روايات

رواية بداية جديدة الفصل التاسع 9 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة الفصل التاسع 9 بقلم إسراء ابراهيم

رواية بداية جديدة البارت التاسع

رواية بداية جديدة الجزء التاسع

رواية بداية جديدة الحلقة التاسعة

تاني يوم
في الجامعه
يوسف كان خارج من المحاضرة سمع واحد بيقول
معاذ: تفتكروا اي اللي يخلي دكتورة تتجوز عيل في تجارة وهي لسه في الجامعة تفتمروا عملوا مع بعض اي
يوسف وهي بيرمي شنطته وبيلف وشه نحيته: تعالي اقولك احنا عملنا اي……
يوسف وهو بيضرب الواد: انت ازاي تتكلم علي مراتي كده اياك تجيب سيرة مراتي تاني دي مرات يوسف الجندي يا روح امك
يوسف اتكتروا حواليه وبداو يضربوا فيه
عند احمد
سيف: الحق يا احمد يوسف بيتخانق
احمد: بيتخااانق!!!! اخويا بيضرب وانا لسه عايش وجري عليه
عند يوسف
احمد دخل في النص: اخويااااا وبدا يضرب معاه بس اضربوا اكتر
قدام مكتب العميد
كان يوسف واحمد واقفين متخرشمين
ويونس خرج من عند العميد وبص ليوسف بقرف: حسابك بعدين ومشي
بعد نص ساعه عند عمر وهو بيفتح الباب
عمر: اي دا انتم داس عليكم قطار ولا اي

 

احمد وهو بيبص ليوسف: يشيخ ابو معرفتك
يوسف وزق عمر ودخل
احمد: شايف يا عمر انا اتشحورت ازاي
عمر: بجد اي اللي حصل
يوسف بعصبية: كلية زبالة وعيال زبالة هما مالهم بليلي اصلا
عمر: الله اي علاقة ليلي بالشحورة اللي انتم فيها
احمد: سوبر مان بتاعنا دخل يتخانق مع خمسه علشان ست ليلي
يوسف: هو اي اللي علشان ست ليلي انت عايزني اسمع حد بيتكلم عن مراتي وحش واسكتلة
احمد: مراتك اه حوش ياد الحب اللي بينكم
عمر: اخرس يا احمد مش وقتك
عمر: يلا مش فايقلكم انتم انا ورايا انترفيو
احمد: طب يلا يا عم المشغول

 

عند ليلي
كانت بتكلم ملك وسارة كول
سارة: صحيح مش يوسف اتخانق النهاردة في الجامعة
ملك: ما يتخانق ولا يولع
ليلي: اي اللي حصل
سارة حكتلهم
ليلي: طب سلام دلوقتي الباب بيخبط
ليلي قامت: اي اي في اي وفتحت الباب
وكان عمر ساند يوسف
ليلي: اي ده ينهار اسود
عمر دخل يوسف علي الكنبة وكان مغمي عليه
عمر: خيطي دماغه بسرعه انا مستعجل اوي
ومشي بسرعه
ليلي راحت جابت علبه الاسعافات الاولية وخيطتله الجرح اللي في دماغة ولفتله الجرح اللي في ايده ودخلت اوضتها
في بيت جومانا ومروان
مروان دخل البيت ولقاه ضلمه وكل الانوار مقفولة ودخل علي اوضه النوم لقي جومانا لابسه قميص نوم مروان تجاهلها ودخل الحمام واخد مخده وكان طالع ينام في اوضه تانيه
جومانا: مارو لازم نتكلم
مروان: مفيش كلام بعد اللي قولتيه

 

جومانا: يا مارو بقا انا اسفة مكنش قصدي
مروان: جومانا هو انتي مفكره ان اي حاجه بتروح باعتذار سخيف انا تعبت منك ومن طريقتك انتي بقيتي لا تطاقي والعيشه معاكي صعبه جومانا انتي مبتفكريش في اللي بتقوليه ولا بتفكري في مشاعر اللي قدامك وكان ماشي
جومانا مسكت مروان: يا مروان اسمعني
مروان زقها وخرج
جومانا بعياط هيستري: هو انا للدرجادي وحشه انا العيشه معايا صعبه
عند مروان كان قاعد في الجنينه وموبايله فصل فقام يجيب الشاحن من الاوضة
في الاوضة
مروان دخل ولقي جومانا واقعه علي الارض
مروان بصدمه: جومانا جومانا وشالها حطها علي السرير
بعد نص ساعه
مروان: ها يا دكتور اي اللي حصلها
الدكتور: ضغطها كان واطي ومن الواضح انها اتعرضت لضغط نفسي كبير في الفترة الاخيرة ياريت نحاول نبعدها عن التوتر والضغط النفسي ونهتم بالاكل شويه

 

مروان: تمام شكرا يا دكتور
بعد شويه جومانا فاقت
مروان بلهفه: جومانا انتي كويسة في حاجه وجعاكي
جومانا:اه يا دماغي اه هو اي اللي حصل
مروان: دخلت الاوضة لقيتك واقعه علي الارض
مروان وهو بيبوس راسها: جومانا انا اسف حقك عليا
جومانا: لا انا اللي اسفه انا فعلا مكنتش اقصد…
مروان خدها في حضنه: خلاص حصل خير
بعد يومين
في بيت يونس
يوسف: في اي يا بابا كنت طالبني ليه
يونس: يوسف انا لحد النهاردة عمري ما مديت ايدي عليك واي مصيبة بتعملها بلمهالك بس دلوقتي انت كلها كام شهر وهتبقي اب فلازم تتعانل بمسؤولية اكتر من كده يعني اي يتصلوا بيا من الجامعة بسبب خناقة انت اتخنقتها
يوسف: يا بابا انت مش فاهم حاجه دول كانوا بيجيبوا في سيرة ليلي
يونس: يعني انت اتخانقت علشان ليلي
يوسف: اه محدش يقول حاجه مش تمام علي مراتي بعد اذنك يا بابا انا هروح الجامعة عايز حاجه
يونس: لا اتفضل يا حبيبي
يونس في سره: شكل ليلي اللي هتعدلك ولا اي ربنا يهديك يبني

 

بعد مرور شهرين
وليلي بقت حامل في الشهر الخامس
في الجامعة
يوسف: ده اي اليوم المقرف ده
احمد: علي رايك يوم زفت ما تيجي نروح لعمر
يوسف: يلا يعم ونخليه يجبلنا تورتة باول مرتب ليه نحتفل
احمد: حلو يلا بينا
في العربية
احمد: اي يعم انت سايق براحه ليه انت فاكر معاك ليلي في العربية ولا اي ما تدوس يعم
يوسف ومشي علي سرعه عالية اوي: طيب يلا يعم الشجاع
وفجاءة خبطوا في عربية نقل كبيرة ظهرت قدامهم فجاءة والعربية اتقلبت كذه مرة
في المستشفي
يونس: اهدي يا سميرة ان شاء الله خير اهو الكتتور خرج
يونس: ها يا دكتور طمنا
الدكتور: هو للاسف…….
سميرة: يا حبيبي يا ابني

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بداية جديدة)

اترك رد