روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت الثاني والثلاثون

رواية زين الصعيد الجزء الثاني والثلاثون

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثانية والثلاثون

جنة بتفتح الظرف وبصدمة بتلاقي صور بتجمع ماجد وهدي مع بعض في أوضاع مش كويسة جنة مش كانت قادرة تتكلم من الصدمة زي م يكون حد خابطهاا ع دماغهاا
زين شافها ثابتة في مكانها وباين علي وشها صدمة ووشها اتغير اول م فتحت الظرف …في ايه انتي كويسة
جنة بغضب :اه ي زبا*لة ي و*سخ
زين بإستغراب:انتي بتقولي ايه هو الكلام ليا انتي قلبتي ولا ايه
جنة بغصب وحرقة :ملكش دعوة اسكت انت خالص …ومشيت
زين في نفسه ايه ده في ليه …مالها اتحولت كدا ليه ي تري الظرف ده كان ليه ايه قلبهاا كدا …بعد كدا زين مشي وراح علشان المهمة وطلعوا هو وعاصم وقوات الأمن علي الصحراء ونقطة تمركز العنا*صر الإرها*بية وحصل تبا*دل لإطلاق النا*ر وقنا*بل وزين المرة دي كان عامل حسابه اووي في العملية كان مخطط والخطة مشيت بالضبط ولاقا المخبأ بتاع التكفير*يين وقبص عليهم والعساكر حرذت الأ*سلحة والمتفجر*ات ده غير كمية من المخدر*ات كمان (الأ*فيون ،الا*يس ،الهير*وين وأقر*اص مخد*رة ..ده غير الكو*كايين …بالمناسبة الكو*كايين ده مستخرج من نبات الكوكا وده بيستخدم ف صناعة المشروبات الغازية )
التكفير*يين مكنوش عاملين حسابهم لاي هجو*م ابدا فبالتالي كان من السهل السيطرة عليهم وهم سبع أفراد من التكفير*يين ومن ضمنهم ابو عزام أحد أكبر العنا*صر الإرها*بية في الا*خوان ابو عزام في الوقت ده كان واصل للمجموعة ورايح يبلغهم أنهم يستعدوا بالمتفجر*ات للمهمة الجديدة ويشاء القدر وهو هناك قوات الأمن تهجم عليه والعملية نجحت وراح زين وعاصم ع القطاع وطلعوا ع مكتب اللواء جمال

 

 

اللواء جمال :اهلا بالرجالة …مبروك نجاح العملية
زين :الله يبارك فيك ي فندم
اللواء جمال :افهم عليك ي زين كنت عند ثقتي فيك وطلعت اد المسئولية والعملية نجحت برافو عليك ي بطل
زين:تسلم ي فندم …مكنتش هقدر اعمل كل ده من غير عاصم
عاصم :ايه ي فندم نزل تشكير في زين هو انا كيس جوافة ولا ايه زي م يكون زين كان لوحده يعني …
اللواء جمال وزين بيضحكوا …
اللواء جمال بضحك :خلاص متزعلش اووي كدا
عاصم :لا زعلان
زين :م خلاص بقا هتتقمص ولا ايه …ولا تحب اللواء جمال يكدرك
عاصم :احممم …لا وع ايه
زين بضحك :ايوه كدا اسحب ورا …
زين :ع فكرة ي فندم واحنا ها*جمين ع العنا*صر كان فيهم الإرها*بي ابو عزام ده طبعا معروف يعتبر أكبر العنا*صر الإرها*بية اللي كنا بندور عليها
اللواء جمال :عال اووي ي زين …زين ركز معاه وانت بتحقق معاه ده اللي هيوصلنا وهيجر الباقي بالذات أنه الدرع اليمين بتاع ابو عبدالله …ده اللي هيعرفنا مكانه …عايزين نخلص ويتجبوا واحد واحد …
زين :إن شاء الله ي فندم ..انا هحقق معاه وهعرف ازي اخليه يتكلم مش تقلق
اللواء جمال :ماشي ي زين بلاش العنف معاه …خليك مسيساه ل حد م تاخد منه المعلومة اللي زي دول عايزين واحدة واحدة عليهم علشان مش يحوروا علينا

