Uncategorized

سكريبت حبيبي الزين الفصل الثالث 3 والأخير بقلم فاطمة وجيه

 سكريبت حبيبي الزين الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت حبيبي الزين الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت حبيبي الزين الفصل الثالث 3 والأخير بقلم فاطمة وجيه

الدكتور:للاسف ده كانسر في القولون
زين بصدمه:اييييي
الدكتور حط ايدو علي كتفه:امسك نفسك عشانها الكانسر خبيث وفي اخرو
زين دمع:يعني مفيش امل
الدكتور:ادعلها وسابه ومشي
زين قاعد علي الارض بصدمه وعينيه بدمع:لا مش بعد كل ده تسبيني مسح دموعه وخد نفس طويل ودخل ليها
فاطمه بتعب:هو في اي
زين ابتسم ومسك ايديها وبسها:مفيش ياختي بتدلعي
فاطمه بعيط:لا والله مش بدلع بطني بتتقطع لي
زين دمعه خانته مسحه بسرعه وهو بيحط ايدو علي بطنها:الف سلامه عليكي يا قمري
فاطمه ابتسمت:انا قمرك
زين شبك ايدو في ايديها:وحببتي وبنتي ودنيتي كلها وتنهد عايز منك طلب
فاطمه:اي هو
زين:انو
دخل الدكتور في اللحظه دي:عامله اي دلوقتي
فاطمه ابتسمت:كويسه هطلع امته
الدكتور:انتي زهقتي منها ولا اي احنا لسه في اولها
فاطمه بصت ل زين وبعدين الدكتور:اولها اي
الدكتور يبص ل زين:انا فكرت اوستاذ زين قالك ان
زين ياقاطعه:لا يا حببتي انو انتي لازم يعني تعملي شويه تحليل
فاطمه:اه قلقتوني هطلع امته
زين ابتسم:انهارده
الدكتور بصدمه:انهارده ازاي
زين:عايزك ثواني يا دوكتور ولفلها رجعلك تاني
طلع زين ودكتور براه
الدكتور:ازاي عايزه تطلع النهارده ده
زين:عارف بس انا لازم اقنعها الاول بفطرة العلاج عشان تبقا نفسيتها
الدكتور:طيب لو كده هكتبلك خروج
زين:شكرا يا دكتور ودخل ل فاطمه
زين ابتسم:اسعدك تلبسي
فاطمه:لا انا هلبس نفسي
زين يقرب منها:لا بقا هسعدك
فاطمه بتعب:طيب
زين ماسك ايديها:لو مش قادرة تمشي اشيلك
فاطمه ابتسم:لا انا همشي
زين ميل وشالها:تؤ كده احسن
فاطمه بتبص حوليها:زين الناس بتبص
زين يبصلها بحب:ميبصو
فاطمه بضحك:طيب انا جعانه
زين وهو ماشي:ممم ممنوع المحمر المشوي الزيت الدهون الشيبسي الاندومي ال
فاطمه بصدمه:امال اكل اي
زين:زبادي ماشي شوربه اوكي مسلوقه ميضرش
فاطمه بعيط:لا انا مبحبش الاكل ده انا عايزه شورما
زين ابتسم:انا هاكل معاكي الاكل ده مش هتكلي عشاني
فاطمه بوزت:لا يازين كده حرام
زين دخلها العربيه وساق:وبعدين بقا هجبلك شورما اول متبقي تمام
فاطمه:ماشي الدكتور قالك اي
زين اتوتر:قال انك زي الفل
فاطمه تعقد حاجبه:بجد
زين وصل:بجد يلا ابح
فاطمه بضحك:اييي شيفني طفله
زين:مممم طفله
فاطمه اتعلقت في رقبته:ربنا يخليك ليا
زين بضحك:فكره يوم متقدمتلك
ضحكت:قلبك ابيض يا زينو
