتهم موبايل علي
علي رد الو
يوسف: انتي فين يابني ؟
علي : انا برا عايز حاجه
يوسف : بسأل عليك ..وكمل بضحك لحسن تكون اتخطفت
علي بضحكه سماجه: ياشيخ طب ياخويا اقفل بس حاسب صابعك
يوسف : لابجد يلا عشان معاد الطياره علي: طيب باي
يوسف:باي
علي قفل
وبص ليارا دا يوسف اخويا الوحيد
يارا ببتسامه: دا اخويا الوحيد
علي فكر شويه وحس انها هتقوم
علي بسرعه: تتجوزيني
يارا: !!!!
♡~~♡♡
بسنت بتبص حواليها على المكان بس لاحظت انو الناس بيبصو عليه بصت في الأكل بزعل شويه
يوسف لاحظ: متحمسه لسفر ؟
بسنت: اكيد
يوسف: طب حابه نخرج قبل ما نسافر
بسنت : ياريت هنروح فين
يوسف: الجنينه الي روحنها ايه رأيك
يارا بحماس الله …اشطا هتبقى زكره حلوه ونودع لندن بيها
يوسف تمام وخرجو سوا وهما مبسوطين وراحو عند الشجره الكبيره الموف كان لونها حلوه وكانو في الخريف والشجر ورقها بيقع عليهم مع الهوا واحبه كتير واقفين تحتها
يوسف بص لبسنت ومسك ايدها وطلع على الخصن زي قبل كدا واتصور سوا بسنت وقفت على خصن وسندت عليه ويوسف صورها وهيا سانده عليه
الناس بصو عليهم وفيهم واحد صورهم يوسف نزل وكلمه بعصبيه نوعا ما
يوسف : لا متصورش حاجه
بسنت مسكت في الخصن بسرعه عشان كانت هتقع
الشاب اوكي
وحذف الصوره ويوسف طلع وساعد بسنت واتصور تحت وقعدو تحتها
🪻🪻
♡~~~~♡♡♡
علي بسرعه : تتجوزيني
يارا بصت بصدمه وبرقت
علي : تتجوزيني
يارا بلعت ريقها : ايهه ..انت بتقول ايه
علي : بطلب ايدك انا حبيتك…وارتحت لك اوي ومش عايز نلف وندور انا بطلب ايدك وندي بعض فرصه انا هعرفك كل حاجه عني وعن عيلتي ..والي حابه تقوليه عنك …وصدقني هحميكي بعمري وطول عمري
يارا معرفتش ترد تقول ايه
علي : فكري بس بسرعه عشان هسافر
يارا بعد سكوت طويل : احكي لي عنك
علي فرح اوي وحكى لها كل حاجه ويارا كانت بتسمعه بتركيز وجيه دور يارا انها تحكي عن نفسها
يارا : بعد تنهيده طويله: انا يارا محمد ابويا وامي ماتو في حدثه وانا صغيره عشت مع خالتي وولدها في مصر وسافرت ادرس آداب علم نفس هنا واتعلم البريطاني
عشت فيسكن الجامعه واتفوقت في دراستي …وانفصلت انهارده من الجامعه
يوسف بصدمه : ايهه ليه؟!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية يوسف وبسنت)

اترك رد

error: Content is protected !!