 

 

زين :متقلقش ي فندم ….عن اذنك تأمر بحاجة تانية
اللواء جمال :لا اتفضلوا انتوا دلوقتي.
……………………………………..
مريم لاقت جنة جاية وزعلانة وقعدت من غير م تتكلم
مريم استغربت …ايه هي مالها دي …جنة مالك ي مضايقة من إيه
جنة :مفيش
مريم .ي بنتي في ايه م تقولي عاملة كدا ليه طاب حد قالك حاجة اتخانقتي مع الضابط ده تاني
جنة بتنهيدة ونفس عميق أدت ل مريم الظرف اللي في اديها ..مريم بتفتحه واتصدمت …هو ده بجد ،نهار اسود
جنة :انتي شايفة ايه شوفتي الر*خيصة بتعمل ايه
لا وكمان النا*قص في حضنها … أنا مش فارق معايا ع فكرة يولعوا بنا*ر هم الأتنين
مريم استغربت من كلام جنة …اومال زعلانة ليه دلوقتي انتي بتضحكي ع نفسك تقدري تقوليلي بتعيطي ليه دلوقتي بقا
جنة بدموع وغضب انا مش بعيط علشان زعلانة … أنا بس كل اللي فارق معايا ليه ليه عمل كدا …ايوه منكرش اني مكنتش بحب ماجد في الاول وكنت مخطوبة وخلاص بس ساعاتها فكرت وادتله فرصة تانية ادتله فرصة علشان يقرب مني ونتكلم ونتفاهم وهو كمان كان بيحاول يعمل اي حاجة تبسطني …بس لما شوفت الصور انصدمت انا مستهلش كدا مستهلش اتخان بالشكل القذ*ر ده وكمان الزبا*لة اللي زيه
شمال وبتكرهني وبتدمع سبحان الله شبه بعض …وبزعل تعرفي انا مقهورة اووي علشان ادتله فرصة تانية وبتعيط
مريم بتخدهااا في حضنها …انتي تستاهلي كل حاجة حلوة في الدنيا سيلك منه ومن الصور دي وفوقي كدا فين جنة القوية اللي مش بيهمها اي حاجة …جنة اصحي هو مكنش يستاهلك من الاول والله

 

 

جنة بتسيب حضن مريم وبتمسح وشهااا ….وبتهنيدة …
فعلا عندك حق بس انا لازم أعلمه الأدب واندمه ع كل ده اعرفه مين هي جنة كويس اووي والر*خيصة التانية كمان
مريم :بس لحظة هو مين اللي باعت ليكي الصور دي
جنة :معرفش واحدة من الممرضين جات. قالت في حد ساب الظرف ده ليااا
مريم :غريبة !!! ده اكيد حد قاصد يبعت الصور دي ليكي
ماجد وهدي في وضع مخل يعني مين هيكون كان معاهم وقتها وصورهم وهم كدا !!دول في أوضة النوم !!
جنة بغضب وزعل : كل ده مش يهمني اد م يهمني ازي اردله القلم
مريم :اهدي كدا ي مريم وتعالي نفكر سوا وبراحة
جنة بتنهيدة :وانا فكرت خلاص.
…………………………………………….
نور قاعدة بتحكي ل ماجد علي اللي حصل معاها
ماجد بضحك :م علشان غبية معرفش مش طالعة لاخوكي ليه
نور بغيظ :انت بتضحك ليك حق …اضحك يخويا اضحك
ماجد بضحك :الله م اعملك ايه …م انتي اللي طيرتي الواد منك …بقا ي هبلة مش كنتي عارفة تستني شوية. …ايه نازلة عليه هات وهات واعمل ومعرفش ايه اهو كشف الملعوب …كله منك خلاص بقا مش تيجي تعيطي في الاخر ي حلوة
نور :م طبعا ليك حق … م انت ماشية معاك زي السكينة في الحلاوة مع جنة وسمعت كمان انكم هتحددوا ميعاد كتب الكتاب
ماجد :يخربيتك نقي بقا يختي فيها هي كمان …ابعدب عينك بس وهي تكمل