زين بضحك:لا انتي مسكتيني الجذمه في ايدي انا قلبي اسود بقا
فاطمه:مممم كنت لسه منفضه السجاد
زين حطها علي السرير:هجبلك تاكلي
فاطمه ابتسمت:شورما
زين:لا زبادي
فاطمه بوزت ده اكل ده
زين ضحك:امال
فاطمه بنفعال:زين انا زهقت بقالي اسبوع باكل اﻷكل ده انا مش بحبه
زين مسك ايديها:عمري مطلبت منك حاجه صح
فاطمه:زين في اي انت مخبي عني حاجه صح
زين:لو حياتي بين ايديكي وانتي بس الي تقدري ترجعهالي هتعملي كده
فاطمه:مش فاهمه
زين:ردي عليا بس
فاطمه:لو اقدر طبعا مش هتردد ثانيه
زين بصص في عينيها:لو طلبت منك تتعالجي هتوافقي
فاطمه:اتعالج من اي
زين مسك ايديها:انتي عندي كانسر في القولون
جت تشد ايديها من ايدو
زين مسك ايديها اكتر وهو بيبصلها:انا جنبك بس انتي لازم تبقي مقتنعها بالعلاج
فاطمه بتعيط:يعني انا هموت
زين حضنها:هششش متقوليش كده في علاج وهتخفي وتبقي كويسه و
فاطمه تستخبي في حضنه وتعيط:لا مش عايزه اتعالج مش عايزه مش عايزه شعري يقع وحسه بتعب وموت لا لا انا هموت يازين وقاعدة تعيط وتشهق
زين قاعد يملس علي خصلاتها وعينيه دمعت:انتي هتخفي يا قلب زين بس لازم تتعلجي
فاطمه خرجت من حضنه:مش هتعالج
زين:ولا عشاني
فاطمه بدموع:مش عايزه شاعري يقع وتشفني وحشه
زين:انا علطول شايفك حلوه وباس كفها هنتعلاج مش كده
فاطمه بصتلو وقاعدة تعيط خدها في حضنه لحد ما نمت بعمق
زين صحاها الصبح:شوفي جبتلك اي
فاطمه بخوف:بردو هنروح
زين حط ايدو علي خدها:عشان في امل لي مش عايزه تتعلجي 
سكتت وبصت في الارض
زين قاعد علي ركبته:لو علي الشعر يستي هيطلع تاني ادي العلاج فرصه يمكن تبقي كويسه
بصتلو وابتسمت بخوف
زين:هتفضلي وقفه كتير
فاطمه بخوف:خليها بكره
زين شالها ودخل بيها المستشفي:لا احنا اتاخرنها كتير ومعنديش استعداد اخسرك
فاطمه بدموع:انا خايفه
زين ابتسم:متخفيش انا معاكي وفي سره:اه لو تعرفي قلبي  بينتفض من الخوف عليكي ويمكن خايف اكتر منك ومش لقي الي يطمني
الدكتور ابتسم:جاهزه ل اول جلست كماوي
فاطمه بعيط:مش عايزه كماوي مش عايزه اتعلاج مشيني يا زين ونبي
زين:اخرج انت يا دكتور عقبال مسعدها في اللبس
الدكتور:ابعتلك ممرضي
زين:لا انا هساعدها بنفسي
فاطمه بعيط:بقولك مشيني تساعدني في اي
زين جابلها لبس المستشفي:هيبقا حلو عليكي
فاطمه ترمي في الارض بغضب:انا مش هلبس البتاع ده مش هتعلاج انت مبتحبنيش انت عايز تخلص مني
زين بصلها بالم:انا عايز اخلص منك
تقعد علي ركبته وتعيط:زين انا اسفه والله مقصدتش بس انا خايفه خايفه ومش عايزه
زين يقرب منها:متخفيش وانا معاكي
فاطمه بعيط:لا مش عايزه ابعدي عني
الممرضه بضيق:بقالي ساعه بتحايل عليكي تحطي الكلونه
فاطمه بعيط:مش هحط هتوجعني 
زين ابتسم:ممكن تدهاني
