روايات

رواية جميلة الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية جميلة الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية جميلة البارت الأول

رواية جميلة الجزء الأول

رواية جميلة الحلقة الأولى

_ ابعد عني ابوس ايدك ابعد يا ماما يا ماما
= في ايه ي بت يانهارك اسود ايه اللي بيحصل هنا
_ ابعديه عني ياماما
= ايه اللي حصل يا بت
_ بتعمل ايه هنا ي منيل وايه دخلك الاوضة دي
= يعني اشوف العسل دا واسيبه
_ دا مش بيت ابوك ي عنيا اطلع يلا
= خلاص انا طالع اهو
_ ماما انا لازم اطلع دلوقتي
= اه مهو دا اللي بخده منك انا طالعة انا راحة ي ماما هو كل حاجة ماما
_ معلش مش هتاخر والله
= طب غوري يلا
طلعت بسرعة من البيت اكيد بتسالوا ليه متاثرتش باللي حصل دلوقتي لاني انا متعودة علي كدة ودي مش اول مرة تحصل فضلت ماشية ومكنتش مرتاحة بسبب نظرات الناس ليا بسبب شغل امي لكن اعمل ايه انا مخترتش العيشة دي اقولكم بقي انا مين
( انا ابقي جميلة ودا اسم علي مسمي لاني فعلا جميلة ودا اللي عملي مشاكل كتيرة ماما اكيد عرفته هي شغالة اي بس انا مش زيها انا بشتغل مدرسة من غير ما هي تعرف لانها لو عرفت اكون اتاكدت اني هسيب الشغل لانها نفسها اني اشتغل معاها بس دا طبعا مستحيل بس الناس مش فاهمين كدة مفكرين اني زيها مش عارفة اعمل ايه عشان يفهموا )
فضلت ماشية لحد ما وصلت المدرسة اللي شغالة فيها قبلت هدي صحبتي الوحيدة اللي فاهماني وعارفة انا ايه لان الباقي زي ما قولتلكم
هدي : بسرعة ي جميلة ايه اللي اخرك
جميلة بسخرية : هيكون ايه ي هدي كالعادة
هدي وهي حزينة عليها : معلش ي جميلة مسير الناس تعرفك وتقدرك وتخلصي من العيشة دي
جميلة : ياريت ي هدي وبعدين غيرت الموضوع يلا مش قولتي اني اتاخرت
هدي : طب يلا
راحوا بسرعة لاوضة المدرسين اللي بيبصولها نظرات قرف لكنها متكلمتش لانها اتعودت ولان هدي كانت معاها ودا كان باسطها
مدرسة ١ : شوفتي ي عزيزة صحيح اللي اختشوا ماتوا
عزيزة : والله عندك حق ي مي دي ناس معندهاش دم
دي : ولا اكنهم عاملين حاجة خالص
لهنا مقدرتش هدي تتحمل الكلام اللي بيقولوه علي صحبتها وخصوصا انها عارفة انها مش هترد
هدي بزعيق : جري ايه ي عزيزة انتي ومي ما كل وحدة فيكم تخليها في حالها وتسكت اللي بيته من قزاز ميحدفش الناس بالطوب
مي : قصدك ايه ي هدي
هدي : قصدي ي حبيبتي اللي انتي فاهماه انتوا مفكرين اننا نايمين علي ودانا ومش عارفين اللي بتعملوه
جميلة وهي بتهديها : خلاص ي هدي يلا هنتاخر علي الحصص بتاعتنا
هدي : لا مش خلاص ي جميلة انا مش هسكت بعد كدة انتي مش سامعة بيقولوا ايه اللي يارب ماعادوا ينطقوا بكلمة
جميلة : ي هدي قولتلك يلا
وفعلا سمعت هدي كلام جميلة ومشيت معاها وهي متعصبه منهم ونفسها تموتهم
هدي : انتي مردتيش عليهم ليه عاوزة اعرف
جميلة : ما انا دايما بتكلم حد منهم اتغير انتي عارفة انه هيفضلوا كدة فسيبك منهم
هدي : بس
جميلة : مفيش بس ويلا عشان اتاخرنا
مشيت هدي وهي زعلانه علي وضع صحبتها ونظرة الناس ليها ونفسها انها تقدر تساعدها اما جميلة فدخلت الفصل اللي بتدرس فيه وهي بتمثل السعادة
جميلة : صباح الخير
الطلاب : صباح النور ي ابلة
جميلة : اتفضلوا اقعدوا عشان هاخد الغياب
اخدت جميلة الغياب وبعدها بدات شرح والطلاب منتبهين ولانهم بيحبوا جميلة اوي لانها طيبة معاهم وشرحها حلو خرجت جميلة من الفصل ودخلت اوضة المدرسين لكن جالها طالب بيطلب منها تروح اوضة المدير راحت للاوضة وهي متوترة عن بسبب طلب المدير ليها لكنها اتشجعت وخبطت علي الباب فطلب منها المدير الدخول
جميلة : حضرتك طلبتني
المدير : ايوة طلبتك في خبر وحش لازم اقولهولك
جميلة : اتفضل
المدير : انتي عارفة اني بحبك زي بنتي
جميلة : انا كدة قلقت
المدير : بس بسبب شكاوي الاهالي اضطريت اني
جميلة : انك ايه ي فندم
المدير : اني ارفدك
جميلة بصدمة : بس انا معملتش حاجة
المدير : انا عارف ي بنتي بس دا غصب عني
خرجت جميلة من المكان وهي بتعيط وفي نفس الوقت كانت خارجة هدي من الفصل شافت جميلة وهي كدة رحتلها بسرعة
هدي : في ايه ي جميلة بتعيطي ليه
جميلة بعياط : المدير رفدني ي هدي
هدي : ازاي يعمل كدة انا هروحله
جميلة وهي بتمنعها : لا ي هدي خلاص الحكاية انتهت
هدي : خلاص انا هستقيل
جميلة : لا اوعي تعملي كدة ي هدي لو مش عاوزاني ازعل منك متعمليش كدة
هدي : يا جميلة
جميلة : انا ماشية ي هدي لاني زهقت خلاص
مشيت جميلة بسرعة وخرجت من المدرسة رجعت لبيتها ودخلت اوضتها عشان متشوفش الحاجات اللي بتحصل وفضلت تبكي علي حالها لكن هي قررت انها تغير حالها وجات لها فكرة في بالها
ياتري ايه الفكرة دي
وفعلا جميلة هتقدر تنفذها
وهل حياتها هتتغير للاسوء وللا للاحسن

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية جميلة)

اترك رد

error: Content is protected !!