 

 

نور :ماشي ي ميجو يحبيبي …هو انا اكره ليك الخير …بس خلي بالك ي ميجو لتكشف الملعوب هي كمان وتيجي تعيط جمب اختك
ماجد بضحك وغرور :متخافيش ي حبيبتي ميجو ميقعش ابدا وبكره تشوفي لما اكتب الكتاب واتجوزها هتكون زي الخاتم في صباعي وكل حاجة هتبقا ملاكي وقتها.
……………………………………………
ازهار وقمر وتفيدة عند عمهم حسن الجبالي في الدوار
رايحين يباركوا ل سليم
تفيدة :الف مبروك ي سليم ي ولدي
سليم :الله يبارك فيكي ي مرات عمي
قمر :مبروك ي حضرة الضابط
سليم :الله يبارك فيكي ي بت عمي
سليم حاب يغلس ع ازهار …ايه ي ازهار مش هتبركلي لياا ولا ايه
ازهار :هااا لا ازي الف مبروك ي ولد عمي
سليم بحب :الله يبارك فيكي
راضية :ايه ي ازهار مكسوفة عااد من سليم ولا ايه
ازهار بكسوف :لا ي مرات عمي ابدا

 

 

راضية :اومال مالك قاعدة كدا ليه متكتفة ي بتي …بقولك ي سليم خد قمر وازهار وطلعهم فوق ل مودة
سليم : ماشى يما
وهم طالعين ع السلم
سليم :بقولك ي قمر …عايزة اتكلم انا وازهار شوية
قمر :ماشي ي زين
سليم :اطلعي انتي فول عند مودة وانا هتكلم مع أزهار ماشي
قمر :ماشي وطلعت
سليم بيبص ل ازهار وازهار وشها في الأرض …ايه في حاجة واقعة منك في الأرض ولا ايه
ازهار بترفع رأسها بكسوف :لا مفيش
سليم بحب :ازهار انا اتوحشتك جوي جوي بجد .. ولا انتي مش عايزين تشوفيني بقا
ازهار بحب :لا ابدا والله …تعرف ي سليم أنا كنت بدعيلك في كل امتحان تروحه كنت بدعي في كل ثانية انك تنجح وخلاص نجحت وهتبقا ضابط قد الدنيا ي ولد عمي
سليم بيبص لها بحب وبيضيق عينه …ولد عمك بس
ازهار بكسوف :سليم خلاص بقا الله
سليم بحب وبيقرب منهاا ولسه هيبو*سهاا بتروح مديله بالقلم و بتطلع تجري ع طول …وبتقوله ده بعدك غير لما نكون في الحلال ي حضرة الضابط وبتضحك
سليم حاطط أيده ع خده …اه ي بنت الايه ايدك مرزبه
طيب ي ازهار.

 

 

**سليم وازهار بيحبوا بعض اووي من وهم صغيرين كان بينهم قصة حب من صغرهم ازهار مش بتحب سليم حب عادي ده حب متيم وسليم كان بيعد الايام والليل اللي امتاا يكبر وينجح ويدخل الكلية الحربية وخلاص ربنا وفقه ودخل الكلية اللي نفسه فيها علشان يروح ويخطب ازهار **
**تعديل :سليم كان بيقبل زين وهو في القاهرة عادي يعني حصل بينهم مقابلة وكلام واتكلموا سليم كان بيقعد مع زين ومرة راحله كمان القطاع واتعرف علي عاصم وأصحاب زين في الشغل وكمان قابل اللواء جمال …اللواء جمال كان بيشجعه ع طول وبيدعمه وبيحبه علي حبه ل زين **
…………………………………………….
زين داخل يحقق مع ابو عزام
زين قعد علي الكرسي اللي قدامه …هااا مش ناوي تتكلم بقا ولا ايه
ابو عزام :اتكلم اقول ايه
زين :تقول مين اللي وراك …مين اللي بيديك المعلومة …
ابو عزام :معلومة ايه وكلام فارغ ايه …انا معرفش انا هنا ليه اصلا وعلشان ايه
زين :انت. هتستهبل هو احنا جايبينك من جامع ي روح امك …ركز كدا وفوق انت كنت وسط أ*سلحة وقنا*بل ده غير انك مشترك في عمليات كتير واسمك في كل عملية
فأخلص كدا معايا …ومش عايز وجع دماغ ماشي
ابو عزام : انا معرفش برضوا بتتكلم عن ايه …انا عاوز محامي