الممرضه ابتسمت لي ودتهال
زين قرب منها:تعرفي انك حلوه انهارده
فاطمه بفرحه وهي بتمسح دموعه:بجد
زين قرب منها بهمس:وقمر كمان متجيبي بوسه
فاطمه بضحك:لا هو اااه اي ده
زين ابتسم:خلصنها
فاطمه بعيط:انت ضحكت عليا يازين
زين مسك ايديها وباسها:انا ابدا
 فاطمه بالم:حسه عروقي بتحرقني كفايه
الممرضه:ده عشان اول مره بس
فاطمه غمضت عينيها ودموعها نزلها
زين مسح دموعها:لازم تستحملي انا جنبك
تفتح عينيه وتبتسم:مش عارفه لو مكنتش جنبي كنت هعمل اي انا ممنونها جدا لوجودك جنبي حته لو مو
زين يحط صباعه علي بوقها:متجبيش سيرت الموت
الممرضه جت فكت المحلول:خلاص خلصتي
فاطمه بتعب:اخيرا بس هو انا مش قادرة اقوم لي
الممرضه:ده طبيعي لازم تباتي هنا
فاطمه:لا انا هروح مع زين
زين يميل ويشلها:وزين ميقدرش يروح من غيرك ياقلب زين
فاطمه سندت راسها علي كتفه بتعب ولفت ايديها حولين رقبته:انا بحبك اوي
زين ابتسم وهو ماشي بيها
وهو طالع علي السلم لقي شاديه وسرين:انتو هنا
شاديه بخوف:مالها بنتي
فاطمه بصت ل زين وهو فهم
زين ابتسم:بتطلع اي متطلعش
شاديه بشك:لا دي وشه اصفر وشكلها هلكان
فاطمه تخبي وشها في صدر زين عشان متعيطش
زين:ممكن تخش نكلم جوه الاول
سرين فتحت الباب وزين داخل بي فاطمه اوض النوم
شاديه:انت رايح بيها فين
زين ابتسم:هسعدها تغير هدومها وجبهالك
شاديه:طب اسعدها انا
زين بغيره:لا انا اوله ودخل وقفل الباب
وشاديه بتبص ل الباب بصدمه:المجنون بيغير مني
سرين بضحك:تعالي يختي نستنهم هنا
فاطمه بعيط:لا مش هطلع بس شكلي بقا عامل ازاي
زين ابتسم وهو بيسرحلها شعرها:مالك قمر
فاطمه بدموع:انت بس الي شايف كده
زين مسك وشها:وانا مش مكفيكي ولا اي
فاطمه ابتسمت:طب شالني
زين بضحك:شكلك اتعودي علي الشيل وميل وشالها
فاطمه باست خدو:ربنا يديمك في حياتي
زين:يارب صبرني شكلنا مش هنطلع من الاوضه
فاطمه بضحك:خلاص يلا
زين خرج وهو شايلها:منورين
شاديه:متسبها تمشي
زين:وانتي اي مزعلك بس انا مرتاح كده
شاديه ابتسمت:ربنا يخليكم لبعض
سرين:اي مفيش حاجه جي في السكه
 فاطمه بصت ل الارض بحزن
زين:الحاجات دي بتاعت ربنا وانا مش مستعجل تشربه اي
سرين:انت هتقوم تعمل
فاطمه باحراج:لا انا هعملكم
زين مسك ايديها عشان متقومش:انا وانتي واحد هعمل انا
فاطمه قاعده متوترة وكل شويه تبص علي المطبخ
سرين:هقوم اشوفه اتاخر لي
شاديه:في اي مالك
فاطمه:لا ابدا مفيش
شاديه:اوعي يكون زين بيضربك عشان كده تعبانه قوليلي انا امك
فاطمه:زين!! طب ياريت كل الرجاله زي جوزي زين
في المطبخ
سرين:انت مش شايف انك مدلعها زياده عن اللزوم كان المفروض هي الي تقوم لكن لا اول مقولتلها اقعدي قاعدت
زين لف ليها:سكرك اي معلقتين!!
