روايات

رواية الحلم يتحقق الفصل السادس 6 بقلم مريم رمضان

رواية الحلم يتحقق الفصل السادس 6 بقلم مريم رمضان

رواية الحلم يتحقق البارت السادس

رواية الحلم يتحقق الجزء السادس

رواية الحلم يتحقق
رواية الحلم يتحقق

رواية الحلم يتحقق الحلقة السادسة

تعالو نوضح الاول علشان في ناس تاهت مني
اولا يا شباب هو كان بيفتكر بعض المواقف الي حصلت في الاوضه سواء أخته أو أمه أو ابوه كلمات معينا هو افتكرها
ثانيا هو كان عارف مكان الصندوق بتاع بباه الان هو وبباه كانو أصحاب اووو قبل ما والدته تم*وت
اخيرا الصور كان فيها صوره مامته وهي وواحد
وكدا اكون وضحت كل حاجه يا رب تكون وصلت ليك
————&
الجزء السادس
اتكلم بصدمه وهو بيربط ما قراءه ببعض
“بس امي ما*تت بسكته قلبيه مش مخنوقه ازي كدا….. معنا الكلام الي علي الصوره أن ابويا الي ق*تل امي ”
سليم بتعمل اي بالصور دي ”
قالها عمار فهو لم يذهب بعد
سليم بصدمه “مش عارفه انا مش فاهم حاجه “

 

 

نظر له عمار بستغراب فهو لم يسمع شئ من كلامه “مش سامع ”
اسرع سليم في جذب درفت الدولاب وهو يفتش في ملابس والده علي اي شي
اي شيء يعرف منه مين الي في الصوره ومعنا اي الكلام دي
اقترب منه عمار وهو يجذبه بهدوء “في اي ممكن تفهمني ”
رفع سليم يديه ثم دفعها بقوه في الدولاب وهو يصرخ في وجه عمار “انا نفسي مش عارف مش عارف اي حاجه خال..”
قاطع كلامه عمار وهو ينحني ياخد تلك الأوراق التي سقطت من فوق الدولاب
“دي ورق..”
لم يكمل كلامه حتي جذب سليم الورق من يديه وهو يجلس علي الارض ليقرأ ما فيه
انتظر عمار بعض الوقت
حتي تكلم سليم بصدمه اكبر “امال طلعت مريضه نفسيا ”
كفي هذا الكم من المصائب في يوم واحد
تكلم عمار بصدمه مماثله لسليم “مريضه نفسيا ازي …
انت هتعمل اي وبعدين اي كميت الصور الي علي السرير دي انت بدور علي حاجه معينه”
حركه رأسه ببط وهو يقول “الصندوق دي هديه من امي لابويا علشان يشيل فيه الورق المهم وكدا وسعتها بابا كتب الرقم السري تاريخ اول يوم شاف ماما فيه قلت اكيد أن الصندوق فيه صور هم مع بعض وصورنا واحنا صغيرين علشان كدا فتحته بس طلع في ”
انحني عمار ليجلس بجانبه “طلع في اي يا سليم “

 

 

عاود عمار كلامه ثانيا “طلع في اي اتكلم هسمعك يا صحبي ”
طلع في تصريح من ابويا أنه هو الي ق*تل امي ورسائل كتيره وهو بيتاسف بس انا مش عارفه بيتاسف لي دي غير موضوع امال ومرضها الأمور كلها دخلت في بعض يا عمار ”
امسك عمار يدي سليم وهو يرفعه من علي الارض “تعال معايا ننام والصبح نحاول نفهم وندور في الاوضه يمكن نفهم حاجه ”
سار معه سليم مايدا لكلامه فهو في أشد الحاجة إلى النوم ليخرج من هذا الكبوس
______$
نام البعض والبعض الآخر لم ينم يحاول فهم هذا اللغز العجيب
دقت الساعه العاشره صباحا هو ما يزال جالس علي السرير غالق عيناه لا يستطيع القيام
اقترب هذا الطفل من سليم وهو يحرك يده علي وجه سليم
“ات عم تليم ”
فتح عيناه وهو يضحك بهدوء “ايوه انا عمو سليم ”
ات صاحي ” خرجت من الطفل ببراءة شديد
رفعه سليم من علي الارض وهو يقول بحنان ” كنت صاحي بس. غمضت عيني شوي فاهم حاجه ”
حركه الطفل رأسه ببراءة دليل علي عدم فهمه
تكلم سليم بحب “وانت بقي اسمك اي ”
تليم “قالها الولد بفرح شديد
تكلم سليم بصدمه “اسمك سليم علي اسمي.. ”
“لا ات الي اتمك علي اتمي”
ضحك سليم وهو بيقول “اي كميه التاء الي في كلامك دي ياض انا محتاج مترجم تعال نشوف امك راحت فين ”
حمل سليم الطفل بعفويه وهو يرفعه علي كتفه ويقول “يلا بينا يا وحش ”
ما لبس أن صرخ هذا الطفل ثم
وضع يده علي فمه وهو يكتم صوته نظر إليه سليم بستغراب وهو يقول”في حاجه بتوجعك يا حبيبي “

 

 

تحدث الطفل وهو يمسح دموعه بسرعه “لا انا كويت ”
امسك سليم يدي الطفل ثانيا حتي صرخ الولد هذه المره بصوت اعلي وهو يبعد يده عن يده سليم
اقترب سليم من الطفل وهو يرفع ملابسه و….
تحدث بصدمه “من اي العلامات الي في جسمك دي… دي كأن حد كان بيعذبك من اي دا يا حبيبي”
تكلم الولد بعياط “توعدني مش تقول لماما ”
اقترب سليم من الطفل حاضنا ايها “اوعدك مش هعرفها حاجه خالص ”
اتكلم الطفل هو يرفع ملابسه الي اعلي “ماما هي الي عملت كدا شوف ادي وحده وحده وحده كتير اوو في جسمي ”
رفع سليم يده ليضعها علي جسم هذا الطفل بحزر وهو يقول “وهي عملت كدا لي يا حبيبي”

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحلم يتحقق)

اترك رد

error: Content is protected !!