 

 

زين بضحك :محامي …وماله هنجيب ل معاليك محامي …قوم فز يالا قوم اقف خليك واقف بقا كدا …انت أظهر فكرت اني حنين انا طيب معاك لحد دلوقتي الله واعلم كمان شوية هعمل معاك ايه …فتحب تتكلم بالذوق ولا العافية هتجيب معاك
ابو عزام :ايوه اديك قولت العافية يعني بتستخدموا سلطاتكم وحكمكم علي الضعيف مش كدا …
زين :ضعيف مين ي روح امك …عايز اضربلك تعظيم سلام وانت ممسوك بمخد*رات وعنصر ارها*بي انت مدرك انت بتعمل ايه انت ارها*بي
ابو عزام :هو اللي يجاهد في سبيل الله يبقا ارهابي …اللي ينصر دينك الله يبقا ارهابي انا بحرب علشان الناس تعيش ويكون لها صوت وحق في البلد دي
زين :ويا تري بقا بتحا*رب مين انت مفكر نفسك في حرب داخل وعايز تعرف مين اللي هيكسب
ابو عزام :ايوه حرب ..حرب ضد المجاهدين في سبيل الله اللي زيي وضدكم انتوا ي طوا*غيت انتوا اللي خاربين البلد
بعميلكم ماشين اضربوا وتقتلوا في اي حد ربنا نوره وراح يجاهد في سبيل الله
زين بضحك :تجاهد في سبيل الله !!بتسمي ا*لقتل مجاهدة مع ربنا بتسمي انك تق*تل و*تفجر و*تموت مجاهدة في سبيل الله …انت واعي كلامك …مين دول اللي طو*اغيت لما انتوا بتقولوا علينا طوا*غيت اومال انتوا ايه …فوقوا بقا فوقوا هتفضلوا ل حد امتاا ماشين في الطريق كدا طريق مليان شوق و*دم
ابو عزام :مين قالك كدا …بالعكس طريقنا كله خير وجنة بنعمل في الدنيا وبنقضي علي الطوا*غيت اللي زيك علشان لما نروح الجنة وربنا يسألنا كنتوا بتعملوا ايه في الدنيا هنقوله كنا بنحارب الكفا*رة والطوا*غيت في الأرض
زين بضحك :والله انا مشفق عليكم …شوية كلام حافظينه من غير فهم …مدخلين ربنا في كلامكم ليه …هو ربنا راضي كدا يعني ده انت عذا*بكم جه*نم يخي والله
ابو عزام بضحك :والله ضحكتني … انت مفكر هخاف منك كدا اللي عندك اعمله
زين :م انا هعمل فعلا وهروق عليك بس الصبر جميل

 

 