سرين بغيظ:زين انا بكلمك
زين اتنهد:ماما بعد اذنك انا مش صغير وانتي شايفها تعبانه وكمان نقومها هي لما كنت سليمه كنت بتاثر معاكم في حاجه
سرين تسكت
زين:يبقا مننساش الحاجه ل الشخص
سرين:ماشي اقنعتني بس
زين يبوس راسها:مبسش يا ست الكل ده شيطان وبيلعب في دماغك تعالي اشربي النسكافيه وستهدي بالله
سرين:لا اله الا الله يلا
زين دخل بصنيه وهو مبتسم وفجاه اتلاشت ابتسمتو:فاطمه
فاطمه تفت الاكل بخوف
زين حط الصنيه علي التربيزه وخد منها العلبه وبزعيق:كده ده الوعد الي بنا 
فاطمه تدمع:انا اسفه انا بس
شاديه بزعيق:انت بتزعقلها كده لي مكنش حتتين جلاش كلتهم
زين بصلها بخوف:حتتين
فاطمه بصت في الارض بدموع وقعدة تعيط
شاديه قربت منها حضنتها:انا بقول اخدك يومين تقعدي معايه
زين بخوف:لا مينفعش
شاديه بغضب مكتوم:هو اي الي مينفعش انت هتتحكم فيها من دلوقتي
زين رجع شعرو كذه مره عشان يكبح غضبه
فاطمه بدموع:لا انا مقدرش اسيب زين
شاديه قامت بضيق:بقا كده طب انا ماشيه
زين مسك ايديها:معلش انا انفعلت متزعليش مني
شاديه:ماشي كده كده الوقت اتاخر مع السلامه
زين:استني هاجي اوصلك
 شاديه:لا خليك جنب مراتك
فاطمه:يماما خلي يوصلك
سرين:انا هوصلها يلا اقعدو انتو
زين راح يقفل الباب وراهم
 حست بمغص مسكت بطنها بالم وفجاه الوجع زاد
فاطمه بصراخ:اه زين بطني بتتقطع اه
زين بخوف وعصبيه:قولتلك متكليش ونبهتك انتي مهمله كده لي
فاطمه بعيط:هو انت والوجع عليا
زين قرب منها بلهفه:انا اسف حولي ترجعي
فاطمه بصراخ:مش قادره يا زين بموت
زين شالها وراح الحمام:بسرعه حولي ترجعي الي كلتي
فاطمه بعيط:مش عارفه ارجعه بطني يا زين بطني
زين بص ل بطنها بخوف:بطنك ورمت لازم ترجعي الاكل 
فاطمه نزلت علي ركبتها وقاعدة تصوت
زين سندها عشان تقف ومسكها من وسطها وقربها منه
فاطمه بيعط:انت بتعمل اي
زين حضنها ولف ايدو فوق بطنها وقعد يضغط جامد
فاطمه راحت مرجعها عليه وعلي هدومه وعمالها تكح
زين حضنها اكتر وهو بيتبطب علي ضهرها
فاطمه باحراج ممزوج بالعيط:انا مكنش قصدي انا اسفه
زين:هششش محصلش حاجه عشان تتاسفي هجبلك غيار استني راح يجيب غيار لي ولفاطمه
وهي قاعدة علي حافت البانيو وبتتخيل حياتها من غير زين كنت هتبقا قد اي صعبه او لو اتجوزت حد تاني غيرو كان هيستحملها زي زين ولا كان هيسبها اول ميعرف انها عيانه وهتبقا شكله وحش ودمعت انها كنت بتديقه وجت عليه كتير 
زين دخل وعلق الغيار في الحمام
فاطمه بكسوف:انت بتعمل اي
زين بيبص ل الغيار:هغيرلك هدمك
فاطمه:لا انا
زين:بت اقعدي ساكتها وملي البانيو ميه دافيه وجاب فستان قصير ومنغير كمام
زين ابتسم:عارف انك مكسوفه اقفي وراه الستاره ولبسي ده
فاطمه:بس
زين:وبعدين
فاطمه عملت زي مقال وحست انها ديخه 
زين قرب منها وشالها حطها في البانيو وبداء يحميها هو
فاطمه بصلو وكل شويه تخونه دموعها وتنزل
زين بص عليها فجاه واستغراب:حاجه وجعاكي
فاطمه تهز راسها انو لا
 زين بخوف:مالك طيب
فاطمه تقرب منه تبوس خدو:مفيش تعبتك معايه بس
زين ببتسامه صافيه:تعبك راحه هروح الحمام الي في الاوضه اغير عشان اعرف اشيلك عشان متتوسخيش تاني
فاطمه سندت راسه علي البانيو:طيب
زين:متطلعيش رجعلك مش هتاخر
اكتفت بي البتسامه
زين راح الحمام التاني خد دوش سريع وغير هدومه وطلع فوطه وراح الحمام التاني
فاطمه بصه لي درعها لقت العرق وارم ومزرق بصتلو بحزن
زين قرب ورفعها من البانيو وبداء ينشفها
فاطمه بتعب:خلاص انا هلبس
زين بخبث:وملبسكيش انا لي
فاطمه ابتسمت 
جاب زين فستان واسع عشان تبقا مستريحه في وغمض عينيه
فاطمه:انت بتعمل اي 
زين فتح عين ومغمض اتنيه:متخفيش مش هبص هلبسك وانا مغمض
فاطمه بضحك:لا واضح لا انا هقلع وجت تقف وراه الستاره كنت هتقع
زين جي سندها:يا متخلفه انتي مراتي
فاطمه سندت عليه بتعب
زين غمض عينه:فين ترف الفستان 
فاطمه بتعب:مش عارفه اوطي امسكهولك
زين حط ايدو علي وسطها وبدا ينزل لحد ممسك ترفو وسحبه لتحت
فاطمه سندت راسها علي صدرو وعينيها بدات تغمض
زين ابتسم:كويس لقيت راسك بدل مدور ودخل فيها الفستان
فاطمه ضحكت بتعب وحطت ايديها علي كتفه
زين دخل ايديها في الفستان وفتح عينيه:ياااه اخيرا
فاطمه ابتسمت بتعب:شكرا
زين ميل وشالها ودخل اوضتهم:علي اي بس حطها علي السرير وجاب الدواء الدهولها جي تتاني رجع الحمام مسح مكان اللي حصل ولم الهدوم الوسخه وطفي النور
فاطمه بتعب:كنت فين
زين يطلع جنبها ويخدها في حضنه:متشغليش بالك
فاطمه دفنت راسها في صدرو ونامت بعمق
مر شهرين
فاطمه خلعت الكلونه بعيط:مفيش فايده انا زهقت مش عايزه اتعالج
زين مسك الكلونه وكان هيرجعها
فاطمه مسكت ايدو بضعف ودموع:مش عايزه زهقت من الوجع والم زهقت من التعب شعري بداء يقع بطني علطول وجعني
 حته انت تعبك معايه مبعرفش اروح الحمام غير لما انت توديني انت الي بتحميني انت الي بتسرحلي انت الي بتطبخ وبتشتغل شغل البيت انا بس مش جيبالك غير المتاعب يارب اموت بقا
زين بزعيق:هو انا كنت اشتكتلك انا يستي غاوي وجع قلب انتي مالك انتي هتعترضي علي قداء ربنا هتكملي يعني هتكملي
فاطمه بصراخ:لا مش معترضه بس مش هكمل اي يجبرك تكمل مع واحده زي انت شب جميل الف بنت تتمنك انت لسه في بدايت حياتك وتستهل عيشه احسن من كده مع واحده مش ميته
زين:ولو قولتلك اني مش عايز الالف عايزك انتي ويمسك ايديها دي فطره مؤقتها في حياتنا جي تضعفي دلوقتي
فاطمه بعيط:يازين انا تعبت والي قهرني اني تعباك معايه حته حقوقك حرامك منها ذنبك اي تتعذب عشاني
زين يمسك ايديها ويبسها:يستي انا راضي انتي مالك انتي ويرجع الكلونه في ايديها هي مسالت وقت والله وانا كان ينفع اتعب انا مكانك والله متاخر
فاطمه تمسك في ايدو جامد:زين متسبنيش
بعد سنتين علاج وتقع ويرجع زين يسندها وتياس من العلاج ويقنعها تكمل
زين:يلا عشان نجيب التحليل
فاطمه بدموع:مش عايزه زي كل مره هيقولي لسه وهيكتبلي كماوي من تاني
زين يقعد جنبها:خليها علي الله
فاطمه بعيط:ونعمه بالله
زين:خير يا دكتور
الدكتور يبص ل فاطمه
فاطمه بخوف:ونبي متقول كيماوي تاني
الدكتور ابتسم:لا خلاص الواضح ان احنا مش هنشوفك تاني
فاطمه بعيط:هموت
الدكتور ضحك:لا يستي المرض الحمدلله مشي من عندك
زين بفرحه:بجد يدكتور هي كويسه
فاطمه بعيط:يعني انا انا خلاص خفيت
الدكتور:ايو ياستي