ابو عزام حاب يستفذه …شكلك بوق ع الفاضي ي حضرة الضابط ايه اخبار صاحبك اللي مات صحيح زمانه دلوقتي في النار بيتعذب ما هو من الطو*اغيت هو كمان
زين اتعصب وبغضب قام وراح ماسك فيه وبيضربه …اخرس ي ك *لب اياك تجيب سيرته ع لسانك اه ي و*سخ وبيضر*به في بطنه و ووشه جامد اووي خاله ينز*ف من بوقه ومناخيره في الوقت ده كان عاصم داخل وبيحوش زين عنه
عاصم بيحاول يهدي زين وخده وطلع بيه برا وأبوعزام قاعد ع الكرسي وماسك مناخيره من النزيف.
**الإخو*ان المسلمين حسب موقعها الرسمي «جماعة من المسلمي ، تدعو وتطالب بـ «العمل علي استعادة الخلافة الإسلامية عقب سقوطها، وتطبيق الشريعة الإسلامية، والعيش في ظلال الإسلام، وهي جزء من تيار الإخو*ان المسلمين العالمي والفرع المؤسس للجماعة. حلت الجماعة وحظرت إثر عودة مقاتليها من حرب فلسطين مع إتهامات بالتخطيط لإغتيالات ومؤامرات لقلب نظام الحكم شاركت في العمل النيابي وفاز عدد من مرشحيها في الانتخابات النيابية في مجلس الشعب المصري لعدة دورات.**
: تسريع الأحداث:
**موجود في الجماعة عدد كبير اووي من الضباط في منهم اللي قدم استقالته علشان يتفرغ للجماعة واللي منهم لسه في الجيش وانضم للجماعة تحت إطار أنه اضحك عليهم طول السنين اللي فاتت دي كلها وكانوا بيحاربوا مع الطو*اغيت ضد الجهاد أو اللي بيقدم ع سبب طبي علشان يطلع معاش من الاخر اتعمل لهم غسيل مخ من تاني وكل اللي بقا في دماغهم واتكلفوا بيه أنهم ينقلوا اخبار الجيش للجماعة وكل م كانت الاخبار سليمة وموثوق منها كل م ثقة الجماعة فيهم
تكبر…

 

 

طبعا كلنا فاكرين الإرها*بي هشام عشماوي اللي كان ضابط في الجيش واتهم بتدبير عدد من الهجما*ت المسلحة علي اهداف أمنية ومؤسسات في الدولة من ضمهم كمين الفرافرة واغتيال النائب العام هشام بركات ومحاولة اغتيال محمد ابراهيم مصطفي واجمعت المحكمة الجنا*ئية بإعد*امه في واقعة الفرافره…
هشام عشماوي الذي ما*ت شنقاً كان ملقب وسط الجماعة بابو عمر المهاجر درس في الكلية الحربية وخارج من الخدمة برتبة رائد متقاعد بقوات الصاعقة واتجه ل تنظيم القاعدة وأصبح امير تنظيم المترابطون وعضو أنصار بيت المقدس وكان له دور في مذ*بحة العريش الثالثة واستقل من الجيش بسبب طبي وتسليمه للكارنية وكان مخلص للقاعدة وانشق من أنصار بيت المقدس بعد إعلان ولائها لتنظيم الدولة الإسلامية اللي هي داعش
فهشام عشماوي واحد من أكثر الارهابين في مصر ولقد تم القبض عليه من قوات الجيش الليبي في معركة درنة وسلم للجيش المصري وبالفعل تم اعدامه ع ما فعله من قتل و*سفك للد*ماء.
……………………………………………

 

 

النهاردة خطوبة ملك
ملك وحسام من بداية قراية الفاتحة لحد الخطوبة قربوا من بعض جدا وكل واحد فيهم بقا متفاهم مع التاني وملك حست براحة تامة من حسام وحسام كمان كان بفضل يقولها أنه ربنا بعتها ليه وأنه هيكون لها خير. الزوج وكل حاجة ونزلوا مع بعض واختاروا فستان الشبكة وكل حاجة من لوازم الشبكة.
جنة نزلت من شغلها علشان تحضر خطوبة ملك كانت معاها من البداية كانت متابعة مع جنة بالفون وبعتت كمان صور الفستان لها وحقيقي جنة فرحانة اووي بصحابتها واختها اللي خلاص بقت عروسة قمر قدامهاا
كلهم قاعدين فرحانين ابوها وامهاا الناس بتهنيهم
جنة بحب :خلاص ي ملوكتي بقيتي عروسة بقا ي عم مين قدك
ملك :طبعا ي بنتي قمر
جنة بضحك :الله الله يخربيت التواضع يشيخة
ملك بضحك :اه تواضع اووي اومال
والكل بيرقص والزغاريط في كل مكان وابتسامة ابوها وامها ببنتهم الوحيدة وهم شايفنها عروسة قدامهم واصحابها وكل حبايبها اللي معاها في فرحتها مستنين العريس وأهله
ملك بترقص مع جنة
_ ملك ملك خدي فونك بيرن
ملك بفرحة :الو
_الو ي ملك البقاء لله حسام مات
=…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!