فاطمه بضحك من بين دموعها:انا انا خفيت يا زين يعني مفيش كيماوي تاني
زين ابتسم:لا مفيش
فاطمه حضنته:انا بحبك اوي يا زين
زين حضنها بفرحه:وانا بحبك ياقلب زين
فاطمه:انا عايزه شاورما وجلاش وبشامل ومحشي و ورق عنب و
 زين:اي حيلك حيلك اي كل ده
فاطمه مسكت ايد بضحك:فرحانه فرحانه يا زين انا مش متخيله انو خلاص كبوس وخلص
زين باس راسها:ربنا ميعدها ايام محبش اشوفك بتتالمي
فاطمه:بما اننا في المستشفي متيجي نشوف دكتورة الاطفالي عايزين نونه
زين:انتي غويه تعب يا بت انتي
فاطمه:ونبي حسه ان الدنيا بدات تضحك من تاني
زين:امري لله يلا
فاطمه بتبص في الجهاز بفرحه:اي في نونو
الدكتورة بضحك:لا يا حببتي الجهاز فاضي انا بشوف رحمك كويس ولا لا الواضح انك معندكيش اي مشاكل
فاطمه عقدت حاجبه:امال مفيش نونو لي
الدكتورة تبص لي زين:ممكن انت الي عندك المشكله
زين اتصدم:انا
الدكتورة بتبص في التحليل الي عملوها:الواضح قدامي انك عندك عقم وللاسف مش بتخلف
زين بص ل فاطمه بصدمه
فاطمه بجمود:متشكرين يا دكتوره وخدت منها التحليل
وزين بيبصلها ملامحها مفيهاش اي ردت فعل
زين ركب العربيه وكل واحد مكلم التاني ووصله البيت زين دخل الاوضه وقفل الباب
فاطمه دخلت المطبخ وسندت علي الرخامه وقاعدة تعيط متعرفش قد اي عدي عليهم وهما كده مسحت دموعها وحضرت الاكل ودخلت ل زين
زين من غير ميبصلها:مش عايز اطلعي برا
فاطمه حطت الاكل علي السرير:مش هناكل
زين:انا قرارت نطلق
فاطمه بصتلو بصدمه:نطلق الي هو ازاي
زين وهو لسه بصص بعيد:انا مينفعش نعيش مع بعض
فاطمه تلف وشه ليها بدموع:وهان عليك تقولها
زين بص في عينيه ودموعه متعلقه:انا مقدرش احرمك انك تكوني ام انا قرارت خلاص هنطلق
فاطمه بدموع وهي بتمسك ايد زين:لو من سنتين كنت عرفت الموضوع ده ممكن مكنتش اترددت ووفقت علي قرارك ده بس بعد الي شوفته منك في السنتين دول انك تشلني وقت تعبي وتسهر علي راحتي مكنتش بقدر احش الحمام من نفسي ولا امسك نفسي مره رجعت عليك في الحمام ومره في الشارع عمرك منكسفت مني ولا قرفت ومليت انا واحده كنت بفقد جمالي وشعري بيقع بس كنت ديما شيفني قمر وتقولي انتي قمري الي عملتو معايه يازين لو قعد عمري كلو اوفيك وشكرا عليه مش هرد جزءو
زين حضنها بالم:بس انا تعبان اوي وموجوع
فاطمه حضنتو بالم:هششش خلاص المهم عندي انك كويس
زين بصلها بوجع:بس انتي عايزه عيال
فاطمه تبتسم:انت عيال كلهم وحبيبي جوزي ودنيتي يا زين
زين بص في الارض
فاطمه رفعت وشها لي:مش انا لما كنت تعبانه قولت انك مش عايز غيري
زين بوجع:بس
فاطمه بابتسامه:مبسش بص هناكل شورما 
زين ضحك:هو ده كل الي همك
فاطمه باست خدو:ايو
منكرش اني كنتش عايزه عيال لما عرفت ان مش هخلف مكنتش قادرة اتخيل الموقف حسه اني هتخنق بس اتخيلت اني الي مكان زين واني انا الي مش هخلف مقتنعه مليون في الميه انو مكنش هيسبني ولا هيحسسني انو زعلان قرارت اخلي كل مشاعري ل زين حته لو امومه مش هقولكم الامر هين ولا مش وجعني لا مدمرني بس يستحيل ابعد عنو
سرين:انتو مش هتجبلنا حاجه ولي اي
زين بص بعيد بوجع
فاطمه مسكت ايدو وبصتلهم:ياجماعه انا عايزه اقولكم حاجه
سرين وشاديه والي قاعدين بصلها
زين بصلها
فاطمه بصتلو وبتسمت:انا لما جيتي انتي وماما وكنت تعبانه ل لاني كنت تعبانه وطلع الرحم عندي في حاجه وشلتو
سرين بصدمه:يعني اي
فاطمه ببتسامه هاديه:يعني انا مش ممكن اخلف
زين بصلها بصدمه
سرين:بس ابني مذنبهوش
فاطمه:مين قال ذنبه انو جوزي
سرين:بس انا عايز حفيد وابني من حقه يجوز
فاطمه بغيره:لا مش حقه هرفع عليه قضيه
زين بصدمه:نعم
فاطمه:ايو اقول انت السبب وتقرير المستشفي يثبت انك ضربتني وشالولي الرحم وعايز كمان تتجوز يا بجحتك
شاديه بنفعال:ضحك ازاي يا بت
فاطمه:مش مهم المهم انو ولا انا هخلف لا زين هيجوز ولا انتو هيجلكم احفاد يلا يازين وشدتو ومشيت
 زين بيحاول يستوعب الي حصل:اي الي عملتي ده
فاطمه بضحك:بقولك اي علطول الام بتشيل العيال متشلني
زين يشلها بضحك:اي اتعودي
فاطمه تسند راسها عليه:بصراحه اي حضنك حنين
زين ابتسم وهو ماشي بيها
بعد مرور تلاتين سنه متتصدموش ايو تلاتين سنه
فاطمه بصه في المرايه بحزن:عجزت وشبابي راح وتتنهد
زين يلفها لي ببتسامه:عجزتي اي ده انتي قمر
فاطمه:ها بتقول اي مين الي قطر
زين بضحك وصوت عالي:بقولك انك قمر
فاطمه بضيق:وبتصرخ لي عرفت اني قمر استنه وتبتسم انا قمر
زين يحضنها:واحله قمر
فاطمه بصت في عينه:تعرف انا لو كنت جبت ولد مكان هيبقا في حنيتك
زين مسك شعرها الابيض:فكره لما مسكتيني الجذمه في ايدي وكنتي هترفضيني هانت عليكي
فاطمه بضحك:ياااه يقلبك الاسود ياحج
زين كشر:اي حج ده هو انا عجوز
فاطمه بتددق:هو شعر ابيض ده ولا انا بيتهيقلي تبقا عجوز
زين يرفع حاجب ومنزل التاني:لا قوليلي يا زينو
فاطمه بضحك:بحبك يا زينو
زين باس راسها:بحبك ياقلب زينو من جوه
فاطمه:هو انت معقوله مخونتنيش ولا مره
زين يمسك ايديها ويرقص بيها:فكره لما كنا بنرقص يوم الصبحيه
فاطمه بتذكر:يااه لسه فكره انت مش عندك ازهايمر يا راجل
زين بضحك:انا ناسي الكل بس اناي محفوره في ذكرتي مبتتمحيش
فاطمه:يعني خونتني ولا لا
زين:كنت بخاف اخوفك ربنا يحرمني منك واقسم ليكي اني مخنتكيش حته في ذكرتي
فاطمه حتت راسها علي صدرو:انا بحبك يا زينو❤
زين:وانا بموت فيكي يا بطوطتي❤
 ان الي بيحبك يخطبك بعدين يجوزك ده مش اثبات انو بيحبك اه والله زي مبقولك كده!!
لكن الحب انو..
ان لما يمر الخريف علي جسمك وجمالك وتبدا الخطوط الرفيعه بالارتسام علي وجهك فلا يري بك نقص او عيب
ان تظل اليوم الذي جمعك به راسخا بذاكرته كتاريخ ميلاده حتي وان بلغتما الخمسين
 ان يراكي اعظم انتصارته فيتباهي بك وكانك كل اهله واولاده
ان تظلي طفلته الاوله حتي ولم تكني تنجبين او لم ينجب هو
ان يراقب اللع فيكي فلا يخنك حتي بالذاكرة
ان لا يجعلكي تنامي وقلبك تعتصر الما
وان لا يخذلك وان خذلتك صحتك يوما
واخر كلماتها ان زين وفي بكل ده معاها وتقسم انها لم تعوضه حته لو انجبت جيش من الاطفال❤
“مش كل الي بتحبي اختيار صح مش كل حد متمسك بنبقا رفضينو اختيار غلط سيكون القلب مخطي ان احب علي عماء ❤”
تمت..
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد

اترك رد

error: Content is protected !!